ΚΟΙΝΩΝΙΑ
18/09/2021 19:10 EEST

Ποια είναι τα δικαιώματα των εργαζομένων στα delivery - Έλεγχοι μετά τον σάλο με την efood

Τι ανακοίνωσε το υπουργείο Εργασίας, στον απόηχο των αντιδράσεων για το θέμα που προέκυψε με την efood.

Eurokinissi
.

Εντατικούς ελέγχους πραγματοποιούν κλιμάκια ελεγκτών του ΣΕΠΕ στις επιχειρήσεις του κλάδου διανομών (delivery) για την τήρηση της νομοθεσίας, στο κέντρο της Αθήνας και άλλες περιοχές του λεκανοπεδίου, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Εργασίας, στον απόηχο των αντιδράσεων που προέκυψαν σχετικά με το θέμα του εργασιακού καθεστώτος των εργαζομένων της efood.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, οι έλεγχοι θα συνεχιστούν σε όλη τη χώρα και αφορούν στην διασφάλιση των δικαιωμάτων που προβλέπει ο πρόσφατος νόμος για την Προστασία της Εργασίας (4808/2021).

Με τους ελέγχους αυτούς το ΣΕΠΕ επιχειρεί, μεταξύ άλλων, να διαπιστώσει εάν στον κλάδο των delivery και των courier, που λειτουργούν μέσω πλατφορμών, υπάρχουν ψευδεπίγραφες συμβάσεις παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, ενώ στην πραγματικότητα υποκρύπτεται σύμβαση εξαρτημένης εργασίας. «Αυτός ο έλεγχος μπορεί να είναι ουσιαστικός και διαφανής, επειδή με το άρθρο 69 του ν. 4808/2021 οριοθετήθηκε με πολύ ξεκάθαρο τρόπο η διαφορά μεταξύ μισθωτού και απασχολουμένου με σύμβαση ανεξάρτητων υπηρεσιών» αναφέρεται σχετικά.

Τα νέα δικαιώματα των εργαζομένων στα delivery

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, με το νέο εργασιακό νόμο 4808 /2021 η Ελλάδα ακολουθεί ένα μοντέλο που ακολουθείται στην συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών, δίνοντας το δικαίωμα για συμβάσεις αορίστου ή ορισμένου χρόνου αλλά και για συμβάσεις παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών. «Αυτό το μοντέλο ακολουθείτο και επί ΣΥΡΙΖΑ, με τη διαφορά ότι οι απασχολούμενοι με σύμβαση παροχής υπηρεσιών είχαν τότε λιγότερα δικαιώματα» συμπληρώνεται σχετικά.

Συγκεκριμένα τα νέα δικαιώματα που θεσπίστηκαν για όσους απασχολούνται με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου είναι:

1. Συνδικαλιστικά δικαιώματα: σύσταση οργανώσεων, συλλογική διαπραγμάτευση και συμφωνία, απεργία.

2. Η πλατφόρμα τους καλύπτει τα έξοδα για τον προστατευτικό εξοπλισμό

3. Οι ψηφιακές πλατφόρμες έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις πρόνοιας, υγιεινής και ασφάλειας προς τους συνεργαζόμενους με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου, με εκείνες που θα είχαν αν συνδέονταν μαζί τους με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας.

Επίσης προβλέφθηκε στον ίδιο νόμο ότι για να θεωρείται ότι ένας απασχολούμενος σε πλατφόρμα βρίσκεται σε καθεστώς συνεργάτη και όχι μισθωτού, πρέπει να ισχύουν ταυτοχρόνως όλες οι παρακάτω προϋποθέσεις:

α. να μπορεί να αναθέσει την εργασία που ανέλαβε και σε τρίτους,

β. να έχει το δικαίωμα να επιλέγει ποιες μεταφορές που του ανατίθενται θα εκτελέσει και ποιες όχι,

γ. να μπορεί να παρέχει υπηρεσίες και σε ανταγωνιστική πλατφόρμα,

δ. να μπορεί να συνδέεται και να αποσυνδέεται από την πλατφόρμα όποτε θέλει.

Κάποιος που δεν έχει και τις τέσσερις παραπάνω προϋποθέσεις σωρευτικά, θεωρείται μισθωτός και μπορεί να διεκδικήσει τα αντίστοιχα δικαιώματα. 

«Οι εργαζόμενοι πρέπει να γνωρίζουν ότι από καμία ρύθμιση οποιουδήποτε νόμου, πολύ περισσότερο του ν. 4808/2021, δεν προκύπτει δικαίωμα των εργοδοτών να μετατρέπουν μονομερώς και εκβιαστικά τις συμβάσεις μισθωτής εργασίας σε ψευδεπίγραφες συμβάσεις παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών» υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, όπου επίσης συμπληρώνεται πως «η ψευδολογία των τελευταίων ημερών βλάπτει τους εργαζομένους, καθώς  μπορεί να οδηγήσει ορισμένους να δέχονται αδιαμαρτύρητα την παραβίαση των δικαιωμάτων τους».

«Οι εργαζόμενοι στις αλυσίδες διανομής έχουν νέα ενισχυμένα δικαιώματα και η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να τα προστατεύσει. Οι δημαγωγοί της αντιπολίτευσης θα μείνουν για μια ακόμα φορά με την τερατώδη ψευδολογία τους» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

efood: Αντιδράσεις για το εργασιακό καθεστώς των διανομέων

Πολλές αντιδράσεις προκάλεσε το μήνυμα που έλαβαν διανομείς της efood, των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου: Το μήνυμα πρότεινε αλλαγή των εργασιακών σχέσεων σε freelancer, διαφορετικά δεν θα μπορούσε να ανανεωθεί η σύμβαση.

Η γνωστοποίηση του ζητήματος προκάλεσε πολλές αντιδράσεις στα social media, με το αίτημα για μποικοτάζ της εταιρείας να γίνεται πρώτο trend στο twitter με το #cancel_efood.  Μετά τις αντιδράσεις, η εταιρεία εξέδωσε ανακοίνωση, κάνοντας λόγο για «λανθασμένη επικοινωνία». 

Το μήνυμα που έλαβαν οι διανομείς ήταν το εξής: «Αγαπητέ Rider, στα πλαίσια της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing. Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου (το οποίο προκύπτει από διάφορες αιτίες) εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer.

θα έχεις ευελιξία να διαμορφώσεις τις ώρες εργασίας σου και να αυξήσεις τις αποδοχές σου. Σε διαφορετική περίπτωση, θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ πολύ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticket για την αποδοχή του παραπάνω, προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα». 

Η ανακοίνωση της efood 

Η efood, μετά τις αντιδράσεις προχώρησε την Παρασκευή σε διευκρινιστική ανακοίνωση, σημειώνοντας ότι η λανθασμένη επικοινωνία που έγινε με τους εργαζόμενους δεν εκφράζει την εταιρεία και δεν είναι εκβιαστική.

«Αδιαπραγμάτευτη στάση του efood είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων και των συνεργατών μας. Αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας.

To efood αποτελεί εδώ και 10 χρόνια τη Νο1 υπηρεσία delivery, επενδύοντας σε ένα πρότυπο περιβάλλον εργασίας με σταθερές συνεργασίες και αυτή τη στιγμή απασχολεί 3.700 εργαζόμενους εκ των οποίων οι 3.000 είναι διανομείς σε όλη την Ελλάδα.

Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης του κλάδου και των συνεχών επενδύσεων από την εταιρία υπολογίζεται να δημιουργηθούν άλλες 7.500 θέσεις εργασίας εντός του 2022 εκ των οποίων οι 7.000 αφορούν διανομείς. Οι διανομείς αποτελούν θεμέλιο της πλατφόρμας, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόσωπο της εταιρείας στους καταναλωτές.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τους διανομείς παρέχει συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, καθώς και τη σύμβαση με πάροχο ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer). Στην σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, προσαυξήσεις σε ημέρες και ώρες που προβλέπονται, ασφαλιστικές εισφορές, μηνιαίο bonus απόδοσης, μηνιαία παροχή σε κάρτα καυσίμων, ιδιωτική ασφάλεια, αποζημίωση δικύκλου, πλήρη επαγγελματικό εξοπλισμό, εκπαίδευση και ευκαιρίες εξέλιξης. Στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer), οι συνεργάτες - διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση.

Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε προς τους διανομείς, συνεργάτες και χρήστες του efood πως η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική.

Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές.

Το efood τοποθετεί την πετυχημένη επιχειρησιακή του ύπαρξη δίπλα  στους διανομείς  και τους διαβεβαιώνει πως με βασικές αρχές του τη διαφάνεια, τη συνέπεια και το σεβασμό προς τους συνεργάτες του ουδεμία πρόθεση έχει να μειώσει το στόλο του, αντιθέτως τον αυξάνει διαρκώς», αναφέρει η efood.

Σε επόμενο μήνυμα, η εταιρεία ανέφερε τα εξής: «Αγαπημένοι μας riders, δεδομένης της λανθασμένης επικοινωνίας που έλαβαν ορισμένοι συνάδελφοί μας την Τετάρτη, και όπως αναφέραμε και στο σχετικό δελτίο Τύπου, θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι η διασφάλιση των δικαιωμάτων σας είναι αδιαπραγμάτευτη. Γι′ αυτόν τον λόγο, αντιθέτως με τα όσα ακούγονται και έχουν γραφτεί περί εκβιασμού, διευκρινίζουμε ότι όλοι οι διανομείς θα συνεχίσετε να έχετε την επιλογή: 1) Να ανανεώσετε με τη λήξη την υπάρχουσα σύμβασή σας με τους ίδιους όρους 2) εφόσον το επιθυμείτε να γίνεται πάροχος ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer).

Η επιλογή θα είναι δική σας. Πάντα στεκόμαστε δίπλα σας με απόλυτη ειλικρίνεια και διαφάνεια και είμαστε στη διάθεσή σας να απαντήσουμε τα οποία ερωτήματά σας. Λυπούμαστε για την οποιαδήποτε ανασφάλεια που μπορεί να σας δημιουργήθηκε. Είμαστε εδώ για όλους τους efooders. Το έχουμε αποδείξει από την πρώτη στιγμή. #efoodridersareheroes».