ΚΟΙΝΩΝΙΑ
24/11/2017 06:36 EET | Updated 24/11/2017 06:50 EET

Tι μπορείτε να κάνετε εάν δεν έχετε παραλάβει την προσωποποιημένη κάρτα του ΟΑΣΑ (και τι να μην κάνετε γιατί μάλλον δεν θα βγάλετε άκρη)

sooc

Βλέποντας τις ατελείωτες ουρές για την έκδοση της προσωποποιημένης κάρτας για τα ΜΜΕ σίγουρα σκεφτήκατε πως κάνατε την σωστή επιλογή αφήνοντας τον ανοιχτό σας φάκελο με τα απαραίτητα δικαιολογητικά σε ένα σταθμαρχείο. Δεν χάσατε πολύτιμες ώρες από την ημέρα σας και τα νεύρα σας δεν έγιναν κουρέλια.

Μερικές εβδομάδες μετά όμως ίσως κάποιοι κάνουν δεύτερες σκέψεις αφού την 15η Νοεμβρίου έληξε οριστικά η παράτασης ισχύος των χάρτινων μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών του ΟΑΣΑ για τον Οκτώβριο αλλά πολλοί δεν έχουν παραλάβει την πολυπόθητη Ath.ena Card.

Για την ακρίβεια, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι σήμερα από τους περίπου 57.000 ανοιχτούς φακέλους που παραδόθηκαν δεν έχουν παραληφθεί περί τις 20.500 ενώ οι άλλες 36.500 φαίνεται πως βρίσκονται στα χέρια των παραληπτών.

Αναζητώντας την Ath.ena Card βήμα-βήμα

H μη παραλαβή της κάρτας είναι το πρώτο αντικειμενικό πρόβλημα που αφορά την καθημερινή μετακίνηση. Το δεύτερο έχει να κάνει με τις δυνατότητα που (δεν) έχουν οι επιβάτες να ενημερωθούν για το τι έχει συμβεί και καθυστερεί η παραλαβή αφού η διαδικασία που ακολουθήθηκε εξ αρχής όχι μόνο δεν διευκολύνει να "παρακολουθήσουν" την πορεία της αίτησης έκδοσης της κάρτας. Αρκετοί μάλιστα που προσπάθησαν μάλλον μπλέχτηκαν περισσότερο αφού σε κάποιες περιπτώσεις παραπέμπονταν από τον έναν αρμόδιο στον άλλο- αφού δεν ήξεραν που να απευθυνθούν- και εξίσου αρκετές ήταν οι φορές που δεν κατάφεραν να βγάλουν άκρη.

Για παράδειγμα:

  • Εάν καλέσετε στο τηλεφωνικό κέντρο του ΟΑΣΑ που είναι υπεύθυνος για την έκδοση της προσωποποιημένης κάρτας (και είστε αρκετά τυχεροί ώστε να σηκώσουν το τηλέφωνο, γιατί εμείς προσπαθήσαμε πολύ μέχρι να γίνει κάτι τέτοιο), θα σας πουν πως θα πρέπει να απευθυνθείτε στα εκδοτήρια των σταθμών
  • Όταν θα μεταβείτε σε ένα εκδοτήριο σταθμών μέσων σταθερής τροχιάς θα σας ζητηθεί το ΑΜΚΑ και το ονοματεπώνυμό σας για να ελεγχθεί εάν η κάρτα έχει προσποιηθεί ή όχι
  • Εάν η απάντηση είναι θετική τότε σημαίνει πιθανότατα η κάρτα σας βρίσκεται προς αποστολή στην υπηρεσία ταχυμεταφορών των ΕΛΤΑ ή έχει ήδη φτάσει σε αυτά
  • Όμως εάν απευθυνθείτε στα ΕΛΤΑ δεν θα μπορέσουν να σας διαφωτίσουν για το πού βρίσκεται η κάρτα σας γιατί δεν μπορεί να ελέγχει την πορεία του δέματος μόνο με το ονοματεπώνυμό σας. Για την ακρίβεια χρειάζεται να γνωρίζετε το barcode το οποίο όμως δεν έχετε

Επίσης βέβαια δεν έχετε στα χέρια σας κανένα χαρτί που να πιστοποιεί πως έχετε πράγματι παραδώσει τον ανοιχτό φάκελο γιατί πολύ απλά κανείς δεν σκέφτηκε να δίνεται ένα αποδεικτικό παραλαβής. Εάν βέβαια το όνομά σας υπάρχει περασμένο στο σύστημα όταν πάτε στο εκδοτήριο τουλάχιστον θα ξέρετε πως δεν έχει παραπέσει κάπου.

metro athens 2017

«Έχουμε 23 Νοεμβρίου, οι κάρτες σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ θα είχαν αποσταλεί μέχρι τις 15 Νοεμβρίου οπότε έληγε η προθεσμία για τις χάρτινες και τώρα σύμφωνα με τα δικά μας ένα μεγάλος αριθμός καρτών δεν έχει παραδοθεί. Οι επιβάτες λοιπόν που άκουσαν τη συμβουλή των υπευθύνων και παρέδωσαν ανοιχτό φάκελο για να αποφύγουν την ταλαιπωρία πρέπει να τώρα να πάνε πίσω στον γκισέ για να μάθουν τι έχει συμβεί», λέει στη ΗuffPost Greeceο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, Λευτέρης Ρενιέρης.

Και μερικά πρόσθετα προβλήματα

Επίσης, όπως τονίζει, αφού δεν δόθηκε νέα παράταση στην χάρτινη κάρτα, από τις 15 Νοεμβρίου και μέχρι παραλαβής της της νέας προσωποποιημένης οι επιβάτες θα πρέπει να εκδίδουν εισιτήριο «παρά το γεγονός πως έκαναν ακριβώς ό,τι τους ζητήθηκε και με τον τρόπο που τους παρουσιάστηκε ως βέλτιστος».

Σημειώνεται πως η προσωποποιημένη μηνιαία κάρτα απεριόριστων διαδρομών κοστίζει 30 ευρώ (για τους μη δικαιούχους μειωμένης τιμής) και ένα εισιτήριο διάρκειας 90 λεπτών 1,40ευρώ. Υπάρχουν βέβαια σημαντικές εκπτώσεις αν αγοράσει κανείς πέντε ή δέκα εισιτήρια, αλλά γιατί να το κάνει εάν περιμένει την κάρτα του από μέρα σε μέρα...

Το πρόβλημα όμως όπως εξηγεί ο κ.Ρενιέρης δεν σταματά εκεί γιατί εάν η κάρτα έχει προσωποποιηθεί ακόμη και εάν δεν μπορεί να απαντηθεί το πού βρίσκεται δεν μπορεί να εκδοθεί νέα για όσους βιάζονται να την παραλάβουν από τον γκισέ.«Εφόσον τα στοιχεία κάποιου υπάρχουν στο σύστημα, δεν γίνεται να ξεκινήσει νέα διαδικασία προσωποποίησης». Πρακτικά δηλαδή το σύστημα δεν επιτρέπει να υπάρχουν δύο κάρτες με το ίδιο ΑΜΚΑ.

Εάν βέβαια το όνομά σας δεν εμφανίζεται στο σύστημα μπορείτε να καταθέσετε ξανά όλα τα δικαιολογητικά και εάν καταλήξετε με δύο κάρτες, η δεύτερη θα ακυρωθεί.

Οι αρμόδιοι πάντως συνεχίζουν να αισιοδοξούν πως μέχρι τέλη του μήνα όλοι οι δικαιούχοι θα έχουν παραλάβει τις κάρτες τους και σύμφωνα με πληροφορίες χρεώνουν τις καθυστερήσεις στον μεγάλο αριθμό των ανοιχτών φακέλων που κατατέθηκαν αλλά και στο ότι τα ΕΛΤΑ δεν βρίσκουν τους επιβάτες για να τους παραδώσουν την κάρτα. Όπως αναφέρουν είναι πολλές οι περιπτώσεις που οι δικαιούχοι απουσιάζουν από την διεύθυνση που έχουν δηλώσει για την παραλαβή της Ath.ena Card και εάν ο ταχυδρόμος δεν τους βρει, μετά τη δεύτερη φορά το δέμα επιστρέφεται στον αποστολέα δηλαδή τoν ΟΑΣΑ. Βέβαια το κατά πόσο μπορεί να ενημερωθεί ο επιβάτης για αυτό το ενδεχόμενο είναι αμφίβολο αφού όπως είπαμε τα ΕΛΤΑ χωρίς συγκεκριμένο barcode – που ο επιβάτης δεν διαθέτει- αδυνατεί να ενημερωθεί για την τύχη του δέματος.

bus station athens

Αισιοδοξία και κριτική

Παρά τα προβλήματα πάντως, πηγές αναφέρουν πως η διοίκηση του ΟΑΣΑ εκτιμά πως το σύστημα θα ομαλοποιηθεί, σταδιακά οι επιβάτες θα εξοικειωθούν με τη νέα ρουτίνα στα ΜΜΜ ενώ φαίνεται να υπάρχει μεγάλη ικανοποίηση από το ενδιαφέρον των επιβατών να αποκτήσουν τη νέα μηνιαία κάρτα. Συνολικά οι αιτήσεις έφτασαν τις περίπου 340.000 αντί των περίπου 250.00 χάρτινων. Εκτιμάται δε πως η αύξηση αυτή θα δώσει στην εταιρεία τη δυνατότητα να αναπτύξει νέες τιμολογιακές πολιτικές προς όφελος του επιβάτη και να βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Ακόμη και η ζημία που υπάρχει αυτό τον μήνη- αφού επί τουλάχιστον 15 ημέρες χιλιάδες κάτοχοι χάρτινων καρτών ουσιαστικά μετακινήθηκαν δωρεάν με τα ΜΜΜ- θεωρείται βέβαιο πως θα υπερκαλυφθεί τάχιστα από τον αυξημένο αριθμό μηνιαίων καρτών, την πάταξη της λαθρεπιβίβασης κυρίως στα μέσα σταθερής τροχιάς αλλά και από την αναγκαστική «απόσυρση» πλαστών εισιτηρίων και καρτών, κάτι το οποίο μας επεσήμανε και ο κ.Ρενιέρης.

Διαφορετική άποψη όμως έχει ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΟΑΣΑ, Απόστολος Ραπτόπουλος ο οποίος μιλώντας στη HuffPost Greece εμφανίστηκε εξαιρετικά επικριτικός με το νέο σύστημα. «Μπορεί σήμερα να μιλάνε για μεγάλο ενδιαφέρον των επιβατών και να προσπαθούν να παρουσιάσουν μια εντυπωσιακή αύξηση στην έκδοση νέων καρτών αλλά εξαρτάται πως διαβάζει κανείς τα νούμερα. Εγώ λοιπόν σας λέω πως βάσει στοιχείων που είναι διαθέσιμα σε όλους, οι χάρτινες κάρτες ήταν από 350.000 έως 550.00 το μήνα. Τώρα λοιπόν μειώνουν τον μέσο όρο του αριθμού των χάρτινων καρτών για να παρουσιάσουν μια δήθεν εντυπωσιακή αύξηση». Τονίζει δε πως η όλη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την έκδοση των καρτών κόστισε στην ΟΣΥ αφού απώλεσε έσοδα από μεγάλο αριθμό καρτών του Νοεμβρίου. Όπως αναφέρει μάλιστα τα έσοδα της ΟΣΥ ήταν 9,5εκατ ευρώ το μήνα και πλέον έχουν κατρακυλήσει “στην μετά-Σπίρτζη εποχή” όπως λέει στα 5,5εκ ευτώ το μήνα. «Θα πιστέψω λοιπόν πως υπάρχει αύξηση των εσόδων με τη νέα κάρτα μόνο και όλο αυτό το νέο σύστημα που μέχρι σήμερα μόνο ταλαιπωρία και εκνευρισμό έχει φέρει στους επιβάτες, εάν δω πως τα έσοδα φτάσουν πχ τα 9,6εκατ ευρώ».