CULTURE
03/10/2015 12:43 EEST

«Faces»: Όψεις του σύγχρονου φωτογραφικού πορτρέτου στη Θεσσαλονίκη

Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης

Ποια είναι η απόσταση ανάμεσα στην αναδυόμενη Αφροδίτη του Μποτιτσέλι ως το κορίτσι της παραλίας στο φακό της Ρινέκε Ντίκστρα; Πρόσωπα καθημερινά, ακριβώς δίπλα στα επώνυμα ζωγραφικά πορτρέτα ευγενών και ηρώων, βρήκαν θέση στα μεγάλα μουσεία χάρη στη φωτογραφία. Οι ιστορίες τους, κάποιες πικρές, άλλες αισιόδοξες, όλες τους εύγλωττες και άμεσες, αποτυπώνονται στο φακό σύγχρονων ευρωπαίων δημιουργών, στην έκθεση «Faces. To πορτρέτο στην ευρωπαϊκή φωτογραφία μετά το 1990».

ekthesi

Μετά από μια επιτυχημένη διαδρομή στο BOZAR των Βρυξελλών και στο Nederlands Fotomuseum του Ρότερνταμ, το κορυφαίο φωτογραφικό γεγονός πιάνει οριστικά λιμάνι στο Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης. Στην έκθεση βλέπουμε 200 περίπου έργα από τριάντα δυο φωτογράφους, μεταξύ τους διάσημοι και πρωτοπόροι δημιουργοί, δίπλα στους «δικούς» μας Ιγνατιάδη, Μάρκου και Καλαφάτη.

ekthesi

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση φωτογραφίας που αναζητά με το βλέμμα προς το παρελθόν τις ενδιαφέρουσες εξελίξεις που έχουν συμβεί στο ευρωπαϊκό φωτογραφικό πορτρέτο από το 1989, μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου. Σηματοδοτεί μία τάση στο εν λόγω είδος, φέρνοντας στο προσκήνιο το άτομο – επώνυμο ή ανώνυμο – και την κοινωνική ή πολιτιστική του ταυτότητα. Αυτή η καλλιτεχνική εξέλιξη διαδραματίζεται έχοντας ως φόντο τις μεγάλες αλλαγές που επέφεραν στην Ευρώπη η παγκοσμιοποίηση, το μεταναστευτικό και η επικράτησης του ίντερνετ: αλλαγές που έχουν επηρεάσει την έννοια της «ταυτότητας» τις τρεις τελευταίες δεκαετίες.

people running

Γιατί, όπως λέει ο επικεφαλής επιμελητής της έκθεσης, Φριτς Γκίρστμπεργκ από το Nederlands Fotomuseum «το πορτρέτο επιδρά στην ανθρώπινη εμπειρία μας. Κάνει έκκληση στο αίσθημα ανθρωπιάς μας. Διατυπώνει μια ταυτότητα για το άλλο άτομο ή εγείρει ερωτήματα, πράγμα που οδηγεί σε έναν βαθμό ενσυναίσθησης καθώς βάζουμε τον εαυτό μας, ορθολογικά ή συναισθηματικά, στη θέση του απεικονιζομένου. Κατά δεύτερο λόγο, κάνοντάς μας να διερωτηθούμε για την ταυτότητά μας ως θεατών, το πορτρέτο λειτουργεί σαν καθρέφτης».

H έκθεση θα διαρκέσει έως τις 28/2/16

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: (Αποθήκη Α’, 1ος όροφος, Λιμάνι) & κτίριο πρώην Αποθηκών Στρατού (Α’ Προβλήτα, Λιμάνι).

Συμμετέχοντες δημιουργοί:

Tina Barney, Sergey Bratkov, Koos Breukel, Clegg & Guttmann, Anton Corbijn, Christian Courrèges, Denis Darzacq, Luc Delahaye, Rineke Dijkstra, Jitka Hanzlová, Alberto García-Alix, Boris Mikhailov, Hellen van Meene, Jorge Molder, Lucia Nimcova, Adam Pańczuk, Dita Pepe, Anders Petersen, Paola De Pietri, Jorma Puranen, Thomas Ruff, Clare Strand, Beat Streuli, Thomas Struth, Juergen Teller, Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek, Stephan Vanfleteren, Manfred Willmann, Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης, Στράτος Καλαφάτης, Νίκος Μάρκου

Sponsored Post