Φιλότεχνος αγόρασε αόρατο έργο τέχνης έναντι 1 εκατ. δολαρίων

«Επιδίωξα να δημιουργήσω μια ατμόσφαιρα, ένα εικαστικό κλίμα που να είναι αόρατο αλλά παρόν».
Η απόδειξη «Ζώνης Άυλης Εικαστικής Ευαισθησίας» στον οίκο δημοπρασιών Sotheby's στο Παρίσι.
Η απόδειξη «Ζώνης Άυλης Εικαστικής Ευαισθησίας» στον οίκο δημοπρασιών Sotheby's στο Παρίσι.
Chesnot via Getty Images

Πριν τα NFT ανατρέψουν τον κόσμο της τέχνης, ο εικαστικός καλλιτέχνης Υβ Κλάιν πωλούσε μόνο με αντάλλαγμα ραβδους χρυσού. Μία από τις βασικές προσωπικότητες του κινήματος nouveau réalisme (Νέος Ρεαλισμός), ο Υβ Κλάιν ήταν πρωτοπόρος της εννοιολογικής τέχνης.

Μεταξύ 1959 και 1962, οπότε και πέθανε, παρουσίασε ορισμένα από τα πιο χαρακτηρηστικά εικαστικά έργα της καριέρας του, πωλώντας μια σειρά από αποδείξεις για αόρατες «ζώνες» ενώ δεχόταν να πληρωθεί μόνο σε ράβδους χρυσού. Τώρα, έξι δεκαετίες μετά, μία από αυτές τις αποδείξεις πωλήθηκε στο Παρίσι από τον Οίκο δημοπρασιών Sotheby’s για περισσότερο από 1 εκατομμύριο δολάρια (923 εκατ. ευρώ).

Αν και ο Υβ Κλάιν πούλησε πολλές αποδείξεις για «Ζώνες Άυλης Εικαστικής Ευαισθησίας», λίγες υπάρχουν σήμερα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ενθάρρυνε τους αγοραστές να τις κάψουν ως μέρος ενός τελετουργικού σύμφωνα με το οποίο θεωρούνταν «δια βίου ιδιοκτήτες» της «ζώνης», ενώ ο ίδιος ο δημιουργός έριχνε τον μισό χρυσό στον Σηκουάνα, παρουσία μαρτύρων, προκειμένου να εξαγνίσει τον χώρο που καταστράφηκε, αφού τώρα δεν ήταν κενός.

Αρχικός ιδιοκτήτης της συγκεκριμένης απόδειξης ήταν ο αντικέρ Ζακ Κιούγκελ. Θεωρείται δε, ότι είναι ένας από τους λίγους που δεν έκαψαν τα αποδεικτικά στοιχεία της αγοράς τους.

Η απόδειξη έχει παρουσιαστεί σε σημαντικές αίθουσες και πολιτιστικά κέντρα της Ευρώπης, όπως η Hayward Gallery του Λονδίνου και το Centre Pompidou στο Παρίσι. Ο πρώην γκαλερίστας Λόικ Μάλ αγόρασε τελικά το κομμάτι και στη συνέχεια το έβγαλε σε δημοπρασία μαζί με περισσότερα από 100 άλλα αντικείμενα από την ιδιωτική του συλλογή.

Η απόδειξη, η οποία έχει πλάτος λιγότερο από 20 εκ., σχεδιάστηκε για να μοιάζει με τραπεζική επιταγή, είναι υπογεγραμμένη από τον Υβ Κλάιν, φέρει ημερομηνία 7 Δεκεμβρίου 1959 και δίνει στον παραλήπτη την κυριότητα μιας «Ζώνης Άυλης Εικονογραφικής Ευαισθησίας» (Zone de Sensibilité Picturale Immatérielle).

«Κάποιοι έχουν παρομοιάσει την ”Ζώνη Άυλης εικονογραφικής ευαισθησίας” ως πρόγονο του NFT, το οποίο επιτρέπει την ανταλλαγή άυλων έργων», έγραψε ο Οίκος δημοπρασιών Sotheby’s στον κατάλογο του. «Αν προσθέσουμε ότι ο Υβ Κλάιν διατηρούσε αρχείο των ιδιοκτητών, είναι εύκολο να βρει κανείς εδώ μια άλλη επαναστατική έννοια - τo “blockchain” ή αλλιώς το ψηφιακό βιβλίο συναλλαγών».

Η απόδειξη «Ζώνης Άυλης Εικαστικής Ευαισθησίας» στον οίκο δημοπρασιών Sotheby's στο Παρίσι.
Η απόδειξη «Ζώνης Άυλης Εικαστικής Ευαισθησίας» στον οίκο δημοπρασιών Sotheby's στο Παρίσι.
Chesnot via Getty Images

Για να αποτίσει φόρο τιμής σε αυτή τη σύνδεση, ο οίκος δημοπρασιών δέχθηκε, για πρώτη φορά, πληρωμές σε κρυπτονομίσματα. Η πώληση ξεπέρασε κατά πολύ το αρχικό εκτιμώμενο εύρος των 300.000 έως 550.000 δολαρίων (277 - 507.000 ευρώ), φτάνοντας τα 1,2 εκατομμύρια δολάρια (1.1 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με τον Οίκο Sotheby’s, ο αγοραστής ήταν «ιδιώτης ευρωπαίος συλλέκτης» ενώ είναι «πολύ νωρίς για να πούμε» εάν θα πληρώσει σε κρυπτονομίσματα.

«Επιδίωξα να δημιουργήσω μια ατμόσφαιρα, ένα εικαστικό κλίμα που να είναι αόρατο αλλά παρόν», είχε πει το 1959 σε δήλωση του ο Υβ Κλάιν.

Δημοφιλή