Η σχολική βία στην ψηφιακή εποχή: Προκλήσεις και λύσεις

Πώς μπορούμε να ελέγξουμε την χρήση του διαδικτύου ώστε να μην αποτελεί ένα εργαλείο σχολικής βίας;
PonyWang via Getty Images

Η ραγδαία τεχνολογική εξέλιξη των τελευταίων δεκαετιών έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ζούμε κι επικοινωνούμε. Με αυτό το άρθρο, εστιάζουμε στις προκλήσεις που σχετίζονται με τη σχολική βία στην ψηφιακή εποχή προτείνοντας ουσιαστικές λύσεις για τον περιορισμό του φαινομένου.

Καθημερινά ενημερωνόμαστε για ένα ακόμη μεγάλο βήμα της τεχνολογίας, που πολλές φορές ξεπερνάει την εξυπηρέτηση και υποστήριξη των ανθρώπινων αναγκών και μοιάζει ικανή να αντικαταστήσει τον ίδιο τον άνθρωπο. Η βία πολλές φορές βρίσκει πρόσφορο έδαφος μέσα από τις δυνατότητες που παρουσιάζει αυτή η τεχνολογική εξέλιξη. Η σχολική βία, πιο συγκεκριμένα, περιλαμβάνει τη συκοφαντική ή απειλητική συμπεριφορά μέσω ηλεκτρονικών μέσων. Αυτή η μορφή βίας, παρουσιάζεται είτε σε μορφή κακόβουλων μηνυμάτων, είτε μέσα από επιθέσεις στο διαδίκτυο, αυτό δηλαδή που ονομάζουμε με πιο ακριβείς όρους ως κυβερνοεκφοβισμό. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μαθητές σε αυτό το περιβάλλον είναι πολλές και ποικίλες, συμπεριλαμβανομένων του έντονου άγχους, της κατάθλιψης και της απώλειας αυτοπεποίθησης.

Πώς όμως μπορούμε να ελέγξουμε την χρήση του διαδικτύου ώστε να μην αποτελεί ένα εργαλείο σχολικής βίας; Αρχικά, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε το πρόβλημα και να ευαισθητοποιηθούμε πάνω στην αντιμετώπισή του. Η εκπαίδευση τόσο των μαθητών όσο και των γονέων αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών σχετικά με τους κινδύνους της σχολικής βίας που πηγάζουν μέσα από το διαδίκτυο πρέπει να είναι ουσιώδης. Οφείλει να αποτελεί κοινό στόχο όλων, τα παιδιά μας, να μάθουν πώς να αναγνωρίζουν την κακόβουλη συμπεριφορά και πώς να αντιδρούν αποτελεσματικά. Ως προς αυτή την κατεύθυνση, σημαντική είναι λοιπόν η άρτια ενημέρωση όλων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι διαστάσεις, που μπορεί να πάρουν οι προκλήσεις της βίας μέσα από το διαδίκτυο, μοιάζουν συχνά ανυπολόγιστες, οδηγώντας όχι λίγες φορές τα θύματα αυτού του φαινομένου στην απόλυτη απομόνωση.

Προυπόθεση για την αποφασιστική διαχείριση μιας τέτοιας κατάστασης αποτελεί η ουσιαστική πρόληψη και ετοιμότητα των σχολικών μονάδων καθώς θα πρέπει να πληρούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ψυχολογική υποστήριξη των μαθητών που έχουν πληγεί από τη σχολική βία. Οι ψυχολόγοι και οι σχολικοί σύμβουλοι είναι εκείνοι που μπορούν να σταθούν αρωγοί και να βοηθήσουν τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τις συναισθηματικές επιπτώσεις της βίας. Παράλληλα βέβαια, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές καλούνται να συνεργάζονται μέσα από ανοικτές γραμμές επικοινωνίας και συζητήσεις οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας στο διαδίκτυο.

Με ευαισθητοποίηση, εκπαίδευση, και συνεργασία μεταξύ μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον για όλους τους μαθητές. Από την μεριά μας, ως εκπαιδευτικοί, καλούμαστε να είμαστε για τα παιδιά δάσκαλοι εμπιστοσύνης που θα προσφέρουν την απαραίτητη συναισθηματική ασφάλεια που έχει ανάγκη να λαμβάνει από τους δικούς του ανθρώπους κάθε μαθητής – θύμα σχολικής βίας.

Δημοφιλή