Κίνα: Τι πληροφορίες μπορεί να δώσει το μαύρο κουτί από την συντριβή του Boeing

Πως γίνεται η επεξεργασία των δεδομένων και πότε θα έχουμε απαντήσεις.
Συντρίμμια στο σημείο πρόσκρουσης του Boeing
Συντρίμμια στο σημείο πρόσκρουσης του Boeing
REUTERS

Η συσκευή που ανακαλύφθηκε είναι η συσκευή εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο του αεροπλάνου και με βάση μια πρώιμη αξιολόγηση, το υλικό ηχογράφησης φαίνεται να έχει επιζήσει από την πρόσκρουση και να βρίσκεται σε σχετικά καλή κατάσταση.

Τι είναι τα μαύρα κουτιά;

Στην πραγματικότητα δεν είναι μαύρα αλλά πορτοκαλί, υψηλής ορατότητας. Οι ειδικοί διαφωνούν με το από πού προήλθε το ψευδώνυμο, αλλά έχει γίνει συνώνυμο με την αναζήτηση απαντήσεων όταν πέφτουν αεροπλάνα.

Πολλοί ιστορικοί αποδίδουν την εφεύρεσή τους στον Αυστραλό επιστήμονα Ντέιβιντ Γουόρεν κατά τη δεκαετία του 1950. Συγκαταλέγονται στον υποχρεωτικό εξοπλισμού του αεροπλάνου.

Πώς έχουν εξελιχθεί;

Οι παλαιότερες συσκευές κατέγραφαν περιορισμένα δεδομένα, ενώ οι σύγχρονες χρησιμοποιούν στερεά μνήμη. Οι ηχογραφήσεις βρίσκονται μέσα σε δοχεία που μπορούν να επιβιώσουν από σύγκρουση και είναι ικανά να αντέξουν 3.400 φορές τη δύναμη της βαρύτητας κατά την πρόσκρουση.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους;

Τα μαύρα κουτιά ζυγίζουν περίπου 4,5 κιλά και περιέχουν τέσσερα κύρια μέρη:

1. Ένα πλαίσιο σχεδιασμένο για να ασφαλίζει τη συσκευή και να διευκολύνει την εγγραφή και την αναπαραγωγή του ήχου.

2. Έναν υποβρύχιο φάρος εντοπισμού.

3. Το περίβλημα του πυρήνα ή “Crash-Survivable Memory Unit” κατασκευασμένο από ανοξείδωτο χάλυβα ή τιτάνιο.

4. Τις ηχογραφήσεις σε τσιπάκια ή παλαιότερες μορφές αποθήκευσης ήχου.

Υπάρχουν δύο συσκευές εγγραφής: μια συσκευή εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο (CVR) για φωνές πιλότων και ήχους πιλοτηρίου και μια συσκευή εγγραφής δεδομένων πτήσης (FDR) που καταγράφει πληροφορίες σχετικά με παραμέτρους της πτήσεις όπως το ύψος, την ταχύτητα αέρα, την κατεύθυνση και την ώθηση του κινητήρα.

Πώς γίνεται η επεξεργασία των δεδομένων;

Οι τεχνικοί αφαιρούν το προστατευτικό υλικό και καθαρίζουν προσεκτικά τις συνδέσεις για να βεβαιωθούν ότι δεν διαγράφουν κατά λάθος δεδομένα. Το αρχείο ήχου ή δεδομένων πρέπει να ληφθεί και να αντιγραφεί.

Τα ίδια τα δεδομένα δεν σημαίνουν τίποτα στην αρχή. Πρέπει να αποκωδικοποιηθούν πριν μετατραπούν σε κατανοητά γραφήματα.

Πόσες πληροφορίες θα είναι διαθέσιμες;

Θα εξαρτηθεί από τα ακριβή μοντέλα των καταγραφέων Honeywell, τα οποία δεν έχουν αποκαλυφθεί. Ένα Air India Express 737-800 με δύο μαύρα κουτιά της Honeywell που συνετρίβη το 2020 μετά από υπέρβαση διαδρόμου προσγείωσης σε δυνατή βροχή είχε ένα CVR ικανό για 120 λεπτά ψηφιακού ήχου, σύμφωνα με μια τελική αναφορά για τη συντριβή. Αυτό θα ήταν περισσότερο από αρκετό για να καλύψει την 66λεπτη πτήση China Eastern.

Πού θα αποκωδικοποιηθούν τα αρχεία;

Το πρώτο μαύρο κουτί που ανακαλύφθηκε αποστέλλεται σε ένα ινστιτούτο στο Πεκίνο για αποκωδικοποίηση, αν και ο χρόνος που θα διαρκέσει θα εξαρτηθεί από την έκταση της ζημιάς, δήλωσε ο Ζου Τάο, αξιωματούχος της ρυθμιστικής αρχής αερομεταφορών της Κίνας.

Πότε θα δημοσιευτούν τα ευρήματα;

Οι αναφορές για μια συντριβή δημοσιεύονται μετά από ένα μήνα, αλλά συχνά έχουν διάσπαρτες πληροφορίες. Οι βαθύτερες έρευνες χρειάζονται ένα χρόνο ή περισσότερο για να ολοκληρωθούν. Οι ειδικοί λένε ότι τα αεροπορικά ατυχήματα προκαλούνται συνήθως από ένα συνδυασμό παραγόντων.

Δημοφιλή