Έρευνα του Harvard ανακάλυψε ότι η μη κατανάλωση γλουτένης ίσως μας κάνει κακό

Paper note with the words Danger Gluten on cork board. Celiac Disease concept. Close up.
Paper note with the words Danger Gluten on cork board. Celiac Disease concept. Close up.

Τα τελευταία χρόνια η δίαιτα με τρόφιμα που δεν περιέχουν γλουτένη προωθείται ως κάτι το απόλυτο σωστό και υγιεινό, σε σημείο που εάν κάποιος δεν την υιοθετεί, τότε θεωρείται ότι κάνει μεγάλο κακό στον εαυτό του. Είναι όμως έτσι;

Σε παλαιότερο κείμενό της η HuffPost Greece είχε μιλήσει με την Πελαγία Τζέμη, Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος και Sports Nutritionist, και την είχε ρωτήσει εάν όντως πρέπει κάποιος να αποφεύγει ό,τι έχει γλουτένη. Η απάντησή της ήταν ξεκάθαρη: «Εκτός από τους πάσχοντες από κοιλιοκάκη, δεν υπάρχει λόγος για κάποιον άνθρωπο να αφαιρέσει την γλουτένη από το διαιτολόγιο του αφού αφενός δεν πρόκειται να έχει κάποιο όφελος σε σχέση με την υγεία ή το βάρος του, και αφετέρου μπορεί να προκαλέσει διατροφικές ελλείψεις στον οργανισμό του επειδή θα αποκλείσει πολλά τρόφιμα από την βασικότερη ομάδα τροφίμων της μεσογειακής πυραμίδας, τα δημητριακά».

Τώρα, μία νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Harvard έρχεται να ενισχύσει αυτά τα λεγόμενα, αφού ανακάλυψε ότι μία διατροφή με μειωμένη ή χωρίς καθόλου γλουτένη αυξάνει τον ρίσκο για διαβήτη τύπου 2.

Η έρευνα, η οποία παρουσιάστηκε στις 9 Μαρτίου στην Αμερικανική Ένωση Καρδιάς στο Πόρτλαντ, βασίστηκε σε ιατρικά στοιχεία 30 ετών από 200.000 συμμετέχοντας και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όσοι τρώνε μειωμένη ποσότητα γλουτένης ή την βγάζουν τελείως από την διατροφή τους έχουν κατά 13% περισσότερες πιθανότητες να έχουν διαβήτη τύπου 2.

«Θέλαμε να διαπιστώσουμε εάν η κατανάλωση γλουτένης μπορεί να επηρεάσει την υγεία όσων δεν έχουν προφανείς λόγους για να την αποφύγουν,» εξήγησε ο Δρ Γκενγκ Ζονγκ της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Harvard. «Τα τρόφιμα χωρίς γλουτένη είναι λιγότερο θρεπτικά και συχνά κοστίζουν περισσότερο».

Η γλουτένη είναι μια αποθηκευτική πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι και σε άλλα δημητριακά, όπως το κριθάρι, η σίκαλη και η βρώμη καθώς και σε τρόφιμα όπως η μπύρα, το ψωμί, τα κέικ, τα δημητριακά, τα μπισκότα, τα ζυμαρικά, τα αλλαντικά , οι έτοιμες σάλτσες, έτοιμες σούπες, απομιμήσεις κρέατος, τα ζαχαρωτά, το ρύζι με καρυκεύματα κ.α. Eίναι υπεύθυνη για την ελαστικότητα στην ζύμη και το φούσκωμα του ψωμιού και σε φυσιολογικές συνθήκες, διασπάται στο έντερο και δεν δημιουργεί κανένα απολύτως πρόβλημα. Όμως στην περίπτωση της κοιλιοκάκης, δηλαδή της εντεροπάθειας με ευαισθησία στην γλουτένη, η παρουσία της εμποδίζει τη σωστή πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών στον οργανισμό.

Οι ερευνητές του Harvard λένε τώρα ότι όσοι δεν πάσχουν από κοιλιοκάκη θα έπρεπε να σκεφτούν ξανά πριν βγάλουν τη γλουτένη από τη ζωή τους, ενώ τονίζουν ότι δεν υπάρχουν στοιχεία ότι μια διατροφή χωρίς γλουτένη είναι ωφέλιμη για την υγεία.

Ωστόσο, σε μία εποχή που οι περισσότεροι από εμάς ενημερωνόμαστε περισσότερο από το τους food bloggers στο Instagram και στο Facebook, παρά από τους ειδικούς, είναι δύσκολο να απαλλαχτούμε από τις τάσεις που διαμορφώνονται στο φαγητό. Την επόμενη φορά όμως που κάποιος θα σας πει με περηφάνια «εγώ δεν τρώω γλουτένη», ελπίζουμε να θυμηθείτε αυτό το κείμενο.