Μια ματιά στην ιστορία του «Καλλιμάρμαρου» με την ευκαιρία του νέου φωτισμού του

Εξήντα νέες συστοιχίες, με τρεις χιλιάδες εξακόσια σώματα led, φωτίζουν πλέον το πιο εμβληματικό στάδιο του αθλητισμού.
|
Open Image Modal
Eurokinissi Sports
Στιγμιότυπο από την τελετή φωταγώγησης του Παναθηναϊκού σταδίου

Στην αρχαιότητα χρησιμοποιούνταν για την τέλεση μέρους των Πανθηναίων προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. Κτισμένο ανάμεσα στους λόφους του  Αγρα και Αρδητοού, το 329 π.Χ., επί  Λυκούργου, το στάδιο ορθομαρμαρώθηκε, καθώς μέχρι τότε τα καθίσματα ήταν ξύλινα. Το 140 μ.Χ. επί Ηρώδη του Αττικού έγινε μια μεγάλης κλίμακας ανακαίνιση καθώς και αύξηση της χωρητικότητάς του στις 50.000 θέσεις. Σε άγνωστους χρόνους του Μεσαίωνα είχε απογυμνωθεί τελείως από τα μάρμαρά του, όπως και τα πλείστα αρχαία κτίρια της Αθήνας. Όταν ο βασιλιάς Οθωνας κήρυξε την Αθήνα πρωτεύουσα του ελληνικού Βασιλείου στο «Καλλιμάρμαρο», μόνο οι δύο κρηπιδότοιχοι των μετώπων δεξιά και αριστερά της εισόδου απέμεναν ως εμφανή ερείπια του άλλοτε σταδίου.

“Εκτοτε και μέχρι σήμερα το «Καλλιμάρμαρο» έχει περάσει διάφορες φάσεις και «παρακολουθήσει» την ροή της ιστορίας στην πόλη της Αθήνας. Οι παλαιοί Αθηναίοι θυμούνται τα Προπύλαια που στόλιζαν την πρόσοψή του, τα οποία κατεδαφίστηκαν μεταπολεμικά.”

 Το 1895 και προκειμένου το επόμενο έτος να γίνουν οι προβλεπόμενοι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες, αποφασίσθηκε η μερική αναμαρμάρωση του Σταδίου επί σχεδίων που είχαν εκπονήσει οι Αναστάσιος Μεταξάς και Ερνέστος Τσίλλερ. Εκτοτε και μέχρι σήμερα το «Καλλιμάρμαρο» έχει περάσει διάφορες φάσεις και «παρακολουθήσει» την ροή της ιστορίας στην πόλη της Αθήνας. Οι παλαιοί Αθηναίοι θυμούνται τα Προπύλαια που στόλιζαν την πρόσοψή του, τα οποία κατεδαφίστηκαν μεταπολεμικά. 

Open Image Modal
Eurokinissi Sports
Από την τελετή φωταγώγησης του Παναθηναϊκού σταδίου

Και είναι το συγκεκριμένο τοπόσημο της Αθήνας, σύμβολο του παγκόσμιου αθλητισμού, «ένα μνημείο το οποίο έχει την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στη χώρα, ακόμα μεγαλύτερη και από την Ακρόπολη», όπως λέει ο σχεδιαστής φωτισμού, Γιώργος Τέλλος, το οποίο φωτίζεται με πρωτοβουλία της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής αφού ο παλιός εξοπλισμός είχε αρχίσει να φθείρεται. ΚΙ αυτό  λίγους μήνες πριν την επίσημη έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο. 

Εξήντα νέες συστοιχίες, με τρεις χιλιάδες εξακόσια σώματα led, φωτίζουν πλέον το πιο εμβληματικό στάδιο του αθλητισμού, το Καλλιμάρμαρο. Για πρώτη φορά, ο φωτισμός σε μνημείο προσαρμόζεται. Aπό ψυχρός γίνεται θερμός, όσο «βαθαίνει» το σκοτάδι.

Η μελέτη ξεκίνησε πριν από έξι μήνες με εντολή της ΕΟΕ.  Εκτός αυτού, με τους νέους προβολείς, η φωτορύπανση μειώθηκε κατά 70%-80% και επιτεύχθηκε εξοικονόμηση ενέργειας κατά 50%. Επίσης, από εδώ και στο εξής, θα φωτίζονται και τα δέντρα του Αρδηττού που βρίσκονται στην κορυφή του σταδίου.

 Οι νέοι προβολείς έχουν διαφορετικές μοίρες στόχευσης προκειμένου να αναδειχθεί το πεντελικό μάρμαρο, καθώς πρόκειται για το μοναδικό μαρμάρινο στάδιο στον κόσμο.

Open Image Modal
Δήμος Αθηναίων
Από την τελετή φωταγώγησης του Παναθηναϊκού σταδίου

 «Ήταν μεγάλη πρόκληση, γιατί είναι ένα σπουδαίο μνημείο» λέει επίσης ο Γιώργος Τέλλος.

Στην εκδήλωση για τη φωταγώγηση του μνημείου που έγινε την Δευτέρα 29 Μαρτίου, βρέθηκε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Τόμας Μπαχ ο οποίος επισκέπτεται τη χώρα μας. Τα εγκαίνια έγιναν παρουσία της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του υφυπουργού Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη και του προέδρου της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής Σπύρου Καπράλου.

Την εκδήλωση «άνοιξε» η μουσικός Μόνικα και παρουσίασε ο Αλέξης Κωστάλας. Ο αριθμός των ατόμων που παρεβρέθηκαν στο στάδιο ήταν περιορισμένος λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων που επιβάλλει η πανδημία.

Στα άμεσα σχέδια της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής είναι ο φωτισμός του στίβου και της πλατείας του Καλλιμάρμαρου.

Open Image Modal
Δήμος Αθηναίων
Τόμας Μπαχ και Κώστας Μπακογιάννης
 

Απονομή του Μετάλλιου της Πόλης των Αθηνών στον Τόμας Μπαχ

Νωρίτερα, με αφορμή την αναβάθμιση του Παναθηναϊκού Σταδίου, ο κ. Κώστας Μπακογιάννης απένειμε στον κ. Τόμας Μπαχ το Μετάλλιο της Πόλης των Αθηνών. Μια παρασημοφόρηση που έγινε σε αναγνώριση της συνεχούς προσφοράς του Τόμας Μπάχ στην προαγωγή του αθλητισμού και της συμβολής του στην ανάδειξη των θεμελιωδών αξιών, αρχών και ιδεωδών του Ολυμπιακού πνεύματος.

Στην προσφώνησή του ο κ. Μπακογιάννης είπε, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Στη σημερινή αυτή τελετή τιμούμε τόσο το πρόσωπό σας, όσο και τις μακροχρόνιες και σημαντικές σας προσπάθειες για την επιτυχημένη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων. Ως χρυσός Ολυμπιονίκης στο ευγενές άθλημα της ξιφασκίας, συνδεθήκατε, αναμφίβολα, ακόμα περισσότερο με το ολυμπιακό ιδεώδες και είστε ο πρώτος χρυσός Ολυμπιονίκης που αναδεικνύεται Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής».

Στη συνέχεια ο Δήμαρχος της Αθήνας εξήρε την προσωπικότητα του κ. Μπάχ και την προσφορά του στον αθλητισμό τονίζοντας ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο που έχει στο ενεργητικό του σημαντικές επιτυχίες σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο.  «Έχετε μεγάλη εμπειρία και πλήθος διακρίσεων και αυτό που έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία είναι ότι εμπνέετε τον σεβασμό και την εκτίμηση προς το πρόσωπό σας. Από την είσοδό σας στον χώρο του αθλητισμού αλλά και καθ’ όλη την επαγγελματική σας σταδιοδρομία, αντιμετωπίσατε προκλήσεις και προβλήματα, επιδεικνύοντας πάντοτε την ίδια δέσμευση στις αρχές και τα πιστεύω σας. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι καθ′ όλη την διάρκεια της Προεδρίας σας, έχετε συμβάλει τα μέγιστα ώστε οι Ολυμπιακοί Αγώνες να έρχονται ολοένα και πιο κοντά στις ρίζες τους, στις αρχές και τις αξίες του Ολυμπισμού. Άλλωστε, η νέα γενιά πρέπει να εμπνέεται περισσότερο και να στηρίζεται μέσα από τον Ολυμπισμό. Το «ευ αγωνίζεσθαι» και το «αἰὲν ἀριστεύειν» είναι πολύτιμα όχι μόνο για την Ελλάδα και τους Έλληνες, αλλά για ολόκληρη την ανθρωπότητα», ανέφερε, μεταξύ άλλων ο Κώστας Μπακογιάννης.

Και κατέληξε «Για να πάμε όμως λίγο πίσω, το 1896, με την ανακατασκευή του Σταδίου για τη διεξαγωγή των πρώτων Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων ήταν που ξεκίνησε και η ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Παγκρατίου. Με το πέρασμα του χρόνου, το Παγκράτι μετατρέπεται σε δημιουργική πολιτιστική συνοικία με έντονη παρουσία επιχειρήσεων στους κλάδους του πολιτισμού και της δημιουργικότητας. Μια συνοικία που φαίνεται να αγάπησαν κι αυτοί που αποφάσισαν να εργαστούν την περίοδο της πανδημίας από την Ελλάδα. Οι λεγόμενοι digital nomads. Μάλιστα, δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι στην φετινή ψηφιακή, τουριστική καμπάνια της Αθήνας που αποτελείται από έξι καρτ ποστάλ, η μία αποτυπώνει το Καλλιμάρμαρο και καλεί τους επισκέπτες να τους φιλοξενήσει ξανά».

“Οι νέοι προβολείς έχουν διαφορετικές μοίρες στόχευσης προκειμένου να αναδειχθεί το πεντελικό μάρμαρο, καθώς πρόκειται για το μοναδικό μαρμάρινο στάδιο στον κόσμο.”

Ολοκληρώνοντας από την μεριά του την ομιλία του ο πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής είπε: «Θα ήθελα να τείνω μια χείρα φιλίας και βοηθείας σε εσάς και προς όλους τους Αθηναίους για να μπορέσουμε όλοι μαζί να προωθήσουμε τις Ολυμπιακές αξίες από κοινού στην Αθήνα, αλλά και στην Ελλάδα εν γένει. Και φυσικά θα ήθελα να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε μια καλύτερη κοινωνία, μια κοινωνία που θα έχει μεγαλύτερη συμπερίληψη, μια κοινωνία εμπιστοσύνης μέσω του αθλητισμού, αλλά και μέσω της αρωγής του αθλητισμού...» 

ΠΗΓΕΣ: el.wikipedia.org, ΑΠΕ, Δήμος Αθηναίων