ΕΙΔΗΣΕΙΣ
14/06/2015 11:51 EEST | Updated 14/06/2015 11:51 EEST

Bloodhound SSC: Tα θηριώδη τεχνικά χαρακτηριστικά του υπερηχητικού αυτοκινήτου- πυραύλου που «πέρασε» από την Αθήνα

Στροβιλοκινητήρας Rolls-Royce EJ200, υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας Jaguar V8, σύστημα πυραύλων και ιπποδύναμη 135.000 ίππων (!) συμπεριλαμβάνονται ανάμεσα στα θηριώδη χαρακτηριστικά του Bloodhound SSC: Του υπερηχητικού αυτοκινήτου των 1.600 χλμ/ ώρα που παρουσίασε η Castrol στο Ζάππειο, από τις 12 ως τις 14 Ιουνίου.

Το εν λόγω εγχείρημα φιλοδοξεί να σπάσει το προηγούμενο ρεκόρ, που κατέχει επίσης η ομάδα του Bloodhound, που είχε επιτευχθεί το 1997, όταν ο Άντι Γκριν, με το Thrust SSC, έσπασε το φράγμα του ήχου, πιάνοντας τα 1.228 χλμ/ ώρα.

Το μήκος του Bloodhound SSC – ομοίωμα του οποίο επιδείχτηκε στην Αθήνα- είναι 13,47 μέτρα, με ύψος 3,57 μέτρα, βάρος 7,786 κιλά (30 τόννοι με πλήρες φορτίο/ καύσιμα), βάρος τροχών 90 κιλά, διάμετρο τροχών 91 εκατοστά και ταχύτητα τροχών 10.304 στροφές ανά λεπτό. Η ώθηση στροβιλοκινητήρα είναι 90 kN, ενώ η ώθηση του πυραύλου 122 kN, με τελική ταχύτητα (επιδιωκόμενη) τα 1.690 χλμ/ώρα- δηλαδή την ταχύτητα . Μπορεί να πάει από τα 0 στα 1.690 χλμ/ ώρα μέσα σε 55 δευτερόλεπτα.

Και τα εντυπωσιακά στοιχεία συνεχίζονται: Εάν το όχημα εκτοξευόταν στον αέρα, θα έφτανε σε ύψος 25.000 ποδών, ενώ χρειάζεται 3,6 δευτερόλεπτα για να διανύσει απόσταση ενός μιλίου. Παράλληλα, οι εντυπωσιακές αυτές επιδόσεις συνδυάζονται με ιδιαίτερα χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα, καθώς είναι αντίστοιχο μόλις αυτού 4,1 ενηλίκων αγελάδων.

Όπως εξήγησε ο κ. Ανδρέας Κουτσοχιώνης, υπεύθυνος μάρκετινγκ λιπαντικών Castrol, υπεύθυνος μάρκετινγκ, η πρώτη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσει το όχημα στο εγχείρημά του, είναι η ισχύς, η οποία πρέπει να είναι τεράστια. «Το όχημα διαθέτει συστήματα προώθησης δύο σταδίων, δηλαδή στην αρχή από στάση επιταχύνει μέσω της προώθησης ενός στροβιλοκινητήρα, όμοιου με αυτόν που βρίσκεται σε ένα μαχητικό αεροσκάφος Eurofighter Typhoon. Φτάνουμε με αυτόν τον τρόπο προώθησης στα 450-500 μίλια/ ώρα και μετά ο πιλότος εκκινεί τον πυραυλοκινητήρα- μια μικρογραφία των κινητήρων που χρησιμοποιούνται για διαστημικές αποστολές. Έχουμε δηλαδή καύσιμο όμοιας σύστασης, HTP, υπεροξείδιο του υδρογόνου, αυτό καίγεται με το οξυγόνο και έχει το πλεονέκτημα ότι δεν αφήνει κανένα απολύτως κατάλοιπο». Ο κ. Κουτσοχιώνης υπογραμμίζει ότι πρόκειται για ένα καύσιμο που θέλει ιδιαίτερη προσοχή στον χειρισμό του, γιατί είναι απίστευτα δραστικό- με απλή επαφή, οποιοδήποτε καθημερινό αντικείμενο γίνεται παρανάλωμα πυρός.

Όσον αφορά στο σασί: Είναι φτιαγμένο από συνθετικά υλικά και στο κάτω μέρος υπάρχει ενίσχυση λεπτών χαλυβδοφύλλων για να αποφευχθεί οποιαδήποτε φθορά από ξυστική δράση των κόκκων της άμμου. «Οι τροχοί είναι φτιαγμένοι από συμπαγές αλουμίνιο, καθώς σε αυτές τις ταχύτητες οποιαδήποτε διάταξη εμπλέκει κοινά ελαστικά με αεροθαλάμους αποκλείεται, καθώς είναι θέμα ευστάθειας και πρόσφυσης του οχήματος. Ωστόσο, δεν είναι τελείως επίπεδοι- για να διατηρούν ένα επίπεδο πρόσφυσης έχουν κάποια γωνία “V” για να μπορούν να “σκάβουν” την άμμο και να αποκτούν την πρόσφυση που χρειάζεται, να μην “φύγει” το όχημα» εξηγεί ο κ. Κουτσοχιώνης- κι εδώ ο τονίζει ότι σε αυτές τις ταχύτητες, οποιαδήποτε αποκόλληση κάποιου- του παραμικρού- κομματιού υλικού από τον τροχό θα είχε καταστροφικά αποτελέσματα, προκαλώντας φαινόμενο «ντόμινο».

Άλλο σημαντικό κομμάτι είναι το σύστημα της πέδησης. «Στην ουσία χρησιμοποιούνται 4 ειδών “συστήματα” πέδησης: Το πρώτο είναι η αντίσταση του αέρα, με το που καταρρίπτεται, καλώς εχόντων των πραγμάτων το ρεκόρ, ο πιλότος αφήνει το γκάζι και εντός ελαχίστων δευτερολέπτων έχει πέσει η ταχύτητα σημαντικά, με την απλή δράση της αντίστασης του αέρα. Στη συνέχεια χρησιμοποιούνται αερόφρενα: Δύο εκτεινόμενες πτέρυγες στο πίσω μέρος του οχήματος που φρενάρουν ακόμη περισσότερο το όχημα. Τότε αναπτύσσονται τρία αλεξίπτωτα, και εκεί, στα 200 μίλια την ώρα χρησιμοποιούνται συμβατικά φρένα».

Όσον αφορά στον αεροδυναμικό σχεδιασμό, υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα λόγω της φύσης του εγχειρήματος: Έχουν εξεταστεί πάνω από 2.000 αεροδυναμικά μοντέλα μέσω προσομοίωσης, με τουλάχιστον 100 να έχουν περάσει σε αεροσήραγγα και υποκλίμακα μέχρι να καταλήξουν οι σχεδιαστές στο παρόν μοντέλο. «Αεροδυναμικά αυτό που επείγει είναι να είναι τελείως ουδέτερο, καθώς σε τέτοιες ταχύτητες η παραμικρή αστάθεια θα το κάνει είτε να πετάξει, είτε να καρφωθεί στο έδαφος» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κουτσοχιώνης.

Ιδιαίτερες είναι οι προδιαγραφές του χώρου, ο οποίος πρέπει να είναι τελείως επίπεδος, χωρίς ακραίες καιρικές συνθήκες (μεγάλη πιθανότητα βροχής και υγρασίας) και να έχει όσο το δυνατόν λιγότερους ζωντανούς οργανισμούς, καθώς ακόμα και ένα μικρό ζώο ή έντομο θα μπορούσε να προκαλέσει καταστροφή. Η σχετική αποψίλωση της περιοχής στη Νότια Αφρική – όπου θα λάβει χώρα το εγχείρημα (κοίτη αποξηραμένης λίμνης) για την απομάκρυνση των φυσικών εμποδίων γίνεται από μια ομάδα εθελοντών που εργάζεται για τον καθαρισμό μιας έκτασης 25.000 τετραγωνικών χλμ από κάθε υλικό μεγαλύτερο μιας μπάλας του πινγκ πονγκ- το ανάλογο ενός δρόμου δύο ρευμάτων από την Αθήνα ως τη Μόσχα, που πρέπει να καθαριστεί με το χέρι.

Η ομάδα του Bloodhound θα είναι στη Νότια Αφρική από τον Νοέμβριο και μετά. Όλος ο εξοπλισμός που πρέπει να μεταφερθεί έχει βάρος 100 τόννους και θα μεταφερθεί με αεροσκάφος Antonov. Πιλότος θα είναι ο Άντι Γκριν. Το όχημα θα χρησιμοποιήσει ένα συνδυασμό από τα καλύτερα προϊόντα της Castrol κατά τη διάρκεια των δοκιμών και των προσπαθειών για την κατάρριψη του ρεκόρ: το ισχυρότερο λιπαντικό για κινητήρες της σειράς Castrol EDGE, τα υγρά φρένων Castrol React SRF, ιδανικά για μηχανοκίνητο αθλητισμό, και τα υδραυλικά υγρά Castrol που χρησιμοποιούνται από τη NASA.