Το Βιβλίο της Ζούγκλας έγινε εργαλείο γραφής και έχει μια όμορφη ιστορία να διηγηθεί

Ο Franck Juhel, Πρόεδρος της Montblanc για την Ελλάδα, τη Μέση Ανατολή, την Ινδία και την Αφρική, μιλά στη HuffPost Greece για τον Kipling, τη συναισθηματική αξία ενός εργαλείου γραφής και το μέλλον του brand.

Είναι σχεδόν αγχωτικό να σου αναφέρει κάποιος στα λίγα λεπτά της γνωριμίας σας ότι είναι επικεφαλής ενός brand για πάνω από 72 χώρες. Και μάλιστα όχι με έπαρση αλλά με φανερό ενθουσιασμό αλλά και μία ζηλευτή γαλήνη στη φωνή. Ο κύριος Franck Juhel είναι ένας από τους πιο ενδιαφέροντες ανθρώπους που είχα τη χαρά να συνομιλήσω το τελευταίο διάστημα. Επικεφαλής σε τόσες χώρες ενός πολύ αγαπημένου brand, της Montblanc.

Δεν έχει τόση σημασία η αφετηρία του καθενός για το πώς κατέληξε να έχει στην τσέπη, τον καρπό, την τσάντα ή το γραφείο του ένα προϊόν Montblanc. Το πιο σημαντικό είναι ότι το φέρει με μια μικρή υπερηφάνεια, γνωρίζοντας ότι το αντικείμενο που έκανε δώρο στον εαυτό του, είτε είναι ένα εργαλείο γραφής, είτε είναι ένα πορτοφόλι τσέπης ή ακόμα ένα μηχανικό ρολόι, έχει πάνω ένα ασπρόμαυρο σήμα συνώνυμο της ποιότητας και της παράδοσης που χαρακτηρίζει τη Montblanc.

Η συνάντησή μας προς τα τέλη του φετινού καλοκαιριού έγινε με αφορμή ένα φετινό δημιούργημα της Montblanc. Εδώ και σχεδόν 27 χρόνια η εταιρεία αποτίει κάθε χρόνο φόρο τιμής σε έναν ξεχωριστό συγγραφέα, δημιουργώντας συλλεκτικά εργαλεία γραφής που φέρουν κάποια στοιχεία του εκάστοτε δημιουργού. Φέτος, την τιμητική του έχει ο Joseph Rudyard Kipling, ένας γεννημένος στην Ινδία Βρετανός συγγραφές περισσότερο γνωστός στο ελληνικό και το παγκόσμιο κοινό για το έργο του “Το Βιβλίο της Ζούγκλας”.

Η Montblanc δημιούργησε δύο εργαλεία γραφής, μία αφιερωμένη στο πασίγνωστο βιβλίο και άλλη μία αφιερωμή στο ποίημα “If”. Και τα δύο, αναγνωρίσιμα έργα του Kipling αλλά και μία καλή ευκαιρία να γνωρίσουν και οι λάτρεις του, τα εργαλεία γραφής της Montblanc. Ας αφήσουμε όμως τον κύριο Juhel να διηγηθεί την ιστορία με τα δικά του λόγια.

Jules Verne, Franz Kafka, Cervantes, Virginia Woolf, Leo Tolstoy, William Shakespeare, και τώρα ο Joseph Rudyard Kipling. Γιατί επέλεξε η Montblanc να τιμήσει αυτούς τους συγγραφείς;

Ξεκινήσαμε την Writer’s Edition το 1992. Κάθε χρόνο τιμούμε και έναν ξεχωριστό συγγραφέα μέσα από τις δικές του δημιουργίες. Ας πούμε φέτος για τον Kipling δημιουργήσαμε εργαλεία γραφής βασισμένες στο Βιβλίο της Ζούγκλας αλλά και το Ποίημα “If”. Είναι μια μακρά διαδικασία κάθε χρόνο για να βρούμε τον σωστό συγγραφέα αλλά και να αναπτύξουμε τα προϊόντα. Για τον Kipling μάς πήρε περίπου τρία χρόνια για να φτάσουμε σε αυτά τα εργαλεία γραφής. Θέλουμε κάθε συγγραφέας ή ποιητής να μοιράστηκε με το έργο και την πορεία του κάποιες κοινές αξίες με την Montblanc. Γι′ αυτό είναι τόσο προσεκτική η επιλογή.

Το εργαλείο γραφής Writers Edition Homage to Rudyard Kipling μοιάζει ιδιαίτερα παιχνιδιάρικη και τολμηρή συγκριτικά με τις προηγούμενες της ίδιας σειράς, της Writers Editions. Τι σας έκανε να τολμήσετε ένα τέτοιο σχέδιο;

Εξαρτάται κάθε φορά από τον δημιουργό. Δεν ήταν τόσο ο ίδιος ο Kipling όσο το Βιβλίο της Ζούγκλας που προσπαθήσαμε να αποδώσουμε. Μιλάμε για ένα βιβλίο που έχουμε διαβάσει εμείς και τα παιδιά μας. Και όλοι έχουμε στο μυαλό μας ογκώδεις φιγούρες ζώων. Θα ήταν λάθος να μην ακολουθήσουμε αυτή τη λογική και στον δικό μας σχεδιασμό. Δεν ξέρω αν είναι πιο τολμηρός ο σχεδιασμός, έχουμε κάνει αρκετές υπερβάσεις και στο παρελθόν.

Υπάρχει σίγουρα ισχυρή συναισθηματική σύνδεση ανάμεσα στο Βιβλίο της Ζούγκλας και τις γενιές που προηγήθηκαν της δικής μου. Είναι το συναίσθημα ένας καταλυτικός παράγοντας για τις δικές σας πωλήσεις;

Είναι πάντα ένας παράγοντας, όχι μόνο στις πωλήσεις αλλά σε οτιδήποτε κάνουμε. Όταν αγοράζεις ένα εργαλείο γραφής ή οποιοδήποτε προϊόν της Montblanc, μπαίνει στο κάδρο το συναίσθημα. Είσαι χαρούμενος όταν κάνεις την αγορά ή λαμβάνεις το δώρο, μπορεί να συγκινηθείς. Θα χρησιμοποιήσω το παράδειγμα της ειδικής έκδοσης που κάνουμε κάθε χρόνο για τον Μικρό Πρίγκηπα. Είναι ένα βιβλίο που διάβασα στο σχολείο, ένα βιβλίο που διάβασα στα παιδιά μου και τώρα η κόρη μου το διαβάζει μόνη της. Είναι μέρος της κουλτούρας της χώρας μου, της Γαλλίας. Ήταν σχεδόν προφανές για μένα να αγοράσω αυτό το εργαλείο γραφής στα παιδιά μου.

Πολλοί άνθρωποι θεωρούν την Montblanc ένα brand δώρου, σαν ένα προϊόν που θέλουν να κάνουν δώρο σε κάποιον αγαπημένο. Είμαι σίγουρος ότι είναι μέρος της ταυτότητας του brand πια. Αλλά πώς χτίζει ένα brand μια τέτοια ιδιότητα;

Αρχικά, είναι αληθές ότι η Montblanc σαν brand θεωρείται ιδανικό για δώρο. Όταν ιδρύθηκε η εταιρεία δεν νομίζω να είχαν κάτι τέτοιο στο μυαλό τους. Αυτό που μας βοήθησε να φτάσουμε σε αυτό το σημείο νομίζω είναι το ότι μείναμε αληθινοί στις αξίες και την ποιότητά μας. Δεν υπάρχει ούτε ένας που να λάβει ένα δώρο Montblanc και να μην του αρέσει. Είναι μηδενικό το ρίσκο. Θα το εκτιμήσει πολύ το δώρο. Αυτό το μικρό λογότυπο στα προϊόντα μας, είναι ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα logo στον κόσμο. Στον κόσμο των luxury brands είναι ελάχιστα εκείνα τα logo που είναι τόσο ξεχωριστά και αναγνωρίσιμα.

Οι Writers Editions και κάποιες άλλες ειδικές εκδόσεις, είναι ένας τρόπος να προσεγγίσετε καταναλωτές που δεν θα αγόραζαν εύκολα ένα εργαλείο γραφής;

Από την εμπειρία μου με τις διάφορες ειδικές εκδόσεις, πάντα έχουμε νέους πελάτες οι οποίοι έρχονται για τη συγκεκριμένη θεματική που αναπτύσσουμε. Την ίδια στιγμή, οι περισσότερες ειδικές εκδόσεις πωλούνται στη μεγάλη τους πλειοψηφία σε συλλέκτες που αγοράζουν για παράδειγμα κάθε χρόνο από το 1992 την Writer’s Edition.

Πώς είναι να συνομιλείτε με τους συλλέκτες; Με συναρπάζει το πώς κάποιοι άνθρωποι είναι τόσο πιστοί στα αγαπημένα τους brands και πώς στέκονται δίπλα στο brand ακόμα και συμβουλευτικά. Φαντάζομαι είναι μεγάλο κομμάτι της στρατηγικής σας οι συλλέκτες.

Είναι πράγματι. Είναι πολύ σημαντικοί για εμάς. Είναι πάντα μία εκπαιδευτική εμπειρία το να βρεθείς με έναν συλλέκτη. Ξέρουν περισσότερα για το brand απ′ ό,τι εγώ και είναι και πολύ ουσιαστικοί πάντα στην κριτική τους. Τους χρειαζόμαστε πραγματικά. Γι′ αυτό και εμπλέκουμε κάποιους από αυτούς στη διαδικασία σκέψης και παραγωγής των νέων μας δημιουργιών. Χρειαζόμαστε κάποιον εξωτερικό παρατηρητή που αγαπά το brand για να μας συμβουλεύει αλλά και να μας λέει αν κάτι αντιπροσωπεύει το brand στα μάτια του ή όχι.

Υπάρχει υπερηφάνεια στη δουλειά που κάνετε;

Εργάζομαι σχεδόν 5 χρόνια για την Montblanc, 15 χρόνια για την Richemont συνολικά. Υπάρχει φυσικά μεγάλη υπερηφάνεια. Όποια κι αν είναι η αγορά ή το επάγγελμα, το να μπορείς να μιλάς και να για ένα προϊόν για το οποίο αισθάνεσαι υπερηφάνεια, είναι μαγικό. Είναι μια φανταστική δουλειά. Νιώθω πολύ περήφανος ας πούμε σήμερα να μιλάω μαζί σου για τα προϊόντα μας γιατί γνωρίζω την ποιότητα αλλά και την σκληρή δουλειά που έχει γίνει επί τρία χρόνια για να φτάσουμε στην Kipling Writer’s Edition. Έμαθα να γράφω στο σχολείο μου στη Γαλλία με μία fountain pen. Δεν γίνεται πλέον αυτό με τα σημερινά παιδιά αλλά είναι κάτι που έμαθα όταν ήμουν 5 χρονών και με ακολουθεί από τότε. Είναι φυσικό να αισθάνομαι και προσωπική σύνδεση και υπερηφάνεια που γίνομαι μέρος αυτής της διαδικασίας.

Εσείς μάθατε να γράφετε με ένα εργαλείο γραφής αλλά τα παιδιά πλέον αγαπούν περισσότερο το tablet, γράφουν κυρίως σε ηλεκτρονικές συσκευές. Αν μιλήσουμε μόνο για τα γραφικά εργαλεία της Montblanc, πώς θα προσεγγίσει η Montblanc αυτή τη γενιά;

Τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει πολλές συζητήσεις για το ποιο θα είναι το μέλλον της γραφής και πώς θα μας επηρεάσει. Σε πληροφορώ ότι τα τελευταία 4 χρόνια η Montblanc παρουσιάζει κάθε χρόνο τη μεγαλύτερη ανάπτυξη που έχει γνωρίσει στη γραφική ύλη. Όχι επειδή αλλάξαμε την επικοινωνία της. Πιστεύω είναι επειδή ακόμα κι αν υπάρχουν τα tablet και οι υπολογιστές, πάντα θα χρειαζόμαστε το βιβλίο, το χαρτί, τη γραφική ύλη. Η προσωπική μου αίσθηση είναι ότι όσο περισσότερο πηγαίνουμε προς την ψηφιακή εποχή, τόσο πιο κοντά και στην αναλογική πρέπει να είμαστε. Πριν μερικά χρόνια έλεγαν ότι τα ψηφιακά ρολόγια θα σκοτώσουν την αγορά των μηχανικών ρολογιών. Αλλά δεν είναι ίδια η χρήση. Δεν το επιλέγεις με τον ίδιο τρόπο.

Υπάρχει χώρος για καινοτομία και πειραματισμό όταν δουλεύεις για ένα brand που θέλει να μείνει πιστό στις αξίες και την παράδοσή του;

Μα το brand δημιουργήθηκε μέσα από την καινοτομία. Δημιουργήθηκε τότε το πρώτο εργαλείο γραφής που δεν έχανε μελάνι. Οτιδήποτε δημιουργήθηκε έκτοτε βασίζεται στο ίδιο DNA. Από τα υλικά που χρησιμοποιούμε για τα προϊόντα μας μέχρι τις τεχνικές αλλά και την τεχνολογία. Δεν αφήνουμε τον εαυτό μας να εφησυχάσει και να μην σκεφτεί την καινοτομία. Είναι κομμάτι του ποιοι είμαστε.

Πώς βλέπετε την ελληνική αγορά; Παρουσιάζει ενδιαφέρον για ένα brand όπως η Montblanc;

Η Montblanc είναι ένα από τα πρώτα luxury brands που παρουσιάστηκαν στην Ελλάδα, με μία μπουτίκ και κανονική παρουσία από τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Από εκείνη την εποχή έχουμε έναν αποκλειστικό συνεργάτη, την οικογένεια Τζάννες, οι οποίοι πιθανότατα είναι και οι διαχρονικότεροι συνεργάτες του brand παγκοσμίως. Σίγουρα υπήρχαν μερικά κύματα που έπρεπε να ξεπεραστούν τα προηγούμενα χρόνια στην ελληνική αγορά αλλά τα τελευταία δύο χρόνια που επισκέπτομαι συχνά τη χώρα, βλέπω το κλίμα να αλλάζει. Πιστεύω ότι και οι εκλογές που είχατε το καλοκαίρι θα βοηθήσουν στην αντιστροφή της ψυχολογίας και του κλίματος των καταναλωτών. Η προοπτική που υπάρχει, ιδιαίτερα στη βιομηχανία του τουρισμού είναι τρομερή. Αναπτύσσεται τόσο ραγδαία σε σχέση με την υπόλοιπη οικονομία και αν δουλευτεί καλά, θα είναι προς μεγάλο όφελος της χώρας. Η Montblanc έχει μια πολύ ισχυρή βάση συλλεκτών στην Ελλάδα και μέσα από την πολύ καλή δουλειά της οικογένειας Τζάννες αλλά και την παρουσία μας στην μπουτίκ, στα καταστήματα Attica, αλλά και σε άλλα καταστήματα σε όλη τη χώρα, δείχνουμε έμπρακτα ότι πιστεύουμε στην προοπτική της χώρας. Σκοπεύουμε άλλωστε να ανοίξουμε και άλλες μπουτίκ σε άλλα σημεία της Ελλάδας.

Έχοντας γνωρίσει από κοντά τη φετινή συλλογή ρολογιών της Montblanc στην Έκθεση της Γενεύης, οφείλω να πω ότι εντυπωσιάστηκα πραγματικά και εγώ και οι υπόλοιποι της αποστολής από δύο συλλογές. Την Heritage και την 1858. Μάλιστα πολλοί συλλέκτες έλεγαν ότι είναι στον πυρήνα του brand αυτές οι συλλογές. Πώς έχει πάει η συλλογή ως τώρα;

Πολύ ικανοποιητικά. Όλες οι ομάδες όταν είδαμε τα προϊόντα μερικούς μήνες πριν την Έκθεση, είχαμε την ίδια αντίδραση. Ότι ήταν ακριβώς αυτό που είναι η Montblanc. Για το Geosphere 1858 δεν έχουμε αρκετό απόθεμα, είναι τρελό. Αυτό δείχνει ότι η Montblanc είναι ένας πραγματικός παίκτης στον κόσμο της ωρολογοποιίας. Με την σειρά Heritage και την 1858, δείχνουμε ότι είμαστε στο σωστό δρόμο για να δημιουργήσουμε δύο icons για το brand.

Σας ενοχλεί όταν κάποιος δείχνει να μην εκτιμά την ιστορία και τον κόπο που υπάρχει πίσω από ένα φαινομενικά απλό αντικείμενο στο κοινό μάτι, όπως ένα πορτοφόλι ή ένα εργαλείο γραφής Montblanc;

Είμαι Γάλλος και μάλιστα Παριζιάνος, θα ήταν αφύσικο να μην ενοχλούμαι από κάτι τέτοιο. Παρ′ όλα αυτά, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, εκείνος που περνά την πόρτα της μπουτίκ μας, ακόμα κι αν δεν γνωρίζει ότι χρειάστηκαν 50 artisans για να δημιουργηθεί κάτι τόσο ντελικάτο όσο αυτό το εργαλείο γραφής για τον Kipling, μπήκε στην μπουτίκ μας γιατί εμπιστεύεται την ποιότητα Montblanc. Κι αυτό είναι κάτι που αναγνωρίζουν όλοι οι πελάτες μας παγκοσμίως.

Τα εργαλεία γραφής που δημιουργήθηκαν προς τιμήν του Kipling, όπως και όλα τα προϊόντα Montblanc θα τα βρείτε στη μπουτίκ του brand στο κέντρο της Αθήνας (Κριεζώτου 7, 210-3253610) αλλά και σε επιλεγμένα καταστήματα σε όλη τη χώρα.