Η βιβλιοθήκη που θα φιλοξενήσει τη φαντασία και τις ιδέες των μελλοντικών επιSTEMόνων μας

«Το μέλλον ανήκει στα παιδιά και οφείλουμε να τα προικίσουμε με όλα τα απαραίτητα εφόδια για να το κατακτήσουν».

Παράδειγμα προς μίμηση αποτελεί η πρωτοβουλία Adopt-a-School, που ανέλαβε η ομάδα εθελοντών του Πλαισίου #plai_sou, στο πλαίσιο της οποίας μια άδεια αίθουσα του 52ου ΓΕΛ Αθηνών στον Κολωνό μεταμορφώθηκε στην πρώτη STEM Βιβλιοθήκη σε δημόσιο σχολείο.

«Το μέλλον ανήκει στα παιδιά και οφείλουμε να τα προικίσουμε με όλα τα απαραίτητα εφόδια για να το κατακτήσουν». H συγκεκριμένη δήλωση του Αντιπροέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΠΛΑΙΣΙΟ Computers, κ. Κώστα Γεράρδου, περιγράφει με χαρακτηριστικό τρόπο την συνολική φιλοσοφία πίσω από την -πραγματική αξιέπαινη- δράση Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης Adopt-a-School που καθιστά το αύριο της εκπαίδευσης εφικτό και προσβάσιμο σε όλους.

Στο πλαίσιο αυτής της μοναδικής πρωτοβουλίας, που έρχεται για να δώσει χρώμα και ουσία στην επιστροφή στα θρανία (κάτι παραπάνω από απαραίτητο την δύσκολη χρονιά που διανύουμε), η ομάδα εθελοντών του Πλαισίου #plai_sou αναλαμβάνει την υιοθέτηση ενός σχολείου και την αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων χώρων αυτού προς όφελος των μαθητών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη μεταμόρφωση μιας άδειας αίθουσας στο 52ο ΓΕΛ Αθηνών στην πρώτη STEM Βιβλιοθήκη σε δημόσιο σχολείο στην Ελλάδα. Έναν ειδικά σχεδιασμένο δηλαδή χώρο, με έμφαση στη λειτουργικότητα και την προώθηση της περιβαλλοντικής συνείδησης, που έχει στόχο να φιλοξενήσει και να καλλιεργήσει τη φαντασία και τις ιδέες των μελλοντικών επιSTEMόνων μας.

Πλήρως αναδιαμορφωμένη στα πρότυπα της μεθοδολογίας STEM (Φυσικές Επιστήμες – Τεχνολογία – Μηχανική – Μαθηματικά), η ολοκαίνουργια STEM Library φέρνει νομοτελειακά στο νου αύρα από Silicon Valley, καθώς είναι εξοπλισμένη με 3D εκτυπωτή, διαδραστικό πίνακα και προτζέκτορα, VR γυαλιά εικονικής πραγματικότητας, laptops, STEM εκπαιδευτικά παιχνίδια, οπτικοακουστικό και DIY (Do It Yourself) -για χειροτεχνίες και κατασκευές-υλικό. Όλα όσα δηλαδή χρειάζονται οι μαθητές του 52ου ΓΕΛ Αθηνών για να αφήσουν την φαντασία τους ελεύθερη και να δείξουν τα κρυφά τους ταλέντα στις θετικές επιστήμες και την τεχνολογία.

Η πρωτοποριακή αυτή ενέργεια πραγματοποιήθηκε με αποκλειστική δωρεά της ΠΛΑΙΣΙΟ - PLAISIO, μέσω του προγράμματος «Υιοθέτησε την Πόλη σου» του Δήμου Αθηναίων (που προτρέπει στη δημιουργική χρήση σύγχρονων εργαλείων και νέων τεχνολογικών εφαρμογών από μαθητές και εκπαιδευτικούς) και με τον συντονισμό του Athens Partnership.

Οι custom-designed κατασκευές της Βιβλιοθήκης υλοποιήθηκαν στο Εργαστήριο ΠΟΙΩ του Δήμου Αθηναίων, με χρήση ανακυκλώσιμων υλικών και μέσα από την εφαρμογή προηγμένων τεχνικών ψηφιακής σχεδίασης και κατασκευής, ενώ την
επιστημονική επιμέλεια για το σχεδιασμό και τη λειτουργία του πρότυπου αυτού εκπαιδευτικού χώρου ανέλαβε το Εργαστήριο TUC TIE Lab του Πολυτεχνείο Κρήτης / Technical University of Crete.

Επιπλέον, μέσα από το Πρόγραμμα «Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα» του Δήμου Αθηναίων και την καθοδήγηση της ομάδας του TUC TIE Lab, οι εκπαιδευτικοί του 52ου Λυκείου έχουν την δυνατότητα να επιμορφωθούν στη χρήση του -υψηλής τεχνολογίας- εξοπλισμού της Βιβλιοθήκης STEM, στη δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων, καθώς και σε συμμετοχικές πρακτικές που δημιουργούν ένα θετικό περιβάλλον μάθησης για τα παιδιά.

Τα εγκαίνια της πρώτης Βιβλιοθήκης STEM έλαβαν έλαβε χώρα το Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου, με τον Δήμαρχο Αθηναίων κ. Κώστα Μπακογιάννη, που παρευρέθηκε στην πανηγυρική τελετή παράδοσης της STEM Βιβλιοθήκης σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, να δηλώνει: «Όταν καταφέρνουμε να κάνουμε βήματα μπροστά για την εκπαίδευση, μπορούμε όχι μόνο να ελπίζουμε σε μία καλύτερη πόλη αλλά να τη δημιουργήσουμε.»

Γιατί όντως το μέλλον ανήκει στα παιδιά και όντως οφείλουμε να τα προικίσουμε με όλα τα απαραίτητα εφόδια για να το κατακτήσουν. Ένα μέλλον που περνάει μέσα από αντίστοιχες πρωτοβουλίες που αναδεικνύουν ότι η αρμονική συνεργασία του ιδιωτικού τομέα, του δημόσιου τομέα και των αρμόδιων φορέων είναι όντως ικανό να μας γεμίσει με αισιοδοξία για το αύριο της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.