ΤΟ BLOG
21/03/2016 11:22 EET | Updated 22/03/2017 07:12 EET

Τι λέει το «πουλάκι» σήμερα;

shutterstock

Η 24MEDIA δίνει για μια μέρα το τιμόνι στο AD&PR Lab του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Το κείμενο που θα διαβάσεις παρακάτω αποτελεί μέρος μίας ενέργειας κατά την οποία 40 φοιτητές του AD&PR Lab πρότειναν, έγραψαν και δημοσιεύουν το δικό τους κείμενο στα sites του Ομίλου (Huffington Post Greece, News247, Oneman, Ladylike, Sport24 & Contra). Κάθε φοιτητής του AD&PR Lab στο πλαίσιο του μαθήματος "Δημόσιες Σχέσεις: The art of storytelling" πρότεινε κάποια θέματα και έγραψε ένα από αυτά εν είδη εργασίας εξαμήνου. Μπορείς να διαβάσεις όλα τα κείμενα των φοιτητών στο microsite που δημιουργήσαμε για την ενέργεια.


Tweet-όσφαιρα, twitter-οποίηση, tweet-άρω λέξεις που ακούω συχνά γύρω μου.Twitter, ένα ολοζώντανο μέσο γρήγορης επικοινωνίας, το οποίο έχει να κάνει ούτε λίγο ούτε πολύ με τα πάντα, από δηλώσεις του προέδρου των Η.Π.Α. μέχρι σχολιασμούς ποδοσφαιρικών παιχνιδιών. Αδιαμφισβήτητα είναι ένα διαρκές και σε αρκετές περιπτώσεις άκρως προσωπικό ειδησεογραφικό πρακτορείο που μας επιτρέπει να ενημερώνουμε και να ενημερωνόμαστε. Στην Ελλάδα έρχεται τρίτο σε βαθμό προτίμησης όσον αφορά τα social media, ωστόσο οι περισσότεροι ενεργοί λογαριασμοί δεν παρουσιάζουν μεγάλη δραστηριότητα, καθώς το 80% του περιεχομένου παράγεται από το 20% των εγγεγραμμένων χρηστών.

Αυτό που ανέδειξε το twitter και αρχίσαμε ξαφνικά να μιλάμε όλοι για αυτό, ήταν ένας άτυπος διαγωνισμός μεταξύ των χρηστών για την καταγραφή της καλύτερης χιουμοριστικής ατάκας πάνω σε κάποιο ειδησεογραφικό θέμα μείζονος ή ελάσσονος σημασίας, που προέκυπτε από κάποιο hashtag. Οι χρήστες λάτρεψαν αυτό το παιχνίδι δίνοντας τον καλύτερο εαυτό τους και κάτω από κάποια hashtags οι ατάκες με τη λογική του lego συνέθεταν ένα είδος τέχνης. Μήπως η ικανότητα να επικοινωνείς με 140 χαρακτήρες δε συνιστά ένα είδος ποίησης την εποχή των υπολογιστών; Το γεγονός ότι οι χρήστες προσπαθούν να αποδώσουν με ένα τρόπο που να είναι ενδιαφέρον για τους άλλους, τα μηνύματα που παράγουν είναι ένα είδος λογοτεχνίας, για το οποίο θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε έναν καινούργιο όρο «twitter art».

Η περιέργεια μου σχετικά με τα κίνητρα αυτών των χρηστών με ώθησε να έρθω σε επικοινωνία με ένα χαρακτηριστικό εκπρόσωπο των ατακαδόρων, «Ανάπηρος Χταπόδης» (@AnapiroXtapodi) που η εταιρεία τον κατατάσσει στους δημοφιλείς του είδους. Σε ερώτηση μου για το πώς βλέπει το γεγονός ότι οι ατάκες του γίνονται ευρέως γνωστές και αναδεικνύουν κάποια θέματα με αποτέλεσμα να κερδίζουν χώρο, χρόνο και προτεραιότητα στα media, μου απάντησε ότι οι εν λόγω χρήστες λειτουργούν αυτόματα και το κίνητρό τους είναι αποκλειστικά η πρόκληση γέλιου στους followers. Σημειωτέον, ότι οι απαντήσεις του δε ξεπερνούσαν τους 140 χαρακτήρες που δείχνει την απόλυτη ταύτιση του με το μέσο.

Η καινούργια φόρμα λόγου προσέλκυσε αμέσως σε πρώτη φάση το ενδιαφέρον των δημοσιογράφων, οι οποίοι ήταν οι πιο εξοικειωμένοι χρήστες του μέσου καθώς το twitter αποτελεί πολύτιμο εργαλείο σε πολλές αίθουσες σύνταξης σε όλο τον κόσμο. Έτσι σταδιακά δημιουργήθηκε μια νέα στήλη ενημέρωσης τόσο σε δελτία ειδήσεων, σε ειδησεογραφικές εκπομπές, σε έντυπες και ψηφιακές εφημερίδες με τίτλους όπως «Χτυπάει αλύπητα το twitter με σχόλια για όσκαρ», «Ανελέητο γλέντι στο twitter με ατάκες φωτιά» κ.α. Ακόμη, σε ειδησεογραφικές εκπομπές παρακολουθήσαμε να καλείται δημοσιογράφος υπεύθυνος για την ατζέντα του twitter. Ο δημοσιογραφικός χώρος αγκάλιασε αμέσως αυτή τη στήλη, γιατί έτσι δόθηκε η δυνατότητα να ακούγονται επικριτικά σχόλια με δόση καυστικού χιούμορ ακόμη και για σοβαρά ειδησεογραφικά θέματα, που ούτε οι δημοσιογράφοι ούτε οι καλεσμένοι συνομιλητές θα μπορούσαν ποτέ για δεοντολογικούς λόγους να τα συζητήσουν.

Είναι γεγονός ότι το συγκεκριμένο στυλ έγινε αμέσως αποδεκτό από το κοινό και δεν έδωσε αφορμή για δυσάρεστες αντιπαραθέσεις από πιθανούς επικριτές του είδους. Κι αυτό γιατί στην εποχή του digital και του διαδραστικού τρόπου που παράγονται πλέον οι ειδήσεις, είναι αποδεκτό ότι οι απόψεις των χρηστών έχουν τη θέση τους στο χώρο της ειδησεογραφίας αυτούσιες χωρίς να ωραιοποιούνται. Η καθιέρωση αυτής της νέας στήλης που δίνει μια ανάσα στην πιεστική καθημερινότητα και στην πικρή επικαιρότητα, κατέκτησε αναγνώστες και τηλεθεατές ακόμη και άτομα που δεν έχουν twitter account. Έτσι, φαίνεται πως προτιμούν να ενημερώνονται όχι με τον κλασικό τρόπο αλλά με τη χαλαρότητα που προσφέρει η νέα στήλη που βασίζεται στο καινούργιο διαδραστικό εργαλείο του twitter.

Το απίστευτο είναι ότι τα θέματα που λαμβάνουν αυτή τη μορφή του twitter art και τονίζονται περισσότερο δε συμβαδίζουν πάντα με την ειδησεογραφική ατζέντα της ημέρας όπως διαμορφώνονταν παλαιότερα από τα newsrooms. Συνεπώς, αυτό δημιουργεί νέους κανόνες στην ειδησεογραφική σκακιέρα, καθώς πια ο διευθυντής ειδήσεων ή ο αρχισυντάκτης του εκάστοτε μέσου αρχίζει να χάνει την ηγεμονία του και να διαδραματίζει μειωμένο ρόλο, αφού δεν επιλέγει μόνος του τη θεματολογία της ημέρας ή τη σειρά με την οποία θα παρουσιαστούν τα ειδησεογραφικά θέματα. Τώρα πια έχουν μπει στο παιχνίδι της ειδησεογραφίας και οι ατακαδόροι καλλιτέχνες του twitter , που ξεπερνούν τον παθητικό τους ρόλο ως απλοί θεατές ενός θέματος και γίνονται συν-διαμορφωτές της δημοσιογραφικής ατζέντας.

Ο δημοσιογραφικός χώρος βρίσκεται σε μία μετασχηματιστική διαδικασία όπου οι δημοσιογράφοι εμπλέκουν ολοένα και περισσότερο τους χρήστες του twitter στη δραστηριότητα τους ηθελημένα ή όχι. Υπάρχει μια πολύ καλή ευκαιρία από την εξ αποστάσεως συμμετοχή των ατακαδόρων του twitter στη δουλειά των newsrooms, να αναδυθεί μια πιο ζωντανή και διευρυμένη θεματολογία. Αποτελεί θα λέγαμε ένα μοναδικό case study για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα.

Το λιγότερο φλύαρο twitter έρχεται να ταράξει τα ήρεμα νερά των παραδοσιακών ειδήσεων!!