Η τεχνητή νοημοσύνη μόλις έκανε την εμφάνιση της και στη βιομηχανία του παιδικού παιχνιδιού, Παρότι δεν μας κάνει εντύπωση, είναι αρκετά τα ζητήματα για τα οποία οι γονείς οφείλουν να είναι ενημερωμένοι σωστά ώστε να προστατέψουν τα παιδιά τους από πιθανό κίνδυνο.

Σχεδιασμένο για παιδιά άνω των τριών ετών, το Gabbo είναι ένα λούτρινο ρομπότ που μπορεί να κάνει «ατελείωτες συζητήσεις» με τα παιδιά και προσφέρει ένα νέο είδος «εκαπιδευτικού παιχνιδιού», σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία Curio, η οποία το διαθέτει στην αγορά στη τιμή των 99 δολαρίων.

Advertisement
Advertisement

«Θα εξερευνήσουμε μαζί δεινόσαυρους και αυτοκίνητα-τέρατα», ακούγεται να λέει το λούτρινο αρκουδάκι. Παιχνίδια όπως το Gabbo αναμένεται να γνωρίσουν ραγδαία ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Τον Ιούνιο, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παιχνιδιών στον κόσμο, η Mattel, ανακοίνωσε μια στρατηγική συνεργασία με την OpenAI (την εταιρεία πίσω από το ChatGPT), με σκοπό τη δημιουργία «προϊόντων και εμπειριών με τεχνητή νοημοσύνη».

«Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της OpenAI, η Mattel θα φέρει τη μαγεία της AI σε παιχνίδια κατάλληλα για κάθε ηλικία, με έμφαση στην καινοτομία, την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια», αναφέρεται σε δελτίο Τύπου της εταιρείας, της οποίας το πρώτο προϊόν με AI αναμένεται να κυκλοφορήσει σύντομα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η OpenAI έχει δηλώσει πως το πιο δημοφιλές προϊόν της, το ChatGPT, δεν προορίζεται για παιδιά κάτω των 13 ετών, ενώ τα παιδιά ηλικίας 13 έως 18 ετών θα πρέπει να έχουν γονική συναίνεση πριν το χρησιμοποιήσουν. Αυτό διότι ενδέχεται να «παράγει περιεχόμενο που δεν είναι κατάλληλο για κάθε είδους κοινό ή για όλες τις ηλικίες». Συνιστάται η επίβλεψη ενηλίκου κατά τη χρήση του.

Καταρχάς, υπάρχουν σαφή οφέλη από τη χρήση αυτής της τεχνολογίας για τον εμπλουτισμό του παιχνιδιού και τη δημιουργία νέων προϊόντων για παιδιά και εφήβους. Ορισμένα παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και να ενισχύσουν τις γενικές γνώσεις, ικανοποιώντας τη δίψα του παιδιού για πληροφορίες. Μπορούν επίσης να ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα μέσω της αφήγησης και του παιχνιδιού ρόλων, ενώ παράλληλα μπορούν να προσαρμόζονται στην ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο κάθε παιδιού.

Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι απαιτείται μεγάλη προσοχή.

Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια Σελέστ Κιντ διευθύνει το Kidd Lab στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ, όπου μελετούν τις διαδικασίες που σχετίζονται με τις μεθόδους εκμάθησης, ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά.

Advertisement

«Γνωρίζουμε ότι τα αποτελέσματα των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων (LLM) συχνά περιέχουν κατασκευασμένες έννοιες και στερεότυπα. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος αυτές οι προβληματικές πληροφορίες να μεταδοθούν στα παιδιά», επισημαίνει η καθηγήτρια. Το πρόβλημα είναι πως όταν τα παιδιά στρέφονται σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για να ικανοποιήσουν την περιέργειά τους και λαμβάνουν μια απάντηση προβληματική ή λανθασμένη, είναι λιγότερο ικανά από έναν ενήλικα να εντοπίσουν την ανακρίβεια, «λόγω της περιορισμένης εμπειρίας τους στον κόσμο».

Η ειδικός συνέχιζει: «Μόλις πάρουν την απάντηση, η περιέργειά τους μειώνεται και παύουν να είναι διαλλακτικά στο να αλλάξουν γνώμη. Αυτό μπορεί να αφήσει τα παιδιά με εσφαλμένες πληροφορίες, με τρόπο που είναι δύσκολο ή ακόμη και αδύνατο να διορθωθεί».

Όχι, δεν είναι «μαγικά» παιχνίδια

Υπάρχουν αμέτρητες άλλες ερωτήσεις που είναι πολύ πιθανό να απασχολούν τους γονείς προτού επιτρέψουν στα παιδιά τους να χρησιμοποιήσουν ένα τέτοιο παιχνίδι.

Advertisement

Μπορεί να χακαριστεί;

Πού πηγαίνουν τα δεδομένα;

Τι κάνει η εταιρεία για να προστατεύσει την ιδιωτικότητα των παιδιών;

Advertisement

Ερωτήματα για τα οποία είναι δύσκολο να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις.

Το 2015, η Mattel κυκλοφόρησε την Hello Barbie, μια διαδραστική κούκλα με μικρόφωνο και σύνδεση WiFi, που της επέτρεπε να συνομιλεί με τα παιδιά. Δυστυχώς, αποδείχθηκε εύκολα προσβάσιμη από χάκερ, γεγονός που τελικά οδήγησε στη διακοπή της κυκλοφορίας της. Ο καθηγητής Τεχνολογίας και Κοινωνίας στο Πανεπιστήμιο του Bangor, Άντριου Μακστάι, γράφει σε άρθρο του στο The Conversation ότι «τα συστήματα AI μπορούν να μας ”ξεγελάσουν” ώστε να παρακάμψουν περιορισμούς μέσω παιχνιδιού ρόλων ή υποθετικών σεναρίων».

Αξίζει να αναφερθεί, ότι πολύ ειδικοί ανησυχούν για το ενδεχόμενο ανάπτυξης συναισθηματικού δεσμού με αυτά τα παιχνίδια, όπως τα παδιά θα έκαναν με έναν φίλο ή έναν αγαπημένο τους άνθρωπο. Ένα παιδί μπορεί να εκμυστηρευτεί κάτι σε ένα παιχνίδι το οποίο έχει ενσματώμενη τη τεχνητή νοημοσύνη, το οποίο μπορεί να το παρηγορήσει, αλλά στην πραγματικότητα δεν νοιάζεται.

Advertisement

«Αυτό δημιουργεί μονόπλευρους συναισθηματικούς δεσμούς, όπου τα παιδιά συνδέονται με συστήματα που δεν μπορούν να ανταποδώσουν αυτά που τους προσφέρονται», δηλώνει ο καθηγητής. «Καθώς τα συστήματα AI μαθαίνουν για τις διαθέσεις, τις προτιμήσεις και τις ευαλωτότητες ενός παιδιού, μπορεί επίσης να δημιουργούν προφίλ δεδομένων που θα το ακολουθούν έως την ενηλικίωσή του», προσθέτει.

Advertisement

Με πληροφορίες από HuffPost UK.