Τρως μετά τη δύση του ηλίου; Θα παχύνεις

Kristin Cavallari and Ubisoft's Just Dance 2014 host a pre-Thanksgiving meal for media and fans on Wednesday, Nov. 20, 2013 in Los Angeles. (Photo by Casey Rodgers/Invision for Ubisoft/AP Images)
Kristin Cavallari and Ubisoft's Just Dance 2014 host a pre-Thanksgiving meal for media and fans on Wednesday, Nov. 20, 2013 in Los Angeles. (Photo by Casey Rodgers/Invision for Ubisoft/AP Images)

Φαγητό το βράδυ; Δυστυχώς απαγορευτικό αν θέλεις να χάσεις κιλά, όπως αποδεικνύει νέα έρευνα.

Τι λέει συγκεκριμένα η έρευνα; Ότι αν κανείς τρώει σχεδόν όλο το 24ωρο, από το πρωί που ξυπνάει (πρόγευμα) έως αργά το βράδυ (δείπνο), με ενδιάμεσες «στάσεις» για μεσημεριανό γεύμα και για άλλα εμβόλιμα «τσιμπολογήματα», (ότι κάνουμε οι περισσότεροι δηλαδή)... θα παχύνει. Πολύ περισσότερο, αν συνηθίζει να τρώει μέσα στην άγρια νύχτα.

Αν, αντίθετα, περιορίσει το διάστημα που τρώει σε ένα χρονικό «παράθυρο» έως 12 ωρών (π.χ. από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ) και πάψει να τρώει τα βράδια, όπως άλλωστε συνέβαινε τα παλαιότερα χρόνια, όταν οι άνθρωποι πήγαιναν για ύπνο πολύ νωρίτερα, τότε θα χάσει κιλά.

Με άλλα λόγια, μπορεί κανείς να χάσει κιλά, χωρίς να περιορίσει το φαγητό του στο παραμικρό, απλώς αλλάζοντας τις συνήθειές του για τις ώρες του φαγητού του -και εφόσον βέβαια αντέχει να μην φάει τίποτα τα βράδια. Οι επιστήμονες προειδοποίησαν ότι, τα τελευταία χρόνια, με την αφθονία του τεχνητού φωτός και των ποικίλων «πειρασμών»(τηλεόραση, υπολογιστές, «έξυπνα» κινητά κ.α.), οι άνθρωποι, ιδίως οι νέοι, τείνουν να ξενυχτούν και το ξενύχτι τους συνήθως συνοδεύεται με φαγητό, με συνέπεια να παχαίνουν.

Τα πειράματα

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Σατσιντανάντα Πάντα του Ινστιτούτου Σαλκ της Καλιφόρνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας «Cell Metabolism», σύμφωνα με το BBC, πειραματίστηκαν με 400 ποντίκια, τα οποία χώρισαν σε δύο ομάδες.

Η ομάδα που διατρεφόταν μόνο επί εννέα έως 12 ώρες μέσα στην ημέρα, είχε μετά από 38 εβδομάδες μικρότερο βάρος από τη δεύτερη ομάδα που διατρεφόταν επί 24ώρου βάσεως, παρόλο που η ποσότητα τροφής ήταν η ίδια για όλα τα ζώα. Μάλιστα, η μείωση του βάρους συνέβαινε άσχετα από το είδος των τροφών, αφού έγιναν πειράματα με διάφορες τροφές, π.χ. με διαφορετικά λιπαρά, αλλά κάθε φορά όλα τα ποντίκια κατανάλωναν τις ίδιες θερμίδες.

Η μελέτη έδειξε ότι, παρόλο που δύο οργανισμοί καταναλώνουν τις ίδιες θερμίδες μέσα στην ημέρα, το πόσο θα παχύνουν, θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό από το πώς θα κατανεμηθεί η τροφή τους μέσα στην ημέρα. Φαίνεται πως όσοι τρώνε, αφότου έχει δύσει ο ήλιος, έχουν αυξημένες πιθανότητες να παχύνουν. Αντίθετα, αν κανείς μένει νηστικός για ένα 12ωρο, μετά το 12ωρο που έχει φάει, τότε το σώμα του καίει περισσότερο λίπος και άρα αδυνατίζει.

Μάλιστα, όπως έδειξαν τα πειράματα, ακόμη και όταν τα ζώα αφέθηκαν ελεύθερα τα Σαββατοκύριακα να τρώνε όποτε ήθελαν, χωρίς να ισχύει πλέον ο χρονικός περιορισμός του 12ώρου, πάλι κατέληξαν πιο αδύνατα από τα ποντίκια που έτρωγαν ελεύθερα όλες τις ημέρες. Αυτό, κατά τους επιστήμονες, σημαίνει ότι η παροδική διακοπή της 12ωρης νηστείας δεν καταστρέφει το όφελός της τελείως.

Όταν τα πιο παχύσαρκα ποντίκια της δεύτερης ομάδας, που όλο το διάστημα έτρωγαν χωρίς χρονικούς περιορισμούς, μετακινήθηκαν στην πρώτη ομάδα και υποχρεώθηκαν πλέον να τρώνε εντός 12ώρου και να μένουν νηστικά το άλλο 12ωρο, αδυνάτισαν (5% κατά μέσο όρο), παρ' όλο που συνέχισαν να καταναλώνουν τις ίδιες θερμίδες με πριν. Όταν όμως το χρονικό «παράθυρο» διατροφής τους διευρύνθηκε από τις 12 σε 15 ώρες, τότε η μείωση του βάρους τους περιορίστηκε.

Αναμένονται τα πειράματα σε ανθρώπους

Οι ερευνητές ήδη προγραμματίζουν ανάλογα πειράματα με ανθρώπους για να επιβεβαιώσουν τα συμπεράσματά τους. Όπως είπαν, πιστεύουν ότι η διακεκομμένη διατροφή αποτελεί, πέρα από την αποφυγή παχυσαρκίας, την κατάλληλη θεραπευτική στρατηγική για παθήσεις όπως η υψηλή χοληστερίνη, ο διαβήτης και το μεταβολικό σύνδρομο. Τα πειράματα με τα ζώα έδειξαν ότι η βραδινή νηστεία μειώνει το σάκχαρο και το επίπεδο της χοληστερίνης στο αίμα.

Μια άλλη έρευνα, έδειξε ότι περιορίζοντας τη διατροφή στο μισό της ημέρας, αλλάζει επίσης η σύνθεση των μικροβίων στο έντερο, πράγμα που πιθανότατα είναι σημαντικό για το βάρος και γενικότερα για την υγεία.