Ματίας Φορέμνυ: «Ο μαέστρος πρέπει να έχει τη γνώση ότι είναι ο πρώτος ανάμεσα σε ίσους»

Η επιστροφή του κορυφαίου αρχιμουσικού στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για την Εναρκτήρια Συναυλία της στις 20 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
.
.
.

Ο Γερμανός αρχιμουσικός που μεσουρανεί εδώ και χρόνια διευθύνοντας κορυφαίες ευρωπαϊκές ορχήστρες επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για την Εναρκτήρια Συναυλία της στις 20 Οκτωβρίου. Λίγο πριν την εμφάνισή του στο Μέγαρο Μουσικής μιλά μεταξύ άλλων για τη σχέση του με την Ορχήστρα, τις επιδράσεις της τζαζ στην κλασική μουσική και τους μαέστρους που τον ενέπνευσαν στα πρώτα του βήματα.

- Είναι η πρώτη φορά που επιστρέφετε στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών μετά την πανδημία. Με δεδομένη την αντίστοιχη εμπειρία σας από Ορχήστρες στο εξωτερικό τι περιμένετε να βρείτε;

Η πανδημία μας έκανε να καταλάβουμε πόσο ζωτικές είναι οι ανθρώπινες επαφές και οι κοινές πολιτισμικές εμπειρίες. Πλέον μπορούμε να χαιρόμαστε που όλα αυτά είναι και πάλι δυνατά, αλλά την ίδια στιγμή πρέπει να καταβάλλουμε μεγαλύτερη προσπάθεια για να πείσουμε τον κόσμο να έρθει ξανά σε συναυλίες.

Κατά τη γνώμη σας, ποια χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ορχήστρας την ξεχωρίζουν;

Οι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι παθιασμένοι καλλιτέχνες και η Ορχήστρα διαθέτει μια υπέροχη αίθουσα συναυλιών.

Τι έχει μείνει στη μνήμη σας από την επαφή σας με τους μουσικούς της ΚΟΑ;

Δύο καταπληκτικές συναυλίες με την Πέμπτη Συμφωνία του Μάλερ και την Σεχραζάντ του Ρίμσκι- Κόρσακοφ. Στην πρωτοχρονιάτικη δεξίωση της ορχήστρας μου έτυχε το φλουρί της βασιλόπιτας.

Έχετε επιλέξει συνειδητά να διευθύνετε ένα ευρύ ρεπερτόριο. Όπερες, συμφωνική μουσική, αλλά και σύγχρονα έργα. Πιστεύετε ότι η εξειδίκευση κάνει περισσότερο «κακό» παρά «καλό» στον αρχιμουσικό;

Είναι καλό που υπάρχουν ειδικοί που εστιάζουν περισσότερο από άλλους σε ένα συγκεκριμένο είδος. Μας αναγκάζουν με αυτόν τον τρόπο να ξανασκεφτούμε τις ακουστικές μας συνήθειες. Μπορούμε να μάθουμε και να εμπνευστούμε από αυτούς. Στις μέρες μας, οι μουσικοί έχουν λάβει υψηλού επιπέδου εκπαίδευση και είναι εξοικειωμένοι με ένα ευρύ φάσμα μουσικών ειδών. Από τον Μπαχ μέχρι τον Στοκχάουζεν, όλα είναι δυνατά αν παίζονται με γνώση και πάθος. Προσωπικά, μου αρέσει να συνδυάζω παλιότερη και σύγχρονη μουσική στα προγράμματα που διευθύνω.

Πώς αισθάνεστε για την επερχόμενη σύμπραξή σας με τον Αντρέι Γκαβρίλοφ; Ποια θεωρείτε ότι είναι τα ερμηνευτικά χαρίσματα που τον ξεχωρίζουν;

Ο Αντρέι Γκαβρίλοφ είναι ένας έμπειρος, σπουδαίος μουσικός με μια συναρπαστική ιστορία ζωής. Είναι προνόμιο για μένα που μπορώ να γνωρίζω τόσο ενδιαφέροντες ανθρώπους, που μιλάμε και ξεκινώ έναν μουσικό διάλογο μαζί τους.

Η Σουίτα από την όπερα «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» του Κουρτ Βάιλ, αλλά και το Κοντσέρτο για πιάνο (αριστερό χέρι) του Μωρίς Ραβέλ που πρόκειται να διευθύνετε, εμπνέονται αρκετά από το ιδίωμα της τζαζ. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα πιο σημαντικά «δώρα» της τζαζ στη συμφωνική μουσική του 20ού αιώνα;

Η «συνάντηση» της αμερικανικής τζαζ με την ευρωπαϊκή συμφωνική μουσική ήταν πολύ πρωτοποριακή και έδωσε έμπνευση για την αναζήτηση νέων μουσικών διαδρομών. Ο Χίντεμιτ, ο Στραβίνσκι, ο Βάιλ και ο Ραβέλ ενσωμάτωσαν έξοχα στοιχεία της τζαζ στο προσωπικό τους στυλ.

Ποια στοιχεία πρέπει να διαθέτει μια νέα σύνθεση για να σας τραβήξει την προσοχή και να θέλετε να την διευθύνετε;

Θα πρέπει το έργο να γίνεται αντιληπτό από την ανάγνωση της παρτιτούρας. Η δραματουργία και οι τονικές αντιθέσεις είναι επίσης σημαντικές για το κοινό και τους μουσικούς που ερμηνεύουν.

Ο πατέρας σας, Στέφαν Φορέμνυ, ήταν επίσης μουσικός και συνθέτης. Πόσο συνετέλεσε αυτό στη δική σας ενασχόληση με τη μουσική;

Μεγάλωσα σε μουσική οικογένεια. Στην οικογένειά μου τραγουδούσαν, έπαιζαν βιολί, πιάνο, εκκλησιαστικό όργανο και τρομπέτα. Οι φιλοδοξίες μου και τα ταλέντα μου καλλιεργήθηκαν με προσοχή.

Ποια χαρακτηριστικά πιστεύετε ότι πρέπει να διαθέτει ένας μαέστρος για να έχει μια επιτυχημένη επαγγελματική πορεία;

Ο μαέστρος πρέπει να διαθέτει σταθερή προσωπικότητα, να είναι διεκδικητικός, αλλά ταυτόχρονα να έχει ένα θετικό χάρισμα, μια ενσυναίσθηση και τη γνώση ότι είναι ο πρώτος ανάμεσα σε ίσους.

Ως αρχιμουσικός, φέρετε τη μεγαλύτερη ευθύνη για το τελικό αποτέλεσμα που θα προκύψει από μια συναυλία. Πώς διαχειρίζεστε την κριτική, τόσο από τους μουσικούς όσο και από το κοινό;

Χαίρομαι να ακούω εποικοδομητική κριτική από έμπειρους μουσικούς κατά τη διάρκεια της πρόβας, εφόσον αυτή η κριτική εξυπηρετεί έναν κοινό στόχο. Φυσικά, ελπίζω ότι το κοινό θα εκτιμήσει τις σοβαρές κι επαγγελματικές μας προσπάθειες να πετύχουμε μια ποιοτική, παθιασμένη και γόνιμη ερμηνεία. Δεν υπάρχει κάποια εγγύηση. Σε όσους δεν αρέσει αυτή η συναυλία μπορεί να τους αρέσει κάποια επόμενη. Ευτυχώς, το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών περιλαμβάνει διαφορετικές συναυλίες με διαφορετικούς μαέστρους.

Στα πρώτα σας βήματα, ποιοι ήταν οι μουσικοί και μαέστροι που θαυμάζατε; Υπήρξαν ηχογραφήσεις ή συναυλίες που άλλαξαν τον τρόπο σκέψης σας ως προς τη μουσική διεύθυνση;

Ως σπουδαστής μου άρεσε να ακούω και να βλέπω τον Λέοναρντ Μπέρνσταϊν και τον Κάρλος Κλάιμπερ. Ο Μπέρνσταϊν ήταν πολύ μορφωμένος, με ευφράδεια και μεγάλο πάθος. Όσον αφορά τον Κλάιμπερ, αυτό που με γοήτευε ήταν η κομψότητα των κινήσεών του και η ασυμβίβαστη, κάποιες φορές πολύ περίπλοκη επιδίωξη της όσο το δυνατόν μεγαλύτερης τελειότητας.

Τι εύχεστε για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο που μόλις ξεκινά;

Ελπίζω το κοινό της Αθήνας για άλλη μια χρονιά να εκμεταλλευτεί τα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης και εύχομαι η τέχνη να τους προσφέρει χαρά, χαλάρωση και στιγμές γεμάτες έμπνευση.

INFO:

Εναρκτήρια Συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

Παρασκευή 20 Οκτωβρίου, 20:30

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Περισσότερα εδώ

Online αγορά εδώ

Δημοφιλή