Νίκος Καρδώνης: Έστω και με το streaming το θέατρο παραμένει παρηγορητική τέχνη

«Στον χώρο μας κυριαρχεί ο φόβος να μη μπεις στη μαύρη λίστα».
Νίκος Καρδώνης - Σταμάτης Φασουλής
Νίκος Καρδώνης - Σταμάτης Φασουλής
Elina Giounanli

Επιστρέφει μετά από χρόνια στο ίδιο έργο και στον ίδιο ρόλο και πάλι με σκηνοθέτη τον Στάθη Λιβαθινό. Γίνεται ξανά Λουδοβίκος ΙΔ στον «Μολιέρο» του Ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ (1891-1940), που κάνει πρεμιέρα το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου, σε live streaming από την Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θέατρου.

Ο Νίκος Καρδώνης, τέκνο της περίφημης Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου και με ένα βραβείο Χορν στις αποσκευές του, μιλά στη HuffPost για το έργο που ιστορεί την τελευταία περίοδο της ζωής του μεγάλου Γάλλου δραματουργού, ηθοποιού και θιασάρχη Ζαν Μπατίστ Ποκλέν -τους έρωτες και τη σχέση του με τους ηθοποιούς του θιάσου του, την εύνοια του Βασιλιά και την απόσυρσή της, αλλά και την πολεμική εναντίον του από την εκκλησία και την προσωπική σύγκρουσή του με τον Αρχιεπίσκοπο.

Ακόμη, για τις πρόβες τις οποίες χαρακτηρίζει «άσκηση ετοιμότητας σε μια μάχη με έναν άγνωστο εχθρό», την καθοριστική συνάντηση του με τον Στάθη Λιβαθινό, ενώ καταθέτει την άποψη του για την καταιγίδα των καταγγελιών που σείει συθέμελα τον χώρο του θεάτρου.

-Ξανά στη σκηνή.

Γνωρίζοντας ότι θα ανέβεις στη σκηνή χωρίς τον τελικό αποδέκτη που είναι το ζωντανό κοινό μου δημιουργεί περίεργα συναισθήματα, η χαρά μου δεν είναι πλήρης. Είναι σαν να λες σε ένα παιδί να κοιτάει από μακριά το αγαπημένο του παιχνίδι χωρίς να το ακουμπάει. Από την άλλη αισθάνομαι πως έχω την τύχη, έστω κι έτσι, να κάνω απλώς τη δουλειά μου, ξέροντας ότι την ίδια στιγμή άλλοι συνάδελφοι μου δεν έχουν αυτό το προνόμιο. Έστω και με τη μορφή του streaming το θέατρο παραμένει παρηγορητική τέχνη και μια φυγή από τη δυστοκία των καιρών.

-Πώς είναι η πρόβα εν μέσω πανδημίας;

Καλούμαστε να ανακαλύψουμε ένα καινούργιο θεατρικό «αλφάβητο». Έχοντας σαν εμπόδιο τις αποστάσεις καλείσαι να γίνεις σκηνικά περισσότερο εφευρετικός προκειμένου να διαχειριστείς ένα φιλί, μια αγκαλιά, ένα χορό, ένα μυστικό. Είναι μια άσκηση ετοιμότητας σε μια μάχη με έναν άγνωστο εχθρό.

-Υποδύεστε τον Λουδοβίκο ΙΔ, πίσω από την περσόνα του οποίου ο συγγραφέας κρύβει τον Στάλιν -ενώ αντίστοιχα πίσω από τον Μολιέρο βρίσκεται ο ίδιος ο Μπουλγκάκοφ. Πόσο περίπλοκη και σκοτεινή είναι η σχέση των δύο ανδρών στο έργο;

Ο Βασιλιάς Ήλιος ήταν γνωστός λάτρης των τεχνών και των γραμμάτων. Τα χρόνια της βασιλείας του χαρακτηρίστηκαν χρυσή εποχή. Είχε το αλάνθαστο ένστικτο να αναγνωρίζει τους ταλαντούχους ανθρώπους και να τους χαρίζει προνομιακές θέσεις γιατί μέσα από το έργο τους θα δοξαζόταν ο ίδιος κι η υστεροφημία του. Ένα τέτοιο παράδειγμα ήταν κι ο Μολιέρος που παρόλο τον καυστικό του Ταρτούφο που έθιγε θέματα του κλήρου, ήταν θερμός του υποστηρικτής. Ο Μολιέρος από την πλευρά του γνωρίζει ότι η εύνοια του βασιλιά θα του χαρίσει αίγλη και δημοφιλία. Η σχέση αυτή θα κλονιστεί όταν ένα μεγάλο σκάνδαλο ξεσπάει κι ο Λουδοβίκος εκτεθειμένος και ανεπανόρθωτα θιγμένος τιμωρεί τον Μολιέρο με τον καλλιτεχνικό του αφανισμό που καταλήγει στο θάνατο.

-Η πιο δηλητηριώδης φράση του Μολιέρου στον Λουδοβίκο;

«Ποτέ κανείς δεν έχει δειπνήσει με τον Βασιλιά της Γαλλίας. Έχω τρακ».

-Επιστρέφετε στο έργο που είχε ανεβάσει ο Στάθης Λιβαθινός στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, με τον ίδιο ρόλο (την ερμηνεία σας είχαν συνοδεύσει επαινετικές κριτικές). Πόσο διαφορετικός είναι τώρα ο Λουδοβίκος σε σχέση με την παράσταση του 2004;

Θεωρούσα από την πρώτη φορά τον εαυτό μου ευλογημένο να συναντηθώ με αυτό το υλικό δώρο για έναν ηθοποιό ξέροντας ότι παίχτηκε από τον μέγα Σμοκτουνόφσκι. Εφέτος μου δίνεται η ευκαιρία να εμβαθύνω κάποιες πτυχές του, όπως για παράδειγμα τον θαυμασμό που τρέφει για το ταλέντο του Μολιέρου. Διαπιστώνω τώρα ότι ο Λουδοβίκος δεν είναι απλά ένα ψυχρό είδωλο τιμωρός, αλλά ένας δίκαιος παίκτης τον οποίον έκλεψαν στην τράπουλα και αψήφισαν τους κανόνες του παιχνιδιού.

-Ο Μπουλγκάκοφ εστιάζει μεταξύ άλλων και στις σχέσεις του Μολιέρου με τους ηθοποιούς του θιάσου του. Θα ήθελα το σχόλιο σας με αφορμή τις καταγγελίες των τελευταίων ημερών -από κακοποιητική συμπεριφορά μέχρι σεξουαλική παρενόχληση που γίνονται από ηθοποιούς σε βάρος συναδέλφων ηθοποιών/σκηνοθετών.

Ανέκαθεν υπήρχαν ανάρμοστες συμπεριφορές από σπουδαία πρόσωπα που έγραψαν ιστορία και δημιούργησαν θεσμό στο θέατρο και πάντα επικρατούσε μια ομερτά και μία αντίληψη ότι έτσι πρέπει να είναι τα πράγματα. Στον χώρο μας κυριαρχεί ο φόβος να μη μπεις στη μαύρη λίστα και στιγματιστείς στον θεατρικό μικρόκοσμο κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη σιωπή και την ανοχή. Πιστεύω ότι τώρα γίνεται μια ρηξικέλευθη αρχή, αρκεί να μην πνιγεί στον ωκεανό του κουτσομπολιού και της τηλεοπτικής ανθρωποφαγίας. Πολύ σημαντικό να μπει ένας κώδικας δεοντολογίας στο θέατρο όπως ακούγεται, αν και πιστεύω ότι κώδικες δεοντολογίας φτιάχνουμε μόνοι μας για τη ζωή μας και την προσωπική μας αξιοπρέπεια. Ας επιστρέψουμε στην ετυμολογία της λέξης ηθο-ποιός.

-Οι πιο ευτυχείς συναντήσεις στην επαγγελματική σας πορεία; Να υποθέσω ότι είναι περισσότερες από τις ατυχείς.

Ήμουν πολύ τυχερός από την αρχή της καριέρας μου γιατί βρέθηκα πολύ γρήγορα σε μια συνθήκη δουλειάς όπως την είχα ιδανικά στο μυαλό μου. Τα χρόνια της Πειραματικής Σκηνής με επικεφαλής τον Στάθη Λιβαθινό ήταν οι ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΟΥ.

-Σε δύο εβδομάδες κλείνουμε έναν χρόνο από το πρώτο κρούσμα κορονοϊού στην Ελλάδα. Τι σας έχει λείψει περισσότερο από τη ζωή σας προ πανδημίας;

Πιο πολύ μου έλειψε να κάθομαι με φίλους μετά την παράσταση σε ένα ταβερνάκι με ένα μεζέ και μια μπύρα.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Λεωνίδας Καρατζάς

Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός

Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής

Κίνηση: Αγγελική Στελλάτου

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Βοηθός σκηνογράφου/ενδυματολόγου: Έμιλυ Κουκουτσάκη

Βοηθός φωτιστή: Χάρης Δάλλας

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Μυρτάλη

Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη

Διανομή

Σταμάτης Φασουλής:Ζαν Μπατίστ Ποκλέν ντε Μολιέρ, διάσημος θεατρικός συγγραφέας και ηθοποιός

Μαρία Σαββίδου: Μαντλέν Μπεζάρ, ηθοποιός

Αμαλία Τσεκούρα: Αρμάντ Μπεζάρ ντε Μολιέρ, ηθοποιός

Αργυρώ Ανανιάδου: Μαριέτ Ριβάλ, ηθοποιός

Βασίλης Ανδρέου: Σαρλ Βαρλέ ντε Λαγκράνζ, ηθοποιός με το παρατσούκλι «Γραμματικός»

Στάθης Κόικας: Ζαχαρίας Μουαρόν, ρομαντικός ηθοποιός

Άρης Τρουπάκης: Φιλιμπέρντυ Κρουαζύ, ηθοποιός

Γιώργος Δάμπασης: Ζαν-Ζακ Μπουτόν, υπηρέτης του Μολιέρου, τεχνικός σκηνής, φωτιστής κλπ.

Νίκος Καρδώνης: Λουδοβίκος ΙΔ’, ο επονομαζόμενος «Βασιλιάς Ήλιος» της Γαλλίας

Χρήστος Σουγάρης: Μαρκήσιος ντ’ Ορσινύ, ξιφομάχος, ο επονομαζόμενος «Μονόφθαλμος»

Μιχάλης Βαλάσογλου: Μαρκήσιος ντε Σαρόν, Αρχιεπίσκοπος Παρισίων

Αντώνης Γιαννακός: Μαρκήσιος ντε Λεσάκ, τζογαδόρος

Κώστας Κορωναίος: Δίκαιος Παπουτσής, γελωτοποιός του βασιλιά

Δαυίδ Μαλτέζε: Τσαρλατάνος με κλαβεσέν

Φοίβος Μαρκιανός: Άγνωστη με μάσκα

Πάνος Ζυγούρος: Πατέρας Βαρθολομαίος, περιπλανώμενος ιεροκήρυκας

Αντώνης Γιαννακός: Αδελφός Δύναμη, μέλος της Αδελφότητας των Ιερών Γραφών

Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Αδελφός Πίστη, μέλος της Αδελφότητας των Ιερών Γραφών

Μαρία Σαββίδου: Μοναχή

Δαυίδ Μαλτέζε, Φοίβος Μαρκιανός, Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Αυλικοί

Δαυίδ Μαλτέζε, Πάνος Ζυγούρος: Μέλη της Αδελφότητας των Ιερών Γραφών

Αντώνης Γιαννακός, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πάνος Ζυγούρος: Μέλη του θιάσου του Ζαν Μπατίστ Ποκλέν ντε Μολιέρ

Info

Η απευθείας μετάδοση θα είναι διαθέσιμη στη σελίδα: livestream.n-t.gr με αγορά ηλεκτρονικού εισιτηρίου (κωδικού πρόσβασης).

Τιμή εισιτηρίου: 8 ευρώ
Ώρα έναρξης: 19:30

Δημοφιλή