ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
21/11/2014 03:17 EET | Updated 10/12/2014 13:51 EET

Skroutz: Ένα (πραγματικό) ελληνικό success story

huffpost greece

Αν ψάχναμε να βρούμε ιστορίες επιχειρηματικής επιτυχίας στη χώρα μας, τότε σίγουρα μια από τις πρώτες περιπτώσεις που θα μας ερχόταν στο μυαλό θα ήταν το Skroutz.gr. Μια ελληνική επιχείρηση «νέας γενιάς»,την οποία χρησιμοποιούν σε μηνιαία βάση περίπου 4 εκατ. πολίτες, θέλοντας να συγκρίνουν τιμές προϊόντων, εξοικονομώντας έτσι αρκετά χρήματα. Ο Γιώργος Αυγουστίδης, ένας από τους ιδρυτές της εταιρίας, σε συνέντευξη του στην HuffPost Greece, μιλά για το πως ξεκίνησαν όλα, το αν τα ελληνικά startups μπορούν να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, αλλά και το αν θα παρότρυνε έναν νέο να δημιουργήσει μια καινοτόμα επιχείρηση.

Η κρίση έχει πλήξει πολλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Αντίθετα το Skroutz.gr δείχνει να συνεχίζει την ανοδική τροχιά του. Πως πετύχατε κάτι τέτοιο;

Πράγματι, είναι αλήθεια ότι το Skroutz βρίσκεται σταθερά σε ανοδική πορεία από τη στιγμή που ξεκίνησε, παρά τις συγκυρίες και είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με την ανάπτυξή μας και την εμπιστοσύνη του κόσμου. Η επιτυχία μας πιστεύω ότι προέρχεται από τρεις άξονες: τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες μας, τη συνεχή επένδυσή στο ανθρώπινο δυναμικό και την προσήλωση στους στόχους μας. Ως εταιρεία αναζητούμε συνεχώς νέες ευκαιρίες και τρόπους για να κάνουμε το Ηλεκτρονικό Εμπόριο καλύτερο, αξιοποιώντας το πάθος και το ταλέντο των ανθρώπων μας, σε συνδυασμό τη βαθιά γνώση και εξειδίκευση που έχουμε κατακτήσει στα 10 έτη ύπαρξης της εταιρείας.

Το Skroutz.gr είναι πολλά περισσότερα από απλά μία μηχανή αναζήτησης. Είναι ένα ζωντανό οικοσύστημα, ένας σύνθετος οργανισμός που βρίσκεται σε συνεχή ζύμωση. Σχεδόν σε καθημερινή βάση εξελίσσουμε και υλοποιούμε αλλαγές και βελτιώσεις με γνώμονα τις ανάγκες των χρηστών μας, τις οποίες ενδεχομένως οι επισκέπτες της ιστοσελίδας δεν παρατηρούν άμεσα. Ωστόσο, το σύνολό αυτών των νέων λειτουργιών και βελτιώσεων προσδίδει μία φρεσκάδα στο Skroutz.gr, που το κρατά δημοφιλές και εξαιρετικά χρήσιμο στην καθημερινότητα των καταναλωτών, προσφέροντας εξοικονόμηση και συνεπώς αξία στον τρόπο ζωής.

Έχετε επεκταθεί επίσης στην αγορά της Τουρκίας, ενώ ετοιμάζεστε να «αποβιβαστείτε» και στην Αγγλία. Βάσει της εμπειρίας σας, πιστεύετε ότι τα ελληνικά startups μπορούν να διακριθούν στον εξωτερικό;

Η επέκταση στην Τουρκία με το Alve.com, όπως ονομάζεται το Skroutz εκεί, αποτέλεσε σημαντικό βήμα για εμάς. Βέβαια, το εγχείρημα αυτό προήλθε κατόπιν αρκετού σχεδιασμού και πραγματοποιήθηκε στον 9ο χρόνο λειτουργίας μας στην Ελλάδα, όταν δεν ήμασταν πλέον startup και όταν η αυτοπεποίθηση και η σιγουριά μας για την υπηρεσία μας είχε φτάσει στην κορυφή. Γενικά, η εξωστρέφεια ενώ είναι εξαιρετικά ελκυστική, απαιτεί προσήλωση, στρατηγική σκέψη και προσεκτικό σχεδιασμό. Αδιαμφισβήτητα, μια startup πρέπει να σκέπτεται και να φλερτάρει με τις αγορές του εξωτερικού, διότι αυτός είναι ο τρόπος να επιβιώσει στο σύγχρονο επιχειρηματικό στίβο, όμως η επέκταση σε μία άλλη χώρα δεν αποτελεί μία ενέργεια που γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη.

Όσον αφορά τις ελληνικές startups, έχει αποδειχθεί ότι έχουν όλα τα φόντα να διακριθούν στο εξωτερικό και μέσα από την κρίση έχουν αναδειχθεί εταιρείες με λύσεις πραγματικά καινοτόμες και πρωτοποριακές, οι οποίες ήδη απολαμβάνουν διακρίσεις διεθνώς. Το σίγουρο είναι πως ο δρόμος προς την επιτυχία δεν είναι ονειρικός και τα εμπόδια στην πορεία θα είναι αρκετά, όμως αν αγαπάς αυτό που κάνεις και εστιάσεις στο να προσφέρεις κάτι καινούργιο και πραγματικά χρήσιμο στην αγορά, τότε θέτεις τα θεμέλια για ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο ανεξαρτήτως της χώρας που θα επιλέξεις.

skroutz2

Οι ιδρυτές του Skroutz (από αριστερά): Βασίλη Δήμος, Γιώργος Αυγουστίδης και Γιώργος Χατζηγεωργίου

Η επιχείρηση σας απασχολεί πλέον πολλούς εργαζόμενους. Μπορούν οι καινοτόμες επιχειρήσεις να προσφέρουν νέες θέσεις εργασίας, που τόσο έχουμε ανάγκη στην Ελλάδα;

Αυτήν τη στιγμή, η ομάδα μας αριθμεί πάνω από 70 άτομα στην Ελλάδα και 8 στην Τουρκία και μπορώ να πω ότι η εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού του Skroutz αντικατοπτρίζει πλήρως τις δυνατότητες απασχόλησης μιας καινοτόμου εταιρείας.

Από το 2005 όταν και ξεκινήσαμε, το Skroutz λειτουργούσε στη λογική της «παρέας» με ολιγάριθμο προσωπικό, όπως και συνέχισε για αρκετά χρόνια. Αυτή η φιλοσοφία διέπει ακόμη και σήμερα την ομάδα και τον τρόπο εργασίας και συμβίωσης μας. Καθώς όμως η εταιρεία εξελισσόταν, η αύξηση των δραστηριοτήτων, τα νέα projects και φυσικά η τεράστια αποδοχή του κοινού για τις υπηρεσίες μας, δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για να μεγαλώσει με ταχείς ρυθμούς η ομάδα. Τα τελευταία 4 χρόνια, ένα διάστημα κατά το οποίο οι συνθήκες στη χώρα μας δεν ήταν και οι ιδανικότερες, το Skroutz τετραπλασίασε το ανθρώπινο δυναμικό του, κάτι το οποίο μας χαροποιεί ιδιαίτερα διότι ακόμη και τώρα είμαστε σε θέση να δημιουργούμε ευκαιρίες εργασίας για νέα παιδιά.

Βέβαια, όπως είναι κατανοητό το Skroutz πλέον απέχει παρασάγγας από το χαρακτηρισμό “startup”, όπου εκεί τα πράγματα στην αρχή είναι λίγο διαφορετικά. Σε ένα νέο εγχείρημα, συχνά στα πρώτα βήματα απαιτείται πολύ προσωπικός χρόνος και προσπάθεια από τους ανθρώπους που έχουν εμπνευστεί την ιδέα, αλλά και εκείνους που θα δουλέψουν μαζί τους, ενδεχομένως αρχικά χωρίς σημαντικές απολαβές ή ίσως και pro bono. Τα λεγόμενα 3 F’s (Friends – Fools – Family) είναι συνήθως οι βασικές πηγές στήριξης ενός startup σε όλους τους τομείς, άρα και στο κομμάτι των θέσεων εργασίας. Συνεπώς, η δυνατότητα δημιουργίας νέων θέσεων έρχεται εν καιρώ, εφόσον η εταιρεία επιδείξει συνέπεια και κάνει τα πρώτα σταθερά βήματα ανάπτυξης.

Το Skroutz.gr είναι ένα πολύ δημοφιλές site σύγκρισης τιμών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχετε στα χέρια σας, οι καταναλωτές συγκρίνουν τιμές σε αυτή την δύσκολη περίοδο;

Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την ερώτησή σας. Η τρέχουσα κατάσταση και οι οικονομικές συνθήκες μας έχουν κάνει να αναθεωρήσουμε τις καταναλωτικές μας συνήθειες, επιδρώντας τόσο στον τρόπο διάθεσης των χρημάτων μας, όσο και στον τρόπο με τον οποίο αγοράζουμε προϊόντα. Οι καταναλωτές πλέον προβληματίζονται πριν την αγορά, ψάχνουν ακόμη περισσότερο τις καλύτερες τιμές και τις πιο ελκυστικές παροχές από τα καταστήματα και επιζητούν την προστιθέμενη αξία.

Το Skroutz επισκέπτονται πλέον σε μηνιαία βάση περίπου 4 εκατομμύρια μοναδικοί χρήστες, αύξηση της τάξης του 50% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, αναζητώντας πληροφορίες και γνώμες άλλων ανθρώπων και πληρέστερη ενημέρωση πριν πραγματοποιήσουν την αγορά τους. Η αύξηση αυτή δεν είναι ενδεικτική μόνο για τις συγκρίσεις που πραγματοποιούν οι χρήστες μας, αλλά εκφράζει και την ωρίμανση των online αγορών για τους Έλληνες καταναλωτές. Η παροχή αυτών των στοιχείων από το Skroutz με απλό και αποτελεσματικό τρόπο, αποτελεί κλειδί της δικής μας επιτυχίας.

Επίσης, ένα ενδιαφέρον μοτίβο που διαπιστώνουμε καθημερινά και έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, είναι το γεγονός ότι οι καταναλωτές ακόμη και κατά την παρουσία τους σε κάποιο φυσικό κατάστημα, συμβουλεύονται το Skroutz.gr από το κινητό τηλέφωνο ή το tablet τους, για να συγκρίνουν την τιμή του προϊόντος που βλέπουν εκείνη τη στιγμή στο ράφι. Κι αυτό είναι ενδεικτικό της αλλαγής της νοοτροπίας των αγορών.

Το βέβαιο είναι ότι, ο Έλληνας καταναλωτής είναι πιο σκεπτόμενος και πραγματοποιεί σαφώς καλύτερη και πιο εμπεριστατωμένη έρευνα πριν από κάθε του αγορά. Καθημερινά σερφάρει πολύ περισσότερο στο Internet, ακόμη και εν κινήσει και για το λόγο αυτό μια μηχανή αναζήτησης και σύγκρισης προϊόντων και τιμών, όπως το Skroutz.gr, είναι απαραίτητο εργαλείο και εφόδιο για τις online αγορές του.

Ποιο είναι, κατά την γνώμη σας, το μεγαλύτερο «εμπόδιο» που συναντά ένα Startup στην Ελλάδα;

Απλή απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν υπάρχει. Όταν εμείς ξεκινούσαμε την προσπάθεια μας με το Skroutz στις αρχές του 2005, το τοπίο και το περιβάλλον στην αγορά ήταν εντελώς διαφορετικό. Η έννοια “startup” δεν υπήρχε ακόμη στην Ελλάδα, ενώ και το χρηματοπιστωτικό και επενδυτικό περιβάλλον διαφορετικό σε σύγκριση με το τι συμβαίνει σήμερα.

Αρκετές από τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε εμείς, σε θέματα συστηματοποίησης της επικοινωνίας με τους συνεργάτες μας, στις αμφιβολίες που προέκυπταν από το βαθμό ωριμότητας της αγοράς και στη χρήση του Internet από τους Έλληνες καταναλωτές, σήμερα έχουν βελτιωθεί δραστικά. Τα κοινά σημεία ως προς τα εμπόδια, θα έλεγα, εντοπίζονται σε όλα τα θέματα που αντιμετωπίζει μια επιχείρηση που ξεκινά από ένα πολύ μικρό σχήμα startup και εξελίσσεται σε κάτι μεγαλύτερο, κυρίως ως προς τους ανθρώπινους πόρους και τις εσωτερικές δομές.

Επίσης, πλέον ο ανταγωνισμός μεταξύ των startups είναι εξαιρετικά έντονος, με νεοφυείς επιχειρήσεις να δημιουργούνται όλη την ώρα και να συναγωνίζονται για το next big thing. Συνεπώς, είναι καίριας σημασίας ότι πλέον οι δυνατότητες χρηματοδότησης και στήριξης ενός startup είναι αισθητά πιο προσβάσιμες για τον καθένα. Μάλιστα, ολόκληρο το οικοσύστημα που έχει χτιστεί γύρω από αυτό το κίνημα των startups, παρέχει στους νέους επιχειρηματίες την ευκαιρία να αρχίσουν πολύ νωρίς το εγχείρημά τους, με τα κατάλληλα εφόδια και ισχυρό mentoring από άλλους επιχειρηματίες που έχουν ήδη βρεθεί εκεί που θα βρεθεί μελλοντικά ένα σχήμα startup.

Πάντως, τουλάχιστον στην Ελλάδα, οι βασικές δυσκολίες της γραφειοκρατίας και της έλλειψης εμπιστοσύνης της αγοράς σε νέες ιδέες, ακόμη συνιστούν εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν.

Η επιχείρηση σας ιδρύθηκε το 2005. Σχεδόν 10 χρόνια μετά, ποιες διαφορές βλέπετε στο οικονομικό κι επιχειρηματικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο δραστηριοποιήστε;

Όπως ανάφερα προηγουμένως, εν έτη 2014 τα πράγματα για έναν νέο επιχειρηματία είναι αρκετά καλύτερα σε όλα τα επίπεδα, σε σχέση με το διάστημα όταν ξεκινήσαμε εμείς το Skroutz. Τότε, η έννοια της νεοφυούς επιχείρησης δεν υπήρχε, τα funds δεν είχαν κάνει την εμφάνισή τους και δεν ήταν προσβάσιμα σε τόσο μεγάλο βαθμό από νέους επιχειρηματίες χωρίς τις κατάλληλες γνωριμίες, τα δάνεια προς τις επιχειρήσεις παρέχονταν σε διαφορετική βάση και η επιχειρηματικότητα μέσω Internet ήταν δύσκολη υπόθεση.

Σήμερα, το τοπίο έχει αλλάξει άρδην, με την κυριαρχία του Internet σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας και της επιχειρηματικότητας, με ό,τι θετικό ή αρνητικό συνεπάγεται αυτό. Σίγουρα η οικονομική συγκυρία δημιούργησε τις προϋποθέσεις να αναδειχτούν καινοτόμα μυαλά και πρωτοποριακές ιδέες, που υπό άλλες συνθήκες δε θα ξεχώριζαν. Αντίστοιχα, το οικονομικό περιβάλλον δημιουργεί πλέον μία διέξοδο μέσα από την τεχνολογία και την καινοτομία και αυτό λειτουργεί υπέρ των ανθρώπων που δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους σε νέα εγχειρήματα. Βέβαια τα δεδομένα μπορεί να είναι διαφορετικά, όμως η προσωπική προσπάθεια όσων έχουν όνειρα και προσδοκίες να κάνουν την αγορά καλύτερη, παραμένει αμείωτη σε κάθε πτυχή.

Αν είχατε μπροστά σας έναν νέο άνθρωπο, θα τον παροτρύνατε να δημιουργήσει μια καινοτόμα επιχείρηση;

Η καινοτομία αποτελεί αναμφισβήτητα μοχλό ανάπτυξης. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τον κλάδο της τεχνολογίας και του Internet, αλλά για κάθε τομέα που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ζούμε. Κάθε νέα επιχειρηματική προσπάθεια που εστιάζει στο να προσφέρει αξία στους πελάτες της και εισάγει καινοτόμους τρόπους για να αντιμετωπίζει καλύτερα προβλήματα τα οποία υπάρχουν στην αγορά, έχει τη δυναμική να κάνει τη διαφορά και να επιτύχει μακροπρόθεσμα.

Είναι θεμιτό εάν έχεις μια ιδέα για κάτι πραγματικά πρωτοποριακό να τη «ρίξεις» στην αγορά και να τεστάρεις τις δυνάμεις σου. Σε αυτό το πλαίσιο, θα συμβούλευα όλους τους νέους ανθρώπους να ξεκινήσουν όσο πιο νωρίς γίνεται, χωρίς ιδιαίτερη σκέψη. Άλλωστε, ακόμη και μέσα από την αποτυχία συχνά αντλούμε σημαντικά μαθήματα και εμπειρίες, για να γίνουμε πιο καλοί και δυνατοί στο μέλλον. Από εκεί και πέρα, το πάθος και η πίστη κάθε νέου επιχειρηματία στο εγχείρημα, αποτελούν το κλειδί στο δρόμο προς την επιτυχία.