ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
27/12/2016 05:33 EET | Updated 27/12/2016 10:32 EET

«Κόκκινο» της Κομισιόν στα VLT's παιχνίδια του ΟΠΑΠ. Τι αναφέρει η επιστολή προς το Υπουργείο Οικονομικών

A man looks at a video lottery terminal with the slogan 'Before you have suicidal thoughts.' in Montreal, November 3, 2004 . Story by Miro. (Christinne Muschi/ Toronto Star). (Photo by Christinne Muschi/Toronto Star via Getty Images)
Christinne Muschi via Getty Images
A man looks at a video lottery terminal with the slogan 'Before you have suicidal thoughts.' in Montreal, November 3, 2004 . Story by Miro. (Christinne Muschi/ Toronto Star). (Photo by Christinne Muschi/Toronto Star via Getty Images)

Επιστολή στο ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών απέστειλε η Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς της Κομισιόν θέτοντας ευθέως θέμα για τον κανονισμό λειτουργίας των παιγνιομηχανημάτων VLT's (φρουτάκια) του ΟΠΑΠ αφού δεν υπάρχει όριο ζημιών για τους παίχτες οι οποίοι, κατά συνέπεια δεν προστατεύονται επαρκώς.

Η επιστολή με την υπογραφή του αρμόδιου διευθυντή της Διεύθυνσης, Hubert Gambs έχει ημερομηνία 21-12-2016 και απευθύνεται στη ΓΓ Οικονομικής Πολιτικής. Ελένη Παπαδοπούλου ενώ μεταξύ άλλων η Κομισιόν ζητά περαιτέρω πληροφόρηση για τις αλλαγές  στο νομικό πλαίσιο για τα οn line τυχερά παιχνίδια αλλά και  αναθεώρηση του κανονισμού λειτουργίας των VLTs που υιοθετήθηκε στις 25/10/16.

Στην επιστολή όπου γίνεται μία εκτενή αναφορά στην ασυνέπεια λόγων και έργων από την ελληνική πλευρά, ζητείται να μην τεθεί σε εφαρμογή η απόφαση 225/5 της 26ης Οκτωβρίου.

Ουσιαστικά η επιστολή στέλνει ως μεταξεταστεά την ΕΕΕΠ πίσω στα θρανία, καθώς της καταλογίζει ότι οι τελευταίες τροποποιήσεις, έχουν ακυρώσει την όποια πρόοδο είχε συμβεί έως το 2015 για την προστασία των παικτών. Άλλωστε, εκτός της Γενικής Γραμματέως Οικονομικής Πολιτικής στην οποία απευθύνεται, κοινοποιείται σε σύμβουλο του υπουργού Οικονομικών και στον Πρόεδρο της ΕΕΕΠ Ευάγγελο Καραγρηγορίου.

Ο κ. Gambs στην επιστολή αναφέρει ότι τα μέτρα για τα VLTs που είχαν υιοθετηθεί με τις αποφάσεις 143/2 και 158/2, τον Φεβρουάριο και τον Ιούνιο 2015, σε σχέση με τη συμμετοχή στα VLTs ήταν βελτιωμένα όσον αφορά την προστασία των παικτών, καθώς είχαν περιοριστεί οι δυνητικές απώλειες τους, υπήρχε προσδιορισμένος χρόνος συμμετοχής τους, είχε μειωθεί το ύψος των κερδών τους και είχαν καθοριστεί ελάχιστα όρια απόστασης του ενός μαγαζιού με φρουτάκια από το άλλο. «Σε αντίθεση η απόφαση 225/2» αναφέρεται στην επιστολή, «ανακαλεί όλη την πρόοδο που είχε γίνει με τις προηγούμενες αποφάσεις».

Η Διεύθυνση Εκσυγχρονισμού Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ παραθέτει ειδικό πίνακα στον οποίο συγκρίνονται οι διαφορές μεταξύ των τριών διαφορετικών αποφάσεων της ΕΕΕΠ (Φεβρουαρίου και Ιουνίου 2015 και Οκτωβρίου 2016) όπου φαίνεται πως με την τελευταία απόφαση δεν υπάρχει όριο ημερήσιων οικονομικών απωλειών, όπως και απωλειών κάθε φορά που ο παίκτης στέκεται μπροστά στο VLT, δεν υπάρχει ανώτατο χρονικό όριο που μπορεί να παίξει κά Η επιστολή καταλήγει ότι με την επισήμανση ότι η τελευταία απόφαση περιλαμβάνει τροποποιήσεις που αποσυνθέτουν την πρόοδο που είχε σημειωθεί με τις αποφάσεις του 2015 για τους όρους προστασίας των παικτών και για αυτό καλεί τις ελληνικές αρχές να μην εφαρμόσουν την απόφαση 225/5 της 26 Οκτωβρίου 2016.

Η απουσία των ορίων απόστασης, ουσιαστικά επιτρέπει τη λειτουργία μικρών καζίνο σε κάθε γειτονιά, με ανυπολόγιστες κοινωνικές συνέπειες. Επίσης δια της επιστολής, ερωτάται η ελληνική κυβέρνηση για την καθυστέρηση της ρύθμισης για τα διαδικτυακά παιχνίδια.

vlts 1

Όλη η επιστολή στα ελληνικά:

«ΟΠΑΠ: Ελληνική νομοθεσία τυχερών παιγνίων (υπόθεση παραβίασης 2007/4094, ΕΕ-πιλοτικό 7026/14/MARK)

(Α) Σε συνέχεια της επιστολής  της 21ης Μαρτίου σχετικά με τον διαδικτυακό τζόγο

(Β) Απόφαση 225/2 της 25ης Οκτωβρίου 2016 σχετικά με τις ΛΟΤΤΑΡΙΕΣ ……. 

Αγαπητή κυρία Παπαδοπούλου,

Θα ήθελα να αναφερθώ στην επιστολή του προκατόχου μου Χοακίμ Νούνες ντε Αλμέιδα που σας εστάλη στις 21 Μαρτίου 2016 καθώς επίσης και στο αίτημα για περαιτέρω πληροφορίες στο πλαίσιο του EU-Pilot 7026/14/MARK (πιλοτικό πρόγραμμα της ΕΕ)που υποβλήθηκε στις 5 Απριλίου 2016. Οι ελληνικές αρχές απάντησαν στο αίτημα για επιπλέον πληροφόρηση στις 20 Μαΐου και στις 8 Αυγούστου 2016.

1.Στην επιστολή μας της 21ης Μαρτίου 2016 καλωσορίσαμε τις ανακοινώσεις από την Ελλάδα σχετικά με την τροποποίηση του νομικού πλαισίου για το διαδικτυακό τζόγο. Εκτιμήσαμε πως πρόκειται για μία ευκαιρία να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα σε εκκρεμότητα της εξέτασής μας σχετικά με την ελληνική νομοθεσία για τα τυχερά παιχνίδια, κυρίως για να αποσαφηνίσουμε τους κανόνες αδειοδότησης για το διαδικτυακό τζόγο, τους όρους σχετικά με  τον διαδικτυακό τζόγο βάσει αυτών των αδειών και τη διευκρίνιση του σκοπού των υπηρεσιών διαδικτυακού τζόγου που καλύπτονται από τέτοιες άδειες ή από τις  ρυθμίσεις του ΟΠΑΠ, τον δικαιούχο αποκλειστικών δικαιωμάτων σε συγκεκριμένα τμήματα του ελληνικού τζόγου καθώς επίσης και τον  χειρισμό του ΟΠΑΠ κατά την άσκηση των αποκλειστικών του αυτών  δικαιωμάτων.

Στην απάντηση της 8ης Αυγούστου 2016, οι ελληνικές αρχές επιβεβαίωσαν ότι το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται μια σειρά νομοθετικών διατάξεων  σχετικά με την τροποποίηση του κανονισμού  αγοράς του τζόγου,  συγκεκριμένα  τα άρθρα 25, 28 μέχρι 33 και 45 μέχρι 52 του νόμου 4002/2011, αναφορικά με, μεταξύ άλλων, τις διαδικασίες για την χορήγηση αδειών για διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια,  τους όρους και τις προϋποθέσεις για την αδειοδότηση, τα παιχνίδια προς αδειοδότηση, τις υποχρεώσεις των κατόχων αδείας, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της Επιτροπής Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ) και τις υποχρεώσεις εμπλεκομένων τρίτων μερών (όπως οι πάροχοι υπηρεσιών Διαδικτύου και τα ιδρύματα πληρωμών). Οι ελληνικές αρχές υπογράμμισαν πως αυτές οι διατάξεις θα αποσταλούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2016 το αργότερο, ώστε να εκτιμηθούν και να ελεγχθούν βάσει της συμβατότητάς τους με την νομοθεσία της Ε.Ε. Επιπλέον, (ανέφεραν ότι) οι νόμοι σχετικά με τη λειτουργία των παιγνίων,  τα οποία πρόκειται να αδειοδοτηθούν από την ΕΕΕΠ, βρίσκονται υπό μελέτη και θα αποσταλούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2016.

Παρ’ όλα αυτά,  μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί καμία ενημέρωση σχετικά με τις νομοθετικές διατάξεις που ανακοινώθηκαν.

2.Ενημερωθήκαμε για την απόφαση 225/2 της ΕΕΕΠ της 25ης Οκτωβρίου 2016 σχετικά με τα παιγνιομηχανήματα VLTs. Η απόφαση εγείρει σημαντικά ερωτήματα/προβληματισμούς  από  άποψη του ευρωπαϊκού δικαίου.

Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η ελληνική νομοθεσία για τα VLTs ήταν ήδη μέρος της ευρύτερης αξιολόγησής μας σχετικά με τη συμβατότητα της ελληνικής νομοθεσίας για τα τυχερά παιχνίδια με την ευρωπαϊκή νομοθεσία υπό τη διαδικασία παραβίασης 2007/4094. Επιπλέον, στο πλαίσιο της διαδικασίας του EU-Pilot 7026/14/ΜΑRΚ ρωτήσαμε για τους περιορισμούς των παιγνιομηχανημάτων VLT. Στην απάντηση της 20ης Μαΐου 2016, οι ελληνικές αρχές αναφέρθηκαν στις αποφάσεις της ΕΕΕΠ 143/2 της 6ης Φεβρουαρίου 2015 και 158/2 της 5ης Ιουνίου 2015. Οι ελληνικές αρχές επεσήμαναν ότι αυτοί οι κανόνες υιοθετήθηκαν ως μία σύμφωνη και συστηματική πολιτική περιορισμών στο χώρο του τζόγου  υπό το πρίσμα της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, ελαχιστοποίησης  των αρνητικών  κοινωνικών  επιπτώσεων από την συμμετοχή στον τζόγο και της προστασίας ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές, αυτές οι διατάξεις βοηθούν στη διασφάλιση  της αρχής του υπεύθυνου τζόγου και της ανάγκης για ελαχιστοποίηση παραγόντων που οδηγούν στον εθισμό.

Τα μέτρα που εισήχθησαν με τις αποφάσεις 143/2 και 158/2 το 2015 αναφορικά με τη συμμετοχή των παικτών στα παιγνιομηχανήματα VLTs είχαν ως αποτέλεσμα τη βελτίωση της προστασίας των παικτών, καθώς οι απώλειες των παικτών ελαχιστοποιήθηκαν, ο χρόνος συμμετοχής και οι ώρες λειτουργίας περιορίστηκαν, τα ανώτατα  χρηματικά έπαθλα  μειώθηκαν και εισήχθη το ελάχιστο όριο αποστάσεων μεταξύ των  χώρων VLT .

Αντιθέτως, η απόφαση 225/2 καταργεί όλη την πρόοδο που σημειώθηκε στις προηγούμενες αποφάσεις. (Στο σημείο αυτό αναφέρεται πως μια επιλογή των τροποποιήσεων στον κανονισμό για τα VLT μπορεί εύκολα να παρατηρηθεί στον πίνακα που παρατίθεται).

vlts2

Η ελληνική νομοθεσία περί VLT, έτσι, αναθεωρημένη από την απόφαση 225/2, περιλαμβάνει τροποποιήσεις οι οποίες αποδομούν την πρόοδο που επετεύχθη με τις προηγούμενες αποφάσεις για τα VLT το 2015,  σχετικά με την προστασία των παικτών. Για τον λόγο αυτό,  η απόφαση 225/2 πρέπει να θεωρηθεί εμπόδιο στους στόχους που περιγράφηκαν από τις ελληνικές αρχές στην απάντησή τους στις 20 Μάιου 2016 και στη συμβατότητα της ελληνικής νομοθεσίας τζόγου με το δίκαιο της Ε.Ε.  

Με βάση τα ανωτέρω , καλώ τις ελληνικές αρχές όπως:

1.παρέχουν ενημερωμένη πληροφόρηση για την κατάσταση των αλλαγών που έχουν ανακοινωθεί σχετικά με το νομικό πλαίσιο για τον διαδικτυακό τζόγο στην Ελλάδα

2.αναθεωρήσουν  την απόφαση 225/2 της 25ης Οκτωβρίου 2016 σχετικά με τα VLTs στην Ελλάδα και, σε κάθε περίπτωση, να απέχουν από την εφαρμογή της».

vlts3

Η απάντηση της ΕΕΕΠ

Η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων έλαβε, κατόπιν κοινοποίησης, την επιστολή της Διεύθυνσης Εκσυγχρονισμού Εσωτερικής Αγοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (GROW E2/RW/ik(2016) 7811485) με θέμα «Ελληνική Νομοθεσία Παιγνίων».

Όπως επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση της:

«Η Ε.Ε.Ε.Π με τη με αριθμό 225/2/25.10.2016 (Β3528) απόφασή της προχώρησε σε επικαιροποίηση του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου για τα παιγνιομηχανήματα τύπου VLT, στηριζόμενη στις διεθνείς επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις, που άπτονται των θεμάτων προώθησης του υπεύθυνου παιχνιδιού, καθώς και στις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές επί των διαδικασιών και του πλαισίου διεξαγωγής τυχερών παιγνίων με παιγνιομηχανήματα.

Σε κάθε περίπτωση, για να συναχθούν ορθά, τεκμηριωμένα και ολοκληρωμένα συμπεράσματα, η Ε.Ε.Ε.Π. είναι στη διάθεση των αρμόδιων φορέων, συμπεριλαμβανομένης και της συγκεκριμένης Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να παράσχει συγκριτικά στοιχεία και πλήρη τεκμηρίωση, εάν και εφόσον δεν είναι διαθέσιμα, για τους ισχύοντες κανονισμούς των Κρατών Μελών της Ε.Ε. που αποδεικνύουν ότι ο νέος κανονισμός για τα παιγνιομηχανήματα τύπου VLTs που εκδόθηκε με την με αριθμό 225/2/25.10.2016 (Β3528) απόφαση της Ε.Ε.Ε.Π. συγκαταλέγεται στους πιο αυστηρούς σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο. Ταυτόχρονα η Ε.Ε.Ε.Π προτίθεται να παράσχει οποιαδήποτε άλλο στοιχείο κριθεί απαραίτητο.

Η Ε.Ε.Ε.Π. θα συνεχίσει να ασκεί αποτελεσματικά τα εποπτικά και ελεγκτικά καθήκοντα και αρμοδιότητές της βασιζόμενη στις βέλτιστες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές με σκοπό τη συνεπή και συστηματική προστασία του δημοσίου συμφέροντος, την προώθηση των αρχών του Υπεύθυνου Παιχνιδιού και την καταπολέμηση της παράνομης διοργάνωσης και διεξαγωγής τυχερών παιγνίων που αποτελεί κοινωνική μάστιγα για τη χώρα μας».