CULTURE
09/01/2015 02:19 EET

«Η μαφία,η κόκα,η punk,η ντίσκο, όλα αυτά τα τέλεια πράγματα»: Συνέντευξη με τον μπεστ-σελερίστα Ελληνοαμερικανό του The Wire, Tζωρτζ Πελεκάνος

TO GO WITH AFP STORY BY Coralie FEBVRE
US writer George Pelecanos attends the 9th edition of the Quais du Polar International Festival in Lyon on April 05, 2014. AFP PHOTO / PHILIPPE MERLE        (Photo credit should read PHILIPPE MERLE/AFP/Getty Images)
PHILIPPE MERLE via Getty Images
TO GO WITH AFP STORY BY Coralie FEBVRE US writer George Pelecanos attends the 9th edition of the Quais du Polar International Festival in Lyon on April 05, 2014. AFP PHOTO / PHILIPPE MERLE (Photo credit should read PHILIPPE MERLE/AFP/Getty Images)

Tην ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές ο Τζώρτζ Πελεκάνος (τι όνομα κι αυτό!) βρίσκεται στη Washington D.C. Γράφει πυρετωδώς ένα πιλότο για ένα ολοκαίνουργιο σίριαλ για το κανάλι HBO με θέμα τις περιπέτειες του Ντέρεκ Στρέιντζ, ενός από τους γνωστότερους ήρωες των βιβλίων του. Ο Πελεκάνος, Ελληνοαμερικανός δεύτερης γενιάς, συγγραφέας νουαρ μπεστ-σέλερ που έγινε διάσημος ως σεναριογράφος στην πολυβραβευμένη τηλεοπτική σειρά The Wire, ήρθε στην Ελλάδα σχεδόν ένα μήνα πριν για να παρουσιάσει το τελευταίο του βιβλίο «Το δίδυμο» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη και να μιλήσει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Επικράτησε πανζουρλισμός.

Τον συναντήσαμε σε ένα νεοκλασικό σπίτι στην Πλάκα. Η αντίθεση ήταν σχεδόν αστεία- ο άνθρωπος που έγινε διάσημος γράφοντας για τον υπόκοσμο, τις φυλακές, τα ναρκωτικά και το έγκλημα μας συνάντησε σε μια χρυσοποίκιλτη αίθουσα καθισμένος σε μια βελούδινη πολυθρόνα. Όχι ότι αυτό λέει κάτι. Απαντούσε στις ερωτήσεις λακωνικά. Όταν τελείωνε, ρωτούσε «Xρειάζεσαι κάτι άλλο από μένα;».

Κάνοντας βραδινή βάρδια με τους αστυνομικούς «για έρευνα»

O Πελεκάνος ζούσε σχεδόν περιπατητικά κάνοντας δουλειές του ποδαριού και ζώντας μεταξύ φθοράς, νομιμότητας και αφθαρσίας μέχρι τα 30, εμπειρίες ζωής που του χρησίμευσαν στα πρώτα του βιβλία. Ήθελε να γίνει σεναριογράφος και σκέφτηκε ότι ο ευκολότερος τρόπος να το κάνει αυτό ήταν το να γράψει αστυνομικά μυθιστορήματα «Σκέφτηκα ότι μπορούσα και 'γω να γράψω τέτοια βιβλία κι ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσα να γράψω κι άλλα πράγματα μετά και να γίνω σεναριογράφος», λέει.

Στην αρχή έκανε έρευνα πηγαίνοντας σε βραδινές βάρδιες μαζί με αστυνομικούς. «Στην Αμερική υπογράφεις απλώς μια φόρμα και λες ότι δεν θα είναι υπεύθυνοι για ότι μπορεί να σου συμβεί. Ήταν τέλειο, πήγαινα σε βραδινές βάρδιες 12 το βράδυ με 8 το πρωί και καθόμουν στο περιπολικό μαζί τους. Μετά που έγινα πιο γνωστός από το The Wire ερχόντουσαν αυτοί σε μένα. Τώρα πια πηγαίνω στις φυλακές με προγράμματα ανάγνωσης– όταν είμαι εκεί δουλεύω κιόλας. Τους ρωτάω «Πως έκανες αυτή τη ληστεία, τι όπλα χρησιμοποιούσες;» εξηγεί.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Πελεκάνος εμφανίστηκε στο λογοτεχνικό στερέωμα με μια σειρά βιβλίων που είχαν σαν ήρωα τον Ελληνοαμερικάνο ντετέκτιβ Νικ Στέφανο και μετά επεκτάθηκε γράφοντας με πάθος και λεπτομέρεια βιβλία για τη σκοτεινή πλευρά της πόλης του, της Washington. Έγινε έτσι κομμάτι μιας μεγάλης λογοτεχνικής σκοτεινής παράδοσης. Όπως ο Ιαν Ράνκιν γράφει για το Εδιμβούργο, ο Πωλ΄Ωστερ για τη Νέα Υόρκη και ο Τζέιμς Έλροι για το Λος Αντζελες, ο Πελεκάνος γράφει για τη Washington . «Η Washington είναι δική μου. Εγώ έβαλα τη σημαία! Κάποιος θα πρέπει να μου την πάρει, και αυτό δεν θα συμβεί γιατί πρέπει να είναι κάποιος σαν και μένα» λέει υπερήφανα. Πλέον θεωρείται ένας από τους κορυφαίους συγγραφείς του Αμερικάνικου νουάρ, ενώ ο Στήβεν Κινγκ έχει πει ότι πρόκειται για τον μεγαλύτερο εν ζωή αστυνομικό συγγραφέα.

Στο «Δίδυμο», ήρωας είναι και πάλι ο Σπίρο Λούκα ένας νεαρός βετεράνος που δουλεύει περιστασιακά ως ντετέκτιβ. «Ο Σπίρο Λούκα είναι ο πατέρας μου, που έμενε στη Chinatown, εκεί μένανε τότε όλοι οι φτωχοί: Πολωνοί, Έλληνες ότι να 'ναι, όχι μόνο Κινέζοι. Στο βιβλίο όλα όσα συμβαίνουν στην αρχή είναι σίγουρα η ιστορία του πατέρα μου, μετά ο ήρωας αλλάζει ριζικά και γίνεται γκάνγκστερ - ε εκεί σίγουρα δεν είναι ο πατέρας μου. Ο γιός του ο Δημήτρης είμαι εγώ. Βασικά είναι κάπως αστείο. Άντρες της εποχής του φορούσαν καπέλο και η δική μου η γενιά φόραγε σκισμένα παντελόνια και είχε μακριά μαλλιά και κάπνιζε χόρτο».

«Η μαφία, η κόκα, τα clubs, η punk, η ντίσκο, όλα αυτά τα τέλεια πράγματα»

Το νέο εγχείρημα του Πελεκάνος και του David Simon, των δημιουργών του The Wire δηλαδή, είναι ένα σίριαλ με όνομα The Deuce. Έτσι ονομάζεται η περιοχή μεταξύ 8ης και 9ης λεωφόρου στη νότια πλευρά της Times Square της Νέας Υόρκης, μια περιοχή που ήταν κάποτε εξαιρετικά κακόφημη. «Εκτυλίσσεται στην Times Square στη δεκαετία του '70. Μας έχουν παραγγείλει μόνο τον πιλότο για τώρα οπότε θα πρέπει να τον εγκρίνουν για να πάρει το πράσινο φως. Αν τα καταφέρουμε θα είναι δέκα χρόνια σε τρεις σεζόν – σε 3 διαφορετικές χρονικές εποχές. Αρχές του '70, τέλος του '70 και αρχές του '80 που ήρθε το AIDS και η βιομηχανία του πορνό έφυγε προς τα ανατολικά. To σίριαλ θα μιλάει για την πορνεία, την πορνογραφία, τη μαφία, την κόκα, τα clubs, το πανκ, την ντίσκο, όλα αυτά τα τέλεια πράγματα». Τον ρωτάω πως προέκυψε το θέμα.

«Ήρθε ένας τύπος και μας βρήκε και ήθελε να μας πει την ιστορία του. Είχε ένα nightclub στην 8η λεωφόρο- το club το χρηματοδοτούσε η μαφία. Ήταν τόσο καλός μάνατζερ που στο τέλος τον κάνανε υπεύθυνο για όλα: τα μασάζ-στούντιο, την πορνογραφία. Είχε και μια συμμορία- το πραγματικά ασυνήθιστο ήταν πως η συμμορία του ήταν πολυεθνική: Ιταλοί, μαύροι, Ιρλανδοί, βετεράνοι του Βιετνάμ. Ήθελε να μας μιλήσει για όλα- τις πουτάνες, τα μπουρδέλα, τη μαφία. Ενώ αυτός ο άνθρωπος δεν πήγε ποτέ φυλακή, οπότε ήταν τυχερός από μια άποψη νομίζω τώρα πια έχει ξεμείνει από κόσμο: Όλοι του οι φίλοι και εραστές είχαν πια πεθάνει: Aids, βία, κόκα τα συνηθισμένα»

«Πως τον λένε; Μπορείτε να μας πείτε;»

«Δεν νομίζω! Χαχαχαχαχαχαχαχαχαχα».

«Το δίδυμο» του George Pelecanos κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη