ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
07/06/2016 14:20 EEST

Νίκος Παππάς: Προσβάσιμο από σήμερα το μητρώο on line media για τις ενημερωτικές ιστοσελίδες

sooc

«Προχωράμε σε κάτι αυτονόητο, τη ρύθμιση του διαδικτυακού τοπίου. Σκοπός μας να κάνουμε μια πρώτη χαρτογράφηση με σκοπό να ενισχύσουμε τη διαφάνεια. Προφανώς δεν πρόκειται για μια προσπάθεια δική μας να ελέγξουμε το περιεχόμενο, το λέω για να προλάβω κάποιους. Η ρύθμιση αυτή δε θα λύσει όλα τα προβλήματα, και για να λυθούν όλα τα προβλήματα, και της διαφάνειας και των δικαιωμάτων των εργαζόμενων, είναι πολλοί παράγοντες που πρέπει να ενεργοποιηθούν. Είναι μια υποχρέωση που απορρέει από το νόμο 4339/2015 (στον οποίο περιέχεται και η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών). Είναι μια προσπάθεια για ευρύτερη ρύθμιση στο χώρο των media».

Με αυτή τη δήλωση ξεκίνησε την παρουσίασή του ο Υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς -από κοινού με τον γ.γ. Ενημέρωσης Λευτέρη Κρέτσο και την κυβερνητική εκπρόσωπο Όλγα Γεροβασίλη- για το "μητρώο on line media" ή, όπως είναι η επίσημη ονομασία του, "e-media" στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, ώστε να προτρέψει τις ενημερωτικές ιστοσελίδες να εγγραφούν στο νέο θεσμό.

Η εφαρμογή είναι από σήμερα στον «αέρα» του διαδικτύου, στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Η εγγραφή είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική, αφού δεν επιβάλλεται σε κανένα ενημερωτικό ιστότοπο να μπει στο Μητρώο αυτό, όπως διευκρίνισε ο κ. Παππάς, ενώ ταυτόχρονα συστήνεται το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων.

mitroo


Τα κίνητρα για να εγγραφεί κάποιος


  • Εντός της εφαρμογής θα λειτουργούν χρηστικά εργαλεία όπως μια υπηρεσία που παίζει το ρόλο Παρατηρητηρίου για τη λογοκλοπή, ένα λογισμικό που θα μπορεί να «χτυπά ένα καμπανάκι» στο μέσο το οποίο έχει πρωτογενώς δημοσιεύσει περιεχόμενο και το οποίο έχει γίνει προϊόν λογοκλοπής, ειδοποιώντας το μάλιστα σε πραγματικό χρόνο και εντός 30 λεπτών για την περίπτωση αντιγραφής ή κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας.

  • Τα μέλη του Μητρώου θα απολαμβάνουν την πρόσβαση στα ιστορικά αρχεία οπτικοακουστικών μέσων τα οποία τηρούνται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης (μιλάμε για «πρόσβαση» και όχι «παραχώρηση»), και

  • Τα μέλη του Μητρώου θα συμπεριλαμβάνονται στις επιχειρήσεις οι οποίες δύνανται να έχουν πρόσβαση στις καταχωρήσεις διαφημιστικών μηνυμάτων εταιρειών του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Θα λειτουργεί δηλαδή ως ένας μηχανισμός πιστοποίησης για τα επικοινωνιακά προγράμματα του Δημοσίου, με στόχο να αποφευχθούν φαινόμενα του τύπου «φτιάχνουμε μια ιστοσελίδα στο πόδι, που παίρνει αδιαφανώς κρατική ή μη κρατική διαφήμιση, και λειτουργεί σα μηχανή παραγωγής μαύρου χρήματος».

«Η λέξη κλειδί είναι η "επιχείρηση". Με τη χρήση του όρου αυτού επτιυγχάνουμε τη διάκριση ανάμεσα στις επαγγελματικού τύπου σελίδες και στα ερασιτεχνικά blogs, είναι άλλο το ένα και άλλο το άλλο», συμπλήρωσε ο Νίκος Παππάς.


Οι προϋποθέσεις εγγραφής


Οι επιχειρήσεις δηλώνουν τη νομική τους μορφή, τους μετόχους, τον διευθυντή ή εκδότη ιστοσελίδας και τον αριθμό των εργαζόμενων δημοσιογράφων, αλλά και των εργαζόμενων συνολικά (η οποία δε θα είναι ονομαστική, όπως διευκρινίστηκε αργότερα σε απάντηση ερώτησης δημοσιογράφου). «Κάτι τέτοιο θα δώσει τη δυνατότητα να ανοίξει μια σοβαρή συζήτηση για τους εργαζόμενους στις διαδικτυακές ενημερωτικές σελίδες. Οι εργασιακές σχέσεις που υπάρχουν περιλαμβάνουν "μαύρη" εργασία, πολύ μπλοκάκι, ποικίλες μορφές ρυθμίσεων και θα πρέπει ο καθένας να κάνει ό,τι μπορεί από το ρόλο του για να διασφαλίσει τα δικαιώματα των εργαζόμενων», είπε κλείνοντας την παρουσίαση ο Ν. Παππάς.


Τι καινούριο μας φέρνει το Μητρώo on line media


  • Είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται μια τέτοια καταγραφή του αχανούς τοπίου του διαδικτύου, οπότε σαν πρώτο βήμα είναι θετικό. Είναι αρκετό αυτό για χωριστούν οι διαδικτυακοί αμνοί από τα ιντερνετικά ερίφια; Ο χρόνος και η όποια μελλοντική προσπάθεια θέσπισης εξειδικευμένων κανόνων σε ένα σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο, θα το δείξουν.

  • Ανοίγει το ζήτημα της επισκεψιμότητας των ιστοσελίδων. Με ποιο τρόπο μετράμε αυτή την επισκεψιμότητα; Με ποια εργαλεία; (ο καθένας επικαλείται και άλλο σύστημα καταγραφής) Πόσο αξιόπιστα είναι και σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική; Θα αποτελεί κριτήριο για την αναλογία στην πρόσβαση στη διαφήμιση; «Δε θα γίνεται κεντρικά από την κυβέρνηση η διανομή διαφημιστικών κονδυλίων, εμείς θέτουμε τους κανόνες και το πλαίσιο. Δεν επιβάλλουμε σε κανένα φορέα του Δημοσίου που θα πάνε τα λεφτά της διαφημιστικής προβολής, ασκούμε εποπτεία», τόνισε ο γ.γ. κ. Κρέτσος, ενώ ο κ. Παππάς συμπλήρωσε πως το κριτήριο της επισκεψιμότητας θα πρέπει να επικρατεί στο σχεδιασμό των επικοινωνιακών προγραμμάτων.

  • Έστω και εμμέσως, μπαίνει στο τραπέζι η συζήτηση για το καθεστώς εργασίας στις διαδικτυακές ενημερωτικές ιστοσελίδες. Σημαίνει αυτό ότι αλλάζει κάτι άμεσα; Μένει να το δούμε. «Η διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων προϋποθέτει την οργάνωσή τους και την πίεση προς την πολιτεία», σχολίασε ο κ. Παππάς -και μάλλον νίπτοντας τας χείρας του- τονίζοντας ότι το Μητρώο θα κάνει την καταγραφή και από εκεί και πέρα το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας θα ελέγχει.