ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
30/11/2019 12:59 EET | Updated 30/11/2019 12:59 EET

Ν. Κανέλλος: Να συνδέσουμε επιτέλους την πανεπιστημιακή κοινότητα με την αγορά

«Όσον αφορά τα Πανεπιστήμια, αυτό που χρειάζεται να γίνει, είναι η κάλυψη του μεγάλου κενού ανάμεσα σε αυτά που διδάσκονται στις Σχολές με όσα τελικά ζητούν οι επιχειρήσεις»

Νίκος Κανέλλος

Ο κ. Νίκος Κανέλλος εδώ και δύο χρόνια εκθέτει τις απόψεις του μέσα από τη δική του στήλη στη HuffPost Greece. Τα κείμενα του αποτυπώνουν τη μακρόχρονη εμπειρία του στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι ιδέες του, συνήθως, δεν περνούν απαρατήρητες. Πρόσφατα, το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε το πρώτο άρθρο που έγραψε στη HuffPost.gr, με θέμα το φαινόμενο του BrainDrain,και το συμπεριέλαβε στο νέο βιβλίο Έκθεσης της Γ’ Λυκείου.

Ο κ. Κανέλλος μοιράζει σήμερα το χρόνο του ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όπου διδάσκει στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, αλλά και στον Ταύρο με κύρια ασχολία θέματα που αφορούν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σε συνέντευξη που μας παραχώρησε, ανέφερε την ανάγκη σύνδεσης του Πανεπιστημίου με την αγορά, προκειμένου τα ελληνικά πτυχία να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικά και οι επιχειρήσεις να εκμεταλλευτούν το υψηλό επίπεδο κατάρτισης των Ελλήνων επιστημόνων.

Κύριε Κανέλλο εδώ και λίγους μήνες διδάσκετε στη Σχολή Επιστημών της Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Ποιο είναι το αντικείμενο σπουδών και τι εφόδια δίνει στους φοιτητές για αντεπεξέλθουν στις σημερινές προκλήσεις;

Πράγματι, από το τρέχον ακαδημαϊκό εξάμηνο βρίσκομαι στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Χίο, όπου διδάσκω δύο μαθήματα με αρκετά - θα έλεγα - ενδιαφέρον περιεχόμενο. Έχουν ως αντικείμενο την τεχνολογική καινοτομία και στρατηγική, καθώς και τη διαχείριση ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Όπως αντιλαμβάνεστε, η θεματολογία αυτών των μαθημάτων συνδέεται άρρηκτα με τη σημερινή κρίσιμη συγκυρία στην οποία βρίσκεται η χώρα μας. Δηλαδή, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να βρουν το βηματισμό τους μετά την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση, και να επιστρέψουν στην κανονικότητα. Η στρατηγική που θα ακολουθήσουν και οι καινοτομικές επιδόσεις που θα επιτύχουν, θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την πορεία τους.

Επιπλέον, η 4η Βιομηχανική Επανάσταση που συντελείται στο παγκόσμιο περιβάλλον, βάζει σε πρώτο πλάνο τις νέες τεχνολογίες, ακόμα και για τις επιχειρήσεις εκείνες που δραστηριοποιούνται σε παραδοσιακούς κλάδους. Αποτελεί, λοιπόν, επιτακτική ανάγκη οι σύγχρονες επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας. Να δημιουργηθούν νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας που θα κρατήσουν τους ταλαντούχους Έλληνες επιστήμονες στην πατρίδα. Φαίνεται πως είμαστε πιο κοντά στην ανάπτυξη ενός φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος που μέχρι πρότινος έλειπε από την οικονομία.

Όσον αφορά τα Πανεπιστήμια, αυτό που χρειάζεται να γίνει, είναι η κάλυψη του μεγάλου κενού ανάμεσα σε αυτά που διδάσκονται στις Σχολές με όσα τελικά ζητούν οι επιχειρήσεις. Ποιες είναι οι ψηφιακές δεξιότητες που θα πρέπει να κατέχουν οι νέοι απόφοιτοι προκειμένου να εισέλθουν στην αγορά εργασίας; Τι χρειάζεται μια επιχείρηση προκειμένου να αποκτήσει ένα διατηρήσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και εξαγωγικό προσανατολισμό, και με ποιον τρόπο μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση τα ερευνητικά κέντρα και τα Πανεπιστήμια; Είναι ζητήματα που πρέπει να μας απασχολήσουν.

Δεδομένου ότι είστε ένας πολύ νέος άνθρωπος και ανήσυχος όπως φαίνεται και από τα γραπτά σας, τι άλλο μπορείτε να κάνετε εκτός από τη διδασκαλία των φοιτητών. Με απλά λόγια πως μπορείτε να συμβάλλετε σε αυτήν την προσπάθεια;

Έχω αποφασίσει να αναλάβω δράση και, στο βαθμό που μου αναλογεί, να βάλω ένα λιθαράκι στην προσπάθεια σύνδεσης των Πανεπιστημίων με την πραγματική αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, εγκαινιάζω μια σειρά διαλέξεων-συζητήσεων με υψηλόβαθμα στελέχη ή ιδρυτές επιχειρήσεων μέσα στο Πανεπιστήμιο. Ειδικότερα, κάθε εβδομάδα θα καλούμε και θα συζητάμε με ένα ανώτερο στέλεχος θέματα που απασχολούν μια σύγχρονη επιχείρηση. Για παράδειγμα, τι είναι αυτό που την κάνει να διαφοροποιείται και να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό; Πόσο σημαντική είναι η εξωστρέφεια και η επίτευξη καινοτομικών αποτελεσμάτων; Και το κυριότερο, τι εφόδια χρειάζεται ένας απόφοιτος προκειμένου να επιλεγεί ανάμεσα σε εκατοντάδες ή χιλιάδες υποψηφίους για μια θέση εργασίας; Θα έχει ενδιαφέρον, νομίζω, να ακούσουμε τις απόψεις των ανθρώπων που εκπροσωπούν το επιχειρηματικό περιβάλλον. Να περάσουμε δηλαδή από τη θεωρία της τάξης στην πράξη της αγοράς.

 

Νίκος Κανέλλος

Θεωρείστε αρκετά έμπειρος στο χώρο της εκπαίδευσης. Τι διαφορές και τι ομοιότητες παρουσιάζει η φοιτητική, με τη μαθητική κοινότητα; Πώς μπορεί ο νέος άνθρωπος να εμπνευστεί σε μια γκρίζα εποχή;

Δραστηριοποιούμαι παραπάνω από 10 χρόνια στο χώρο της εκπαίδευσης, ως ιδρυτής ενός μεγάλου φροντιστηρίου μέσης εκπαίδευσης. Έχω την τύχη να συνεργάζομαι με τα παιδιά προτού μπουν στο Πανεπιστήμιο, έπειτα κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, και στη συνέχεια να μοιράζομαι τις αγωνίες τους για την εύρεση μιας καλής δουλειάς. Για να απαντήσω στο ερώτημα σας, οι ομοιότητες και οι διαφορές έχουν να κάνουν με τη φάση που διανύουν τα παιδιά σε αυτά τα πολύτιμα χρόνια του σχολείου ή του Πανεπιστημίου. Έχω την πεποίθηση ότι αν τους νέους τους εκπαιδεύσεις από νωρίς και τους μεταδώσεις τον «ανοιχτό» τρόπο σκέψης του Πανεπιστημίου και την κριτική ικανότητα, θα έχουν τη δυνατότητα να πετύχουν σπουδαία πράγματα στην πορεία της ζωής τους. Δε λέω ότι οπωσδήποτε θα πραγματοποιήσουν όλα όσα ονειρεύονται, αλλά είμαι σίγουρος πως θα βρεθούν πιο κοντά στην επίτευξη των στόχων τους. Διότι στη σημερινή εποχή δεν αρκεί ένα πτυχίο ή ένα και δύο μεταπτυχιακά για να μείνει κανείς σε μια δουλειά για πάντα. Έχουν περάσει οι εποχές που κάποιος έπαιρνε σύνταξη από μία και μόνο δουλειά. Πλέον, η καριέρα «χτίζεται» μέσα από την επαγγελματική σταδιοδρομία σε πολλές εταιρείες. Το πιο σημαντικό προσόν στις μέρες μας είναι να ξέρει κανείς τον τρόπο να μαθαίνει συνεχώς. Να διαθέτει την ικανότητα να προσαρμόζεται στις αλλαγές, να είναι ευέλικτος αλλά και αποτελεσματικός. Αυτόν τον τρόπο σκέψης και τη φιλοσοφία προσπαθώ να «περάσω» στους μαθητές και στους φοιτητές μου.

Πέρα, όμως, από την εκπαίδευση σας έχουμε δει να ασχολείστε και με τα κοινά, και συγκεκριμένα στο πλευρό του Δημάρχου Μοσχάτου-Ταύρου, του κ. Αντρέα Ευθυμίου. Ποιος είναι ακριβώς ο ρόλος σας; Η εμπειρία σας και το όραμά σας πώς μπορεί να περάσει και να επηρεάσει στην τοπική αυτοδιοίκηση;

Η ενασχόληση με τα κοινά είναι μια δύσκολη υπόθεση. Οι περισσότεροι νέοι νιώθουμε απογοητευμένοι από την πολιτική κατάσταση της χώρας. Παρόλο που η τοπική αυτοδιοίκηση παρουσιάζει διαφορετικά χαρακτηριστικά από την κεντρική πολιτική σκηνή, οι ικανοί και άξιοι παράγοντες στον χώρο αυτό είναι μετρημένοι στα δάκτυλα. Αποφάσισα, λοιπόν, να συμπορευτώ με επιτυχία στο πλευρό του κ. Ανδρέα Ευθυμίου για τον απλούστατο λόγο ότι εκφράζει τις αξίες με τις οποίες προχωρώ κι εγώ στην προσωπική μου ζωή: κοινωνική συνείδηση, εντιμότητα, αξιοπρέπεια, εργατικότητα και σεβασμός. Δεν είναι τυχαίο που εκλέχτηκε για τρίτη συνεχόμενη φορά στην περιοχή του Μοσχάτου-Ταύρου με ποσοστό 60%. Θα ήθελα να τον ευχαριστήσω δημόσια -μέσω αυτής της συνέντευξης- για την εμπιστοσύνη που μου δείχνει και την τιμή που μου έκανε να με τοποθετήσει στη Σχολική Επιτροπή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Μέσα από αυτήν τη θέση έχω σημαντικό λόγο στα τεκταινόμενα των Γυμνασίων και Λυκείων του Μοσχάτου και του Ταύρου, και δεσμεύομαι ότι θα προσφέρω τις υπηρεσίες μου με μοναδικό σκοπό την αναβάθμισή τους.Να γίνουν τα σχολεία μας παράδειγμα για όλα τα σχολεία της Αττικής. Έχουμε τη βάση για να το πετύχουμε αλλά σίγουρα χρειαζόμαστε πολλά ακόμη. Όταν ο σκοπός είναι κοινός τότε μπορούν να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια και να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Πάντως, είναι αλήθεια ότι οι απαιτήσεις της τοπικής κοινότητας έχουν αυξηθεί σημαντικά, και κατά τη γνώμη μου καλώς κάνουν από τη στιγμή που βλέπουν ότι υπάρχουν δυνατότητες. Είμαι βέβαιος ότι δε θα διαψεύσουμε τις προσδοκίες τους.