Πόσα ξοδεύουν οι πετρελαϊκές εταιρείες για να μην εφαρμόζονται πολιτικές για την κλιματική αλλαγή

Το περίφημο λόμπινγκ, οι προσεγγίσεις πολιτικών και τα social media.
ASSOCIATED PRESS

Τεράστια ποσά φαίνεται πως δαπανούν σε ετήσια βάση οι πέντε μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες για το αποκαλούμενο climate lobbying, δηλαδή σε ενέργειες που έχουν ως στόχο να ελέγξουν, να καθυστερήσουν ή να μπλοκάρουν πολιτικές που αφορούν το κλίμα.

Η τακτική αυτή, ειδικότερα μετά την Συμφωνία των Παρισίων, προκάλεσε σημαντικά προβλήματα σε πολλές κυβερνήσεις που εξαιτίας των πιέσεων που δέχονταν δυσκολεύονταν να ασκήσουν τις πολιτικές στις οποίες είχαν δεσμευθεί προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που είχαν τεθεί και αφορούν την αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.

Οι εταιρείες βέβαια αποφεύγουν συστηματικά να αποκαλύπτουν στοιχεία για τα ποσά που δαπανούν για lobbying και αυτό δεν αφορά φυσικά μόνος τις πετρελαϊκές αλλά και όσες ακολουθούν ανάλογες τακτικές κυρίως στις ΗΠΑ αλλά και σε ευρωπαϊκές χώρες.

Το InfluenceMap ωστόσο, ακολουθώντας μια συγκεκριμένη μεθοδολογία και αναλύοντας διαθέσιμα δεδομένα, φαίνεται πως κατάφερε να υπολογίσει πόσα χρήματα ξοδεύουν ετησίως οι πέντε μεγάλες εταιρείες για να εμποδίσουν ή να καθυστερήσουν τη λήψη αποφάσεων ή/και την εφαρμογή νόμων για την κλιματική αλλαγή. To ποσό ανέρχεται σε περισσότερα από 200εκατ. δολάρια.

Στο infographic του Statista που ακολουθεί, φαίνονται τα ποσά που ξοδεύει η κάθε εταιρεία με πρωταθλήτρια την BP με 53εκατ. δολάρια.

Infographic: Oil Firms Spend Millions On Climate Lobbying | Statista You will find more infographics at Statista

Σύμφωνα με το InfuenceMap ένα μέρος των χρημάτων δαπανάται σε διακριτικές προσπάθειες προσέγγισης πολιτικών αλλά και ομάδων ή/και πολιτών που ασχολούνται με θέματα περιβάλλοντος. Βασικός στόχος να μην επηρεαστεί η χρήση ορυκτών καυσίμων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως επισημαίνεται στην σχετική έκθεση, είναι η συντονισμένη ανάρτηση μηνυμάτων από την BP σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε διαφημιστικές πλατφόρμες που παρουσιάζουν την «κρίση» του κλίματος ως μια «διπλή ενεργειακή πρόκληση».

Τονίζεται επίσης ότι οι εταιρείες επιλέγουν να στηρίξουν δράσεις για την αλλαγή του κλίματος που όμως θεωρούνται ανώδυνες για τις ίδιες, συχνά αναλαμβάνουν θέσεις εμπειρογνωμόνων ενώ εμφανίζονται να αναγνωρίζουν το πρόβλημα αλλά την ίδια στιγμή επιλέγουν να αδιαφορούν για τις λύσεις που προτείνονται.

Η έκθεση ανέφερε επίσης ότι οι εκστρατείες αυτές παραπλανούν το κοινό, δεδομένου ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες συνεχίζουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητες εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου. Στην πραγματικότητα, μόνο το 3% των δαπανών από τις εταιρείες κατευθύνεται σε έργα χαμηλού άνθρακα.

Τα ευρήματα της έκθεσης απορρίφθηκαν από τη Shell και την Chevron, οι οποίες ενίσχυσαν τη δέσμευσή τους για μείωση των αερίων θερμοκηπίου και καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Πηγές: InfuenceMap, Statista

Δημοφιλή