Μικρές κινήσεις για να αγαπήσουμε και πάλι το σπίτι μας στο lockdown

Η λέξη σπίτι προκαλεί δύο ειδών συναισθήματα: ασφάλεια ή απέχθεια. Ας δουλέψουμε ως προς το πρώτο.

Με το lockdown να παίρνει παράταση και μη γνωρίζοντας πότε θα επανέλθουμε σε μια κανονικότητα, αν και διατηρώ τις επιφυλάξεις μου κατά πόσο αυτή η λέξη εξακολουθεί να υπάρχει στο λεξιλόγιο μας, η λέξη σπίτι προκαλεί δύο ειδών συναισθήματα: ασφάλεια ή απέχθεια.

«Ένα σπίτι παρέχει ασφάλεια και την ίδια στιγμή είναι ο χώρος που μπορούμε να αποδράσουμε. Αν είναι σχεδιασμένο με όμορφο τρόπο, τότε βοηθάει στο να έχουμε ευεξία», λέει η Νίκι Σέιφερ, αρχιτέκτονας εσωτερικών χώρων.

«Αν όμως δεν μας ενθουσιάζει και παράλληλα έχουμε συνηθίσει να βρίσκουμε διαφυγή σε άλλους μεγαλύτερους χώρους, τότε το συναίσθημα της απέχθειας βγαίνει στην επιφάνεια».

Έρευνα που διενεργήθηκε πρόσφατα έδειξε πως υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ διαφορετικών - νέων εμπειριών και μεγαλύτερης ευτυχίας.

Αν μάλιστα προσθέσουμε το γεγονός πως ο ύπνος μας έχει αλλοιωθεί και οι ώρες που περνάμε μπροστά σε μια οθόνη έχουν αυξηθεί, τότε είναι σίγουρο πως δεν έχουμε και την καλύτερη διάθεση.

Η έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Neuroscience αποκάλυψε ότι οι άνθρωποι αισθάνονται πιο ευτυχισμένοι όταν έχουν περισσότερες επιλογές στην καθημερινότητα τους. Έτσι όταν πηγαίνουν σε νέα μέρη αποκτούν ένα ευρύτερο φάσμα εμπειριών.

Και ενώ οι ειδικοί μας προτείνουν να κάνουμε έστω και μικρές βόλτες ακόμα και μέχρι το σούπερ μάρκετ απλά και μόνο για να αλλάξουμε παραστάσεις αφού θα μας ανεβάσουν την ψυχολογία, το ερώτημα που τίθεται είναι τι κάνουμε όταν είμαστε μέσα στο σπίτι. Πως αλλάζουμε παραστάσεις μέσα στο σπίτι.

Η Νίκη Σέιφερ, πιστεύει πως μικρές αλλαγές στο ντεκόρ του σπιτιού βελτιώνουν την ψυχολογία μας.

«Μια αλλαγή στα μαξιλάρια, ή ένα νέο ριχτάρι στον καναπέ, διαφορετικά σεντόνια, αλλαγή στην διαρρύθμιση των επίπλων και η ψυχολογία μας μόλις πήρε τα πάνω της. Περισσότερη τάξη και καθαριότητα και αρχίζουμε να αγαπάμε το σπίτι μας και πάλι».

Τακτοποιούμε το υπνοδωμάτιο

«Το υπνοδωμάτιο τείνει να είναι ένα δωμάτιο που έχει λίγες επιλογές διάταξης, εκτός αν είναι πολύ μεγάλο», λέει η Νίκη Σέιφερ. «Η αλλαγή στα σεντόνια είναι ο ευκολότερος τρόπος για να κάνουμε αλλαγές σε αυτό το δωμάτιο. Τα νέα μαξιλάρια και μια διαφορετική κουβέρτα ή πάπλωμα μπορούν να κάνουν τη διαφορά».

Παράλληλα αποφεύγουμε να δουλεύουμε στον υπολογιστή ενώ είμαστε ξαπλωμένοι στο κρεββάτι.

Οι ψυχολόγοι είναι κάθετα αντίθετοι σε μία τέτοια κίνηση. Πρέπει απαραιτήτως να υπάρχει διαχωρισμός χώρου εργασίας και ανάπαυσης.

Αλλαγή στην διαρρύθμιση του καθιστικού

Σε αντίθεση με το υπνοδωμάτιο εδώ τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Μπορούμε για παράδειγμα να μεταφέρουμε την αγαπημένη μας πολυθρόνα κοντά στο παράθυρο για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τον ήλιο. Το γραφείο εργασίας θα μπορούσε να κοιτάζει προς τον κήπο, ή τον δρόμο.

Βασικό στοιχείο που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας κατά της αλλαγή της διαρρύθμισης του χώρου είναι η δημιουργία της συμμετρίας. Υπολογίζουμε τον σκοπό που έχει ο χώρος, που θα μπουν τα μεγάλα αντικείμενα ή έπιπλα, αν υπάρχει τζάκι, τηλεόραση ή μεγάλο παράθυρο.

Άπλετο φως

Καθώς το φως της ημέρας έχει μειωθεί λόγω του χειμώνα, ο περιβαλλοντικός ψυχολόγος και σύμβουλος ευημερίας Λι Τσέιμπερς συνιστά να εργαζόμαστε κοντά σε ένα παράθυρο, αν μπορούμε.

«Το φως είναι πιο δυνατό το χειμώνα επειδή είναι περιορισμένο. Καλό λοιπόν είναι να μετακινήσουμε το γραφείο μας στο σπίτι δίπλα σε ένα μεγαλύτερο παράθυρο με περισσότερο φως. Όταν η ημέρα είναι μικρότερη, είναι πιο σημαντικό. Ενισχύει την ψυχολογία μας, έχουμε περισσότερη όρεξη για δουλειά ενώ δεν νιώθουμε την πραγματική διάσταση της εποχής».

Μελέτη που διενεργήθηκε έδειξε πως ο χαμηλός φωτισμός στους εργασιακούς χώρους, μειώνει την διάθεση των εργαζομένων και κατ′ επέκταση την αποδοτικότητα τους.

Μια παραπάνω λάμπα γραφείου σίγουρα θα βοηθούσε.

Βάζουμε σε τάξη την κουζίνα

Έρευνα έδειξε πως οι άνθρωποι έκαναν περισσότερα λάθη όταν δούλευαν σε ακατάστατο χώρο.

Φροντίζουμε τα συρτάρια να είναι οργανωμένα σωστά, ενώ αδειάζουμε ότι άχρηστο υπάρχει στις ντουλάπες. Το ίδιο ισχύει και στον χώρο που αποθηκεύουμε τα βότανα αλλά και τα βιβλία με τις συνταγές. Αν θέλουμε μάλιστα μπορούμε να φτιάξουμε πολύχρωμα καλύμματα για τα εξώφυλλα.

Άλλωστε μια τακτική και οργανωμένη κουζίνα δίνει το έναυσμα για να μαγειρέψουμε με περισσότερη όρεξη. Μην ξεχνάμε πως η φαντασία είναι βασικό συστατικό της μαγειρικής και ένας ακατάστατος χώρος και βρώμικος σίγουρα δεν θα μας βοηθήσει.

Χρώμα στο χρώμα

«Το χρώμα έχει τεράστιες επιπτώσεις στην ευημερία και την υγεία μας», λέει η Νίκη Σέιφερ.

«Το πράσινα και το μπλε μας κάνουν πιο ήρεμους. Το μπλε είναι επίσης παραγωγικό χρώμα. Τα ουδέτερα χρώματα προσφέρουν ηρεμία και χαλάρωση».

«Το ροζ, το κόκκινο και το πορτοκάλι είναι ζωηρά χρώματα και ανεβάζουν την διάθεση. Ιδανικά χρώματα για τους χώρους που τρώμε και καθόμαστε με κόσμο. Όχι για το υπνοδωμάτιο. Το λευκό είναι ”κρύο” χρώμα εκτός αν παίξουμε με υφάσματα στον χώρο».

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με μαξιλάρια, ριχτάρια, χαλιά και κουρτίνες. Εάν η ζωγραφική δεν είναι επιλογή, τα πολύχρωμα αγγεία, τα φυτά, τα έργα τέχνης ή οι αφίσες μπορούν επίσης να προσθέσουν ένα χρώμα.