Οι αλλαγές στις διατροφικές μας συνήθειες, η μείωση της σπατάλης

Συζητάμε με τον διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΚΑΑ, Απόστολο Αποστολάκο, για τον ρόλο των Κεντρικών Αγορών στην υπηρεσία του Έλληνα καταναλωτή.
F
F
EUROKINISSIEurokinissi

Κύριε Αποστολάκο ηγείστε Αγορών που αποτελούν ένα πολύ μεγάλο χαρτοφυλάκιο. Αυτές οι Αγορές έχουν προστιθέμενη αξία, τόσο για την ελληνική οικονομία, όσο και γενικότερα για τον Έλληνα καταναλωτή. Σε ποιο επίπεδο βρίσκονται οι Αγορές αυτές;

Ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας διαχειρίζεται τις 11 Ιχθυόσκαλες σε όλη την Ελλάδα, τις δύο Λαχαναγορές στο Ρέντη και στην Πάτρα και την Κρεαταγορά της Αθήνας. Από μόνο του, αυτό αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα Εμπορίας και Logistics, μια αμφικτιονία χώρων χονδρεμπορίου για τον πρωτογενή τομέα.

Σε αυτό το κομμάτι ο στόχος του Οργανισμού είναι να παρέχει ένα ανοικτά ανταγωνιστικό περιβάλλον, που να προσφέρει πολύ υψηλή ποιότητα και πολύ αγωνιστικές τιμές, στα πλαίσια πάντα των κανόνων που προστατεύουν τον καταναλωτή.

OKAA

Οι αγορές λειτουργούν με το κανάλι της χονδρικής, αλλά ήρθε και μια ακόμα καινοτομία, με την Αγορά του Καταναλωτή, πριν μερικά χρόνια. Ετσι δεν είναι;

Όταν ξεκίνησε η Αγορά του Καταναλωτή, η φιλοσοφία της ήταν να προσφέρει στους καταναλωτές ποικιλία από φρέσκα και νωπά, κυρίως τρόφιμα, δίπλα στη χονδρική, εξασφαλίζοντας την ταχύτητα «από το χωράφι στο πιάτο του καταναλωτή», και αυτό σε ανταγωνιστικές τιμές.

Αυτό στη διάρκεια του χρόνου εκσυγχρονίστηκε και τώρα υπάρχουν σχέδια για περαιτέρω ανάπτυξη, ώστε οι καταναλωτές του λεκανοπεδίου λόγω της εύκολης πρόσβασης στην Κεντρική Αγορά των Αθηνών στο Ρέντη, να έχουν πρόσβαση σε λαχανικά, αλιεύματα, κρέας, ξηρούς καρπούς τυροκομικά, συμμαζεμένα σε έναν χώρο που διαθέτει πάρκινγκ, εύκολη πρόσβαση και πάντα σε υψηλή ποιότητα και ανταγωνιστικές τιμές.

Τώρα όλο αυτό είναι μια ιδιαίτερα ελκυστική πρόταση για τον καταναλωτή, όπου μπορεί να συνδυάσει τις αγορές του, με καταστήματα εστίασης που υπάρχουν στις εγκαταστάσεις μας και μπορεί να αξιοποιήσει στο μέγιστο αυτό το αγοραστικό ταξίδι.

ΟΚΑΑ

Αναφερόμενοι στην Κεντρική Αγορά Αθηνών, εγώ θυμόμουν από μικρό παιδί που έρχονταν τα προϊόντα από όλη την Ελλάδα και μετά γινόταν η διανομή στα καταστήματα λιανικής. Πλέον έχει αποδειχθεί ότι είναι ένας πολυχώρος;

Οι εγκαταστάσεις του Οργανισμού τροφοδοτούν με φρέσκα φρούτα, κρέας και λαχανικά, όλη την επικράτεια. Είναι η μεγαλύτερη Εθνική Υποδομή που λειτουργεί ως κέντρο Agrologistics και προϊόντα που προέρχονται είτε από την εγχώρια πρωτογενή παραγωγή είτε από εισαγωγές που γίνονται από το εξωτερικό, διανέμονται στα καταστήματα είτε λιανικής, είτε εστίασης σε όλη την επικράτεια. Μετασχηματίζεται διαρκώς και θα μπορέσει να αποτελέσει ένα μελλοντικό πολυχώρο, όπως πολύ σωστά το περιγράφετε, διαχωρισμένο με πυρήνες δραστηριότητας που είναι συγκοινωνούσες, αλλά η κάθε μία έχει την ανεξαρτησία της και την οντότητα της.

Ποιος είναι ο τζίρος όλων των δραστηριοτήτων του Οργανισμού;

Ο Οργανισμός είναι μια εταιρεία που ανήκει στο Υπερταμείο και διαχειρίζεται τα συγκεκριμένα ακίνητα του δημοσίου, είτε είναι αυτά λαχαναγορές, είτε είναι κρεαταγορές, είτε είναι ιχθυόσκαλες. Οι επιχειρήσεις που φιλοξενούνται στην επιχείρησή μας, εκτιμάται ότι σε τζίρο ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Ο Οργανισμός, όμως, σε αυτή την εμπορική δραστηριότητα δεν έχει ρόλο, παρά μόνο ως διαχειριστής και εκμισθωτής των ακινήτων. Αυτό, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία του Οργανισμού στους ισολογισμούς του, είναι μία δραστηριότητα που εξασφαλίζει μεικτά έσοδα περίπου 16 εκατομμύρια ευρώ.

ΟΚΑΑ

Πόσα άτομα απασχολούνται, γενικά, σε όλες τις αγορές;

Τα απασχολούμενα άτομα αθροίζονται από τους εργαζόμενους των εμπόρων, τους εργαζόμενους στον Οργανισμό και τους συνεργάτες (μεταφορείς, τεχνικούς) που υποστηρίζουν όλες αυτές οι εγκαταστάσεις. Σε καθημερινή βάση, εκτιμούμε, ότι οι πελάτες που διέρχονται από τις εγκαταστάσεις μας ξεπερνούν τα 5.000 άτομα και κορυφώνοντας στις ημέρες αιχμής γύρω στα 10.000 άτομα, ανά την επικράτεια.

Ένα από τα μεγάλα εγχειρήματα που κάνετε, είναι η ψηφιοποίηση. Τι ακριβώς σημαίνει ψηφιοποίηση;

Στη ψηφιοποίηση εμείς κάνουμε μικρά, αλλά πολλά και σταθερά βήματα. Έχουμε ξεκινήσει και αν δεν ήταν η πανδημία θα είχαμε προχωρήσει πολύ πιο γρήγορα, ώστε όλα τα συστήματα μας να γίνουν διαλειτουργικά. Έχουμε δώσει, πλέον, πρόσβαση για τα δεδομένα της έδρας μας στη Λαχαναγορά του Ρέντη από οπτική ίνα.

Αυτό το σχέδιο ολοκληρώνεται σταδιακά ξεκινώντας από τα μεγάλα μας Οργανικά Σύνολα και καταλήγοντας στα μικρότερα, ώστε η ταχύτητα ανταλλαγής δεδομένων να είναι γρήγορη και απρόσκοπτη.

Αυτή η διαλειτουργικότητα σημαίνει ότι πλέον σχεδιάζουμε ένα νέο ERP, το οποίο θα περιλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων του Οργανισμού και θα δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, όπου τα παραστατικά των εμπόρων, οι συναλλαγές τιμολόγησης που ο ίδιος ο Οργανισμός κάνει, θα διακινούνται μέσα από τα συστήματα ως Σύνολο και στόχος μας είναι όλη αυτή η υποδομή να φιλοξενείται στο «σύννεφο/cloud».

Είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι λύνοντας τα θέματα των Τηλεπικοινωνιών και για εμάς και για τους εμπόρους, διευκολύνουμε το σύνολο των δραστηριοτήτων που κάνουν για την ψηφιοποίηση όπως είναι τα my data, ο απομακρυσμένος έλεγχος για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και των παγίων, ο έλεγχος των θερμοκρασιών στα ψυγεία μας και όλη η τιμολόγηση που γίνεται σε όλα τα Οργανικά Σύνολα.

sdv
sdv
giannis kostaris

Να περάσουμε σε ένα άλλο θέμα της εποχής μας. Οι καταναλωτικές συνήθειες στην πανδημία μεταβλήθηκαν; Η νέα εποχή θέλει τον καταναλωτή να ψωνίζει όπως παλιά;

Σαφώς η πανδημία τροποποίησε τις καταναλωτικές συνήθειες, αυξάνοντας ραγδαία το μαγείρεμα στο σπίτι. Ο περιορισμός της εστίασης έκανε τον καθένα από μας ξεχωριστά να λειτουργήσει ως ένας μικρός μάγειρας, διαθέτοντας περισσότερο ελεύθερο χρόνο και περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα. Πολλές από αυτές τις συνήθειες μετά την πανδημία έχουν μείνει στα νοικοκυριά.

Οι καταναλωτές αρχίζουν και γνωρίζουν περισσότερα για τα τρόφιμα, ψάχνουν για τον τρόπο προέλευσης, ψάχνουν για την ποικιλία και φροντίζουν να ακολουθήσουν αυτά που πάρα πολύ καλά πήγαν στην πανδημία, όπως είναι ένας φυσικότερος τρόπος διατροφής που περιλαμβάνει φρέσκα φρούτα, λαχανικά, κρέας και ψάρι. Φυσικά, ζούμε, το τελευταίο χρονικό διάστημα, σε μία κρίση κόστους ζωής.

Με όλη την προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση αλλά και ο κάθε φορέας ξεχωριστά, ο καταναλωτής είναι ευαισθητοποιημένος και αρχίζει να εκπαιδεύεται, ώστε να συγκρίνει τιμές και ποιότητες. Αυτό που μπορώ να διασφαλίσω σε όλους τους καταναλωτές, είναι ότι ο τρόπος που οργανώνουμε τη λειτουργία μας, δίνει αδιάλειπτο ανεφοδιασμό που βοηθά να υπάρχει μεταξύ των επιχειρήσεων ανταγωνισμός.

Κατά συνέπεια, με διαφάνεια και υψηλό ανταγωνισμό, κρατάμε τις τιμές σε επίπεδα προσιτά προς τον καταναλωτή. Θέλω να επισημάνω ότι λόγω της πληθώρας των επιχειρήσεων και λόγω του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος που υπάρχει, ο καταναλωτής στα καταστήματα λιανικής, είτε οι επαγγελματίες περισσότερο στα καταστήματα της χονδρικής, μπορεί να βρουν πολύ διαφορετικές ποιότητες στα επίπεδα τα οικονομικά που ταιριάζουν στο βαλάντιο του.

ΟΚΑΑ

Ο Έλληνας είχε συνηθίσει, την εποχή της ευμάρειας, να γεμίζει το ψυγείο. Αυτό πιστεύετε ότι έχει περιοριστεί, επειδή πολλά προϊόντα πετάγονταν; Ο Έλληνας έχει περιορίσει τη σπατάλη και ψωνίζει πλέον τα ακριβώς απαραίτητα;

Είναι χαρακτηριστικό του λαού μας να αγαπάει τα τρόφιμα και να θεωρεί την τροφή πολύτιμο αγαθό και να αρέσκεται σε μία υψηλή ποικιλία και σε αφθονία αγαθών. Δεν είναι όλα τα νοικοκυριά στην ίδια κατάσταση.

Υπάρχουν νοικοκυριά που εξακολουθούν και πετάνε και σε αυτό εμείς έχουμε ξεκινήσει μια οργανωμένη καμπάνια ενημέρωσης, ώστε να περιοριστεί η σπατάλη των τροφίμων ή όπως ακούγεται συνέχεια το food waste και κάνουμε ενέργειες εκπαίδευσης σε παιδιά δημοτικών σχολείων, ώστε η τροφή να έχει την αξία της και τον σεβασμό της.

Γιατί για να παραχθούν όλα αυτά τα προϊόντα, εκτός από ανθρώπινη και καλλιεργητική εργασία, χρειάζονται ενέργεια, υδάτινους πόρους και σύμμαχο το κλίμα, που όλα αυτά πλέον είναι ακριβότερα λόγω της διεθνούς συγκυρίας.

Αυτό που προσπαθούμε συστηματικά να εκπαιδεύσουμε τους καταναλωτές, είναι να υπάρχει σεβασμός στο περιβάλλον, σεβασμός στην τροφή και σεβασμός στους ανθρώπους.

ΟΚΑΑ

Επειδή τα προϊόντα που φτάνουν εδώ έρχονται από τη μάνα γη, πόσο σας απασχολεί η έλλειψη εργατικών χεριών που παρατηρείται σε πολλούς κλάδους αλλά και στον γεωργικό τομέα;

Η παραγωγή του πρωτογενούς τομέα στην Ελλάδα προσεγγίζει περίπου το 3,5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Πιστεύω, προσωπικά, ότι στη χώρα μας πρέπει να θέσουμε έναν φιλόδοξο αλλά εφικτό στόχο, ώστε να φθάσει στο 5% του ΑΕΠ.

Αυτό θα μας εξασφαλίσει μια μεγαλύτερη επάρκεια στα τρόφιμα. Ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο, με παρθένες θάλασσες, ο υδροφόρος ορίζοντας είναι καθαρός και έχουμε κλιματολογικές συνθήκες που ευνοούν την παραγωγή γεωργικών, αλιευτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων και μάλιστα υψηλής ποιότητας. Διαθέτουμε προϊόντα ελληνικής παραγωγής που υπερτερούν σε γεύση των αντίστοιχων εισαγόμενων και αυτό ο καταναλωτής το καταλαβαίνει.

Τα εργατικά χέρια αποτελούν ένα μεγάλο πρόβλημα, όπως φαίνεται σε όλους τους κλάδους, από τον πρωτογενή, τη μεταποίηση και μέχρι την κατανάλωση. Βλέπουμε με μεγάλη χαρά, το τελευταίο διάστημα, την πολιτεία, να λαμβάνει σοβαρά μέτρα προς την επίλυση αυτού του προβλήματος.

Παρόλα αυτά, χρειάζονται και γίνονται ενέργειες για την επανεκπαίδευση του εργατικού δυναμικού που απασχολείται στον πρωτογενή τομέα, δηλαδή να εκπαιδεύσουμε τους σύγχρονους αγρότες, τους σύγχρονους ψαράδες, τους σύγχρονους κτηνοτρόφους όπου θα παράγουν υψηλότερης ποιότητας προϊόν και ασφαλέστερα προϊόντα για τους καταναλωτές.

Που θα μπορούν ελέγχοντας -μέσα από τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες- το κόστος τους, να γίνουν ανταγωνιστικοί και για εξαγωγές, γιατί όπως πολύ καλά γνωρίζετε διαθέτουμε προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο, τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας, τα εσπεριδοειδή και τα φρούτα μας, που μπορούν να εξαχθούν, αν έχουν ανταγωνιστικό κόστος και τυποποιημένα κριτήρια υψηλής ποιότητας, ώστε να είναι αποδεκτά στις αγορές του εξωτερικού.

Συμμετέχετε σε διεθνείς εκθέσεις αλλά και σε ενώσεις με άλλους οργανισμούς σε όλη την Ευρώπη. Η Ελλάδα σε ποιο επίπεδο βρίσκεται; Τι κάνουν καλά οι ξένοι και θέλετε να το εφαρμόσετε κι εσείς.

Οι αγορές μας είναι σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο, σε θέματα ασφάλειας και κανόνων λειτουργίας. Στο εξωτερικό η τεχνολογία έχει βοηθήσει περισσότερο. Προσπαθούμε να μη χάσουμε το ρυθμό από τη συνολική προσπάθεια που κάνει η χώρα μας τα τελευταία τρία χρόνια, ώστε να εκσυγχρονιστούμε.

Από τη συμμετοχή μας στις εκθέσεις και στις Διεθνείς ενώσεις των χονδρεμπορικών αγορών, παίρνουμε όση τεχνογνωσία και όση εμπειρία έχουν, ώστε να την ενσωματώσουμε άμεσα στις πρακτικές μας, και αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι, σε λογικό χρόνο, με ελεγχόμενο κόστος, να εκσυγχρονίσουμε τις υποδομές μας, τα συστήματα μας και τις πρακτικές μας.

ΟΚΑΑ

Ποιες είναι οι αλλαγές που συντελούνται στις αγορές και σε ποιο βάθος χρόνου;

Καθημερινά κάνουμε πολλά βήματα. Ψηφιακά εκτιμώ ότι έχουμε προχωρήσει σημαντικά. Σχεδιάζουμε ένα υπερσύγχρονο ψυγείο στο Ρέντη για τα city logistics. Ήδη έχουμε στις εγκαταστάσεις μας, σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η φιλοσοφία μας κινείται προς τον σεβασμό στους καταναλωτές, τον σεβασμό στο περιβάλλον και προς τη σωστή εταιρική διακυβέρνηση. Έχουμε ξεκινήσει προσπάθειες αναβάθμισης των εγκαταστάσεων μας, ώστε οι εγκαταστάσεις της λιανικής να είναι προσβάσιμες από άτομα με περιορισμένη κινητικότητα, αυτούς που στην Ελλάδα συνηθίζουμε να λέμε ΑμΕΑ, να τους δώσουμε όλες αυτές τις υποδομές και την ασφάλεια να μπορούν να προσεγγίζουν τις εγκαταστάσεις μας.

Επίσης όλες μας οι εγκαταστάσεις ενεργοποιούν φιλικότερα προς το περιβάλλον υλικά, όπως παράδειγμα το φρέον που χρησιμοποιούμε στα ψυγεία μας, όπως η ο τρόπος που βάφουμε τις εγκαταστάσεις μας και μελετούμε άμεσα ένα σχέδιο για ενεργειακή παραγωγή σε Οργανικά Σύνολα που θα μπορέσουν να αντέξουν κάποιες υποδομές

Κύριε Αποστολάκο ευχαριστώ πολύ

sdv
sdv
ΟΚΑΑ

Δημοφιλή