CULTURE
19/02/2019 21:21 EET

Αιτήματα σε βρετανικά μουσεία για επιστροφή ξένων θησαυρών

Tα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, όσο η δημόσια συζήτηση «ανοίγει», σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian.

SOPA Images via Getty Images

«... Οι επιστολές, που σχεδόν όλες κατέληξαν σε απόρριψη των αιτημάτων, αποτελούν απόδειξη ότι, οι μακρόχρονες αξιώσεις για επιστροφή εκθεμάτων υψηλού προφίλ, όπως τα Γλυπτά του Παρθενώνα, είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, όσο η δημόσια συζήτηση ‘ανοίγει’ και αμφισβητείται το δικαίωμα κατοχής των μουσείων στα υπό διεκδίκηση αντικείμενα ...» 

Μεγάλα βρετανικά μουσεία, μεταξύ των οποίων το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, δέχονται τους τελευταίους μήνες πιέσεις για επιστροφή ξένων θησαυρών στον τόπο καταγωγής τους, σύμφωνα με τον Guardian

Μεταξύ των αιτημάτων είναι έκκληση της κυβέρνησης του Γιβραλτάρ για επιστροφή νεαντερνταλικών λειψάνων, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου κρανίου ενήλικα που έφεραν στο φως επιστήμονες και αίτημα από τη Χιλή για επαναπατρισμό των υπολειμμάτων ενός προϊστορικού βραδύποδα, του Mylodon darwinii. 

Τον περασμένο μήνα, η Αίγυπτος ζήτησε από το Εθνικό Μουσείο της Σκωτίας έγγραφα πιστοποίησης με αφορμή τη σχεδιαζόμενη έκθεση μίας πέτρας που αφαιρέθηκε από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας.

Τον Οκτώβριο του 2018, το Βρετανικό Μουσείο δέχτηκε αίτημα επιστροφής στο Νησί του Πάσχα, του Hoa Hakananai’a, του (ιερού για τους Μοάι) αγάλματος από βασάλτη, που «απομακρύνθηκε» από το νησί της Πολυνησίας το 1868 και δόθηκε στο μουσείο από τη βασίλισσα Βικτωρία την επομένη χρονιά. 

Dan Kitwood via Getty Images
Το άγαλμα Hoa Hakananai’a στο Βρετανικό Μουσείο

Τον περασμένο Απρίλιο, το υπουργείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ιταλίας ζήτησε από το Βρετανικό Μουσείο την επιστροφή μαρμάρινου ανάγλυφου που απεικονίζει τους ελευθερωμένους Publius Licinius Philonicus και Publius Licinius Demetrius.

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου δήλωσε ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις για το μέλλον των εκθεμάτων. «Πιστεύουμε ότι η δύναμη της συλλογής είναι το εύρος και το βάθος της, που επιτρέπει σε εκατομμύρια επισκέπτες να κατανοήσουν τους πολιτισμούς του κόσμου και τον τρόπο διασύνδεσης τους-μέσω του εμπορίου, των συγκρούσεων, της μετανάστευσης, της κατάκτησης ή της ειρηνικής ανταλλαγής. Η έρευνα για την προέλευση και τον τρόπο με τον οποίον τα αντικείμενα περιήλθαν στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου είναι ένας ενεργός τομέας εργασίας για όλα τα τμήματά μας».

Richard Baker via Getty Images

Η ιστορικός Τέχνης, Άλις Πρόκτερ, που διοργανώνει τα «Uncomfortable Art Tours», με σκοπό την ενημέρωση των επισκεπτών για την αποικιακή ιστορία των μουσείων δήλωσε ότι τα βρετανικά ιδρύματα θα αναγκάζονται όλο και περισσότερο να αναζητούν λύσεις για την προέλευση των αντικειμένων τους και το εάν θα πρέπει να τα επιστρέψουν.

«Είναι μία πραγματικά κρίσιμη στιγμή για τα μουσεία, καθώς πρέπει να δώσουν απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις» δήλωσε η Πρόκτερ στον Guardian.

Sponsored Post