CULTURE
02/02/2015 12:28 EET | Updated 05/02/2015 11:55 EET

Νatural histories: Baselitz και Grotjahn στη γκαλερί Gagosian

Römischer Gruß / Roman Salute (2004). Έργο του Georg Baselitz,(φωτογραφία Σίλια Ψυχή)
jojo
Römischer Gruß / Roman Salute (2004). Έργο του Georg Baselitz,(φωτογραφία Σίλια Ψυχή)

H έκθεση Natural Histories που εγκαινιάστηκε στη γκαλερί Gagosian, αποτελείται από δυο μόνο γλυπτά- 1 σε κάθε αίθουσα. Χρειάζεται κανείς το χρόνο του για να τα περιεργαστεί με την ησυχία του.

Το πρώτο με τίτλο Römischer Gruß / Roman Salute (2004), είναι έργο του διάσημου Γερμανού εικαστικού Georg Baselitz του οποίου έργα βρίσκονται σε συλλογές σημαντικών μουσιών ανά τον κόσμο. Το έργο- ένα πόδι από πατιναρισμένο επιχρωματισμένο μπρούντζο που τυλίγεται σε λεπτές κοκκινοκίτρινες φλόγες φτιάχτηκε από μια φόρμα σκαλισμένη σε ξύλο. Η όψη «εξαπατά» μιας και όλες οι πτυχές και οι ραβδώσεις του πελεκημένου ξύλου εξακολουθούν να φαίνονται στο γλυπτό.

qqq

Το ίδιο ισχύει και για το δεύτερο έργο της έκθεσης το Mask του Καλιφορνέζου Mark Grotjahn. Πρόκειται για μια πολύχρωμη σύνθεση που θυμίζει παιδικό παιχνίδι. Με δύο τρύπες στη θέση των ματιών και έναν μακρόστενο σωλήνα για μύτη παραπέμπει κατευθείαν στις απλές κατασκευές από χαρτόνι που κάνουν τα μικρά παιδιά στις πρώτες τάξεις του σχολείου. Η όψη κι εδώ εξαπατά : το έργο δεν είναι φτιαγμένο από χαρτόνι αλλά από μπρούτζο. Παρόλα αυτά κάθε μικρή λεπτομέρεια του αρχικού του υλικού, με όλες τις αυλακώσεις, τις πτυχές και τα σκισίματα του χαρτονιού, παραμένει.

Αφετηρία και των δυο γλυπτών είναι η κοινή τεχνική: η τολμηρή μετάπλαση του ξύλου και του χαρτονιού σε μπρούντζο. Και τα δυο έργα λειτουργούν ως μικρές οπτικές «απάτες», ως κάτι που προϋπήρχε με κάποιο άλλο υλικό. Από κει εξάλλου προέρχεται και ο τίτλος Natural Histories. Ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος περιγράφει με μεγάλη λεπτομέρεια στην εγκυκλοπαιδική συλλογή Φυσική Ιστορία (περί το 77–79 μ.Χ.) την αρχική μορφή των αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αγαλμάτων που εμφανίστηκαν στα χρόνια της αναγέννησης, διαβρωμένα διαμελισμένα και έχοντας χάσει το αρχικό έντονο τους χρώμα. Με αντίστοιχο τρόπο τα έργα του Baselitz και του Grotjahn μοιάζουν σαν κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που είναι στην πραγματικότητα.

Natural Histories, έως 21/3, Γκαλερί Gagosian Μέρλιν 3, Αθήνα, τηλ. 2103640215