Πόσο σημαντική είναι η παρακίνηση ανθρώπινου δυναμικού και πώς επιτυγχάνεται;

Ακρογωνιαίος λίθος επιτυχίας σε μια επιχείρηση.
Open Image Modal
Jirsak via Getty Images

Πολλές εταιρείες λανθασμένα πιστεύουν ότι τα οικονομικά κίνητρα είναι ο βασικότερος παράγοντας παρακίνησης των υπαλλήλων τους. Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνες, τα χρήματα καταλαμβάνουν σε μόνιμη βάση την πέμπτη ή χαμηλότερη θέση στην κατάταξη που διαμορφώθηκε από τη βαθμολογία των υπαλλήλων. Αν, λοιπόν, τα χρήματα δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για να παρακινήσετε την ομάδα σας, τότε ποιος είναι; 

Μία από τις σημαντικότερες λειτουργίες μιας επιχείρησης είναι η παρακίνηση (Motivation) του ανθρώπινου δυναμικού της. Η σπουδαιότητά της έγκειται στο γεγονός ότι συμβάλλει στην αύξηση της παραγωγικότητας των εργαζομένων, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πλεονεκτήματα για την επιχείρηση. Η τεχνολογία, τα προϊόντα, η δομή μιας επιχείρησης μπορούν να αντιγραφούν από τους ανταγωνιστές. Κανένας όμως δεν μπορεί να αναπληρώσει υψηλά παρακινημένους ανθρώπους, οι οποίοι δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την επιχείρηση. Ο άνθρωπος είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο για κάθε επιχείρηση και την ίδια στιγμή η λιγότερο αξιοποιημένη πηγή. Είναι η αποθήκη γνώσεων και ικανοτήτων της επιχείρησης, η βάση η οποία κάνει μια επιχείρηση ανταγωνιστική. 

Σύμφωνα με πρόσφατες διεθνείς έρευνες, οι πιο σημαντικοί παράγοντες παρακίνησης του ανθρώπινου δυναμικού είναι ο σεβασμός, η αίσθηση της επίτευξης και η αναγνώριση. 

Τρόποι Παρακίνησης Προσωπικού

Η συμμετοχή: Πολλοί υπάλληλοι θέλουν να συμμετέχουν στην εξελισσόμενη ανάπτυξη και πρόοδο της εταιρείας τους. Συχνά έχουν εμπνευσμένες ιδέες, οι οποίες, αν εφαρμοστούν, θα ωφελήσουν την εταιρεία. Έτσι, όταν τους δίνεται η ευκαιρία να συμμετάσχουν, ασχολούνται περισσότερο και είναι πιο δεσμευμένοι μαζί της. Οι υπάλληλοι αισθάνονται ότι η γνώμη τους μετράει, νιώθουν ενδυναμωμένοι και έχουν μεγαλύτερη διάθεση να εργαστούν και να επιτύχουν τους στόχους που έχουν συμφωνήσει. 

Η επικοινωνία: Οι υπάλληλοι θέλουν να ενημερώνονται συχνά για την πρόοδο της επιχείρησης και την προσωπική τους απόδοση. Χρησιμοποιήστε υπομνήματα, e-mail, τηλεφωνικές επαφές και συναντήσεις είτε μεμονωμένα, είτε με όλη την ομάδα, για να τους ενημερώσετε. Μιλήστε με τα μέλη της ομάδας σας συχνά, γευματίστε ή πιείτε καφέ μαζί τους. Δώστε τους την ευκαιρία να ενημερώνονται για τις εξελίξεις της εργασίας τους. Πείτε τους ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει η εταιρεία και ίσως να σας κάνουν μερικές προτάσεις για την αντιμετώπισή τους. Σημαντικό είναι επίσης να τους δίνετε ανατροφοδότηση σχετικά με την απόδοσή τους. 

Η επιβράβευση ατομικής και ομαδικής απόδοσης: Μόλις διαπιστώσετε ότι κάποιο μέλος της ομάδας έκανε κάτι σωστά, επιβραβεύστε το για την εξαιρετική του απόδοση. Σε ατομικό επίπεδο, μπορείτε να προσφέρετε ενδυνάμωση και συγχαρητήρια ή να χρησιμοποιήσετε ένα εταιρικό έντυπο για να ανακοινώσετε συγκεκριμένα επιτεύγματα. Στείλτε ευχαριστήριες κάρτες, κάρτες γενεθλίων και επετείων καθώς και συγχαρητήριες επιστολές. Τηλεφωνήστε προσωπικά στα μέλη της ομάδας και στείλτε τους e-mail. Όσο περισσότερες μεθόδους προσέγγισης ενσωματώνετε στη στρατηγική παροχής κινήτρων, τόσο περισσότερη ενέργεια θα έχει η ομάδα σας για να εργαστεί. Βάλτε στόχο να αναγνωρίζετε κάθε μέρα την απόδοση κάποιου υπάλληλου. 

Ο καθορισμός προκλητικών στόχων: Οι υπάλληλοι πασχίζουν να επιτύχουν το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Αν θέσετε προκλητικούς στόχους, η ομάδα σας θα προσπαθήσει σκληρά να τους επιτύχει, εφόσον, φυσικά, είναι ρεαλιστικοί. Είναι εκπληκτικό τι μπορεί να κάνει κάποιος όταν του δοθεί η κατάλληλη ευκαιρία. Επικοινωνήστε αυτούς τους στόχους και κρατήστε την ομάδα σας ενήμερη σχετικά με την πρόοδο της εταιρείας. 

Τα εργαλεία για την επιτυχία: Δεν μπορείτε να παρακινήσετε καμία ομάδα αν δεν διαθέσετε τα απαραίτητα εργαλεία που απαιτούνται για τη διεξαγωγή της εργασίας της. Αυτά είναι ο εξοπλισμός, η εσωτερική υποστήριξη, το διαφημιστικό υλικό, η εκπαίδευση κλπ. 

Η διαχείριση χαμηλής απόδοσης: Τα μέλη της ομάδας περιμένουν να αντιμετωπίσετε τους υπαλλήλους που δεν αποδίδουν όσο θα έπρεπε ή που δεν συνεισφέρουν πλήρως στις προσπάθειές της. Ωστόσο, πολλοί διευθυντές αγνοούν τη χαμηλή απόδοση επειδή φοβούνται μια πιθανή σύγκρουση και ελπίζοντας παράλληλα ότι το πρόβλημα θα λυθεί μόνο του. Αυτό όμως στην πράξη όμως ποτέ δεν συμβαίνει και αυτή η «τυφλή» προσέγγιση επηρεάζει την κερδοφορία, αυξάνει τα προβλήματα και μειώνει το ηθικό των μελών της ομάδας. 

Παράδειγμα προς μίμηση: Αν θέλετε τα μέλη της ομάδας σας να συμπεριφέρονται μεταξύ τους με αξιοπρέπεια και σεβασμό, εσείς πρέπει να δώσετε το καλό παράδειγμα. Αν περιμένετε να παρακινηθούν και να ενθουσιαστούν μόνα τους, πολύ πιθανό είναι να μην έχετε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ως ιδιοκτήτης, διευθυντής ή επικεφαλής τμήματος, πρέπει να ξέρετε ότι η ομάδα σας αναζητά από σας κατευθύνσεις και καθοδήγηση. 

Σε περιόδους κρίσης και ύφεσης, εκτός από τις αρνητικές συνέπειες που είναι ορατές σε κάθε επίπεδο, αρκετοί είναι αυτοί που κάνουν λόγο για ευκαιρίες εξέλιξης και ανάπτυξης. Επιτακτική ανάγκη για τη βιώσιμη παρουσία των επιχειρήσεων είναι να συνεχίσουν να παρακινούν σε υψηλό βαθμό το προσωπικό τους, καθώς προσωπικό με υψηλό βαθμό παρακίνησης θεωρείται βασικό στοιχείο ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. 

Οι αλλαγές στο εργασιακό περιβάλλον τα τελευταία χρόνια έχουν επιφέρει αλλαγές και στις τεχνικές παρακίνησης του ανθρώπινου δυναμικού. Υπάρχει ανάγκη για σταθερή αναζήτηση νέων ιδεών προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί οι παράγοντες εκείνοι οι οποίοι προκαλούν παρακίνηση πρέπει διαρκώς να ανανεώνονται και να προσαρμόζονται τόσο στις εκάστοτε οικονομικές, εργασιακές και κοινωνικές περιστάσεις όσο και στην ιδιομορφία και ιδιαιτερότητα της κάθε επιχείρησης. Επιχειρήσεις οι οποίες κατορθώνουν να αφουγκράζονται τις επιθυμίες και τις ανάγκες των εργαζομένων τους, ανέκαθεν αποκτούσαν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων.