CULTURE
27/03/2017 08:10 EEST | Updated 27/03/2017 08:25 EEST

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων μέσω επιστολής κάνει λόγο για «αμφίβολης νομιμοποίησης πρακτικές του Σωματείου "Διάζωμα"»

ST PETERSBURG, RUSSIA - DECEMBER 1, 2016: Greece's Culture and Sports Minister Lydia Koniordou attends a plenary meeting titled 'World Cultural Heritage Preservation: National Strategies and Global Challenges' as part of the 2016 St Petersburg International Cultural Forum. Vyacheslav Prokofyev/TASS Host Photo Agency (Photo by Vyacheslav Prokofyev\TASS via Getty Images)
Vyacheslav Prokofyev via Getty Images
ST PETERSBURG, RUSSIA - DECEMBER 1, 2016: Greece's Culture and Sports Minister Lydia Koniordou attends a plenary meeting titled 'World Cultural Heritage Preservation: National Strategies and Global Challenges' as part of the 2016 St Petersburg International Cultural Forum. Vyacheslav Prokofyev/TASS Host Photo Agency (Photo by Vyacheslav Prokofyev\TASS via Getty Images)

«Τις τελευταίες μέρες, δημοσιεύματα σε ΜΜΕ και μέσα κοινωνικής δικτύωσης έφεραν στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης μια σειρά από αμφίβολης νομιμοποίησης πρακτικές του Σωματείου Διάζωμα. Το Διάζωμα, υπό την προστασία της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ, σχεδιάζει κατά βούληση έργα ανά τη χώρα, στο όνομα της συνέργειας δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και της ανάπλασης (κυρίως) αρχαίων θεάτρων και σχετικών πολιτιστικών διαδρομών, κόστους πολλών εκατομμυρίων ευρώ δημόσιου, κυρίως, χρήματος, τα οποία αναθέτει σε μελετητές αποκλειστικά δικής του επιλογής για πλήρη ωρίμανση και προσφέρει στο ΥΠΠΟΑ για κατάθεση προς ένταξη στο τρέχον ΕΣΠΑ», αναφέρει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) σε επιστολή του προς την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου (με κοινοποίηση στη γενική γραμματέα Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη, τη γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ελένη Κόρκα και τα μέλη του).

Σημειώνοντας ότι κάθε βοήθεια στο δύσκολο έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας «είναι ευπρόσδεκτη», αλλά με «την αυτονόητη προϋπόθεση πως η βοήθεια αυτή σέβεται τους κανόνες της έννομης τάξης της χώρας», ο ΣΕΑ στην επιστολή του σημειώνει, μεταξύ άλλων, τα εξής: Με τις πρακτικές αυτές του σωματείου «το δημόσιο χρήμα (από Περιφέρειες και Δήμους κυρίως) δεν ακολουθεί τους κανόνες διαφάνειας του δημόσιου λογιστικού αλλά κατευθύνεται σε μελετητές αποκλειστικής επιλογής του Διαζώματος», ενώ «ακυρώνονται οι διαδικασίες κεντρικού σχεδιασμού και ωρίμανσης έργων βάσει του ειδικού πολιτισμικού κεφαλαίου κάθε περιοχής, το οποίο γνωρίζει η καθ' ύλη υπηρεσιακή μονάδα».

Επιπλέον, αναφέροντας ότι έχουν γίνει παράπονα στον Σύλλογο τόσο για την «παράκαμψη από το εν λόγω Σωματείο των προβλεπόμενων αδειών και της καταβολής τελών για τη χρήση εικόνων αρχαιολογικού περιεχομένου στο διαδίκτυο και αλλού», όσο και για «τη σιωπηλή οικειοποίηση βίντεο παραγωγής υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ και ενσωμάτωσή τους σε δικής του έμπνευσης (σσ. του σωματείου), πάλι χωρίς καμία σχετική αδειοδότηση, πρόγραμμα προβολής αρχαίων θεάτρων μέσω της αεροπορικής εταιρείας Aegean», ο ΣΕΑ ρωτά την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ: Για ποιους λόγους «οι μελέτες ανάδειξης των αρχαίων θεάτρων και ο σχεδιασμός των ποικίλων "πολιτιστικών διαδρομών" δεν αποτελούν αντικείμενο εργασίας των έμπειρων και εξειδικευμένων στελεχών της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας» και γιατί «δεν έχει λάβει μέτρα αντιμετώπισης της δημόσιας, εμφανούς και συστηματικής παραβίασης των διατάξεων σχετικά με τη χρήση απεικονίσεων αρχαιολογικού περιεχομένου από το Σωματείο Διάζωμα».

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)