Προσκύνημα στους Αγίους Τόπους

Εάν ο Έλληνας Πρωθυπουργός επισκεπτόταν την Ραμάλλα θα έστελλε το μήνυμα της προσήλωσης της Αθήνα στο Διεθνές Δίκαιο που τόσο χρειάζεται ο ελληνικός κόσμος στην Κύπρο.
Στιγμιότυπο από την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ και τη συνάντηση του με τον ισραηλινό ομόλογό του Μπέντζαμιν Νετανιάχου. 16 Ιουνίου 2020
Στιγμιότυπο από την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Ισραήλ και τη συνάντηση του με τον ισραηλινό ομόλογό του Μπέντζαμιν Νετανιάχου. 16 Ιουνίου 2020
DEBBIE HILL via Getty Images

Στην Παλαιστίνη η επίσκεψη στο Ναό της Αναστάσεως έπεται της επίσκεψης στο Ναό της Γεννήσεως με διάφορα ενδιάμεσα στάδια. Το θείο δράμα ακολουθεί την πορεία του βίου του Χριστού. Επομένως κάθε επισκέπτης και προσκυνητής ακολουθεί συνήθως την ανωτέρω πορεία. Δεν συνέβη το ίδιο όμως με μία από τις πλέον υψηλόβαθμες ελληνικές πολιτικές αντιπροσωπείες στην πρόσφατη επίσημη επίσκεψή τους καλεσμένοι της κυβέρνησης του Τελ Αβίβ. Ο χαρακτήρας βέβαια της επίσκεψης της ελληνικής αποστολής δεν ήταν θρησκευτικός. Ωστόσο οι εκκλησιαστικές υποθέσεις ως μέρος της πολιτιστικής διπλωματίας της Ελλάδας έχουν την δική τους δυναμική στην Παλαιστίνη.

Στο πλαίσιο της επικοινωνιακά για το Τελ Αβίβ θετικής συνάντησης του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Β. Νετανιάχου στις 16.6.2020 συζητήθηκαν διάφορα θέματα οικονομικής, πολιτικής και ασφάλειας. Το βέβαιο είναι ότι δεν συζητήθηκε το Παλαιστινιακό Ζήτημα το οποίο δεν απασχολεί μόνο τον αραβικό κόσμο αλλά και τον ελληνικό, καθώς η σχέση του Παλαιστινιακού με το Κυπριακό, αν και εν ευρέως άγνωστη, είναι ουσιαστική σε επίπεδο περιφερειακής ασφάλειας στην Αν. Μεσόγειο.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός και η ακολουθία του επισκέφθηκαν το Ναό της Αναστάσεως και το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο στα Κατεχόμενα από το Τελ Αβίβ Αν. Ιεροσόλυμα χωρίς όμως να επισκεφθούν το Ναό της Γεννήσεως στην Βηθλεέμ στην Κατεχόμενη Δυτική Όχθη της Παλαιστίνης. Μία επίσκεψη στην Βηθλεέμ συνεπάγεται επίσκεψη στην Ραμάλλα, την έδρα της Παλαιστινιακής Αρχής και του Παλαιστίνιου Προέδρου Μαχμούντ Αμπάς. Το Μαξίμου δεν επεδίωξε αυτή την συνάντηση δημιουργώντας τουλάχιστον ερωτηματικά στην παλαιστινιακή πλευρά για τις προθέσεις της Ελλάδας έναντι της Παλαιστίνης και του Παλαιστινιακού Ζητήματος.

Στην εποχή του κορωνοϊού που γενικά αποφεύγονται επίσημες υψηλόβαθμες και μη διακρατικές πολιτικές επισκέψεις, η επίσκεψη της ελληνικής αποστολής ήταν η πρώτη για τη νεοπαγή συγκυβέρνηση του Τελ Αβίβ. Παράλληλα η μη επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στην Ραμάλλα συνέπεσε με περίοδο αυξανόμενης έντασης μεταξύ Ραμάλλας και Τελ Αβίβ, λόγω της προσπάθειας του Τελ Αβίβ να προσαρτήσει, μονομερώς και κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου, την γη της Παλαιστίνης στην Δυτική Όχθη, όπου βρίσκεται ο Ναός της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ και η έδρα της Παλαιστινιακής Αρχής στην Ραμάλλα, οι περιοχές δηλ. που δεν επισκέφθηκε η ελληνική αποστολή.

Εάν ο Έλληνας Πρωθυπουργός επισκεπτόταν την Ραμάλλα θα έστελλε το μήνυμα της προσήλωσης της Αθήνα στο Διεθνές Δίκαιο που τόσο χρειάζεται ο ελληνικός κόσμος στην Κύπρο. Επίσης θα εξέφραζε την αναγκαία στροφή της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στην ενεργητική πολυμέρεια στηρίζοντας την Λύση των Δύο Κρατών και την δημιουργία ανεξάρτητου Παλαιστινιακού Κράτους. Το τηλεφώνημα του Μαξίμου προς την Ραμάλλα που ακολούθησε της άφιξης της ελληνικής αποστολής στην Αθήνα δεν χρύσωσε το χάπι.

Δημοφιλή