ΚΟΙΝΩΝΙΑ
14/06/2015 06:18 EEST

Στο έλεος των πυρκαγιών η χώρα το φετινό καλοκαίρι

eurokinissi

Πυροσβεστικά οχήματα ακινητοποιημένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, εναέρια μέσα παροπλισμένα, πυροσβέστες που δεν διαθέτουν τις απαραίτητες στολές, εθελοντές πυροσβέστες δίχως ατομικά μέσα προστασίας, δασικές περιοχές που δεν έχουν καθαριστεί.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλοι όσοι κάθε χρόνο διακινδυνεύουν τις ζωές τους για την κατάσβεση των πυρκαγιών είναι ουκ ολίγα. Πυροσβέστες, εθελοντές πυροσβέστες αλλά και δασοφύλακες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το φετινό καλοκαίρι, λόγω έλλειψης κονδυλίων.

Την ίδια ώρα που τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν αύξηση των πυρκαγιών κατά 54,5% στο πρώτο εξάμηνο του 2015 σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2014.

Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή το Πυροσβεστικό Σώμα έχει να κάνει με τα Πυροσβεστικά οχήματα. Παρά το γεγονός ότι διαθέτει γύρω στα 3.000 οχήματα σε πανελλαδικό επίπεδο, εντούτοις ένα μεγάλος αριθμός από αυτά, περίπου το 25% παραμένουν ακινητοποιημένα. Η έλλειψη κονδυλίων έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να αλλαχθούν τα ελαστικά τους ούτως ώστε να μπορούν να ριχθούν ανά πάσα ώρα και στιγμή στη μάχη της κατάσβεσης.

Ο πυραγός Ιωάννης Σταμούλης είναι πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος. Με 24 χρόνια υπηρεσίας στο Σώμα γνωρίζει αρκετά καλά τα προβλήματα που υπάρχουν στο δύσκολο έργο της κατάσβεσης των πυρκαγιών. Εκεί που κάθε χρόνο χιλιάδες πυροσβέστες, εθελοντές πυροσβέστες, αλλά και απλοί πολίτες ρίχνονται στη μάχη της κατάσβεσης. Ο ίδιος μίλησε στην HuffPost Greece, για τα προβλήματα που υπάρχουν σε ότι αφορά την φετινή αντιπυρική περίοδο, καθώς ήδη διανύουμε τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού.

stamoulis

O Ιωάννης Σταμούλης πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος

«Ένα από τα μείζονα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε έχει να κάνει με τον στόλο των οχημάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα στα τέσσερα οχήματα είτε έχει βλάβες, είτε πρόβλημα με τα ελαστικά, ενώ τα περισσότερα από αυτά είναι γηρασμένα», τονίζει στην HuffPost Greece.

Η έλλειψη πιστώσεων είναι χαρακτηριστική. Σύμφωνα με τον κ. Σταμούλη τα τελευταία τέσσερα ή πέντε χρόνια ελάχιστα ελαστικά έχουν αντικατασταθεί με καινούργια. Αλλά και όσα έχουν αλλαχθεί, έχουν γίνει στην πλειονότητά τους με δωρεές, κάτι που δείχνει και τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει η κρατική μηχανή λόγω της έλλειψης ρευστότητας.

Την ίδια άποψη έχει και ο αντιστράτηγος ε.α. και υποστράτηγος του Πυροσβεστικού Σώματος, Ανδριανός Γκουρμπάτσης, ο οποίος μεταξύ άλλων είναι και συγγραφέας επιστημονικών μελετών που έχουν να κάνουν με την πυρόσβεση.

«Τα οχήματα είναι αρκετά παλιά και δεν έχουν συντηρηθεί όπως θα έπρεπε, ενώ οι πιστώσεις δεν είναι οι απαιτούμενες», σημειώνει στην HuffPost Greece ο κ. Γκουρμπάτσης.

Παρόμοια είναι η άποψη και του προέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος, Σεραφείμ Τσιουγκρής ο οποίος τα τελευταία 17 χρόνια παρέχει εθελοντικά τις υπηρεσίες του στην κατάσβεση των πυρκαγιών.

«Ένα από τα πολλά προβλήματα είναι και αυτό με τα πυροσβεστικά οχήματα, τα οποία στην πλειονότητά τους είναι γηρασμένα ή αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τα ανταλλακτικά και τα ελαστικά» σημειώνει.

Από 21 Canadair διαθέσιμα τα μισά

Μεγάλα όμως είναι τα προβλήματα και με τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης, τα οποία προσφέρουν σημαντικότατες υπηρεσίες κάθε χρόνο στην μάχη των πυρκαγιών. Τα περισσότερα από αυτά είναι παλιά και εμφανίζουν αρκετά προβλήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα περίπου 21 Canadair που διαθέτει η χώρα μας για τη μάχη της κατάσβεσης μόλις τα 11 ή 12 είναι διαθέσιμα. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα παρατηρείται το φαινόμενο, λόγω έλλειψης κονδυλίων, να χρησιμοποιούνται ανταλλακτικά από παλιότερα αεροσκάφη σε καινούργια.

canadair

«Είναι υπέργηρα τα συγκεκριμένα αεροσκάφη», τονίζει στην HuffPost Greece, ο κ. Σταμούλης ο οποίος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι τελικά ο αριθμός των αεροσκαφών που θα είναι διαθέσιμος για πυρόσβεση μπορεί να πέσει και κάτω από τα 8 αεροσκάφη.

Από την πλευρά του ο πρώην υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος, αντιστράτηγος ε.α., Ανδριανός Γκουρμπάτσης, τονίζει στην HuffPost Greece, ότι «τα περισσότερα αεροσκάφη είναι παλιά και χρειάζονται ανταλλακτικά. Όσο δεν εκσυγχρονίζεται ο εναέριος στόλος, τα προβλήματα θα παραμένουν».

Στολές και μέτρα προστασίας ανύπαρκτα

Τα προβλήματα όμως δεν εντοπίζονται μόνο στα παροπλισμένα επίγεια και εναέρια μέσα πυρόσβεσης. Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι που κάθε χρόνο ρισκάρουν τη ζωή τους για την κατάσβεση των πυρκαγιών έχει να κάνει και με τον προσωπικό τους εξοπλισμό.

Σε πολλές περιπτώσεις οι πυροσβέστες δεν διαθέτουν τις φόρμες εκείνες που τους είναι χρήσιμες στην μάχη της κατάσβεσης, ενώ οι εθελοντές πυροσβέστες δεν διαθέτουν καν τα απαραίτητα για τους ίδιους μέτρα προστασίας.

«Αν και ο θεσμός του Εθελοντή Πυροσβέστη λειτουργεί από το 1991, ποτέ δεν μας χορήγησαν τα απαραίτητα για την προστασία μας μέτρα προφύλαξης. Έχουμε ακούσει πολλές υποσχέσεις οι οποίες όμως δεν έγιναν ποτέ πράξη», τονίζει στην HuffPost Greece ο κ. Τσιουγκρής.

Σε κάποιες περιπτώσεις αρκετοί είναι οι πυροσβέστες αλλά και οι εθελοντές πυροσβέστες που πληρώνουν ακόμη και από την τσέπη τους τα χρήματα που χρειάζεται για να προμηθευτούν τον απαραίτητο εξοπλισμό. Χρήματα τα οποία ανέρχονται σε 1.500 ευρώ για τον κάθε εθελοντή πυροσβέστη που επιθυμεί να τις προμηθευτεί.

Την ίδια ώρα, μεγάλα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πυροσβεστικό Σώμα και σε επίπεδο προσωπικού. Από τους περίπου 12.500 απασχολούμενους οι 4.000 περίπου αδυνατούν να αξιοποιηθούν με τον πλέον κατάλληλο τρόπο. Ο λόγος; Ότι αρκετοί από αυτούς δεν αμείβονται για εργασία σε υπερωρίες, νυχτερινά, αργίες κτλ.

«Η όλη αυτή κατάσταση αμαυρώνει όλο τον επιχειρησιακό σχεδιασμό καθώς σε κάποιες περιπτώσεις ο μηχανισμός δεν μπορεί να ανταποκριθεί», υπογραμμίζει στην HuffPost Greece ο κ. Σταμούλης.

Δασικοί δρόμοι που δεν έχουν καθαριστεί

Τα προβλήματα ωστόσο δεν εντοπίζονται μόνο στο Πυροσβεστικό Σώμα, αλλά και σε τομείς της κρατικής μηχανής που σχετίζονται με την πρόληψη των πυρκαγιών όπως για παράδειγμα οι δασοφύλακες. Σε αρκετές περιοχές, κυρίως στην Αττική, οι δασικοί δρόμοι δεν έχουν καθαριστεί, με αποτέλεσμα η επικινδυνότητα για την εκδήλωση πυρκαγιάς να αυξάνει.

Όπως αναφέρει στην HuffPost Greece ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Δασοφυλάκων Δημοσίων Υπαλλήλων, Γιώργος Παπαδιάς «Δεν έχουν καθαριστεί οι δασικοί δρόμοι όπως θα έπρεπε. Λόγω των βροχοπτώσεων υπάρχουν χόρτα που είναι επικίνδυνα για την εκδήλωση πυρκαγιών», επισημαίνει.

papadias

Ο Γιώργος Παπαδιάς, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Δασοφυλάκων Δημοσίων Υπαλλήλων

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αργοπορίας της κρατικής μηχανής στο κομμάτι της κατάσβεσης των πυρκαγιών είναι και αυτό που παραθέτει ο κ. Παπαδιάς. Πρόσφατα, προκηρύχθηκε για τις 23 Ιουνίου ο καθαρισμός δασικών δρόμων, κάτι το οποίο κατά τον ίδιο είναι ενδεικτικό της αργοπορίας και θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και πολύ καιρό.

Εκπέμπουν SOS για το φετινό καλοκαίρι

Σε κάθε περίπτωση, όλοι όσοι εμπλέκονται στην κατάσβεση των πυρκαγιών εκπέμπουν SOS για το φετινό καλοκαίρι.

«Εάν λάβει κανείς υπ’ όψιν όλα τα προβλήματα που υπάρχουν σε συνδυασμό με το ότι ακούγεται ότι θα έχουμε ένα θερμό καλοκαίρι, τότε είναι πιθανό να έχουμε πρόβλημα με τις πυρκαγιές», αναφέρει ο κ. Γκουρμπάτσης.

gkourmpatsis

O αντιστράτηγος ε.α. και υπαρχηγός του ΠΣ, Ανδριανός Γκουρμπάτσης

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο κ. Τσιουγκρής.

«Φοβάμαι για το φετινό καλοκαίρι γιατί δημιουργείται ένα εκρηκτικό μείγμα με τα προβλήματα που υπάρχουν, ειδικά εάν οι καιρικές συνθήκες ευνοήσουν την εκδήλωση πυρκαγιών», επισημαίνει.

Από την πλευρά του ο κ. Σταμούλης επισημαίνει ότι «Με δεδομένου ότι υπάρχει υψηλή βλάστηση λόγω βροχών, εάν έχουμε ζέστη και ανέμους θα έχουμε προβλήματα».