ΕΙΔΗΣΕΙΣ
11/05/2016 03:24 EEST | Updated 11/05/2016 11:25 EEST

«Μπορείς να μάθεις πολλά από τους επικριτές σου»: Ο ιδρυτής της TOMS μιλά για την αρνητική κριτική και την κοινωνική επιχειρηματικότητα

archive

Το 2006, ο Blake Mycoskieταξίδευε στην Αργεντινή όταν παρατήρησε πως πολλά παιδιά δεν είχαν παπούτσια. Αυτή ήταν η έμπνευση του τηνTOMS. Για κάθε ζευγάρι παπούτσια που αγοράζει κανείς, η ΤΟΜS δωρίζει ένα σε αυτούς που το έχουν ανάγκη. Δέκα χρόνια αργότερα, έχει καταφέρει να δώσει παπούτσια σε 60 εκατομμύρια ανθρώπους που τα είχαν ανάγκη.

Οι επικριτές του λένε ότι ο κόσμος χρειάζεται πολύ πιο σημαντικά πράγματα από ένα ζευγάρι παπούτσια και ο Blake Mycoskie συμφωνεί απόλυτα μαζί τους. Για το λόγο αυτό, με τα χρόνια αποφάσισε να εξασφαλίσει θέσεις εργασίες μεταφέροντας την παραγωγή στις τοπικές κοινωνίες, προσπαθεί να βοηθήσει την χρηματοδότηση έρευνας για την αποκατάσταση όρασης και να εξασφαλίσει καθαρό νερό σε όσους το έχουν ανάγκη.

Στην Ελλάδα, η TOMS προσφέρει σε όσους έχουν ανάγκη μέσα από την συνεργασία που έχει με το «Μαζί για το Παιδί» και μέσα στο 2015 κατάφερε να χαρίσει 25.000 ζευγάρια παπούτσια σε παιδιά που το έχουν ανάγκη.

Με αφορμή τα 10 χρόνια λειτουργίας της TOMS ζητήσαμε από τον Blake Mycoskie να μας μιλήσει για επαγγελματικό μοντέλο της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, το μεγαλύτερο λάθος που θεωρεί ότι έχει κάνει μέχρι σήμερα, τι συμβουλεύει τους νέους επιχειρηματίες αλλά και το πως αντιδρά στα επικριτικά σχόλια.

Τι σας ενέπνευσε για να δημιουργήσετε την TOMS πριν από 10 χρόνια;

Η TOMS ξεκίνησε ως ένα απλό εγχείρημα που ήθελε να προμηθεύσει με παπούτσια μία μικρή κοινότητα 250 παιδιών και έγινε πρωτοπόρος σε αυτό το μοναδικό επιχειρηματικό μοντέλο, που πλέον είναι μία εταιρεία που προσφέρει παγκοσμίως. Με κάθε προϊόν TOMS που αγοράζετε, η TOMS βοηθά κάποιον που έχει ανάγκη. «One for One».

Επιλέξατε τα παπούτσια ως βασικό μέσο για να προσφέρετε. Γιατί επιλέξατε αυτό το συγκεκριμένο είδος σε μία εποχή όπου υπάρχουν πιο σημαντικά ζητήματα όπως, για παράδειγμα, η έλλειψη πρόσβασης σε νερό ή φαγητό;

Ξεκινήσαμε με τα παπούτσια γιατί γνώρισα παιδιά στην Αργεντινή που δεν είχαν και σκέφτηκα ότι πρέπει να υπάρχει ένας τρόπος να βοηθήσω μέσα από μία επιχείρηση. Από τότε, έχουμε λανσάρει γυαλιά ηλίου TOMS, για να βοηθήσουμε να μαζευτούν χρήματα για την αποκατάσταση όρασης, τσάντες TOMS για να βοηθήσουμε τις γυναίκες να έχουν ασφαλείς τοκετούς και καφέ TOMS Roasting Co. ώστε να προσφέρουμε νερό σε πολλές κοινότητες στον κόσμο.

Όλα στην TOMS ξεκινούν με μία ανάγκη- έτσι άλλωστε είχα την ιδέα στην αρχή για να ξεκινήσω τα παπούτσια TOMS- και είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που έχουμε ως «οδηγούς» όταν λανσάρουμε νέα προϊόντα. Δεν έχει να κάνει μόνο με το να αγοράσεις το πιο ωραίο προϊόν που υπάρχει στο ράφι, αλλά με τις ανάγκες που υπάρχουν στον κόσμο και μπορούμε να προβάλλουμε μέσα από την TOMS.

Η TOMS είναι μία από τις πιο γνωστές εταιρείες που προωθούν την κοινωνική επιχειρηματικότητα. Πώς εξηγείτε την αύξηση του ενδιαφέροντος σε αυτόν τον τομέα;

Πιστεύω ότι η κοινωνική επιχειρηματικότητα έχει έρθει για να μείνει και ότι δεν πρόκειται για μία μόδα, αλλά για μία ιδέα που πρόκειται να επηρεάσει τον τρόπο που δημιουργούνται οι επιχειρήσεις και τον τρόπο που κάνουν τις αγορές οι καταναλωτές.

Υποστηρίζουμε τόσες πολλές άλλες εταιρείες σε αυτόν τον τομέα και ελπίζουμε ότι θα επιτύχουν το ίδιο με την TOMS. Αν και όταν το κάνουν, θα σηματοδοτήσουν και μία μεγάλη αλλαγή στον τρόπο που οι επιχειρήσεις βελτιώνουν τις ζωές των ανθρώπων.

Όταν ξεκινήσαμε, κανείς δεν μιλούσε για τις επιχειρήσεις και την προσφορά. Στη συνέχεια, αρχίσαμε να βλέπουμε ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις να προσθέτουν αυτό το στοιχείο και σκέφτηκα ότι το αντίκτυπο που θα έχει η TOMS σε 50 ή 100 χρόνια από τώρα δεν θα μετριέται σε παπούτσια ή γυαλιά ή νερό, αλλά σε ανθρώπους που θα έχουν ενσωματώσει την έννοια της προσφοράς στις επιχειρήσεις τους. Σήμερα στην TOMS, είμαστε ενθουσιασμένοι για τη διαδρομή που ανοίγεται μπροστά μας. Μάλλον δεν αντιμετωπίζουμε τον ανταγωνισμό με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν άλλοι, αλλά είμαστε υπεύθυνοι για την δουλειά του παρελθόντος και την επιτυχία.

toms

Η πολιτική σας «αγόρασε ένα- χάρισε ένα» έχει γίνει από πολλούς αντικείμενο κριτικής. Έχετε αλλάξει την πολιτική της εταιρείας μέσα στα χρόνια ως απάντηση στους επικριτές σας;

«Εάν παίρνετε στα σοβαρά την εξάλειψη της φτώχειας, τότε πρέπει να δημιουργήσετε θέσεις εργασίας», έλεγαν οι επικριτές μας. Στην αρχή τα έπαιρνα προσωπικά, αλλά μετά συνειδητοποίησα ότι έχουν δίκιο. Να χρησιμοποιήσουμε το επαγγελματικό μας μοντέλο για να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας είναι το επόμενο βήμα.

Το 2014, αρχίσαμε να κάνουμε την αλλαγή και θέσαμε ένα σημαντικό στόχο να παράγουμε πάνω από το 1/3 των παπουτσιών που δίνουμε στις περιοχές που τα δίνουμε. Μέχρι το τέλος του 2015, ξεπεράσαμε αυτόν τον στόχο και σήμερα παράγουμε σχεδόν τη μισή από την παραγωγή μας σε τοπικά εργοστάσια. Έχουμε δουλέψει ώστε να επεκτείνουμε την παραγωγή μας σε χώρες όπως είναι η Κένυα, η Αϊτή, η Αιθιοπία, η Αργεντινή και η Ινδία.

Μπορείς να μάθεις πολλά από τους επικριτές σου. Μπορείς είτε να προσπαθήσει να τους αντικρούσεις και να τους πολεμήσεις ή να αποδεχτείς την κριτική και να μάθεις από αυτήν. Και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε.

Μέσα σε αυτά τα 10 χρόνια, υπάρχει μία απόφαση που πήρατε και μετανιώσατε;

Θα έλεγα ότι ένα από τα πιο σκληρά μαθήματα που πήρα φτιάχνοντας αυτή την εταιρεία είναι ότι είναι πολύ πιο σημαντικό να έχεις τους σωστούς ανθρώπους στην εταιρεία από το να έχεις ανθρώπους με την μεγαλύτερη εμπειρία. Όταν αρχίσαμε να αναπτυσσόμαστε με γρήγορους ρυθμούς, ήθελα απελπισμένα να προσλάβω ανθρώπους που θα μας βοηθήσουν να εξαπλωθούμε και είχαν την εμπειρία που θέλαμε. Παρ' ολ' αυτά, χωρίς πραγματική αφοσίωση στον βασικό λόγο που ξεκινήσαμε εξαρχής την TOMS, παρατηρήσαμε ότι κάτι άλλαξε εσωτερικά και χάσαμε τη δυνατότητά μας να έχουμε όλοι το ίδιο όραμα. Έμαθα ότι αυτά είναι τα πραγματικά θεμέλια πάνω στα οποία μπορεί να χτιστεί μακροπρόθεσμα η αλλαγή και η επιχειρηματική καινοτομία.

Τι θα συμβουλεύατε κάποιον που επιθυμεί να ξεκινήσει τη δική του κοινωνική επιχείρηση;

Θεωρώ ότι αν έχεις πάθος με κάτι, δεν χρειάζεται να ανησυχείς για το μέγεθος της αγοράς που υπάρχει ή για το πόσο μεγάλη επιχείρηση θα γίνεις. Κάν' το σωστά σε μικρή κλίμακα πρώτα. Όταν ξεκινήσαμε, προσπαθούσα να βοηθήσω 250 παιδιά. Δεν είχα στο μυαλό μου 60 εκατομμύρια παιδιά. Το βασικό που πρέπει να θυμάσαι είναι πως οτιδήποτε κι αν πρόκειται να κάνεις, κάν'το καλά και ξεκίνα από χαμηλά. Αν είσαι επιτυχημένος σε αυτά, τότε η επιχείρηση θα έρθει από μόνη της. Αυτή είναι η συμβουλή μου: Ξεκινά χαμηλά, συγκεντρώσου, κάν' το σωστά και η ανάπτυξη θα έρθει.

Ξεκινήσατε από παπούτσια, αλλά έχετε επεκταθεί και σε οπτικά, αξεσουάρ, τσάντες και ρούχα. Σκοπεύετε να επεκταθείτε και άλλα είδη;

Αυτή τη στιγμή, δουλεύουμε πολύ σκληρά σε αυτά που ήδη κάνουμε, ώστε να τα κάνουμε καλύτερα. Αναγνωρίζουμε ότι πρέπει να επικεντρωθούμε στο να χτίσουμε γερά θεμέλια πριν λανσάρουμε ένα νέο προϊόν. Αυτό θα μας βοηθήσει να κάνουμε στο μέλλον περισσότερα πράγματα.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για τα επόμενα 10 χρόνια;

Το 2016, γιορτάζουμε τα 10 χρόνια προσφοράς. Έχουν γίνει τόσα πολλά μέσα σε αυτά τα 10 χρόνια, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι χάρη στο επιχειρηματικό μας μοντέλο, και το πάθος μας για την κοινωνία, έχουμε καταφέρει να προσφέρουμε 60 εκατομμύρια ζευγάρια παπούτσια στα παιδιά όλου του κόσμου που τα έχουν ανάγκη. Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που θέλουμε να κάνουμε στο μέλλον, ειδικά αν συνεχίσουμε να καινοτομούμε και να επαναπροσδιορίζουμε το αντίκτυπο που έχουμε. Ο στόχος μου είναι να προσφέρουμε πραγματικά, να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας και να έχουμε τοπική παραγωγή, αλλά πρέπει να γίνουν μερικά βήματα ακόμα. Έχουμε ήδη πετύχει ορισμένους υψηλούς στόχους και σήμερα κάνουμε την διαφορά πέρα από την λογική του «One for One». Ανυπομονώ να συνεχίσουμε να εξελίσσουμε τη δουλειά μας προκειμένου να ωφελήσουμε τις κοινότητες στις οποίες προσφέρουμε. Αυτό που με κρατά προσγειωμένο είναι να βλέπω την πρόοδο που έχουμε κάνει μέχρι τώρα αλλά και ότι είμαστε ένα πολύ μικρό κομμάτι και κανείς δεν μπορεί να πετύχει μόνος του.