ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
01/10/2019 13:21 EEST | Updated 01/10/2019 14:36 EEST

Στα 315 εκατ. η ζημιά των ελληνικών ξενοδοχείων από το «κανόνι» της Thomas Cook

Περίπου 2,5 δισ. ευρώ προβλέπεται ότι θα είναι η συνολική ζημιά στον τουρισμό, το 2020. Συνολικά 1.193 ξενοδοχεία συνεργάζονταν με τον ταξιδιωτικό οργανισμό – το 12% του συνόλου των ελληνικών ξενοδοχείων.

ASSOCIATED PRESS

Τη συνολική του εκτίμηση για τη ζημιά που υπέστησαν τα ελληνικά ξενοδοχεία και εν γένει ο ελληνικός τουρισμός για το 2019, από το «κανόνι» τηςThomasCook, έκανε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος.

Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), από, που διενεργήθηκε από τις 24 Σεπτεμβρίου (23 ανακοινώθηκε η πτώχευση) έως τις 27 Σεπτεμβρίου, από τα 9.917 ξενοδοχεία της Ελλάδας, τα 1.193 συνεργάζονται με την ThomasCook. Στην έρευνα, το δείγμα αφορά το ένα τέταρτο των 1.193 ξενοδοχείων, ένα αρκετά μεγάλο νούμερο, ώστε να υπάρχουν σχετικά ασφαλή στοιχεία.

Το 48% των 1.193 ξενοδοχείων, ανήκει στα 1-2-3 αστέρια, το 32% στα 4 αστέρια και το 21% στα 5 αστέρια. Επίσης, στα ξενοδοχεία 1 αστεριού, τα έσοδα από την ThomasCook αφορούν το 55% του τζίρου, στα 2 αστέρων το 51%, στα 3 αστέρων το 38%, στα 4 αστέρων το 28% και στα 5 αστέρων το 17%. Μεσοσταθμικά τα έσοδα από την ThomasCook, αφορά στο 33% του συνόλου των 1.193 ξενοδοχείων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα 9.917 ξενοδοχεία διαθέτουν 430.402 δωμάτια. Από το σύνολο των ξενοδοχείων, τα 1.330 είναι κατηγορία με 1 αστέρι (6% των δωματίων), τα 3.705 με 2 αστέρια, τα 2.684 με 3 αστέρια, τα 1.622 με 4 αστέρια και τα 576 με 5 αστέρια.

Τώρα, οι απαιτήσεις των ξενοδοχείων πριν την ημέρα της πτώχευσης, ήταν 138.234.167 εκατ. και μετά την πτώχευση 52.010.645 (απώλειες τζίρου). Σύνολο 190.244.811 εκατ. σε απώλειες. Επίσης, οι απώλειες στα λοιπά καταλύματα είναι 114.146.887 εκατ. και οι απώλειες από τις αεροπορικές αφίξεις άλλων πρακτορείων με ThomasCook, φθάνουν στα 10.402.129 εκατ.

Συνολικά, στον τομέα της διαμονής η ζημιά για το 2019 αγγίζει τα 314.793.827. Αυτές οι εκτιμήσεις θεωρούνται αρκετά ακριβείς καθώς το στατιστικό λάθος είναι κάτω του 2%.

AP
Διαφημιστή αφίσα της Thomas Cook σε αεροδρόμιο στην Βρετανία...από το παρελθόν.

 

Ποια θα είναι η ζημιά για το 2020

Τα 1.193 ξενοδοχεία που συνεργάζονταν με την ThomasCook, σύμφωνα με τις συμβάσεις, επρόκειτο να είχαν 8.616.153 διανυκτερεύσεις, με 516.151.951 εκατ. έσοδα και αυτό αφορά το 40% του κύκλου εργασιών για το 2020 (69% για 1 αστέρι, 58% στα 2 αστέρια, 39% για 3 αστέρια, 33% για 4 αστέρια και 26% για 5 αστέρια.).

Στα παραπάνω ποσά, προσθέτοντας 309.691.170 εκατ. από λοιπά καταλύματα και 103.230.390 εκατ. από αεροπορικές αφίξεις άλλων πρακτορείων με ThomasCook, οι συνολικές απώλειες για το 2020 μπορεί να φθάσουν στα 929.73.511 εκατ.

Πάντως, συνυπολογίζοντας τον τουριστικό πολλαπλασιαστή (2,5), η συνολική εκτιμώμενη απώλεια για την ελληνική οικονομία κατά το 2020, αγγίζει τα 2,5 δισ. ευρώ.

Για το Αλέξανδρο Βασλικό, πρόεδρο του ΞΕΕ, τρία είναι τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν: «Βραχυπρόθεσμο: τα άμεσα μέτρα για το 2019. Ηδη βγήκε μια πρώτη σειρά μέτρων και θα χρειαστούν κι άλλα. Μεσοπρόθεσμο: μεγάλο στοίχημα που πέφτει στο τραπέζι είναι πώς σώσουμε τη φετινή σεζόν που κλείνει με τρύπα 1 δισ. ευρώ. Χρειάζεται συνεργασία όλων, κράτους, φορέων, επιχειρηματιών. Περνά πρώτα από τις αεροπορικές θέσεις που πρέπει να καλυφθούν. Μακροπρόθεσμο: το μεγαλύτερο στοίχημα όλων. Πρέπει να μας προβληματίσει το μοντέλο του ελληνικού τουρισμού. Δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Ποια είναι η στρατηγική μας, που θέλουμε να πάμε. Είμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού να αλλάξουμε κατεύθυνση. Χρειάζονται αποφάσεις, χρόνος και ρίσκα. Δεν θα μείνει κανένα ξενοδοχείο ανεπηρέαστο από την ThomasCook. Θα μας επηρεάσει και θα μας σημαδέψει. Η ποιότητα των αποφάσεών μας, θα κρίνει το τελικό αποτέλεσμα.»

Καταλήγοντας, οι περιφέρειες που επηρεάστηκαν κυρίως, είναι του Νοτίου Αιγαίου, τα Ιόνια Νησιά και η Κρήτη.

Υπάρχει ευκαιρία αλλαγής μοντέλου του ελληνικού τουρισμού

Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Βασιλικό, «για το 2019 πολύ λίγα μπορούν να γίνουν στον περιορισμό της ζημιάς. Για το 2020 δεν είναι εύκολα τα πράγματα, διότι λείπει η αεροπορική θέση. Δεν είναι δεδομένο ότι μπορούν να βρεθούν τα αεροπλάνα. Είναι θετικό ότι μέχρι στιγμής σώζεται η Condor που εξυπηρετεί το μισό της διακίνησης της ThomasCook. Μένουν τα υπόλοιπα μισά. Χρειάζεται η ενεργοποίηση όλων στη Μεσόγειο, για να καλυφθούν οι αεροπορικές θέσεις. Το στοίχημα είναι δύσκολο. Δεν υπάρχει ένα μοντέλο που θα καλύψει το κενό. Δεν πρέπει να πάμε στο μονοπώλιο (TUI), που ενδέχεται να το «πληρώσουμε» στο μέλλον. Υπάρχει η ευκαιρία αλλαγής του μοντέλου του ελληνικού τουρισμού.»

Sponsored Post