Πώς το LNG δημιούργησε στην Κίνα μια τεράστια αγορά δισ. δολαρίων

Μόνο φέτος 45 νέα δεξαμενόπλοια LNG αξίας περίπου 9,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα βγουν από κινεζικά ναυπηγία.
Chung Sung-Jun via Getty Images

Η ενεργειακή κρίση και η απότομη στροφή στο LNG, έφερε στην επιφάνεια την τεράστια έλλειψη μεγάλων δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά του, στις νέες αγορές που άνοιξαν.

Πάνω από 20 εκατ τόνοι υγροποιημένου αερίου από τις ΗΠΑ πρόκειται να ταξιδέψει σε αγορές της Ευρώπης και της Ασίας, προκαλώντας μια παγκόσμια ανάγκη για την κατασκευή νέων δεξαμενόπλοιων που θα αυξήσει το στόλο κατά 1/3 στα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι παγκόσμιοι ναυτιλιακοί κολοσσοί στράφηκαν στα μεγάλα ναυπηγία της Hyundai Heavy Industries και Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, στη Νότια Κορέα, που θεωρούνται τα πλέον εξειδικευμένα στο σχεδιασμό και την κατασκευή δεξαμενόπλοιων LNG.

Όταν όμως η Νότια Κορέα «έκλεισε», αδυνατώντας να δεχθεί άλλες παραγγελίες, τη σκυτάλη πήρε η Κίνα, η οποία κατάφερε να διεισδύει γρήγορα στην συγκεκριμένη αγορά παρότι δεν διαθέτει εμπειρία και τεχνογνωσία.

Σύμφωνα με το Reuters, το Πεκίνο εξειδίκευσε τάχιστα ένα μεγάλο αριθμό ναυπηγών και κατασκευαστών οι οποίο έπιασαν δουλειά αμέσως μετά την «αποφοίτησής τους».

.
.
Reuters

Οι παραγγελίες, άρχισαν να πέφτουν βροχή στα τρία κινεζικά ναυπηγεία - μόνο ένα από αυτά έχει κατασκευάσει δεξαμενόπλοια LNG στο παρελθόν- για την κατασκευή συνολικά 163 νέων πλοίων, αυξάνοντας κατά 30% τις παραγγελίες τους από άλλες χρονιές, που αποτελεί ρεκόρ για το Πεκίνο.

Οι ντόπιοι έμποροι φυσικού αερίου προσπάθησαν και κατάφεραν να αυξήσουν τις δυνατότητες θαλάσσιας μεταφοράς τους, μετά την εκτίναξη των ναύλων που προήλθαν από την υπολειτουργία ή το κλείσιμο των ρωσικών αγωγών φυσικού αερίου.

Μόνο φέτος 45 νέα δεξαμενόπλοια LNG αξίας περίπου 9,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα βγουν από κινεζικά ναυπηγία, με την αξία τους να είναι πενταπλάσια από αυτή του 2021, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων ναυτιλίας Clarksons Research.

Πόσο αξιόπιστα είναι τα κινεζικά ναυπηγία;

Μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, τα κινεζικά ναυπηγεία είχαν αναλάβει να κατασκευάσουν 66 από 21 δεξαμενόπλοια LNG, κατακτώντας το 21% (από μόλις 9%) των παγκόσμιων παραγγελιών αξίας περίπου 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η Hudong-Zhonghua Shipbuilding με έδρα τη Σαγκάη, είναι το μόνο κινεζικό ναυπηγείο με εμπειρία στην κατασκευή μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG, παραδίδοντας δεκάδες πλοία από το 2008. Φέτος, ανέλαβε το 75% των νέων παραγγελιών της Κίνας.

Η Hudong-Zhonghua μοιράστηκε 26 παραγγελίες από κινεζικές ναυτιλιακές με άλλα ναυπηγία όπως οι China State Shipbuilding Corporation, Dalian Shipbuilding Industry και Jiangnan Shipyard (Group).

Δύο άλλα ναυπηγεία - η China Merchants Heavy Industry (CMHI) και η Yangzijiang Shipbuilding (YAZG.SI) - πιστοποιήθηκαν για την κατασκευή μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG μόλις φέτος και έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον από μεγάλες ξένες ναυτιλιακές.

Ωστόσο, ο χώρος κρύβει κινδύνους καθώς τα δεξαμενόπλοια LNG, όπως και τα αεροπλανοφόρα, είναι από τα πιο δύσκολα στην κατασκευή τους πλοία καθώς χρειάζονται έως και 30 μήνες για να ολοκληρωθούν.

Μόνο για δεξαμενές τύπου μεμβράνης, εργάζονται 200 άτομα για πάνω από δύο μήνες συγκολλώντας τοίχους φραγμού από λεπτό χάλυβα.

Οι συνθήκης απαιτούν εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο πρέπει να είναι πιστοποιημένο από την την Gaztransport & Technigaz (GTT) (GTT.PA), μια γαλλική εταιρεία μηχανικών που κατέχει τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και αδειοδοτεί τους ναυπηγούς και όσους εργάζονται σε συστήματα στεγανοποίησης αερίου με ψύξη στους μείον 160 βαθμούς Κελσίου.

Η Jiangnan κατασκευάζει το πρώτο της δεξαμενόπλοιο 80.000 κυβικών μέτρων (cu m) για τον έμπορο JOVO Energy με έδρα το Γκουανγκντόνγκ ενώ κέρδισε μια παραγγελία τον περασμένο Μάρτιο για λογαριασμό της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι (ADNOC) για δύο πλοία μεταφοράς LNG, 175.000 κυβικών μέτρων.

Την ίδια στιγμή, η Κίνα χρειάζεται περίπου 80 νέα πλοία για την μεταφορά του αμερικανικού LNG, σύμφωνα με την εταιρεία SIA Energy.

Το γεγονός ότι η Κίνα μπαίνει δυναμικά στην αγορά έχει ωφελήσει σημαντικά τους κινεζικούς ενεργειακούς γίγαντες όπως PetroChina, China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) και Sinopec και την ιδιωτική εταιρεία ENN Natural Gas Co.

Κι ενώ σήμερα, τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν γίνει πιο ελκυστικά λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων που παρατηρούνται στη Νότια Κορέα, αλλά και του χαμηλού τους κόστους, το μεγάλο ερώτημα είναι πόσο αξιόπιστα είναι στρην κατασκευή πλοίων που μεταφέρουν ευλέκτα υλικά, δισεκ. δολαρίων, στις θάλασσες.

Δημοφιλή