ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
05/05/2020 07:25 EEST

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Αύξηση κερδοφορίας το 2020, παρά την πανδημία

Οι στέρεες βάσεις που έβαλε ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ σε διάστημα ενάμιση χρόνου, αναμένεται να αποδώσουν σημαντικά οφέλη, παρά την πανδημία.

Huffpost GR

Κι ενώ βρισκόμαστε σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή για όλο τον κόσμο και βέβαια για την Ελλάδα, με την πανδημία του κορονοϊού, που εκτός από υγειονομικές, έχει και οικονομικές επιπτώσεις, εταιρείες που είχαν θέσει στέρεες βάσεις από πριν, καταφέρνουν όχι μόνο να αντιμετωπίζουν καλύτερα την κατάσταση, αλλά και να παρουσιάζουν θετικά αποτελέσματα.

Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ αποτελεί ένα τρανταχτό παράδειγμα, που δικαιολογεί απόλυτα την παραπάνω τοποθέτηση, καθώς τα στοιχεία από την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του έτους 2019, είναι ενδεικτικά.

Πριν αναφερθούμε διεξοδικότερα σε αυτά, αξίζει να σημειωθεί η συνεισφορά του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού στην Ελλάδα, καθώς ανέλαβε το έργο της παραλαβής, μεταφοράς και ασφαλούς διαχείρισης όλων των νοσοκομειακών αποβλήτων του Κέντρου Νοσηλείας Περιστατικών Κορονοϊού ΝΙΜΤΣ. Η ασφαλής διαχείριση αυτής της κατηγορίας κλινικών αποβλήτων, είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της δημόσιας υγείας και η θυγατρική εταιρεία του κλάδου Περιβάλλοντος, ΗΛΕΚΤΩΡ, που διαθέτει κορυφαία τεχνογνωσία, απάλλαξε το Εθνικό Σύστημα Υγείας από το σχετικό κόστος, επιτρέποντάς του να εκτρέψει τα σχετικά κεφάλαια σε άλλες κατευθύνσεις.

Ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, μιλώντας στην τηλεδιάσκεψη, επισήμανε ότι «το 2020 αναμένεται να είναι μία απαιτητική χρονιά λόγω πανδημίας, αλλά καλύτερη από το 2019 από άποψη κερδοφορίας».
Και για να δικαιολογήσει την τοποθέτησή του, ο όμιλος αφού λαμβάνει μια σειρά μέτρων προκειμένου να προστατεύσει τους ανθρώπους του και να διασφαλίσει τη συνέχεια των δραστηριοτήτων του, με εξαίρεση τον κλάδο των Παραχωρήσεων και της Ανάπτυξης Ακινήτων, που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την απαγόρευση κυκλοφορίας, όλες οι δραστηριότητες του ομίλου (κλάδος Κατασκευής, κλάδος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και κλάδος Περιβάλλοντος), αντιμετωπίζουν αυτήν την εξαιρετικά απαιτητική κατάσταση με ικανοποιητικό τρόπο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις Παραχωρήσεις, με το χαρτοφυλάκιο του ομίλου να περιλαμβάνει 5 αυτοκινητοδρόμους, το 2019 η κίνηση αυξήθηκε μεταξύ 4% και 8%, ενώ την περίοδο του lockdown, ο ημερήσιος όγκος κίνησης μειώθηκε κατά περίπου 70% (23 Μαρτίου - 28 Απριλίου), έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους, μολονότι ο συνολικός όγκος κίνησης (YTD) στην Αττική Οδό έχει μειωθεί κατά περίπου 25% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Πάντως, ήδη από χθες, Δευτέρα 4 Μαϊου, όπου επιτράπηκε ξανά η κυκλοφορία εντός του ίδιου νομού, υπήρξε αύξηση 25.000 αυτοκινήτων στην Αττική Οδό (6 το πρωί – 12 το μεσημέρι), σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός και η κυκλοφορία έφτασε στο κατώτατο σημείο. Ωστόσο, η κυκλοφορία είναι ακόμα μακριά από τα περίπου 100.000 αυτοκίνητα που χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό κατά τις ίδιες ώρες της αντίστοιχης Δευτέρας του περασμένου έτους.

Παραμένοντας την Αττική Οδό, ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, τόνισε ότι ο όμιλος ενημέρωση την πολιτεία, ως κύριο του έργου, σχετικά με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην κυκλοφορία, τονίζοντας ότι «δεν θέλουν να αποθαρρύνουν σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων», ενώ ο CFO της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Μάνος Χρηστέας, ανέφερε σχετικά με τα αιτήματα για αποζημιώσεις στην Αττική Οδό, ότι «πρώτα θα πρέπει να ολοκληρώσουμε την άσκηση σχετικά με το ποιο θα μπορούσε να είναι αυτό το ποσό βάσει των επιπτώσεων του COVID-19 και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε ανάλογα.

Στον κλάδο της Κατασκευής, το 2019 ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ με την αναδιάταξη που έκανε, διέκοψε δραστηριότητες σε έργα που παράγουν ζημίες, εστιάζοντας στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, όπου το περιθώριο EBITDA των δύο αυτών χωρών ήταν θετικό. Επίσης, ο όμιλος παρέμεινε ενεργός στο Κατάρ μόνο στον τομέα παροχής υπηρεσιών Facility Management.

Πλέον, με πρωτοβουλίες stop loss και αναδιαρθρώνοντας τον τρόπο με τον οποίο η ΑΚΤΩΡ αξιολογεί, υποβάλλει προσφορές και εκτελεί έργα, η εταιρεία στοχεύει να αναδιατάξει ουσιαστικά την Κατασκευή, καθώς τη θεωρούν «ως έναν enabler στο να παρέχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις τρεις υπόλοιπες αναπτυξιακές μηχανές του ομίλου, Παραχωρήσεις, ΑΠΕ και Διαχείριση Απορριμμάτων.»

Επιπλέον των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων, εντός του 2019 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ αναδείχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου, ένα έργο 40 + 10 χρόνων, για το οποίο θα υπογραφεί η σχετική σύμβαση εντός των επόμενων εβδομάδων, καθώς ο Covid-19 καθυστέρησε τη διαδικασία.

Το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων περιλαμβάνει επίσης Σταθμούς Αυτοκινήτων με περισσότερες από 7.000 θέσεις στάθμευσης και μία μαρίνα.
Στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς αυξήθηκε κατά 106 MW στα 401 MW στο τέλος του 2019, σημειώνοντας 35% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2018. Στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του Κλάδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα 491MW, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το EBITDA του Κλάδου στο μέλλον, ενώ θα προστεθούν ακόμη 88 MW, φθάνοντας τα 579 MW συνολικής εγκατεστημένης ισχύος το 2021.

Επιπλέον, ο κλάδος του Περιβάλλοντος είναι πολλά υποσχόμενος και η μακροοικονομική προοπτική της Ελλάδας θα προσφέρει πολύ ελκυστικές ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς η χώρα έχει καθυστερήσει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τη διαχείριση απορριμμάτων.

Η ΗΛΕΚΤΩΡ, που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά διαχείρισης αποβλήτων και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων στην Ελλάδα, είναι σωστά τοποθετημένη προκειμένου να επωφεληθεί από τις εξελίξεις του κλάδου στη χώρα.

Στον κλάδο Ανάπτυξης Ακινήτων, μέσω της εισηγμένης θυγατρικής μας REDS, ο όμιλος ολοκλήρωσε την ανάπτυξη της Β΄ Φάσης του Εμπορικού Πάρκου “Smart Park”, με την προσθήκη 15.200 τ.μ. Η εμπορική λειτουργία ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2019 και έκτοτε έχει επιτευχθεί μίσθωση που αντιστοιχεί σε ποσοστό 80% της μισθωτικής επιφάνειας του νέου κτηρίου.

Το Smart Park σημείωσε αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 9%, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων σημείωσαν άνοδο κατά 13%.

Εξάλλου, το Cambas Project, βρίσκεται στο στάδιο των ρυθμιστικών διαδικασιών δόμησης.

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο, είναι το μετρό Θεσσαλονίκης, για το οποίο ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, επισήμανε ότι «τα πρόσφατα αιτήματα αποζημιώσεων (claims) αναφέρονται κατά κύριο λόγο στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν πριν από την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, πριν δηλαδή το τέλος του προηγούμενους έτους. «Τα claims που έχουμε υποβάλει μέχρι στιγμής αξιολογούνται από τον πελάτη και σε συνάρτηση με τις σχετικές αποφάσεις του, θα εξετάσουμε το πώς θα προχωρήσουμε στη συνέχεια,» είπε, ενώ οι επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στην Κατασκευή, ήταν περιορισμένες, καθώς μόνο ένα εργοτάξιο στην Ξάνθη, σταμάτησε τη λειτουργία του για λίγες μόνο ημέρες, καθώς γειτνίαζε με τη ζώνη καραντίνας που είχε επιβληθεί στα γύρω χωριά.

Καταλήγοντας, τo κατασκευαστικό ανεκτέλεστο κατά το 2019 επηρεάστηκε από μια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2018 που δημιούργησε εμπλοκή σε όλες τις κατασκευαστικές εταιρείες της περιοχής ως προς την υπογραφή των συμβολαίων. Ως αποτέλεσμα, η ΑΚΤΩΡ έχασε συμβόλαια προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα. Επίσης, η απόφαση αυτή επηρέασε και το χρονοδιάγραμμα υπογραφής των έργων Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και συνέχισε να επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα υπογραφής του Lot 3. Πλέον, η εταιρεία έχει υπογράψει για τα έργα Lot 1 και 3 στη Ρουμανία και αναμένει την υπογραφή του Lot 2 εντός του Ιουλίου του 2020.

Στην παρούσα φάση, το ανεκτέλεστο έργο εστιάζει στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, ενώ στο Κατάρ, έπειτα από την ολοκλήρωση της Χρυσής Γραμμής του Μετρό, δεν υπάρχει πλέον κατασκευαστικό ρίσκο, καθώς η εταιρεία διατηρεί αποκλειστικά συμβόλαια παροχής υπηρεσιών Facility Management.

Η εταιρεία δεν περιμένει την υπογραφή κάποιου νέου κατασκευαστικού συμβολαίου στη Ντόχα, εντός του έτους, σε αντίθεση με την Ελλάδα και τη Ρουμανία, θεωρώντας σημαντικότερο έργο απ’ όλα, τη Γραμμή 4 του Μετρό, για την οποία διαθέτει 50% πιθανότητες υπογραφής, ακόμα και εντός του έτους.