ΔΙΕΘΝΕΣ
25/11/2015 13:39 EET | Updated 25/11/2015 13:40 EET

Ποιοί και γιατί εντάσσονται στο Ισλαμικό Κράτος

ASSOCIATED PRESS
FILE - In this Sunday Jan. 11, 2015 file photo, a Yazidi fighter protects the Sharaf al-Deen temple shrine, one of the holiest for the Yazidis, a religious minority whom the Islamic State group considers heretics ripe for slaughter, in Sinjar, northern Iraq. While Islamic State fighters have been forced to retreat from Kobani, the strategic town on Syria’s border with Turkey, they appear far from beaten in northern Iraq. Along the Kurds’ shifting front lines, it’s a tenuous hold. Whichever side triumphs will determine whether Islamic State can use the main highway west to funnel weapons and reinforcements to their retreating comrades in Syria. (AP Photo/Seivan Selim, File)

Οι περισσότεροι από αυτούς που εντάσσονται στις τάξεις των τζιχαντιστών του Ισλαμικού Κράτους στρατολογούνται από μέλη της οικογένειάς τους και φίλους, ενώ η ριζοσπαστικοποίησή τους σπάνια συμβαίνει στα τεμένη, υποστηρίζει ένας από τους κορυφαίους ακαδημαϊκούς του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, όπως μεταδίδει ο Independent.

Ο Scott Atran μιλώντας σε ένα συνέδριο που οργανώθηκε από τον ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη αποκάλυψε ότι βάσει έρευνας τα τρία τέταρτα όσων εντάσσονται στο Ισλαμικό Κράτος ενθαρρύνονται να το κάνουν από φίλους συμμαθητές τους.

Επίσης ένα 20% στρατολογείται στο Ισλαμικό Κράτος από συγγενείς του.

(75% στρατολογείται από φίλους, το 25% από συγγενείς και το 5% στρατολογείται στα τεμένη, σύμφωνα με στοιχεία του Scott Atran).

Επίσης όπως τονίζει ο ανθρωπολόγος κ. Atran, συνιδρυτής του Κέντρου Επιλύσεως Δυσεπίλυτων Συγκρούσεων (Centre for the Resolution of Intractable Conflict) του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, η ριζοσπαστικοποίηση σπάνια συμβαίνει μέσα στα τεμένη και σίγουρα όχι μέσω αγνώστων στρατολόγων του Ισλαμικού Κράτους.

Ο ίδιος υποστηρίζει πως το Ισλαμικό Κράτος έχει την ίδια επαναστατική έλξη με αυτή που υπήρχε κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης, των Μπολσεβίκων αλλά και της ανόδου των Ναζί. Συμπληρώνει δε πως κάνει λάθος η Δύση όταν χαρακτηρίζει τα μέλη του Ισλαμικού Κράτους άμυαλους τρομοκράτες όταν η συγκεκριμένη οργάνωση καταλαβαίνει πολύ καλύτερα τη νεολαία, την οποία προσελκύει, από ότι οι κυβερνήσεις που μάχονται εναντίον τους.

Αυτό που εντυπωσιάζει στις δηλώσεις του κ. Atran είναι ότι ένας σημαντικός αριθμός προσήλυτων του Ισλαμικού Κράτους προέρχεται από χριστιανικές οικογένειες και όπως τονίζει αυτοί είναι που επιδεικνύουν τον μεγαλύτερο ζήλο στην μάχη.

Ο καθηγητής της Οξφόρδης στο συνέδριο που οργάνωσε η αντιτρομοκρατική επιτροπή του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ επεσήμανε πως ένα από τα σημαντικότερα κίνητρα των νέων που εντάσσονται στους κόλπους των τζιχαντιστών είναι η περιπέτεια και η δόξα που μπορεί να αποκτήσουν.

Το μήνυμα που προσπαθεί να περάσει η Δύση ότι η οργάνωση των τζιχαντιστών αντιπροσωπεύει το κακό, ότι αποκεφαλίζει και πως θέλει να υποτάσσει τις γυναίκες δεν έχει αποτρεπτικό χαρακτήρα, λέει ο κ. Atran ο οποίος καταλήγει σε αυτά τα συμπεράσματα έπειτα από έρευνα αλλά και συνεντεύξεις με ανθρώπους που είχαν ενταχθεί στο Ισλαμικό Κράτος.

«Το Ισλαμικό Κράτος αντιπροσωπεύει την αιχμή του δόρατος του πλέον δυναμικού επαναστατικού κινήματος, μιας συγκεκριμένης υποκουλτούρας, με τη μεγαλύτερη συμμετοχή εθελοντών μαχητών που έχουμε δει από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο» σχολιάζει ο καθηγητής της Οξφόρδης.

Επιπλέον σημειώνει πως εάν ο ΟΗΕ ή άλλες οργανώσεις δεν καταφέρουν να προσεγγίσουν τους νέους τότε το μέλλον είναι δυσοίωνο.

Υπογράμμισε πως οι επιθέσεις στο Παρίσι που κόστισαν τη ζωή σε 130 ανθρώπους είναι η στρατηγική, το σχέδιο του Ισλαμικού κράτους.

Οι περισσότεροι που πάνε να πολεμήσουν στο πλευρό των τζιχαντιστών δεν υφίστανται καμία πλύση εγκεφάλου το κάνουν με τη θέλησή τους, είπε και συνέχισε: «Το Ισλαμικό Κράτος δεν έχει αλλάξει το παιχνίδι που παίζει. Έτσι είναι το σχέδιο και έτσι θα συνεχίσει να είναι».