ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
19/10/2019 08:26 EEST

H στιγμή των μεγάλων αλλαγών στον ελληνικό τουρισμό

Απόλυτα επιτυχημένο και το φετινό συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Ο ελληνικός τουρισμός ήδη κινείται σε υψηλή τροχιά, ωστόσο η στιγμή αυτή θεωρείται η καταλληλότερη για τις μεγάλες αλλαγές που πρέπει να γίνουν, σε στρατηγική, υποδομές, επενδύσεις και περιβάλλον, προκειμένου το μέλλον του να στηριχθεί σε υγιείς βάσεις.

Ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, έδωσε το σύνθημα των μεγάλων αλλαγών, τώρα, προλογίζοντας το φετινό συνέδριο του ΣΕΤΕ, «Redefining Realities: #someREACTdifferent», που όπως και το περσινό έχουν διεθνοποιηθεί και επικεντρωθεί στα νέα εργαλεία που πρέπει να χρησιμοποιήσει ο ελληνικός τουρισμός, στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και την παρακολούθηση των νέων τάσεων.

Στο φετινό συνέδριο παρουσιάστηκαν πρακτικές που εφαρμόζονται σε χώρες του εξωτερικού, που προάγουν τη βιωσιμότητα, την καινοτομία, την τεχνολογία, την τεχνογνωσία, την εμπειρία και το ταλέντο των ανθρώπων, που άλλωστε είναι ο πυρήνας του τουρισμού.

Ο Γιάννης Ρέτσος απευθυνόμενος και στον Paul Papadimitriou, ιδρυτή της Intelligencr, ερευνητή καινοτομίας και ειδικό στις στρατηγικές του μέλλοντος, ο οποίος και ήταν συντονιστής της διοργάνωσης, ανέφερε ότι ο ελληνικός τουρισμός θέλει να μάθει τι κάνουν οι άλλες χώρες και για το λόγο αυτό διεθνοποιείται το συνέδριο. Μάλιστα, έχει δημιουργήσει μια άτυπη συμμαχία με Γερμανία, Νορβηγία και Ιταλία, με ενώσεις αντίστοιχες του ΣΕΤΕ, για συνέργειες στον τουρισμό.

«Το στοίχημα του ελληνικού τουρισμού είναι να ωριμάσει. Εχουμε 33 εκατ. τουρίστες. Το αφήγημα να φέρουμε περισσότερους τουρίστες έχει τελειώσει. Το θέμα είναι πως θα τους διαχειριστούμε, πώς θα προσφέρουμε καλύτερη εμπειρία και όχι μόνο διαμονή. Είμαστε στις 10-15 μεγαλύτερες τουριστικές χώρες και πρέπει να κοιτάζουμε ποια είναι τα σύγχρονα δεδομένα στο εξωτερικό. Είδαμε η παγκοσμιοποίηση οδήγησε σε καταστάσεις που δεν πρέπει να έχουμε τίποτα δεδομένο. Η κατάρρευση της Thomas Cook το απέδειξε. Το θέμα είναι πώς θα εμπλουτίσουμε το προϊόν, να μην εγκαταλείψουμε το ήλιος - θάλασσα και να αναζητήσουμε νέα κανάλια, ώστε να είμαστε λιγότεροι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο. Εχουμε εκπληκτικό πολιτιστικό απόθεμα και γαστρονομία που εξελίσσεται. Εχουμε όμως τον άνθρωπο και μας επιβραβεύουν γι αυτό. Μελέτες δείχνουν ότι ο παράγοντας άνθρωπος “σκοράρει” στην Ελλάδα περισσότερο από αλλού», είπε ο Γιάννης Ρέτσος, συμπληρώνοντας ότι «πρέπει να δούμε που ήμασταν 10 χρόνια πριν και που είμαστε τώρα. Οφείλουμε να πάρουμε ρίσκα, να βγούμε από τη λογική για το όποιο όφελος και να επενδύσουμε αλλιώς. Πρέπει να λειτουργήσουμε πιο επιθετικά και με λιγότερο φόβο. Να αντιδράσουμε.»

Ο Γιάννης Ρέτσος αναφέρθηκε στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες που επικρατούν στην παγκόσμια ταξιδιωτική αγορά και στην άμεση ανάγκη προσαρμογής του ελληνικού τουρισμού στα νέα δεδομένα. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «τώρα είναι η στιγμή των μεγάλων αλλαγών για τον ελληνικό τουρισμό».

Στο πλαίσιο της συζήτησης, ο Paul Papadimitriou ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «ο τουρισμός εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά και τις αξίες των ταξιδιωτών είναι συνεχείς. Για να ξεχωρίσει η Ελλάδα πρέπει να σταθεί ψηλά, να αναθεωρήσει την αναπτυξιακή κουλτούρα του τουρισμού - αναμειγνύοντας την αρχαία κληρονομιά με σύγχρονα στοιχεία, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο τη μοναδικότητα της».

Ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (αριστερά) με τον Paul Papadimitriou, ιδρυτή της Intelligencr.

Τι είπαν οι ομιλητές:

1o Session: Brave New World (Ένας νέος κόσμος)

Ο Patrik Gustavsson, διευθύνων σύμβουλος του The Amager Bakke Foundation, τόνισε ότι «Σήμερα υπάρχει μεγάλη πίεση για περισσότερες πράσινες υποδομές, επομένως πρέπει να αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε τις ταράτσες και τις προσόψεις των κτιρίων στην κατεύθυνση αυτή. Με το Copenhill, μια μονάδα καύσης απορριμμάτων μετετράπη σε ένα σημείο αναφοράς στην πόλη, ένα σύγχρονο τοπόσημο που συμβολίζει και την προσπάθεια της Κοπεγχάγης να είναι η πρώτη κλιματικά ουδέτερη πρωτεύουσα στον κόσμο. Η συνύπαρξη πόλης και καύσης- χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια πολιτών και επισκεπτών - είναι πλέον εφικτή χάρη στην σύγχρονη τεχνολογία.»

Ο Steve Vranakis, έχοντας εργαστεί σε ψηφιακές, σχεδιαστικές και διαφημιστικές εταιρίες σε όλο τον κόσμο και έχοντας βοηθήσει στη δημιουργία ενός από τα κορυφαία στούντιο ψηφιακής τεχνολογίας - το Google Creative Lab, εστίασε στη σύζευξη τεχνολογίας και δημιουργικότητας. Ο κ. Vranakis που ανέλαβε πρόσφατα επικεφαλής δημιουργικού στην Προεδρία της Κυβέρνησης, ως ειδικός σύμβουλος του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, επισήμανε μεταξύ άλλων ότι «η κρίση που πέρασε η χώρα μας ήταν μεγάλης διάρκειας και πρέπει να δημιουργήσουμε νέα δεδομένα για την επιστροφή των Ελλήνων που έφυγαν στο εξωτερικό. Ξοδεύουμε τόσα χρήματα, για να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας μόνο και μόνο για να τα βοηθήσουμε να φύγουν εκτός Ελλάδας και να πιάσουν δουλειές σε μεγάλους οργανισμούς του εξωτερικού, ενώ στην πραγματικότητα ζούμε σε μια χώρα που έχει όλα τα εχέγγυα για να δημιουργήσει ευκαιρίες για νέους ανθρώπους. Θέλω να προτρέψω και άλλους ανθρώπους να γυρίσουν στην Ελλάδα, ακολουθώντας το παράδειγμα μου, για να δούνε τις νέες ευκαιρίες που παρουσιάζονται.»

O συντονιστής της εκδήλωσης Paul Papadimitriou με τον επικεφαλής δημιουργικού στην Προεδρία της Κυβέρνησης, Steve Vranakis.

Ο David Rowan, ιδρυτής και αρχισυντάκτης του WIRED UK (2008-2017), αναφέρθηκε σε θέματα καινοτομίας και τεχνολογικών τάσεων. Όπως επισήμανε «η καινοτομία σχετίζεται με την ίδια την επιχείρηση, με το ποιος είναι ο σκοπός ύπαρξής της και με το πώς θα προσαρμόσεις τα νέα τεχνολογικά εργαλεία στις νέες απαιτήσεις των πελατών ώστε να συνεχίσεις να υπηρετείς αυτόν τον σκοπό. Όλο αυτό πρέπει να προέλθει από την ηγεσία.»

2ο session: Observing Destinations (Παρατηρώντας Προορισμούς) 

Ο Alejandro Barrera, ιδρυτής και αρχισυντάκτης στο The Aleph, παρουσίασε τα ιδιαίτερα ταξιδιωτικά χαρακτηριστικά των τουριστών της γενιάς των Μillennians. Μεταξύ άλλων τόνισε ότι «οι Millennians ενδιαφέρονται για εμπειρίες στα ταξίδια τους, ενώ επιλέγουν να ενισχύσουν τοπικές δραστηριότητες, προάγοντας τον τουρισμό αειφορίας. Επίσης, δεν έχουν σταθερές επιλογές σε ότι αφορά το κατάλυμα, καθώς δύναται να προτιμήσουν στις διακοπές τους για διαμονή, από ένα μπουτίκ ξενοδοχείο που συνδυάζει την καλή τιμή και την αυθεντικότητα έως ένα κάμπινγκ.»

Ο Douglas Quinby, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Arival υπογράμμισε ότι «οι εμπειρίες, δηλαδή όσα βιώνουν οι ταξιδιώτες στον προορισμό τους, είναι το κίνητρο των ταξιδιών. Οι δομές μεταφοράς και φιλοξενίας καθιστούν εφικτά τα ταξίδια, απαντούν στο πώς. Οι ξεναγήσεις, οι δραστηριότητες και τα αξιοθέατα αποτελούν το γιατί. Για να κερδίσουμε και να κρατήσουμε την επόμενη γενιά ταξιδιωτών, οφείλουμε, τόσο ευρύτερα ως κλάδος, όσο και ειδικότερα ως υπεύθυνοι προβολής προορισμών, να στρέψουμε την προσοχή μας από τον κλάδο στον ταξιδιώτη. Από το πώς στο γιατί.»

Η Petra Stušek, διευθύνουσα σύμβουλος του Τουριστικού Συμβουλίου της Λιουμπλιάνα, ανέφερε ότι «τα παγκόσμια κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά περιβάλλοντα, η ψηφιοποίηση, οι προσιτές τιμές και οι κλιματικές αλλαγές έχουν επηρεάσει όλους τους κλάδους ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού. Η Λιουμπλιάνα ήταν κάποτε ένα κρυμμένο διαμάντι. Την τελευταία δεκαετία, όμως, έπαψε να είναι κρυμμένο. Παραμένει διαμάντι, ωστόσο το γεγονός ότι αποτελεί δημοφιλή προορισμό την έφερε αντιμέτωπη με ορισμένες προκλήσεις. Η στροφή σε ανανεώσιμες πηγές, η χρήση νέων τεχνολογικών καινοτομιών ώστε να διασπείρουμε τους επισκέπτες, το κλείσιμο του κέντρου της πόλης για τα αυτοκίνητα, η σχεδίαση μηχανισμών για μηδενικά απορρίμματα και η δημιουργία υποδομών ώστε η πόλη να είναι προσβάσιμη για όλους αποτελούν ενέργειες που μας βοηθούν να πετύχουμε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Και πάνω απ’ όλα, μας βοηθούν να έχουμε λιγότερο δυσαρεστημένους κατοίκους».

Η Catharina Fischer, Digital Marketing Strategist, σύμβουλος του δικτύου Tourismuszukunft, ανέλυσε τους τρόπους απόκτησης ψηφιακής νοοτροπίας υποστήριξε ότι «το μάρκετινγκ τουριστικών προορισμών διέρχεται συνεχείς αλλαγές τα τελευταία χρόνια. Από τη μία πλευρά έχουμε τις διαρκείς μεταβολές στις ταξιδιωτικές ανάγκες και συμπεριφορές, και από την άλλη τις κυρίαρχες παγκόσμιες ταξιδιωτικές πλατφόρμες και την αέναα εξελισσόμενη τεχνολογία. Αν εξακολουθήσουμε να συζητάμε απλώς για στρατηγικές μάρκετινγκ, θα παραβλέψουμε την ανάγκη να αναθεωρήσουμε και να αναμορφώσουμε τα επιχειρηματικά μοντέλα και τις οργανωτικές δομές. Προκειμένου να ανταποκριθούμε στις διαρκείς αλλαγές του περιβάλλοντος –συμπεριλαμβανομένης της κλιματικής αλλαγής–, απαιτούνται οι βέλτιστες συνθήκες που θα συντελέσουν στη διαμόρφωση ενός νέου μοτίβου σκέψης, καθώς και οι υποδομές και οι κυβερνήσεις που θα επιτρέψουν αυτή τη διαδικασία».

Η Tia Hallanoro, Director Brand Communications & Digital Development, Helsinki Marketing τόνισε ότι «η βιωσιμότητα είναι ο σημαντικότερος αναμορφωτικός παράγοντας που θα αντιμετωπίσει ποτέ η βιομηχανία του τουρισμού. Στο Ελσίνκι, πιστεύουμε ότι κάθε πάροχος υπηρεσιών είναι έτοιμος να γίνει καλύτερος. Ακριβώς γι’ αυτό επιδιώκουμε να προσφέρουμε εργαλεία και μια πλατφόρμα που θα βοηθήσουν κάθε άτομο και κάθε επιχείρηση να λειτουργήσει με ακόμα πιο βιώσιμο τρόπο. Χρησιμοποιήστε ενεργά την πλατφόρμα σας και μην απορρίπτετε τις αντισυμβατικές συνέργειες. Οι ριζοσπαστικές συνεργασίες είναι ο τρόπος για να επιλύσουμε τα μεγάλα προβλήματα που κανείς δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μόνος του».

3ο Session: Time Machine (Χρονομηχανή)

Η Dianne Mc Grath, ειδικός βιώσιμης ανάπτυξης και υποψήφια αστροναύτης στην αποστολή Mars One, ανέλυσε θέματα σε σχέση με τα βιώσιμα συστήματα τροφίμων & το Zero Waste. Όπως επισήμανε χαρακτηριστικά «στον πλανήτη Άρη δεν θα υπάρχουν απορρίμματα. Η επιβίωση θα εξαρτηθεί από την εφαρμογή ενός καθεστώτος απόλυτης βιωσιμότητας. Για να το πετύχουμε, τα απορρίμματα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν ως πολύτιμος πόρος. Ο τρόπος με τον οποίο θα απαντήσουμε στις αναπόφευκτες προκλήσεις θα καθορίσει το μέλλον μας. Ουσιαστικά, το ίδιο ισχύει και εδώ στη Γη».

Ο Steve Lowy, Head της TOPOSOPHY UK, διευθύνων σύμβουλος της Anglo Educational Services και ιδρυτής και διευθυντής της Umi Digital σημείωσε ότι «ο ξενοδοχειακός κλάδος του μέλλοντος οφείλει να αμφισβητήσει τον ίδιο του τον εαυτό προκειμένου να παραμείνει επίκαιρος. Η χρήση της τεχνολογίας, όχι ως μέσο περιορισμού του ανθρώπινου παράγοντα, αλλά ως μέσο βελτίωσης της συνολικής εμπειρίας, θα αποτελέσει ισχυρό σημείο διαφοροποίησης και θα επιτρέψει στα ξενοδοχεία να μεγιστοποιήσουν τον χρόνο που αφιερώνουν σε αυτό που κάνουν καλύτερα: να προσφέρουν στον πελάτη μια εκπληκτική εμπειρία φιλοξενίας».

Ο Ted Papakostas, αρχαιολόγος, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «η παρουσίαση των πολιτιστικών πόρων με δημιουργικό τρόπο πρέπει να ενταχθεί στις προτεραιότητες μας στο πλαίσιο των δράσεων για την ικανοποίηση των απαιτήσεων των σύγχρονων ταξιδιωτών οι οποίοι αναζητούν νέες εμπειρίες. Παράλληλα, ένας αρχαιολογικός χώρος με την αξιοποίηση των κατάλληλων επιστημονικών μεθόδων και εργαλείων της τεχνολογίας μπορεί να αυξήσει την επισκεψιμότητά του και να διευρύνει τόσο τις ομάδες ενδιαφέροντος, όσο και την ηλικιακή βάση αλληλοεπιδρώντας ιδιαίτερα με το νεανικό κοινό. Πρόκειται για μία διαδικασία διαρκής και συνεχή που μόνο οφέλη μπορεί να προσφέρει στο πλαίσιο της προσπάθειας για μεγαλύτερη διασύνδεση μεταξύ του τουριστικού τομέα και του πολιτισμού».

Παράλληλα με το κεντρικό πρόγραμμα του συνεδρίου, οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν δύο masterclasses. Στο ένα από αυτά, η Catharina Fischer αναφέρθηκε σε εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης της γερμανικής αγοράς, μέσα από ψηφιακά εργαλεία. Στο άλλο, o David Bizer, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Talent Fountain, ανέλυσε τρόπους για το πώς ένας εργοδότης γίνεται brand, προσελκύοντας τους πιο ταλαντούχους εργαζόμενους. Στο πλαίσιο αυτό υπογράμμισε ότι «τα ταλαντούχα στελέχη επιλέγουν την επιχείρηση όπου θα σταδιοδρομήσουν και θα κάνουν τη διαφορά. Είναι κρίσιμο να δείχνετε σε αυτούς τους πιθανούς υποψηφίους ότι όλα αυτά και πολλά άλλα είναι δυνατά στην επιχείρησή σας. Φυσικά, μια καλή εργοδοτική φήμη απαιτεί επενδύσεις και στρατηγική διαχείριση».

Στο περιθώριο του συνεδρίου λειτουργούσε εκθεσιακός χώρος «Tech Alley», αφιερωμένος στις ελληνικές start-up εταιρίες, στις οποίες δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσουν τεχνολογικές υπηρεσίες και προϊόντα σε επιχειρηματίες και στελέχη της ελληνικής τουριστικής αγοράς.

Sponsored Post