CULTURE
01/07/2015 07:38 EEST | Updated 02/07/2015 12:02 EEST

Η Misty Copeland έγινε η πρώτη μαύρη Κύρια Χορεύτρια στην ιστορία του Αμερικάνικου μπαλέτου

misty

Όσο η Ελλάδα ζει τις πιο δραματικές στιγμές της σύγχρονης ιστορίας της, στην Αμερική συμβαίνουν κοσμοϊστορικά πράγματα, για άλλη μια φορά μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα. Μετά την ψήφιση του νόμου που επιτρέπει τον γάμο στα ομόφυλα ζευγάρια, ήρθε η σειρά της μπαλαρίνας Misty Copeland να γράψει ιστορία, καθώς πήρε προαγωγή σε Κύρια χορεύτρια του Αμερικάνικου μπαλέτου (American Ballet Theatre) και έγινε η πρώτη μαύρη γυναίκα σε θέση Κύριας χορεύτριας στα 75 χρόνια του ABT.

Η Copeland (32), είναι χορεύτρια του American Ballet Theatre εδώ και 14 χρόνια -σχεδόν 8 ως σολίστ. Πρόσφατα πρωταγωνίστησε ως Odette/Odile στην «Λίμνη των Κύκνων» στο Met, έναν ρόλο που ο διάσημος Αμερικάνος κριτικός χορού, Alastair Macaulay χαρακτήρισε ως «ο πιο επικός ρόλος στο παγκόσμιο μπαλέτο».


Το όνομα της Copeland είναι γνωστό πέρα από τα όρια του παραδοσιακού κόσμου του μπαλέτου, εν μέρει λόγω της εμφατικής ειλικρίνειάς της σχετικά με την προβληματική σχέση της φυλής και του μπαλέτου. Όπως σχολίασε η δημοσιογράφος του πολιτιστικού τμήματος του δικτύου NPR, Elizabeth Blair «Είναι δύσκολο για οποιονδήποτε χορευτή του μπαλέτου να πετύχει, ανεξαρτήτως φυλής, αλλά μια μαύρη χορεύτρια έχει να αντιμετωπίσει μια μακραίωνη αισθητική -την ιδέα, για παράδειγμα, πως ο κύκνος πρέπει να είναι ελαφρύς σαν πούπουλο και λευκός σαν το χιόνι, όπως και ο πρίγκιπάς της».

Η άνοδος της Copeland στη δόξα, παρά τους αιώνες παράδοσης που έμπαιναν εμπόδιο στο δρόμο της, λειτούργησε ως έμπνευση για πολλούς νέους χορευτές που δεν ταιριάζουν στα καλούπια που έχει δημιουργήσει ο κόσμος γύρω τους. Κατά τη διάρκεια των παραστάσεων της «Λίμνης των Κύκνων», υπήρχαν φορές που το κοινό την επευφημούσε με τόση ένταση που οι υπεύθυνοι αναγκάζονταν να σταματήσουν την παράσταση, όπως αναφέρουν οι New York Times. Η διάσημη μπαλαρίνα είναι επίσης και η συγγραφέας ενός εικονογραφημένου παιδικού βιβλίου και μιας αυτοβιογραφίας, τα οποία περιγράφουν αμφότερα τον αγώνα της να ξεπεράσει τα εμπόδια και να ασχοληθεί με το πάθος της -τον χορό.

Τόσο λόγω του εκπληκτικού ταλέντου της όσο και της ειλικρίνειάς της όσον αφορά τις ελπίδες και τους προσωπικούς της αγώνες, η Copeland έγινε η ηρωίδα κάθε νεαρής χορεύτριας σε όλο τον κόσμο. Έχει περισσότερους από 516.000 ακολούθους στο Instagram, ενώ η συγκλονιστική διαφήμιση που έκανε στα πλαίσια της καμπάνιας Under Armour έλαβε περισσότερα από 8εκ. views στο YouTube.

«Κάτι που η μητέρα μου ενστάλαξε μέσα μου, ούσα διαφυλετική γυναίκα και η ίδια, όπως κι εγώ, ήταν πως ο κόσμος θα με αντιμετώπιζε ως μαύρη γυναίκα, ό,τι κι αν αποφάσιζα να κάνω», είχε πει η Copeland στο γκαλά του περιοδικού Time, «Time 100», όπου και τιμήθηκε για το έργο της. «Δεν είχα την παραμικρή ιδέα πως αυτή θα γινόταν η αλήθεια μου σε κάποιο σημείο της ζωής μου, όταν μετακόμισα στην Νέα Υόρκη στα 17 μου και γράφτηκα στο American Ballet Theatre, όπου και συνειδητοποίησα πως ήμουν η μόνη Αφρό-Αμερικανή γυναίκα σε μια εταιρεία 80 χορευτών».

@geneschiavone photography @alexhammoudi #RomeoAndJuliet @abtofficial

A photo posted by Misty Copeland (@mistyonpointe) on


Η Copeland μεγάλωσε στο San Pedro της Καλιφόρνια και έλαβε τα πρώτα της μαθήματα μπαλέτου δωρεάν, σε μια σχολή της γειτονιάς της. Εκείνη την περίοδο η οικογένειά της ζούσε σε ένα μοτέλ -κάτι που αποκλίνει τελείως από το κλασικό υπόβαθρο της μέσης νεαρής μπαλαρίνας. Η Copeland είχε πει στο παρελθόν πως πάντα ήλπιζε να καταφέρει να γίνει Κύρια χορεύτρια, μια θέση που αποτελεί την υψηλότερη τιμή στις εταιρείες μπαλέτου. «Οι φόβοι μου είναι πως θα χρειαστούν άλλες δύο δεκαετίες πριν άλλη μια μαύρη γυναίκα βρεθεί στη θέση που είμαι εγώ, σε μια διακεκριμένη εταιρεία μπαλέτου» εξηγεί στην αυτοβιογραφία της. «Πως, αν δεν γίνω Κύρια χορεύτρια, οι άνθρωποι θα νιώσουν πως τους απογοήτευσα».

Ο Arthur Mitchell ήταν ο πρώτος Αφρό-Αμερικανός χορευτής του μπαλέτο που πήρε Κύρια θέση χορευτή, σπάζοντας τα στεγανά του New York City Ballet το 1962. Το 1990, η Lauren Anderson έγινε η πρώτη Αφρό-Αμερικανή Κύρια χορεύτρια στο Houston Ballet.

Μέχρι σήμερα, όμως, δεν είχε υπάρξει ποτέ μαύρη Κύρια χορεύτρια στο American Ballet Theatre. «Δεν είχα δει ποτέ πριν μια μπαλαρίνα που να έχει τη δική μου εμφάνιση» έχει πει η Copeland. «Και είμαι εδώ για να γίνω το σκάφανδρο για όλες εκείνες τις καστανές μπαλαρίνες που είχαν έρθει πριν από εμένα».

Συγχαρητήρια Misty. Τουλάχιστον στην άλλη άκρη του κόσμου, η ελπίδα παραμένει ισχυρή.