CULTURE
16/02/2021 07:24 EET

«Σινεμά, Ανοιχτό»: Τρεις νικητές των Βραβείων Ίρις επιλέγουν ταινίες που τους ενέπνευσαν

Για τρία συνεχόμενα Σαββατοκύριακα, στο Onassis Channel στο YouTube.

Ίδρυμα Ωνάση

Οι νικητές των κινηματογραφικών Βραβείων Ίρις 2020, Σύλλας Τζουμέρκας, Ζαχαρίας Μαυροειδής και Διονύσης Σαμιώτης, επιλέγουν από δυο ελληνικές ταινίες που τους καθόρισαν και ενέπνευσαν το έργο τους. Από τις 19 Φεβρουαρίου και για τρία συνεχόμενα Σαββατοκύριακα, στο Onassis Channel στο YouTube.

Από Παρασκευή 19 έως Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2021 οι επιλογές του Σύλλα Τζουμέρκα

To Onassis Culture και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ενώνουν τις δυνάμεις τους για ένα Σινεμά, Ανοιχτό.

Ανοιχτό σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, σε ταινίες μικρού, μεγάλου και μεσαίου μήκους, σε ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και animation, αλλά και σε εκείνες που δεν χωράνε σε κανένα είδος. Ένα Σινεμά Ανοιχτό σε καταξιωμένους σκηνοθέτες που χάραξαν τον δρόμο του Ελληνικού Κινηματογράφου και συνεχίζουν να εμπνέουν, αλλά και σε νέες τολμηρές φωνές που κάνουν τα πρώτα τους βήματα. Ανοιχτό στους ανθρώπους, τις γλώσσες, τις θεματικές και τα διαφορετικά βλέμματα. Με την ευχή σύντομα να ξανασυναντηθούμε στα ανοιχτά σινεμά της Ελλάδας και του κόσμου.

Από την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση και για τρία συνεχόμενα Σαββατοκύριακα το «Σινεμά, Ανοιχτό» ανοίγει με μια δράση που ενώνει δημιουργούς της προηγούμενης και της νέας γενιάς, ελληνικές ταινίες του χθες και του σήμερα.

Οι Σύλλας Τζουμέρκας, Ζαχαρίας Μαυροειδής και Διονύσης Σαμιώτης, νικητές των Βραβείων Ίρις 2020, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Καλύτερης Ταινίας αντίστοιχα, επιλέγουν από δύο ταινίες που τους καθόρισαν και ενέπνευσαν το έργο τους.

1η Εβδομάδα

Από την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου έως την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου.

Ο Σύλλας Τζουμέρκας (Βραβείο Ίρις 2020 Σκηνοθεσίας, για την ταινία «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών») επιλέγει τον «Φόβο» του Κώστα Μανουσάκη και την «Εαρινή Σύναξη των Αγροφυλάκων» του Δήμου Αβδελιώδη.

«Ο Φόβος»

«Ο Φόβος» του Κώστα Μανουσάκη (1966), Διάρκεια: 102´

Ο γιος ενός τσιφλικά βιάζει και σκοτώνει την κωφάλαλη ψυχοκόρη της οικογένειας. Ο πατέρας και η μητριά του αποφασίζουν να κρύψουν το έγκλημα και να εξαφανίσουν το πτώμα στη λίμνη. «Η πιο τολμηρή απομάκρυνση από τα εσκαμμένα και η πιο αξιόλογη καλλιτεχνική επιτυχία ήταν ο Φόβος του Κώστα Μανουσάκη. Είναι σίγουρα ένα φιλμ εθνικό, γιατί κοιτάζει κατάματα τις αρρώστιες και τα προβλήματα της φυλής μας από μέσα και όχι απ′ έξω, με γραφικότητα.» έγραφε ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος το 1966.

Παραγωγή: Δαμασκηνός - Μιχαηλίδης | Σενάριο: Κώστας Μανουσάκης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Νίκος Γαρδέλης | Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος | Παίζουν οι: Ανέστης Βλάχος, Έλλη Φωτίου, Αλέξης Δαμιανός, Μαίρη Χρονοπούλου, Έλενα Ναθαναήλ, Σπύρος Φωκάς κ.α.

Βραβεία | Διακρίσεις: Υποψήφια για Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου το 1966

«Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων»

«Η Εαρινή Σύναξις των Αγροφυλάκων» του Δήμου Αβδελιώδη (1999) Διάρκεια: 170´

Χίος, 1960. Μετά τον ανεξήγητο θάνατο του Αγροφύλακα ενός χωριού, το Συμβούλιο της Κοινότητας ζητά από τον Αγρονόμο τον διορισμό αντικαταστάτη του. Κανένας Αγροφύλακας όμως δεν θέλει να πάει, λόγω της κακής φήμης του χωριού και του απρόβλεπτου θανάτου του συναδέλφου τους εν ώρα υπηρεσίας. Το συμβούλιο αποφασίζει να προσφέρει μεγαλύτερο μισθό γι’ αυτόν που θα  τον αντικαταστήσει. Όταν το ανακοινώνει ο Αγρονόμος στους 12 Αγροφύλακες του, προσφέρονται τέσσερις για τη θέση, από τους οποίους διαλέγει τον έναν. Ο διορισμός του γίνεται στην αρχή του καλοκαιριού κι ύστερα από 4 μήνες υπηρεσίας διώχνεται από τον Αγρονόμο για παράβαση καθήκοντος. Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και με τους άλλους τρεις διαδόχους του, που διώχνονται στο τέλος κάθε εποχής, για ανάλογες παραβάσεις που έχουν σχέση με τον χαρακτήρα τους.          
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Derek Elley στο Variety τον Ιανουάριο του 2000 «Μια σαρκαστική κωμωδία για την αγροτική ζωή που έχει διπλό στόχο: την εξέταση αφενός του χαρακτήρα του Έλληνα και αφετέρου της πονηριάς του στην παραβίαση της εξουσίας.»

Παραγωγή: Δήμος Αβδελιώδης, ΕΚΚ, ΕΡΤ | Σενάριο – Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης | Φωτογραφία:  Οδυσσέας Παυλόπουλος, Σωτήρης Περρέας, Αλέκος Γιάνναρος, Λίνος Μεϊτάνης | Μοντάζ: Κώστας Ιορδανίδης | Σκηνογραφία: Νίκος Χατζής | Μουσική: Antonio Vivaldi, «Οι τέσσερεις εποχές» | Πρωταγωνιστούν: Αγγελική Μάλαντη, Τάκης Αγορής, Γιάννης Τσουμπαριώτης, Στέλιος Μακριάς, Άγγελος Παντελάρας , Ηλίας Πετροπουλέας , Παναγιώτης Λούρος, Μαρίνος Μουζάκης, Γιώργος Παυλιδάκης, Δημήτρης Αυγουστίδης.

Βραβεία

  • Ψηφισμένη το 2006 & 2016 από την Πανελλήνια Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, ανάμεσα στις 10 καλύτερες  ελληνικές ταινίες όλων των εποχών
  • Βραβείο FIPRESCI (Διεθνής ΄Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου
  • 4 βραβεία στο Forum Φεστιβάλ Βερολίνου 2001*
  • Βραβείο Σκηνοθεσίας, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
  • Βραβείο Κοινού, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Διακρίσεις στο Forum Φεστιβάλ Βερολίνου

  • Βραβείο της Ένωσης Αιθουσαρχών, CICAE, «για τις καλλιτεχνικές της αρετές, για την αυθεντικότητά της και τη δημιουργική ελευθερία της».
  • Βραβείο «Δον Κιχώτης» της Διεθνούς Ένωσης των Cine-clubs, (FICC).(Το FICC είναι ένα διεθνές δίκτυο αιθουσών τέχνης που σκοπό έχει τη διάδοση ταινιών με πολιτιστική αξία).
  • Βραβείο CALIGARI 2000, στο σκεπτικό της βράβευσης αναφέρεται «η πολύπλευρη παραβολή της ταινίας, με σπουδαίους χαρακτήρες, πολιτική αλληγορία, αυθεντικότητα και χιούμορ».
  • Ειδικός έπαινος των κριτικών της γερμανικής εφημερίδας “BILD”. Η γερμανική εταιρία «Πανδώρα-Πήγασος» ανέλαβε τη διανομή της ταινίας στη Γερμανία.

Συμμετοχές σε Φεστιβάλ και διεθνείς παρουσιάσεις
Θεσσαλονίκη
Βερολίνο, Μόναχο, Γένοβα, Ζυρίχη, Λισσαβόνα
Τόκυο, Σαν Φρανσίσκο, Σικάγο

Πρόγραμμα Επόμενων Εβδομάδων

2η Εβδομάδα

Aπό την Παρασκευή 26 έως την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου

Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής (Βραβείο Ίρις 2020 Σεναρίου, για την ταινία Απόστρατος) επιλέγει:
«Εκδρομή» του Τάκη Κανελλόπουλου (1966)
«Διόρθωση» του Θάνου Αναστόπουλου (2007) 

3η Εβδομάδα

Aπό την Παρασκευή 5 έως την Κυριακή 7 Μαρτίου 

Ο Διονύσης Σαμιώτης (Βραβείο Ίρις 2020 Καλύτερης Ταινίας, για την ταινία Ευτυχία) επιλέγει:
«Πέτρινα Χρόνια» του Παντελή Βούλγαρη (1985)
«Άντε Γεια» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου (1991).