Σχέδιο αναβίωσης του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης για την εξασφάλιση μη ρωσικού πετρελαίου

Εντεκα ολόκληρα χρόνια μετά το «ναυάγιό» του.
Reuters Photographer via Reuters

Ελλάδα και Βουλγαρία επιδιώκουν να αναβιώσουν τον διαβαλκανικό αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, 11 χρόνια μετά το «ναυάγιο» του φιλόδοξου πρότζεκτ, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσουν μη ρωσικές προμήθειες αργού πετρελαίου για το μοναδικό διυλιστήριό στη Μαύρη Θάλασσα, που ελέγχεται από τη ρωσική Lukoil, δήλωσε την Τρίτη ο πρόεδρος της γειτονικής χώρας, Ρούμεν Ράντεφ.

Η Σόφια βρίσκεται σε συνομιλίες με την Ελλάδα για την κατασκευή ενός αγωγού πετρελαίου μήκους 300 χιλιομέτρων για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από το ελληνικό λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στον βουλγαρικό λιμένα του Μπουργκάς, στη Μαύρη Θάλασσα, είπε ο Ράντεφ.

Hristo Rusev via Getty Images

Υπενθυμίζεται ότι στη Βουλγαρία έχει δοθεί μια διετής εξαίρεση από την απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ενωσης στις εισαγωγές ρωσικού αργού, που επιβλήθηκε λόγω της εισβολής στην Ουκρανία.

Ωστόσο, η χώρα πρέπει να εξασφαλίσει αρκετό μη ρωσικό αργό για να συνεχίσει τη λειτουργία του διυλιστηρίου των 196.000 βαρελιών την ημέρα μετά τη λήξη της εξαίρεσης για το ρωσικό αργό το 2024, λένε κυβερνητικοί αξιωματούχοι. Το διυλιστήριο παρέχει πάνω από το 75% των καυσίμων για την τοπική αγορά.

Το 2011, η Βουλγαρία εγκατέλειψε το έργο του αγωγού, το οποίο τότε φιλοδοξούσε για άντληση έως και 50 εκατομμυρίων τόνων ρωσικού αργού ετησίως μέσω Ελλάδας, για οικονομικούς και περιβαλλοντικούς λόγους. Το εκτιμώμενο κόστος του ήταν 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

Stoyan Nenov via Reuters

«Συμφωνήσαμε με τον Ελληνα πρωθυπουργό με τον ταχύτερο δυνατό τρόπο για την επανέναρξη του έργου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, αλλά αυτή τη φορά οι προμήθειες θα πρέπει να ρέουν από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς», είπε ο Ράντεφ σε ενεργειακό φόρουμ.

«Χρειάζεται για το διυλιστήριο πετρελαίου μας, καθώς και για άλλα διυλιστήρια στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, ώστε να μπορούν να λαμβάνουν πετρέλαιο από όλο τον κόσμο... Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα με στρατηγική σημασία», είπε.

Η προμήθεια μη ρωσικού αργού στο βουλγαρικό διυλιστήριο στη Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσε να αποδειχθεί περίπλοκη λόγω των «μποτιλιαρισμένων» Στενών του Βοσφάρου, καθιστώντας έναν αγωγό πετρελαίου με την Ελλάδα μια ελκυστική και πιο οικονομική επιλογή, λένε αξιωματούχοι.

Ο υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Ρόσεν Χριστόφ δήλωσε ότι ελπίζει πως θα υπογραφεί ένα μνημόνιο κατανόησης με την Ελλάδα τις επόμενες δύο εβδομάδες, ώστε οι δύο χώρες να αρχίσουν να εργάζονται για την αναβίωση του αγωγού.

Δημοφιλή