Φτιάχνοντας ατμόσφαιρα στα ελληνικά ξενοδοχεία (όχι, δεν είναι και τόσο εύκολο)

Φτιάχνοντας ατμόσφαιρα στα ελληνικά ξενοδοχεία (όχι, δεν είναι και τόσο εύκολο)
Pieris Architects, Olon, Δημητσάνα

«Τι εννοούμε όταν μιλάμε για αρχιτεκτονική ποιότητα; Είναι μια ερώτηση που δυσκολεύομαι να απαντήσω. Η ποιότητα στην αρχιτεκτονική ... είναι για μένα όταν ένα κτίριο καταφέρνει να με συγκινήσει. Τι στο καλό με συγκινεί; Πώς μπορώ να το βρω στη δουλειά μου; ... Πώς οι άνθρωποι σχεδιάζουν πράγματα με μια τόσο όμορφη, φυσική παρουσία, πράγματα που με συγκινούν κάθε φορά... Μια λέξη για αυτό είναι “Ατμόσφαιρα”» - Peter Zumthor.

Η ατμόσφαιρα στη διακόσμηση είναι αυτό που ψάχνουν όλοι. Είναι αυτό που αν το δεις μπροστά σου ή σε μια φωτογραφία, θα σε κάνει να πεις «εκεί θέλω να μείνω». Αυτό ήταν που έψαχνε και ένας από τους διασημότερους αρχιτέκτονες του 21ου αιώνα, ο Ελβετός Peter Zumthor. Και αυτό τέθηκε στο τραπέζι του workshop «Sense Architecture», υπό την επιμέλεια της πλατφόρμας archisearch.gr.

Αρχιτέκτονες όπως η Στέλλα Πιερή, εκπροσωπώντας το γραφείο Pieris Architects, ο Ηλίας Μαστρομηνάς με το γραφείο Mastromians Architecture, ο Αριστείδης Ντάλας με το γραφείο AD Architects και ο Τάσος Γεωργαντζής από το γραφείο του, Urban Soul Project, προσπάθησαν να δώσουν ιδέες στους ανθρώπους της τουριστικής βιομηχανίας για τη σημασία των ατμοσφαιρικών πτυχών της αρχιτεκτονικής, τον ρόλο που παίζουν οι ατμόσφαιρες στην κερδοφορία, στο management, αλλά και το βαθμό στον οποίο οι ατμόσφαιρες έχουν τη δύναμη να κατευθύνουν τις αγοραστικές αποφάσεις του κοινού των ξενοδοχείων. Οι φωτογραφίες δε που παραχώρησαν στη HuffPost Greece από ελληνικά ξενοδοχεία, δίνουν μια εικόνα στο τι σημαίνει ατμόσφαιρα.

Mastrominas Architecture, Casa Cook, Κως

Στο ξεκίνημα του workshop ο Ηλίας Μαστρομηνάς, υπογράμμισε πως στο σχεδιασμό των resort ξενοδοχείων, είχε καθιερωθεί μία απογοητευτική αισθητική του μαζικού τουρισμού, σαν μια light εκδοχή της Disneyland. «Το μοντέλο του μαζικού τουρισμού πολλαπλασίασε τα τυποποιημένα καταλύματα, οι πελάτες κορέστηκαν, οι τιμές έπεσαν, ενώ οι τελευταίες έρευνες έδειξαν ότι μεγάλη μερίδα ταξιδιωτών αναζητούν την εμπειρία, την επαφή με τον τόπο, την κουλτούρα το φαγητό κλπ». Με το παράδειγμα του Casa Cook Kos εφάρμοσε την παραδοσιακή νησιώτικη αρχιτεκτονική, με τα αρωματικά φυτά, τη σκιά του πεύκου, τον τυφλό αδρό τοίχο και το σοκάκι που καταλήγει στο ξαφνικό άνοιγμα, ή τη μικρή πλατεία.

Mastrominas_Karavia Hotel

Η Dr Στέλλα Πιερή, χρησιμοποίησε το δανέζικο Hygge (το ζεστό και «χουχουλιάρικο» design), για να εκφράσει αυτό που αναζητά διαχρονικά ο επισκέπτης ενός ξενοδοχείου, ανεξάρτητα από τις εκάστοτε επιταγές και σύγχρονες τάσεις της αρχιτεκτονικής και του interior design. «Η αίσθηση μιας ποιοτικής στιγμής χαλάρωσης και άνεσης η οποία δημιουργεί ικανοποίηση, πληρότητα και ευεξία πνεύματος και σώματος, συμβολίζει πολλά παραπάνω από έναν χώρο γεμάτο θαλπωρή. Θα λέγαμε ότι πρόκειται για τη δοκιμασμένη συνταγή μιας πιο ευτυχισμένης ζωής», είπε. Η ατμόσφαιρα είναι μέθοδος, είναι ο βασικός μοχλός της επιχειρηματικής επιτυχίας και είναι «ο μόνος τρόπος να ξεχωρίζουν οι εταιρείες από το πλήθος. Οι επιχειρήσεις που αγκαλιάζουν το σχεδιασμό δημιούργησαν 32% περισσότερα έσοδα κ από ό,τι τους αντιπάλους για μια πενταετή περίοδο», συμπλήρωσε. Τέλος αναφέρθηκε στη μέθοδο της δημιουργίας χώρων υπό το concept μίας ατμόσφαιρας στα ξενοδοχεία μεγάλης κλίμακας και στην έκφραση του hygge ως πολυτελές camping, στο πλαίσιο της εξωστρεφούς μεσογειακής φύσης.

Posidonia Energy-zero Resort στο Παλιούρι Χαλκιδικής

Ο Αριστείδης Ντάλας αναφέρθηκε στο ξενοδοχείο ως πραγμάτωση μιας φαντασίωσης. «Για έναν αρχιτέκτονα, είναι σχεδόν στενάχωρο το συναίσθημα (της ομοιογένειας στα ξενοδοχεία). Συνειδητοποιείς ταξιδεύοντας μεγάλες αποστάσεις στο χάρτη, από την Τήνο ως τη Ρόδο και από τη Θεσσαλονίκη ως τη Χαλκίδα, ότι το τοπίο, ο πολιτισμός του, οι άνθρωποί του και εν γένει αυτό που λέμε το «τοπικό χρώμα» κυριολεκτικά μεταμορφώνεται, ενώ τα ξενοδοχεία μένουν ίδια», είπε. «Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική τη στόχευση που πρέπει να έχει μια επένδυση. Αυτή άλλωστε προσδιορίζει και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του ξενοδοχείου, τον λόγο που ο επισκέπτης θα το θυμάται μετά το ταξίδι του. Συναισθήματα που θα τον συνδέσουν με το ξενοδοχείο και θα το μετατρέψουν σε προορισμό» συμπλήρωσε. Στη συνέχεια της ομιλίας έδωσε παραδείγματα της δουλειά τους, όπου η φύση δώρισε την αφορμή για τη δημιουργία ατμόσφαιρας αλλά και περιπτώσεις που την αφορμή έδωσε ο υπαρκτός, ανθρώπινος πολιτισμός.

AD Architects, Cubic Hotel, Μύκονος

Το workshop ολοκλήρωσε ο Τάσος Γεωργαντζής, που διατηρεί γραφείο στη Θεσσαλονίκη και το Λονδίνο, αλλά παράλληλα αναλαμβάνει ποικίλα έργα και στην Αθήνα, όπως το ξενοδοχείο Ergon Hotel, του οποίου η εικόνα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο του workshop. Το ξενοδοχείο αποτέλεσε την αφορμή για να αναφερθεί ο αρχιτέκτονας στο concept του foodie hotel – καθώς αποτελεί το πρώτο εγχείρημα φιλοξενίας του γνωστού μπακάλικου Ergon – και στη λογική της ανακαίνισης που αξιοποιεί τα στοιχεία της μοντέρνας αρχιτεκτονικής, παράλληλα με σύγχρονες προσθήκες.

Ergon Hotel, Τάσος Γεωργαντζης, Αθήνα

Aναφέρθηκε ακόμα στη σημασία του ολιστικού σχεδιασμού ως την τελευταία λεπτομέρεια - αρχιτεκτονικά, interior design και styling – τη χωροθέτηση του χώρου υποδοχής, το τι θα βρει ένας πελάτης στους τοίχους, το πως θα μυρίζει, τα χρώματα και την ψυχολογική τους επίδραση ακόμα και τα ρούχα του προσωπικού.

ΑD Architects, Tectonic Lodging, Ρόδος
Urban Soup Project, Colors Hotel, Θεσσαλονίκη