Σε δημοπρασία ένα από τα πρώτα αριστουργήματα του Ελ Γκρέκο: Το έργο είχαν αρπάξει οι ναζί

Ανακτήθηκε από την οικογένεια επτά δεκαετίες μετά την αρπαγή του.
REUTERS/Yorgos Karahalis (GREECE - Tags: SOCIETY ANNIVERSARY)
REUTERS/Yorgos Karahalis (GREECE - Tags: SOCIETY ANNIVERSARY)
Yorgos Karahalis via Reuters

Το έργο του Ελ Γκρέκο «Portrait of a Gentleman» (1570), το οποίο είχαν υφαρπάξει οι ναζί στη Βιέννη κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου από τον Εβραίο βιομήχανο και συλλέκτη έργων τέχνης Γιούλιους Πρίστερ και επιστράφηκε επτά δεκαετίες μετά στους κληρονόμους του, βγαίνει σε δημοπρασία από τον οίκο Christie’s στις 7 Δεκεμβρίου, στο Λονδίνο.

Πρόκειται για ένα από τα πρώιμα έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, δημιουργία της περιόδου μεταξύ Βενετίας και Ρώμης (το 1567 έφυγε για τη Βενετία, το 1570 μετακινήθηκε στη Ρώμη), που ρίχνει φως στην εποχή πριν από την εγκατάσταση του στην Ισπανία και τα θρησκευτικά θέματα που τον καθιέρωσαν και εκτόξευσαν τη φήμη του.

Το πορτρέτο του γενειοφόρου άνδρα αναμένεται να πωληθεί μεταξύ 690.000 - 1,7 εκατ. δολαρίων, ποσό όχι υψηλό σε σύγκριση με άλλα έργα του Ελ Γκρέκο. Μέχρι σήμερα, ο πιο ακριβός πίνακας του Θεοτοκόπουλου είναι «Ο Άγιος Δομήνικος προσευχόμενος», ο οποίος πωλήθηκε έναντι 13,9 εκατ. δολαρίων από τον οίκο Sotheby’s το 2013.

Η συλλογή του ζεύγους Γιούλιους και Καμίλα Πρίστερ περιελάμβανε περισσότερα από 80 έργα των Old Master, μεταξύ άλλων, Ρούμπενς και βαν Ντάικ.

Με τους διωγμούς των Εβραίων σε πλήρη εξέλιξη πριν από την έναρξη του πολέμου, οι Πρίστερ κατέφυγαν στο Παρίσι το 1938 και δύο χρόνια αργότερα εγκατέλειψαν την Ευρώπη για το Μεξικό. Το 1944 η κατοικία τους στη Βιέννη, όπως και η συλλογή τους, λεηλατήθηκαν από τους ναζί. Μέχρι τον θάνατο του, το 1955, ο Γιούλιους Πρίστερ προσπαθούσε να ανακτήσει τα έργα, προσπάθεια που συνέχισαν τα επόμενα χρόνια η σύζυγος και οι κληρονόμοι του.

Το «Portrait of a Gentleman» είχε συμπεριληφθεί σε έκθεση αφιερωμένη στον Ελ Γκρέκο που είχε παρουσιαστεί στο Grand Palace του Παρισιού τη σεζόν 2019 - 2020 και μέχρι τις 11 Νοεμβρίου εκτίθεται στον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη.

Με πληροφορίες από artnews