ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
25/02/2015 15:36 EET | Updated 25/02/2015 15:57 EET

Οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις μέσα από τα «μάτια» της ναυτιλίας στο 6th Annual Capital Link Greek Shipping Forum

Headed out into the Gulf of Mexico on a glorious fall morning.  Taken on the Houston Ship Channel.
OneEighteen/Flickr
Headed out into the Gulf of Mexico on a glorious fall morning. Taken on the Houston Ship Channel.

Μια εικόνα σχετικά με το πώς «βλέπει» η ναυτιλία τις εξελίξεις στην ελληνική πολιτική, αλλά και στα διεθνή πολιτικά και γεωπολιτικά δρώμενα, έδωσαν στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας στο πλαίσιο του 6th Annual Capital Link Greek Shipping Forum, «Opportunities and Challenges», που έλαβε χώρα την Τρίτη στο Χίλτον, στην Αθήνα.

Κατά την εκδήλωση, τιμήθηκε με το Capital Link Greek Shipping Leadership Award ο κ. Λάμπρος Βαρναβίδης, αντιπρόεδρος Baltic Exchange, Trustee of the Lloyds Register Foundation, Managing Director/ Global Head of Shipping RBS (1998 - 2014).

Στο πλαίσιο της ομιλίας του στην αρχή της εκδήλωσης, με θέμα «The Global Economy & World Trade», ο Νικ Κούνης (Head Macro & Financial Markets Research, ABN AMRO Bank N.V) χαρακτήρισε το ενδεχόμενο ενός Grexit ως απίθανο και επεσήμανε ότι, αν κάποιος «κάνει ένα βήμα πίσω» και εξετάσει τα πράγματα, θα διαπιστώσει ότι οι δύο πλευρές έχουν έρθει πιο κοντά.

Ο κ. Κούνης χαρακτήρισε ιδιαίτερα μικρό το ενδεχόμενο εξόδου της Ελλάδας από το Ευρώ, τονίζοντας ωστόσο ότι η Παρασκευή ήταν η έναρξη μιας δύσκολης διαδικασίας. Όσον αφορά στις οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις διεθνώς, ανέφερε ότι το «mood» παραμένει προσεκτικό/ επιφυλακτικό, καθώς είναι πολλοί – συμπεριλαμβανομένου του ΔΝΤ- αυτοί οι οποίοι προβληματίζονται για την κρίση στην Ευρώπη, την πορεία των σχέσεων μεταξύ της Ελλάδας και των εταίρων της, αλλά και άλλους παράγοντες, όπως η στρατηγική της Fed και το «βουνό» του κινεζικού χρέους- «ακόμα και η πτώση των τιμών πετρελαίου θεωρείται από κάποιους κακά νέα» είπε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι η πραγματικότητα είναι πολύ πιο ενθαρρυντική, καθώς παρατηρείται άνοδος στο διεθνές εμπόριο, με την πτώση των τιμών του πετρελαίου να αποτελεί στην πραγματικότητα «φανταστικό νέο», το οποίο λειτουργεί τονωτικά. Αντίστοιχα θετικό σημάδι αποτελούν και οι ανοδικές τάσεις στις λιανικές πωλήσεις, οι οποίες δείχνουν να επανέρχονται στα προ κρίσης επίπεδα στην Ε.Ε., με τα δεδομένα να είναι ακόμα καλύτερα στις ΗΠΑ, πρόσθεσε.

Ο κ. Κούνης έκανε ειδική αναφορά στην περίπτωση της Ινδίας, αναφέροντας πως πρόκειται για ένα δεύτερο ασιατικό «powerhouse», το οποίο δομικά θα σημειώσει ταχύτερη ανάπτυξη από ό,τι η Κίνα. Όσον αφορά στους λόγους της πτώσης της τιμής του πετρελαίου, ανέφερε ότι αντικατοπτρίζει κυρίως την εμφάνιση νέων πηγών προμήθειας, ειδικά στις ΗΠΑ.

Σχετικά με τον τρόπο που οι πολιτικές εξελίξεις – τόσο σε ελληνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο- επηρεάζουν τη ναυτιλία, ο Κρις Γουέιερς (Managing Director/ Head of Maritime της Stifel) ανέφερε στη HuffPost Greece ότι η επιρροή τους δεν είναι τόσο μεγάλη, καθώς – σε περιπτώσεις όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία ή η κρίση στη Μέση Ανατολή με την άνοδο του Ισλαμικού Κράτους- οι συγκρούσεις είναι τοπικού χαρακτήρα, ενώ η ναυτιλία είναι παγκόσμια- κάτι που ισχύει και για τα δρώμενα στην Ελλάδα. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «για τους Έλληνες πολίτες προφανώς και υπάρχει αβεβαιότητα, ωστόσο όσον αφορά στη ναυτιλία δεν υπάρχουν πρακτικές επιπτώσεις» . Σχετικά με τις συζητήσεις πάνω στον τρόπο φορολόγησης των ναυτιλιακών στην Ελλάδα, επεσήμανε ότι η χώρα μας είχε παραδοσιακά ευνοϊκό «κλίμα» τα τελευταία 50 χρόνια. Εάν αυτό αλλάξει, θα μπορούσε πιθανόν να σημειωθεί μια «έξοδος», ωστόσο σε κάθε περίπτωση θα πρέπει πρώτα να φανεί ποιοι ακριβώς και τι έκτασης θα είναι οι φόροι.

Τον διεθνή χαρακτήρα του ναυτιλιακού κλάδου υπογράμμισε και ο Χρήστος Στεφάνου, (Accounting Department Manager, Oxygen Maritime Management), υπογραμμίζοντας ότι οι γεωπολιτικοί παράγοντες σαφώς και επιδρούν, ωστόσο ο κλάδος από τη φύση του επηρεάζεται λιγότερο. «Η ναυτιλία ελίσσεται, πάντα υπάρχουν διαφορετικοί δρόμοι. Εκεί βεβαίως δημιουργείται η ευκαιρία και για κυνήγι μεγαλύτερων ναύλων» επεσήμανε.

Μιλώντας για περιπτώσεις που πραγματικά έγιναν αισθητές από τη ναυτιλία, έκανε ειδική αναφορά στην κατάσταση των τελευταίων ετών στη Λιβύη, η οποία είχε ως αποτέλεσμα για ένα διάστημα το κλείσιμο των λιμανιών. Όσον αφορά στην Ελλάδα, επεσήμανε ότι η χώρα μας δεν αποτελεί έναν από τους μεγάλους «πελάτες» της ναυτιλίας, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι τομέας ο οποίος έχει επηρεαστεί από το όλο κλίμα είναι αυτός των επιχειρήσεων υποστήριξης των λιμανιών, σε σημαντικό βαθμό εξαιτίας των όσων έχουν αναφερθεί τον τελευταίο καιρό σχετικά με τις αποκρατικοποιήσεις.

Την άποψη ότι η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα δεν πρόκειται να επηρεάσει τη ναυτιλία εξέφρασε και ο πρόεδρος της Capital Link, Νικόλαος Μπορνόζης. «Η ναυτιλία δρα παγκόσμια, όλη η δουλειά της γίνεται εκτός Ελλάδας. Ελληνική οικονομία και ναυτιλία δεν τέμνονται» είπε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας παράλληλα την πρωτοπορία της ελληνικής ναυτιλίας και σημειώνοντας ότι απόδειξη για αυτό αποτελεί η προσέλευση ξένων τραπεζιτών, που κάνουν δουλειές με την ελληνική ναυτιλία.