Η γυναίκα- έμπορος και Στρατηγικές προσέλκυσης του γυναικείου αγοραστικού κοινού

Η εκπροσώπηση όλων των γυναικών επιβάλλεται να γίνει και σε επίπεδο δημόσιας σφαίρας.
LeoPatrizi via Getty Images

Γενικά η επιλογή άσκησης επιχειρηματικότητας από τις γυναίκες δεν είναι λύση ανάγκης ή απόγνωσης από αδυναμία ανεύρεσης εργασίας στο δημόσιο ή αλλού, αντίθετα πρόκειται για κορυφαία επιλογή, γι΄ αυτό και χρειάζεται ενίσχυση από την Πολιτεία στη κατεύθυνση π.χ. προστασίας της άδειας μητρότητας ώστε να επανέλθουν στην εργασία τους καθώς και συντονισμένες ενέργειες για αύξηση της γυναικείας ποσόστωσης που αυτή τη στιγμή στο επιχειρείν μετά βίας υπερβαίνει το 30% σε όλους τους κλάδους δραστηριότητας.

Πρέπει να γίνει κατανοητό από το σχολείο ακόμα ή την οικογένεια ότι δεν υπάρχει διαφοροποίηση ανάμεσα σε ανδρικές και γυναικείες δουλειές καθώς όλα έχουν να κάνουν με προσόντα, με δεξιότητες, με γνώσεις, με εμπειρία, με αντιληπτική ικανότητα και όλα αυτά βέβαια αποτελούν κριτήρια επιλογής και όχι το φύλο.

Η εκπροσώπηση όλων των γυναικών επιβάλλεται να γίνει και σε επίπεδο δημόσιας σφαίρας, όπου εκεί τα πράγματα όσον αφορά την εκπροσώπηση είναι ιδιαιτέρως ελλειμματικό. Επιτυχημένες γυναίκες επιχειρηματίες λιανικής θα αποτελέσουν θετικά πρότυπα υποκίνησης για ένταξη και άλλων γυναικών στο επιχειρείν, μακριά από στερεότυπα και προκαταλήψεις, από έμφυλες διακρίσεις και ανισότητες.

Η γυναίκα έμπορος είναι η σύγχρονη πρόκληση της επιχειρηματικότητας στο πεδίο και της πανδημικής κρίσης αφού επανατοποθετείται η επαγγελματική ιδιότητα και ο ρόλος της ενταγμένος πλέον στο πλαίσιο της ψηφιακής μετάβασης και της 4ης βιομηχανικής επανάστασης όπου η τηλεργασία στοιχειοθετεί τη νέα πραγματικότητα που ισορροπεί την επαγγελματική και οικογενειακή ζωή ανταποκρινόμενη στο σύγχρονο προφίλ της γυναίκας εμπόρου.

Είναι βέβαιο ότι η τεχνολογική εξέλιξη θα συμβάλλει στη μείωση των ανισοτήτων στην εργασία, η μεγάλη δε εξοικείωση με τις νέες τεχνολογικές πλατφόρμες της τηλεργασίας θα δώσουν προβάδισμα στη γυναίκα εργαζόμενη αφού θα άρουν χρόνια εμπόδια και φραγμούς.

Οι ΗΠΑ πρωτοστατούν στην ανάδειξη ζητημάτων που σχετίζεται με την δημιουργία ευκαιριών στο τομέα της γυναικείας επιχειρηματικότητας. Ο φορέας Διοίκησης Μικρών επιχειρήσεων στις ΗΠΑ καταγράφει 43,1% των ιδιοκτητών Μικρών επιχειρήσεων να ανήκει σε γυναίκες.

Οι Μικρομεσαίες επιχειρήσεις το 2019 που έχουν σε Διευθυντικές θέσεις γυναικείας απασχολήσεις γύρω στα 10.000.000 εργαζομένους ,ενώ το 2021 όπως ενημερώνει ο ίδιος φορέας στις ΗΠΑ άνοιξαν 20 νέα γυναικεία Επιχειρηματικά κέντρα.

Τελευταία δημοσκόπηση της GuIdant του 2022 αναφέρει τους λόγους που υποκινούν τις γυναίκες να ασχοληθούν με το «επιχειρείν» και οι οποίοι είναι: 57,9% επιθυμία να γίνουν αφεντικά, 37.7 % δυσαρέσκεια από της συνθήκες εργασίας ενώ το 73,7% των γυναικών ιδιοκτητών επιχειρήσεων δήλωσε ότι είναι ευτυχισμένο με την απόφαση που πήρε.

Στρατηγικές προσέλκυσης γυναικείου αγοραστικού κοινού

Ανάμεσα στους τρόπους και στη μεθοδολογική προσέγγιση που επιλέγουν οι γυναίκες επιχειρηματίες για να τραβήξουν το ενδιαφέρον αγοράς από γυναίκες είναι:

  • η υιοθέτηση στρατηγικής πωλήσεων και άλλων συμπληρωματικών προϊόντων ή υπηρεσιών που ακολουθούν και συνάδουν με την βασική πώληση προϊόντος στο ίδιο όμως σημείο πωλήσεων π.χ. επίσκεψη σε ένα εμπορικό κατάστημα και ταυτόχρονα με την βασική κατηγορία καλλυντικών προϊόντων που επιλέγεται προβαίνει ο καταναλωτής και σε αγορά ειδών π.χ. ένδυσης υπόδησης κα

  • ο συνδυασμός πώλησης και εκπαίδευσης των πελατών στην υπέρτερη αξία του προς πώληση προϊόντος κάτι που παράγει συναισθήματα διαφορετικότητας, βασισμένης στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος ,σε σχέση με άλλες αγορές σε άλλα εμπορικά καταστήματα

  • η πώληση ατμόσφαιρας και εμπειρίας αγοράς και όχι μόνο εστίαση στη πώληση του προϊόντος. Ενσωμάτωση της εκπαίδευσης σε θέματα εξυπηρέτησης του πελάτη και πελατοκεντρικής αντίληψης στη νέα αναπτυξιακή στρατηγική Μάρκετινγκ τις επιχείρησης

  • η εκπόνηση σχεδίων έρευνας αγοράς για διαπίστωση κάθε φορά των μεταβαλλόμενων προτιμήσεων αγοράς της γυναίκας- καταναλωτή καθώς και των αγοραστικών κριτηρίων κατά προτεραιότητα π.χ. την περίοδο της πανδημικής κρίσης το κριτήριο τιμής ήταν πρωτεύον κριτήριο επιλογής σε σχέση με την ποιότητα ,το ίδιο βεβαίως είχε συμβεί και την περίοδο της χρηματοπιστωτικής κρίσης 2010-2018 όπου εφαρμόστηκε η πολιτική της εσωτερικής υποτίμησης που επέφερε μείωση του αγοραστικού διαθέσιμου εισοδήματος.

  • Η στρατηγική εστίαση στις αισθήσεις και ιδιαίτερα στις 2 κύριες που είναι η όραση και η ακοή καθώς οι γυναίκες αγοράζουν με τις αισθήσεις συμπεριλαμβανομένης και της μυρωδιάς, της αφής και της γεύσης. Η καλλιέργεια περιβάλλοντος κυριαρχίας των αισθήσεων φέρνει πιο κοντά την πώληση..

  • Η επίκκλιση στρατηγικής που είναι ευαισθητοποιημένη σε θέματα περιβάλλοντος, βιώσιμης ανάπτυξης, ανακύκλωσης και βιώσιμης κατανάλωσης, και όλα αυτά ενταγμένα στη στρατηγική φιλοσοφία της επιχείρησης ώστε να πείθει τις γυναίκες καταναλωτές που διακαώς επιθυμούν όχι μόνο να ξοδεύουν τα χρήματα τους αλλά να αισθάνονται καλά και με τον εαυτό τους

  • Η επικέντρωση στην ευεξία που συνιστά και μότο της εποχής καθώς η ευεξία παίζει σημαντικό ρόλο στη λήψη ή μη λήψη απόφασης αγοράς

  • Η στροφή στα έξυπνα, επώνυμα ή μη, ονόματα προϊόντων που συνοδεύονται από έξυπνες καμπανιές προώθησης.

***

Ο Αντώνης Ζαΐρης είναι Αναπλ. Αντιπρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Επίκ. Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Νεάπολις στη Κύπρο, Μέλος της Ενωσης Αμερικάνων Οικονομολόγων (ΑΕΑ) και Μέλος του Παγκόσμιου Οικονομικού Forum (WEF).

Πήγαινε στην αρχική σελίδα