Μηνύματα υπέρ της διαφάνειας και της ενίσχυσης του ανταγωνισμού με αποδέκτη τις ρυθμιστικές αρχές της Ελληνικής Πολιτείας, αλλά και ισχυρές δεσμεύσεις απέναντι στους καταναλωτές, εξέπεμψε μέσα από την ομιλία του προς την Γενική Συνέλευση των Μετόχων ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝ, Ιωάννης Αλιβιζάκης.
Αποκαλύπτοντας θετικά αποτελέσματα με αυξημένη κερδοφορία (11,7 εκατ. κέρδη προ φόρων το 2024, αυξημένα κατά 32% έναντι του 2023), ο κύριος Αλιγιζάκης τονίζει ότι η ελίν συνεχίζει την ανοδική πορεία της, παρά τις προκλήσεις στην ελληνική αγορά, η οποία χαρακτηρίζεται από παραβατικότητα και στρεβλώσεις που πλήττουν τις έντιμες εταιρείες.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ελίν υπογραμμίζει, ότι στη λίστα των πρώτων 80 παραβατικών πρατηρίων που ανακοινώθηκαν από τις αρχές του έτους δεν περιλαμβάνεται κανένα πρατήριο με το σήμα της εταιρείας.

Η δέσμευση
″Η ελίν έχει δεσμευθεί δημόσια πως, σε περίπτωση που στο μέλλον διαπιστωθεί παραβατική συμπεριφορά σε συνεργαζόμενο πρατήριο, η εταιρεία θα κατεβάσει το σήμα και θα καταγγείλει τη σύμβαση εντός 24 ωρών, χωρίς να περιμένει την προθεσμία των 10 ημερών που προβλέπει ο νόμος”, τονίζει ο κ. Αλιγιζάκης, ενώ σημειώνει ότι η κατάργηση του πλαφόν στο μεικτό περιθώριο από 1η Ιουλίου 2025 δημιουργεί προϋποθέσεις για την αποκατάσταση της εμπορικής πολιτικής και την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού, καθώς ο προηγούμενο καθεστώς ευνοούσε την παραβατικότητα και δημιουργούσε ασφυξία στους έντιμους πρατηριούχους.

10 σημεία που ξεχωρίζουν από την ομιλία του Ι.Αλιγιζάκη προς την Γενική Συνέλευση των Μετόχων της ελίν
Σταθερά ανοδική πορεία σε δύσκολο περιβάλλον
Παρά την αβεβαιότητα των τελευταίων ετών, η ελίν συνεχίζει την ανοδική πορεία της. Το 2024 τα προ φόρων κέρδη αυξήθηκαν, φτάνοντας τα 11,7 εκατ. ευρώ, χάρη στη δυναμική των διεθνών πωλήσεων.
Προκλήσεις στην ελληνική αγορά
Η εγχώρια αγορά χαρακτηρίζεται από παραβατικότητα και στρεβλώσεις που πλήττουν τις έντιμες εταιρείες. Η ελίν επέλεξε τον δύσκολο δρόμο: αυστηρά κριτήρια επιλογής συνεργατών, επενδύσεις σε ελέγχους ποιότητας με Bureau Veritas και Lloyd’s Register και μηδενική ανοχή στην παραβατικότητα.
Κανένα πρατήριο ελίν στις λίστες των παραβατικών – Δέσμευση για άμεση αντίδραση σε περίπτωση παραβατικής συμπεροφοράς
Στη λίστα των πρώτων 80 παραβατικών πρατηρίων που ανακοινώθηκαν από τις αρχές δεν περιλαμβάνεται κανένα πρατήριο με σήμα ελίν. Πρόκειται για επιβεβαίωση της στρατηγικής επιλογής της εταιρείας να λειτουργεί με διαφάνεια και αυστηρούς ελέγχους, μέσω της συνεργασίας με τους διεθνείς οργανισμούς Bureau Veritas και Lloyd’s Register.
Η ελίν έχει δεσμευθεί δημόσια πως, σε περίπτωση που στο μέλλον διαπιστωθεί παραβατική συμπεριφορά σε συνεργαζόμενο πρατήριο, η εταιρεία θα κατεβάσει το σήμα και θα καταγγείλει τη σύμβαση εντός 24 ωρών, χωρίς να περιμένει την προθεσμία των 10 ημερών που προβλέπει ο νόμος.
Καταργήθηκε το πλαφόν – Επιστροφή στον ανταγωνισμό
Η κατάργηση του πλαφόν στο μεικτό περιθώριο από 1η Ιουλίου 2025 δημιουργεί προϋποθέσεις για την αποκατάσταση της εμπορικής πολιτικής και την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού. Το προηγούμενο καθεστώς ευνοούσε την παραβατικότητα και δημιουργούσε ασφυξία στους έντιμους πρατηριούχους.
Διεθνείς δραστηριότητες: Ανάπτυξη με νέες επενδύσεις
Το 83% των πωλήσεων του 2024 προήλθε από το εξωτερικό. Η ελίν διατηρεί παρουσία σε 15 χώρες, ενώ ξεχωρίζει η μακροχρόνια επένδυση στην Ισπανία, που ενισχύει τη δυνατότητα εφοδιασμού χωρών που χρησιμοποιούν μαζούτ για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή χώρες της Μ. Ανατολής όπου δεν υπάρχουν περιορισμοί στη χρήση ορυκτών καυσίμων.
Μεγάλες προκλήσεις από τον αθέμιτο ανταγωνισμό με ρωσικά καύσιμα και μειωμένη διεθνή ζήτηση.
Το 2025 ξεκίνησε με προκλήσεις αλλά και αισιοδοξία
Το πρώτο εξάμηνο του 2025 κινήθηκε σε δύσκολες γεωπολιτικές συνθήκες. Παρά τις προκλήσεις στο διεθνές εμπόριο, η εσωτερική αγορά εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 8% και αύξηση κερδοφορίας. Η σταδιακή επιστροφή στην κανονικότητα δημιουργεί αισιοδοξία.
Η ποιότητα ήταν το μοναδικό «γήπεδο» που επένδυσε η ελίν. Οι συνθήκες της παραβατικότητας περιόρισαν την ανάπτυξή της στα αστικά κέντρα. Οι σημερινές συνθήκες όμως την ευνοούν. Υπάρχει ξεκάθαρη στροφή των καταναλωτών στο σήμα «ελίν», το οποίο αντιπροσωπεύει την ΠΟΙΟΤΗΤΑ.
Επενδύσεις με ορίζοντα το 2030
Η ελίν προχωρά στον ενεργειακό της μετασχηματισμό με σταθμούς LNG-CNG, ταχυφορτιστές σε συνεργασία με τη ΔΕΗ Blue και επενδύσεις σε ΑΠΕ μέσω της electricon και aerion. Ο στόχος είναι η ενίσχυση της θέσης της στην Ελλάδα και η περαιτέρω ανάπτυξη στο εξωτερικό.
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Το 2024, η ελίν στήριξε πάνω από 1.000 οικογένειες σε 48 δήμους μέσω EMPHASIS και HUMANITY. Προχώρησε σε δράσεις προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος με την Aegean Rebreath και συμμετείχε ενεργά στον αθλητισμό, χορηγώντας παγκόσμιους πρωταθλητές και την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή.
Προβληματισμοί για το μέλλον του Κλάδου
Η πολιτεία αντιμετωπίζει τον Κλάδο Εμπορίας ως «μεσάζοντα», ή «χονδρέμπορα» που λειτουργεί κερδοσκοπικά, αγνοώντας τις ευθύνες που έχει αναλάβει για τον εφοδιασμό όλης της Χώρας, για όλες τις οικονομικές δραστηριότητες που απαιτεί τεχνογνωσία και τεράστια κεφάλαια σε υποδομές, τη συνεισφορά σε δασμούς για την εφαρμογή της δημόσιας πολιτικής και τη σημασία του για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Παράλληλα, οι πολιτικές της Ε.Ε. οδηγούν σε μέτρα που απειλούν τη βιωσιμότητα του Κλάδου αν δεν υπάρξει αναθεώρηση στόχων με ρεαλισμό και ευελιξία.
Η στρατηγική της ελίν
Με πενταετές πλάνο ανάπτυξης έως το 2030, η ελίν επιδιώκει να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της στην Ελλάδα και να επεκταθεί σε νέες αγορές, συνδυάζοντας ποιότητα, καινοτομία και ανθεκτικότητα απέναντι στις κρίσεις.
Η ομιλία του διευθύνοντος συμβούλου, κ. Γιάννη Αλιγιζάκη, στη Γενική Συνέλευση Μετόχων της ΕΛΙΝ
Τα τελευταία 10 χρόνια η κερδοφορία της ελίν παρουσιάζει, εν μέσω ενός αβέβαιου και ιδιαίτερα δύσκολου επιχειρησιακού περιβάλλοντος, μια σταθερά ανοδική πορεία.
Ιδιαίτερα τα τελευταία 3 χρόνια, οι γεωπολιτικές κρίσεις έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον, ιδιαίτερα ευμετάβλητο, στο οποίο πρέπει έγκαιρα να προσαρμοσθούμε, να αναλάβουμε πρωτοβουλίες και να αξιοποιήσουμε τις θετικές προοπτικές που δημιουργούνται.
Το 2024 στόχος ήταν να επιβεβαιώσουμε αυτή την σταθερή πορεία μας.
Τα έσοδα της ελίν προέρχονται από 2 βασικές αγορές.
Την Ελληνική και τη Διεθνή.
Οι προοπτικές της κάθε αγοράς είναι διαφορετικές και εξαρτώνται από τα δεδομένα που ισχύουν στην συγκεκριμένη αγορά.
Το 2024, και αυτό ισχύει και για το α’ εξάμηνο του 2025, οι συνθήκες στις 2 αγορές ήταν οι εξής:
Σε ό,τι αφορά την Εσωτερική Αγορά που περιλαμβάνει πωλήσεις στο Δίκτυο των πρατηρίων, στην Βιομηχανία και τις μαρίνες, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί η ελληνική αγορά καυσίμων εδώ και 4 χρόνια, δεν είναι αυτές που επιζητά και απαιτεί οποιοσδήποτε υγιής επιχειρηματικός οργανισμός.
Και τί άλλο μπορεί να ζητά ο οποιοσδήποτε επιχειρηματίας που επενδύει στην ελληνική αγορά. Το απολύτως αυτονόητο. Μια αγορά με συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού, χωρίς αδικαιολόγητες και αναίτιες κρατικές παρεμβάσεις.
Η ελληνική αγορά είναι δυστυχώς, μια αγορά με στρεβλώσεις.
Και είναι αυτές οι στρεβλώσεις που έχουν αποθαρρύνει οποιονδήποτε Έλληνα ή ξένο, επενδυτή να επενδύσει σε μια αγορά που αντικειμενικά, έχει όλες τις προοπτικές μιας πολύ δυναμικής ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.
Και αποτελεί και την αιτία που οι πολυεθνικές εταιρείες αποχώρησαν και καμία άλλη δεν σκέπτεται να επενδύσει εδώ.
Ποιες είναι οι βασικές στρεβλώσεις;
Η πρώτη αφορά την διαχρονική παραβατικότητα που χαρακτηρίζει την αγορά, είτε με τις διάφορες μορφές λαθρεμπορίου, είτε με παραβιάσεις μηχανισμών στις αντλίες των πρατηρίων, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να είναι το μεγάλο θύμα μιας μεγάλης κλοπής που διαρκώς αυξάνει.
Η ελίν στην ανάπτυξη του Δικτύου, επέλεξε τον δύσκολο δρόμο.
Δηλαδή :
Αυστηρή επιλογή συνεργατών στο Δίκτυό της,
Άρνηση να αυξήσει το μερίδιό της σε αγορές όπως η Αθήνα, άκρως παραβατικές
Και επενδύσεις σημαντικών κεφαλαίων για την διασφάλιση, τον έλεγχο της ποιότητας των προϊόντων της, σε όλη της την εφοδιαστική αλυσίδα.
Και αυτό, διότι πρόβλημα υπάρχει και στο μεταφορικό κομμάτι, και βεβαίως στο ίδιο το πρατήριο.
Αναμφίβολα, μας κόστισε πολύ η επιλογή αυτή.
Περιορίσαμε πολύ την ανάπτυξή μας, στα 2 μεγάλα αστικά κέντρα που καλύπτουν το 50% της εσωτερικής κατανάλωσης, και απωλέσαμε μερίδιο.
Αρνηθήκαμε συνεργασίες που θα μας προσέφεραν μεγάλα έσοδα και αύξηση μεριδίων, αλλά θα αντιστρατεύονταν τις αρχές μας.
Το 2024 με την ψήφιση του νόμου περί Δέουσας Επιμέλειας που προβλέπει σφράγιση για 2 χρόνια των πρατηρίων, τα πράγματα σε ότι αφορά την παραβατικότητα, άρχισαν να αλλάζουν για πρώτη φορά.
Χάρις στην σωστή και αποτελεσματική συνεργασία της ΑΑΔΕ και της ΕΛ.ΑΣ., ένας μεγάλος αριθμός πρατηρίων στην Αθήνα πιάσθηκε για άκρως παραβατικές συμπεριφορές.
Λαθρεμπόριο με διαλύτες και πειραγμένες αντλίες που έδιναν πολύ μικρότερη ποσότητα στον καταναλωτή από αυτή που πλήρωνε.
Ο νέος νόμος που αποφασίσθηκε στο τέλος του 2023, προβλέπει την διετή σφράγιση πρατηρίων. Από τον Ιούνιο του 2024 που ξεκίνησε η εφαρμογή του νέου νόμου, έως σήμερα, έχει ανακοινωθεί η σφράγιση σε πάνω από 80 παραβατικά πρατήρια.
Στον πρώτο αυτό κατάλογο των 80 πρατηρίων, ένας αριθμός σχετικά μικρός σύμφωνα τουλάχιστον με τις ομοσπονδίες βενζινοπωλών που ξέρουν σε βάθος το πρόβλημα, θα υπάρξει συνέχεια, αφού σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Πολιτείας, υπάρχει ένας συνολικός αριθμός πάνω από 200 πρατήρια στα οποία εξετάζουμε τα στοιχεία, εάν όντως είναι παραβατικά.
Όμως, στην λίστα των 80 αυτών πρατηρίων που δημοσιοποιήθηκαν από το τέλος του 2024 έως σήμερα, δεν υπάρχει κανένα πρατήριο της ελίν.
Είναι μια δικαίωση της πολιτικής μας που ακολουθούμε με απόλυτη συνέπεια, αλλά μας έχει κοστίσει πολύ, όπως εξήγησα.
Και είναι ο βασικός λόγος που στην Εσωτερική Αγορά καταγράφουμε ζημιές.
Το γεγονός ότι δεν υπάρχει κανένα πρατήριο της ΕΛΙΝ στην λίστα, είναι αποτέλεσμα 2 παραγόντων.
Κατ` αρχήν ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου, απολύτως πρωτοποριακού για την Ελλάδα με συμμετοχή 2 τεράστιων διεθνών οργανισμών, της Bureau Veritas που κάνει τους ελέγχους, και των Lloyd`s στην συνέχεια που πιστοποιεί τα αποτελέσματα των ελέγχων, ενώ παράλληλα σε όλη την διάρκεια του έτους γίνονται απροειδοποίητα έλεγχοι από την ελίν.
Τα αποτελέσματα των ελέγχων που γίνονται, κοινοποιούνται στην ΑΑΔΕ.
Βεβαίως, σχεδόν όλες οι εταιρείες έχουν ένα σύστημα ελέγχου.
Είτε οι ίδιες, είτε σε συνεργασία με τρίτους.
Συστήματα, είτε αυστηρά είτε ελαστικά, που όμως από μόνα τους δεν μπορούν να διασφαλίσουν την ασφάλεια στον καταναλωτή αν δεν υπάρχει παράλληλα, και μια πολύ αυστηρή επιλογή συνεργατών.
Αυτό βέβαια αφορά την κάθε εταιρεία ξεχωριστά, και η κάθε εταιρεία κρίνεται από αυτές τις επιλογές της. Διότι ο δεύτερος παράγοντας που βοήθησε στο να μην είμαστε στην πρώτη λίστα, είναι ότι επιλέγουμε με πολύ αυστηρά κριτήρια, με ποιον θα συνεργασθούμε.
Και φυσικά, είναι ενδεχόμενο στην επόμενη δημοσιοποίηση παραβατικών πρατηρίων και στο Δίκτυο της ελίν των 550 πρατήρια, να βρεθεί ένας ή δυο παραβατικοί.
Διότι σήμερα, λόγω του πλαφόν που έληξε προχθές, αλλά παρέμεινε στην αγορά 4 χρόνια, ακόμα και κάποιοι μέχρι χθες, έντιμοι πρατηριούχοι επιλέγουν την παραβατικότητα προκειμένου να επιβιώσουν.
Διότι με τα περιθώρια που προέβλεπε το πλαφόν, ούτε εταιρεΦίες ούτε πρατήρια θα μπορούσαν να επιβιώσουν σε βάθος χρόνου. Εκτός αν είχαν έσοδα από άλλες δραστηριότητες.
Διαφορετικά, για αρκετούς ήταν μονόδρομος.
Παραβατικότητα ή αποχώρηση.
Με την εξέλιξη αυτή, ο πρατηριούχος που ήξερες όταν τον επέλεγες, σήμερα με την οικονομική πίεση που υπάρχει, μπορεί να αλλάξει. Να γίνει παραβατικός.
Αλλά για μια εταιρεία, όταν αυτό συμβαίνει, θα πρέπει να είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό. Μια εξαίρεση στον κανόνα.
Στην περίπτωση λοιπόν αυτή, που θα βρεθεί στο Δίκτυό μας παραβατικό πρατήριο, η δέσμευση της ελίν είναι ότι από την στιγμή που θα δημοσιοποιηθεί, την επόμενη ημέρα και όχι σε 10 που προβλέπει ο νόμος, θα έχει κατεβάσει το σήμα και θα έχει καταγγείλει την σύμβαση.
Κάτι που δεν γίνεται σε όλες τις περιπτώσεις, μέχρι σήμερα.
Σε ό,τι αφορά την Πολιτεία, έχουν γίνει μέσα στο 2024 πολύ σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση του ελέγχου της παραβατικότητας.
Ιδιαίτερα, από το Υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ, ενώ είναι πολύ σημαντική η συνεισφορά του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Όμως, εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά ζητήματα που δεν μας επιτρέπουν να αισθανθούμε ότι λειτουργούμε σε μια υγιή αγορά.
Ζητήματα όπως η μη εφαρμογή του νόμου, είτε λόγω αποφάσεων των πρωτοδικείων, είτε λόγω ολιγωρίας και έλλειψης συντονισμού των εμπλεκόμενων υπουργείων. Αποτέλεσμα η διαχείριση του προβλήματος να γίνεται δυσκολότερη σε έναν Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος είναι σε πλήρη σύγχυση, δεν κατανοεί το πρόβλημα σε βάθος και «τσουβαλιάζει» όλες τις εταιρείες και όλα τα πρατήρια, στην άποψη ότι όλοι είναι ίδιοι.
Δεν είναι έτσι τα πράγματα.
Υπάρχει ακόμα ένας μεγάλος αριθμός έντιμων πρατηριούχων που αγωνίζονται να επιβιώσουν και ένας αριθμός εταιριών που σέβεται το σήμα που έχουν τα πρατήριά του.
Διάβασα τις προηγούμενες ημέρες, τις ανακοινώσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Πιερακάκη. Αναφέρθηκε στην ενσωμάτωση του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ, επισημαίνοντας ότι η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων υπονομεύει την αποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού.
Αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα.
Δεν υπάρχει ένας συντονιστής μεταξύ των 4 εμπλεκόμενων Υπουργείων και της ΑΑΔΕ που θα έχει την ευθύνη του συντονισμού και της υλοποίησης όλων των αποφάσεων, και γι` αυτό παρουσιάζονται όλες αυτές οι παθογένειες. Και το βλέπουμε στους ελέγχους που γίνονται στην αγορά, όπου τα Υπεύθυνα Υπουργεία είναι πολλά. Στις ΚΥΑ που συνυπογράφουν 3 ή 4 Υπουργεία.
Γυρνώντας στο 2024, η δεύτερη στρέβλωση στην Εσωτερική Αγορά που επηρέασε σε πολύ μεγάλο βαθμό την κερδοφορία μας το 2024, ήταν η παράταση τον Ιανουάριο, εντελώς αδικαιολόγητα, για έναν ακόμη χρόνο της επιβολής του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους.
Μια απόφαση εντελώς αδικαιολόγητη, διότι είχαν εκλείψει όλοι οι λόγοι που ή Πολιτεία είχε εκφράσει για την αναγκαιότητα επιβολής πλαφόν.
Δεν υπήρχαν οι επιπτώσεις από την ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο Ουκρανίας – Ρωσίας, σε ό,τι αφορά το επίπεδο των διεθνών τιμών.
Οι τιμές το 2024 ήταν στο επίπεδο των τιμών του 2021.
Ο πρώτος στόχος ενός πλαφόν που είναι η προστασία του καταναλωτή, προφανώς δεν επιτυγχάνεται και δεν προστατεύεται ο καταναλωτής, αφού το πλαφόν αφορά το 6,5% της τιμής και το υπόλοιπο είναι φόροι.
Το πιο σημαντικό, όμως, ήταν ότι υπήρξε το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού μετά από μια τετραετή έρευνα στον Κλάδο, που επιβεβαίωνε ότι όχι μόνο λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός σε ένα ιδιαίτερα παραβατικό περιβάλλον, αλλά και τα περιθώρια κέρδους στην αγορά ήταν οριακά θετικά, έως και αρνητικά. Εάν λοιπόν η Πολιτεία επιλέγει στην αγορά αυτή να διατηρεί το πλαφόν και το οποίο δεν είναι ποσοστιαίο, αλλά είναι ένα σταθερό ποσό, τότε τα αποτελέσματα τα είδαμε και θα έπρεπε να τα περιμένει η Πολιτεία.
Διότι το «κερασάκι στην τούρτα» είναι ότι άθελά της, η Πολιτεία ενισχύει την παραβατικότητα με την διατήρηση του πλαφόν, διότι υπάρχει και ένα οικονομικό όριο αντοχής στους έντιμους πρατηριούχους που κάποια στιγμή, είτε λοξοκοιτάνε, είτε παραδίδουν το πρατήριο στους μόνους που είναι διατεθειμένοι να το αποκτήσουν, δηλαδή στους παραβατικούς.
Και αυτό επιβεβαιώνεται και από την έρευνα του ΕΜΠ, ότι το 2024 αυξήθηκε ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων. Και το σημαντικότερο, επιβεβαιώνεται από τον ίδιο τον Κλάδο των πρατηριούχων, την ΟΒΕ και την ΠΟΠΕΚ.
Αυτή ήταν η εικόνα στην μία από τις 2 βασικές μας αγορές που αφορά το σύνολο των πωλήσεων στην Ελλάδα.
Η Διεθνής αγορά και το Διεθνές Εμπόριο που δραστηριοποιούμαστε και αποτελεί το 83% των συνολικών μας πωλήσεων του 2024, με διεθνείς συνεργασίες σε 15 χώρες σε όλο τον κόσμο, χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά περίπλοκες και απρόβλεπτες γεωπολιτικές εξελίξεις που επηρεάζουν καθοριστικά την προοπτική ανάπτυξής μας.
3.000.000 των πωλήσεών μας αφορούν πωλήσεις στο εξωτερικό, οι οποίες κατατάσσουν την ελίν μέσα στις 5 μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρείες της χώρας.
Μια δραστηριότητα εξαιρετικά δύσκολη, ιδιαίτερα όταν δεν διαθέτεις Διυλιστήριο να σε στηρίζει.
Όμως, επενδύουμε συνεχώς τόσο σε στελέχωση, όσο και σε υποδομές, με πιο πρόσφατη την μακροχρόνια επένδυση στην Ισπανία για ενοικίαση δεξαμενών, με στόχο την ανάπτυξη πωλήσεων Μαζούτ σε χώρες που το χρησιμοποιούν για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Χώρες όπως η Κύπρος που την εφοδιάζουμε με σχεδόν 1.000.000 ΜΤ Μαζούτ, είτε χώρες όπου η χρήση Μαζούτ δεν έχει τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί στις χώρες της Ε.Ε., λόγω της πράσινης μετάβασης.
Όμως, και η Διεθνής αγορά είχε το 2024 τα προβλήματά της.
Το πιο σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε το 2024, λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων, είναι ο παράνομος εφοδιασμός χωρών που αποτελούσαν στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, παραδοσιακούς μας πελάτες με ρωσικής προέλευσης προϊόντα, είτε βενζίνες είτε diesel είτε jet, τα οποία διϋλίζονται σε γειτονικά Διυλιστήρια και εμπορεύονται χωρίς την ρωσική ετικέτα σε αρκετές χώρες ακόμα και της Ε.Ε.
Υπάρχει παράλληλα ένα γενικότερο πρόβλημα.
Η Ευρώπη περιορίζει συνεχώς την ενεργειακή της εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα.
Συνεπώς, έπρεπε το 2024 να στραφούμε σε νέες αγορές που αναπτύσσονται. Σε αγορές που δεν υπάρχουν περιορισμοί, ανάλογα αυτών της Ε.Ε., στην χρήση ορυκτών καυσίμων. Περιοχές όπως Μέση Ανατολή, Δυτική Αφρική, οι χώρες του Κόλπου. Και αυτό μας προσέφερε η επένδυση στην Ισπανία κοντά στο Γιβραλτάρ.
Αυτό λοιπόν ήταν το επιχειρησιακό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιηθήκαμε το 2024, σε αυτό το τόσο ρευστό περιβάλλον που ο στόχος μας ήταν να επαναλάβουμε το θετικό αποτέλεσμα του 2023, ή τουλάχιστον ένα αποτέλεσμα κοντά σε εκείνο των προηγούμενων ετών.
Το αποτέλεσμα του 2024, μας δικαίωσε.
Τα κέρδη χρήσεως του 2024 ανέρχονται προ φόρων στο ποσό των 11.612.965 ευρώ.
Μια αύξηση 15% σε σχέση με πέρυσι, με ένα αποτέλεσμα καλύτερο από το 2023, το οποίο επιβεβαιώνει την σταθερά ανοδική κερδοφορία που εμφανίζει τα τελευταία χρόνια.
Ένα αποτέλεσμα που επιτεύχθηκε, παρά τις 2 πολύ σημαντικές στρεβλώσεις που υπάρχουν στην ελληνική αγορά, και τα προβλήματα στην Διεθνή αγορά, χάρις στα σημαντικά έσοδα από τις Διεθνείς Πωλήσεις που σε μεγάλο μέρος οφείλοντο στην λειτουργία για πρώτη χρονιά της εγκ/σης στην Ισπανία.
Όμως, σημαντικό ρόλο στην επίτευξη της κερδοφορίας στις δραστηριότητες της Ελλάδος έπαιξαν τα εξής γεγονότα:
Η ανάπτυξη των πωλήσεών μας στην Εσ. Αγορά, σε ποσοστό 5%.
Η απόκτηση 20 νέων πρατηρίων τα 6 εκ των οποίων είναι στην Αθήνα, σε μια περιοχή που υπολειπόμαστε.
Η διατήρηση του κυριαρχικού μας ρόλου στις βιομηχανικές πωλήσεις, τόσο σε υγρά όσο και σε στερεά καύσιμα.
Οι επενδύσεις που κάνουμε στις 15 μεγαλύτερες μαρίνες της χώρας.
αλλά και η δημιουργία νέων πηγών εσόδων, όπως είναι η στρατηγική μας με τις πωλήσεις της electricon, στην αγορά της Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Αυτή ήταν η εικόνα του 2024 για την ελίν.
Τί περιμένουμε για το 2025 και ποια είναι η μέχρι σήμερα πορεία μας, στο α` εξάμηνο;
Το 2025 είναι μια δύσκολη χρονιά, ιδιαίτερα το α` εξάμηνο, διότι σχεδόν όλες οι δυσκολίες του 2024 υπήρξαν αυτούσιες και στο α` εξάμηνο του 2025.
Το βασικό πρόβλημα είναι , ότι κυριαρχεί η γεωπολιτική πολυπλοκότητα, μια εξέλιξη που καθιστά το αποτέλεσμα του 2025 αβέβαιο.
Οι συνεχείς γεωπολιτικές εξελίξεις αποτελούν πλέον ένα κρίσιμο ζήτημα, το οποίο οφείλεις να διαχειρισθείς με ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να προχωρήσεις στην χάραξη μιας σωστής και αποτελεσματικής στρατηγικής.
Η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ με τελείως διαφορετικές θέσεις, είτε στα ζητήματα οικονομικών σχέσεων μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ, είτε στα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής και της αναγκαιότητας για πράσινη μετάβαση, έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα, τα οποία επηρέασαν και άλλαξαν τα χρονοδιαγράμματα της πράσινης μετάβασης.
Αλλά και η νέα μεγάλη κρίση στην Μ. Ανατολή με τον πόλεμο Ισραήλ – Ιράν, επιβεβαιώνουν απόλυτα την ανάγκη χάραξης από εδώ και εμπρός μιας σωστής στρατηγικής που προϋποθέτει να έχεις διαβάσει καλά τα δεδομένα.
Παράλληλα, η «γειτονιά» μας η Ευρώπη, βρίσκεται σε μια μεγάλη πολιτική και οικονομική κρίση με μια Ε.Ε., αδύναμη να διαχειρισθεί τις σημαντικές προκλήσεις και σε έναν σχεδιασμό μιας ενεργειακής πολιτικής που δημιουργεί αρκετά ερωτηματικά.
Αυτό, πρακτικά, σημαίνει συνεχή ανατροπή των καινοτόμων τεχνολογιών που αφορούν τις μελλοντικές ενεργειακές μας επιλογές και σήμερα τουλάχιστον η αγορά των ορυκτών καυσίμων, δείχνει να έχει πολύ μεγαλύτερο μέλλον από ότι αρχικά είχε εκτιμηθεί.
Αυτή η εξέλιξη καθορίζει την στρατηγική που θα ακολουθήσει η ελίν τα αμέσως επόμενα χρόνια, σε ό,τι αφορά τον ενεργειακό της μετασχηματισμό. Δηλαδή αν θα συνεχίσουμε και τα επόμενα χρόνια, τις επενδύσεις μας στις παραδοσιακές αγορές, και δεν θα ρισκάρουμε να παρασυρθούμε σε αγορές που θέλουν πολύ χρόνο για να «ωριμάσουν».
Το περιβάλλον σήμερα στην Ελλάδα είναι σαφώς θετικότερο από πέρυσι.
Η ελληνική οικονομία είναι σε καλή πορεία και για την οποίαν υπό προϋποθέσεις, το 2025 μπορεί να αποτελέσει χρονικό ορόσημο.
Υπάρχει επίσης η αισιοδοξία, που πηγάζει από την ενεργοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που θα δώσει ώθηση σε στρατηγικούς τομείς και θα διαμορφώσει για τον Κλάδο, ένα τοπίο πλούσιο σε ευκαιρίες.
Παράλληλα, η μείωση των επιτοκίων από πλευράς Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και η σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού δημιουργούν ένα ευνοϊκό μακροοικονομικό περιβάλλον.
O ΙΟΒΕ εκτιμά μια ανάπτυξη 2,2% το 2025 με την επιφύλαξη, ότι οι έντονες αλλεπάλληλες μεταβολές στην δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, εάν εξελιχθούν αρνητικά, θα επιδεινώσουν μεσοπρόθεσμα τις προοπτικές και της ελληνικής οικονομίας.
Σε αυτό το βελτιωμένο επιχειρηματικό περιβάλλον κινούμαστε, από την αρχή του χρόνου.
Η πρώτη σημαντική βελτίωση που αφορά την ανάπτυξη πωλήσεων της ελίν είναι, ότι έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες σε ό,τι αφορά την παραβατικότητα, και έχει ενισχυθεί σημαντικά η εμπιστοσύνη του καταναλωτή σε ό,τι αφορά το σήμα «ελίν». Συγχρόνως, αναπτύσσεται το δίκτυό μας μέσα στο α` εξάμηνο του 2025 με 15 νέα σημεία.
Και βέβαια είναι πολύ σημαντική η απόφαση της Πολιτείας να καταργήσει το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους από την 1η Ιουλίου.
Το μέτρο του πλαφόν, του οποίου η εφαρμογή το 2022 σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες, επιβεβαίωσε το ουδέν μονιμότερο του προσωρινού, παρατάθηκε επανειλημμένως, διότι την υγειονομική κρίση την διαδέχθηκε η εφοδιαστική και στην συνέχεια η ενεργειακή κρίση.
Βέβαια, οι κρίσεις έπληξαν όχι μόνο την ελληνική οικονομία, αλλά την παγκόσμια και σε ελάχιστες μόνο χώρες της Ε.Ε. αρχικά επεβλήθη πλαφόν, το οποίο στην συνέχεια καταργήθηκε.
Η διαχείριση του επιπέδου των τιμών στην Ε.Ε. δεν αφορά νομοθεσίες περί αισχροκέρδειας, αλλά ρυθμίζεται από το δίκτυο του ανταγωνισμού που απαγορεύει είτε την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, είτε εναρμονισμένες πρακτικές. Αυτό ακριβώς που έλεγξε η Επιτροπή Ανταγωνισμού επί 4 χρόνια.
Τί θα συμβεί στην αγορά μετά την κατάργηση;
Πολύ απλά, θα υπάρχει επαναφορά της εμπορικής πολιτικής μεταξύ των εταιριών, η οποία μετά την επιβολή του πλαφόν είχε σταματήσει, σταματώντας και τον ανταγωνισμό.
Δεν νομίζω ότι θα υπάρξει κύμα ανατιμήσεων, διότι το οικονομικό κλίμα και ο ανταγωνισμός, θεμιτός και αθέμιτος, δεν το επιτρέπουν. Διότι αθέμιτος ανταγωνισμός μέσω των παραβατικών, εξακολουθεί να υπάρχει.
Το γεγονός ότι στα 4 χρόνια, χωρίς να υπάρχει καμία λογική σε αυτό, κληθήκαμε να απορροφήσουμε αυξημένα κόστη, είτε αυτά αφορούν το μισθολογικό, είτε το χρηματοοικονομικό, είτε το μεταφορικό και έναν πληθωρισμό διψήφιο, σημαίνει ότι θα υπάρξει μια λογική αύξηση του περιθωρίου, διότι ο ανταγωνισμός όπως λέει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι ιδιαίτερα έντονος και τα περιθώρια αρνητικά.
Το πιο σημαντικό, όμως, που αφορά την κατάργηση του πλαφόν, είναι ότι σε συνδυασμό με τις ενέργειες της ΑΑΔΕ και της ΕΛ.ΑΣ., θα μειωθεί ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων, διότι θα παύσουν οι πρατηριούχοι να εγκαταλείπουν τα πρατήρια.
Στις εταιρείες θα δοθεί η δυνατότητα να διαμορφώσουν την εμπορική τους πολιτική με μεγαλύτερη ευελιξία να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά του.
Η ελίν, με αφετηρία το β` εξάμηνο του 2025, θα επενδύσει πολύ περισσότερο στην ποιότητα, στην βιωσιμότητα, στην καινοτομία, ώστε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της πράσινης μετάβασης στον δρόμο προς το 2030 – 2035.
Συνεπώς οι προοπτικές, συνολικά της Εσωτερικής Αγοράς είναι για το 2025 θετικές.
Δεν είναι όμως αντίστοιχα θετικές οι συνθήκες της Διεθνούς Αγοράς για την ελίν, σήμερα.
Τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου του 2025, έχουν επηρεασθεί αρνητικά από την μειωμένη κερδοφορία του Δ. Εμπορίου, η οποία κυρίως οφείλεται σε κάποιο βαθμό στον αθέμιτο ανταγωνισμό που εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε στο Δ. Εμπόριο, με ρωσικά προϊόντα, παρά την διατήρηση των κυρώσεων που έχει επιβάλλει η Ε.Ε.
Όμως, ο πιο σημαντικός μας παράγοντας για την μείωση των εσόδων του Δ. Εμπορίου είναι η μειωμένη ζήτηση, σε σχέση με την προσφορά, και οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης των μεγάλων χωρών της Ε.Ε., αλλά και της Κίνας, έχουν οδηγήσει τα περιθώρια στην διεθνή αγορά σε ιστορικά, χαμηλά επίπεδα, αντίθετα με ό,τι συνέβαινε κατά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Η ελίν έχει το πλεονέκτημα ότι δραστηριοποιείται σε διαφορετικές αγορές.
Αυτό της επιτρέπει να επιμερίζει τους κινδύνους. Και αυτό επιδιώξαμε να κάνουμε στο α` εξάμηνο.
Στα πλαίσια αυτά, ένα τμήμα των απωλειών από τα έσοδα του Δ. Εμπορίου στο α` εξάμηνο του 2025, καλύπτεται από τις καλύτερες επιδόσεις άλλων αγορών μας, σε σχέση με εκείνες του 2024, όπως π.χ. στην Εσ. Αγορά που εμφανίζουμε στο α` εξάμηνο αύξηση πωλήσεων 8% και αύξηση κερδοφορίας.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, το 2025 και ιδιαίτερα με την κρίση στην Μ. Ανατολή, εξελίσσεται για την ελίν σε μια ακόμα δύσκολη χρονιά, κάτι που μας έχει γίνει πλέον συνήθεια, και με διαφορετικούς τρόπους το αντιμετωπίζουμε, αυξάνοντας έσοδα, ή μειώνοντας δαπάνες.
Όμως, είμαι αισιόδοξος.
Και κυρίως μεσοπρόθεσμα.
Η ελίν είναι μια πολύ ποιοτική εταιρεία. Σε ένα περιβάλλον που αλλάζει, σταδιακά βελτιώνεται, απομακρύνονται οι παραβατικοί από όπου και αν προέρχονται, εκτιμώ ότι οι συνθήκες στην ελληνική αγορά ευνοούν πλέον την εμπορική φιλοσοφία της ελίν που στηρίζεται στην Ποιότητα.
Για να το πω με όρους ποδοσφαιρικούς, η ποιότητα είναι το δικό μας γήπεδο και εκτιμώ ότι θα εισπράξουμε το επόμενο διάστημα όλα αυτά που χάσαμε, επιχειρώντας σε μια αγορά αθέμιτου ανταγωνισμού.
Σε ό,τι αφορά το Δ. Εμπόριο, όπως όλες οι αγορές, και αυτή κάνει τον κύκλο της λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων. Σήμερα είναι σε έναν καθοδικό. Όμως, έχουμε αυξήσει όλες τις υποδομές, στρεφόμαστε σε νέες αγορές, εκτός Ευρώπης, σίγουρα η Ισπανία βοηθάει, άρα δεν είναι μακριά η στιγμή που θα επανέλθει η Διεθνής αγορά στον ανοδικό της κύκλο και τότε θα είμαστε έτοιμοι.
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ
Το 2024 δεν ήταν μόνο ένα έτος που πετύχαμε μια πολύ υψηλή κερδοφορία.
Η συνεισφορά μας στην Κοινωνία με πολλαπλές δράσεις, με επίκεντρο το Περιβάλλον, τον Αθλητισμό και την Κοινωνία, συνεχίσθηκε και το 2024 με εξαιρετικό αποτέλεσμα.
Μέσω 2 φορέων που συνεργαζόμαστε, την “EMPHASIS” και την “HUMANITY GREECE” στηρίξαμε ένα εύρος κοινωνικών προγραμμάτων σε 27 διαφορετικές περιοχές της χώρας, σε 48 Δήμους, προσφέροντας ολική βοήθεια και στήριξη σε πάνω από 1.000 οικογένειες.
Διευρύναμε την συνεργασία με την “AEGEAN REBREATH” σε ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα που αφορούσε 4 νησιά και 14 λιμάνια, με στόχο την πρόληψη θαλάσσιας ρύπανσης και προστασίας του σημαντικού δημοσίου πλούτου μας και δημιουργήσαμε ένα νέο ερευνητικό πρόγραμμα για τον βυθό της θάλασσας, το “Marine Census”.
Τέλος, στον τομέα του Αθλητισμού χορηγήσαμε τους 2 Ολυμπιονίκες και παγκόσμιους πρωταθλητές (Μίλτο Τεντόγλου & Στέλιο Μαλακόπουλοε) και συνεργασθήκαμε με την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή στην Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία, με ενέργειες σε 43 πόλεις και 7 νησιά, από τις οποίες πέρασε η φλόγα.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ
Θέλω να κλείσω την παρουσίαση στην Γενική Συνέλευση που αφορά τα αποτελέσματα της ελίν του 2024 και την προοπτική της για το 2025, με έναν προβληματισμό γενικότερο, που αφορά τον Κλάδο Εμπορίας, την προοπτική του και ενδεχομένως, ακόμα, και την βιωσιμότητά του.
Στον Κλάδο αυτό θα υπάρξουν τα επόμενα χρόνια, μεγάλες μεταβολές και διαφοροποιήσεις, οι οποίες δημιουργούν σημαντικές ευκαιρίες για ανάπτυξη και κερδοφορία, και αποτελούν μια πρόκληση για τους Μετόχους.
Συγκεκριμένα, εάν αναλογισθούμε ότι σχεδόν όλες οι νέες τεχνολογίες για την πράσινη μετάβαση, δίκτυα LNG – υδρογόνου – ηλεκτροκίνησης, περνάνε μέσα από τα Δίκτυα των Εταιριών και εάν συνυπολογίζουμε σε αυτό, την τεράστια σημασία που αποκτούν τα Δίκτυα για ανάπτυξη νέων, εκτός καυσίμων, υπηρεσιών και προϊόντων, τότε λογικά πρέπει να υποθέσει κάποιος ότι το μέλλον είναι ανοικτό και ανήκει στον Κλάδο.
Δυστυχώς όμως, υπάρχουν κάποια σημάδια αρνητικά, που δημιουργούν τουλάχιστον σήμερα, κάποια «ανησυχητικά σύννεφα» στον ορίζοντα.
Αφορούν ζητήματα που απορρέουν, είτε από την στάση της ίδιας της Ελληνικής Πολιτείας απέναντι στον Κλάδο Εμπορίας, είτε από την στάση της Ε.Ε. απέναντι στις πετρελαϊκές εταιρείες, και κυρίως αναφέρομαι στους στόχους που έχει θέσει η Ε.Ε. και έχει αποδεχθεί η Ελλάδα, για την πράσινη μετάβαση και την κλιματική αλλαγή, και τις υποχρεώσεις που θεσπίζει για τον Κλάδο.
Φυσικά ο στόχος της κλιματικής αλλαγής και οι στόχοι της Ε.Ε. για απανθρακοποίηση, είναι στόχοι απόλυτα αναγκαίοι, με την προϋπόθεση όμως ότι θα περιλαμβάνουν ευελιξία και ρεαλισμό, για τον τρόπο που οι χώρες – μέλη και κατ` επέκταση οι ενεργειακές εταιρείες θα τους πετύχουν.
Σε ό,τι αφορά την στάση της Ελληνικής Πολιτείας, είναι περίεργος και ακατανόητος ο τρόπος που η Πολιτεία βλέπει και αντιμετωπίζει τον Κλάδο Εμπορίας.
Έναν Κλάδο ο οποίος είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τον ομαλό εφοδιασμό, με υγρά και στερεά καύσιμα όλης της χώρας, προκειμένου να κινηθεί όλη η οικονομία της χώρας. Από την Κρήτη στην Ορεστιάδα. Από την τροφοδοσία της Αθήνας αλλά και της Ανάφης.
Ένας Κλάδος καθοριστικός για την Εθνική Οικονομία, διότι τυχόν αδυναμία των εταιριών να εκπληρώσουν τον στόχο, παραλύει όλη την οικονομία.
Απλά να σκεφθούμε ότι αεροπλάνα, πλοία, αυτοκίνητα, βιομηχανίες, τίθενται εκτός λειτουργίας.
Μια συνθήκη που για να πραγματοποιηθεί, απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις σε αποθηκευτικούς χώρους, σε μεταφορικά μέσα, σε υποδομές που θα διασφαλίσουν την ασφάλεια και την ταχύτητα της μεταφοράς προϊόντων που είναι εξαιρετικά επικίνδυνα και ρυπογόνα.
Και ένας Κλάδος που απασχολεί άμεσα, ή έμμεσα, πάνω από 100.000 εργαζομένους και προσφέρει 5-6 δισ. δασμούς τον χρόνο, δασμούς στην ελληνική οικονομία, με αποτέλεσμα να αποτελεί τον σημαντικότερο, αλλά και ασφαλέστερο φοροεισπρακτικό μηχανισμό της χώρας, αφού οι δασμοί αυτοί προπληρώνονται, κάτι που δεν ισχύει για κανέναν άλλο Κλάδο της οικονομίας.
Άλλωστε, η σημαντικότητα του Κλάδου επιβεβαιώνεται και από τις ιδιαίτερα δύσκολες προϋποθέσεις χορήγησης αδείας εμπορίας, αλλά και από τις πολύ αυστηρές και μεγάλες ευθύνες που προβλέπει ο νέος τελωνειακός κώδικας του Υπ. Οικονομικών για τις Εταιρείες και που δόθηκε για διαβούλευση προχθές.
Και ολόκληρος ο Κλάδος συμφώνησε στον τριπλασιασμό των προστίμων, σε περίπτωση μη εφαρμογής των μέτρων που προβλέπει ο νόμος. Όπως είχε συμφωνήσει, παρόλο που είχαμε πλαφόν και δεν μπορούσαμε να μετακυλήσουμε το κόστος, να αυξήσουμε τις δαπάνες μας για να καλύψουμε τις απαιτήσεις του νέου κώδικα.
Δαπάνες που ανάλογα με το μέγεθος της εταιρείας, ξεκινούσαν από 1.000.000 και πήγαιναν.
Από πλευράς ελίν, είναι μια απόφαση με την οποίαν ανεξάρτητα τους κινδύνους που δημιουργεί για κάθε εταιρεία, είμαι απόλυτα σύμφωνος, διότι όλοι πρέπει να αντιληφθούμε ότι μπορεί η Πολιτεία να έχει τις δικές της ευθύνες τις οποίες επισημαίνουμε, αλλά και οι Εταιρείες έχουν τις δικές τους.
Αυτόν λοιπόν τον, τεράστιας σημασίας, Κλάδο για την εθνική οικονομία η Πολιτεία τον αντιμετωπίζει σαν ένα «μεσάζοντα». Έναν μεσάζοντα που συχνά και ιδιαίτερα στις κρίσεις, γίνεται και κερδοσκόπος. Και για να μην είμαι άδικος από ένα μεγάλο μέρος της Πολιτείας, με το οποίο καθημερινά ερχόμαστε σε επαφή.
Έναν «χονδρέμπορα» που ο ρόλος του είναι απλά να μεσολαβεί μεταξύ των 2 Διυλιστηρίων και των 5.500 πρατήριων, απλά γιατί όταν η Πολιτεία αναφέρεται στις εταιρείες πετρελαίου, συνήθως αναφέρεται στα Δίκτυα αγνοώντας όλες τις υπόλοιπες αγορές στις οποίες εμπλέκονται, επενδύουν και δραστηριοποιούνται.
Και ο χαρακτηρισμός «μεσάζων» ή «χονδρέμπορας» για τον συνολικό ρόλο που έχει ο Κλάδος στην ελληνική οικονομία, επιβεβαιώνεται και στον τρόπο που αντιμετωπίζεται.
Χρειάσθηκε πάνω από 20 χρόνια, για να ψηφισθεί ένας νόμος που πραγματικά ακουμπά στο πραγματικό πρόβλημα της ελληνικής αγοράς καυσίμων και το αντιμετωπίζει με ποινές, που εφόσον επιβληθούν, στο σύνολό του θα περιορίσει μια μεγάλη στρέβλωση, η οποία σήμερα δεν επιτρέπει σε καμία «υγιή» εταιρεία να επενδύσει, να αναπτυχθεί και να δημιουργήσει ευημερία για το κοινωνικό σύνολο και για την ίδια.
Και σήμερα, τις όποιες «παιδικές ασθένειες» που πάντα υπάρχουν σε έναν νόμο, κάποια Υπουργεία αρνούνται και να τις επισημάνουμε και να τις βελτιώσουμε μαζί. Διότι «ασθένειες» εξακολουθούν να υπάρχουν στο νόμο περί παραβατικότητας. Αλλά δεν είναι μόνο η άρνηση συνεργασίας στις όποιες υπάρχει.
Είναι μια Πολιτεία άδικη και είναι απέναντι στον Κλάδο. Απέναντι και όχι μαζί, όπως λογικά θα έπρεπε.
Γιατί κατ` αρχήν άδικη;
Η Πολιτεία επέβαλε αδικαιολόγητα πλαφόν για 4 χρόνια, σε μια αγορά όπου έχει αυξηθεί στην τετραετία ο κατώτατος μισθός 27%, έχει τριπλασιασθεί το χρηματοοικονομικό κόστος, έχουν επιβαρυνθεί οι εταιρείες με μεγάλα ποσά για να προσαρμοσθούν στις απαιτήσεις του νέου νόμου και παράλληλα «τρέχει» έναν πληθωρισμό πάνω από 15%, εξαιτίας του οποίου έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι τιμές όλων των προϊόντων και υπηρεσιών, και συγχρόνως η ίδια η Πολιτεία αρνείται να αποδεχθεί ότι υπάρχουν οι αυξήσεις αυτές, με αποτέλεσμα το περιθώριο που η ίδια όρισε με το πλαφόν, να καταλήγει να είναι πολύ πιο χαμηλό από αυτό που εκείνη με τα δικά της κριτήρια, θεωρεί σωστό και τίμιο. Όταν λοιπόν συμβαίνουν αυτά… τότε αμφιβάλλει κάποιος ότι έχουμε μια άδικη Πολιτεία απέναντι στον Κλάδο.
Και πού καταλήγουν όλα αυτά;
Η αισιόδοξη απάντηση να στραφείς σε ξένες αγορές, όπως π.χ. η ΕΛΙΝ, ή άλλες εταιρείες που έχουν αναπτύξει δραστηριότητες στο αεροπορικό καύσιμο ή την ναυτιλία, με διεθνείς αγορές!
Η απαισιόδοξη απάντηση είναι, ότι τελικά κάποιες μικρότερες θα αποχωρήσουν.
Αλλά πολύ φοβάμαι ότι σε κάποιους υπάρχει η αντίληψη, ότι αν κλείσει και ένας «χονδρέμπορας» δεν σημαίνει και κάτι.
Και το κακό δεν σταματά στην πολιτική που ακολουθεί η Πολιτεία στα ορυκτά καύσιμα.
Κάποιες, όχι πολλές, εταιρείες του Κλάδου επενδύουν στην πράσινη μετάβαση. Η ελίν είναι μία από αυτές.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός της ελίν στοχεύει στην ενεργειακή μετεξέλιξη, ώστε να είμαστε στο τέλος του 2030 έτοιμοι να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης και της Κλιματικής αλλαγής.
Στα πλαίσια αυτά,
Μετατρέπουμε ένα τμήμα από τα 550 πρατήριά μας, σε πλήρως ενεργειακούς σταθμούς και αλλάζουμε την σύνθεση των προϊόντων μας, ώστε να μειώνουν την κατανάλωση καυσίμων.
Αναπτύσσουμε ένα φιλικό για το περιβάλλον, επιχειρηματικό μοντέλο που ενσωματώνει την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, και στα πλαίσια αυτά, συνεργαζόμαστε με την ΔΕΗ Blue, όπου στα πλαίσια του προγράμματος “ΦΟΡΤΙΖΩ ΠΑΝΤΟΥ” τοποθετούμε σε 127 πρατήρια, ταχυφορτιστές νέας γενιάς.
Συγχρόνως, ξεκίνησε στο τέλος του 2024 ο νέος σταθμός LNG-CNG στο Θριάσιο, με στόχο τους μεγάλους διεθνείς μεταφορείς, στόλους και τις βιομηχανίες, σε συνεργασία με την MOLGAS, ενώ στο τέλος του 2025 αναμένεται να λειτουργήσει ο νέος σταθμός στα Ιωάννινα με επένδυση που θα γίνεται εξολοκλήρου από την ελίν.
Και διευρύναμε την παρουσία μας στον χώρο της Ηλ. Ενέργειας και του Φυσικού Αερίου με την “electricon” και την “aerion” αντίστοιχα.
Στην Ηλ. Ενέργεια καταργήθηκε το μονοπώλιο της ΔΕΗ.
Άνοιξε η αγορά.
Αυτό αποτελεί προοπτική για τις εταιρείες, για νέες αγορές, νέες επενδύσεις, νέες πηγές εσόδων.
Αλλά τις αγορές αυτές, η Πολιτεία πέρυσι αποφάσισε και χρεώνει με αναδρομικές χρεώσεις και τις αδικαιολόγητες απώλειες που είχε στην διανομή του ρεύματος από τις ρευματοκλόπες και από την κακή συντήρηση του δικτύου 3 χρόνια πριν. Και την απώλεια του 2021, την χρεώνει το 2024.
Και χρεώνονται οι εταιρείες πάνω από 1 δις, για απώλειες που οφείλονται, είτε σε επιλογές της Πολιτείας που αφορούν την συντήρηση του Δικτύου, είτε σε ανικανότητα της Πολιτείας να ελέγξει τις ρευματοκλόπες που σαν ποσοστό, είναι διαρκώς αυξανόμενο και είναι το μεγαλύτερο που παρατηρείται στην Ευρώπη.
Και πάλι, ότι τα θύματα αυτής της Πολιτείας είναι οι «μεσάζοντες», δεν μας αγγίζει.
Αλλά ο Κλάδος δεν έχει να αντιμετωπίσει μόνο τις επιλογές της Ελληνικής Πολιτείας.
Πάμε στις αποφάσεις της Ε.Ε. για τον Κλάδο.
Αυτό που παρατηρούμε σήμερα, είναι ότι η ενεργειακή πολιτική που ακολουθεί η Ε.Ε., δεν θα μπορέσει να προστατεύσει τους καταναλωτές από τις αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις. Και αναφέρομαι στον Έλληνα καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, έρχεται η Ε.Ε. και με την απόφασή της στο ΣΕΔΕ II (Συστήματα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών) που αφορά την επίτευξη των στόχων μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα και επιβαρύνει από την 1η Ιανουαρίου του 2027, το κόστος όλων των ορυκτών καυσίμων που αφορούν οδικές μεταφορές, θέρμανση και μικρές – μεσαίες βιομηχανίες, με ένα ποσό περίπου 45 ευρώ, το οποίο αποτελεί την σημερινή εκτίμηση της τιμής των δικαιωμάτων εκπομπών.
Η μια οπτική είναι ότι σωστά το αποφασίζει διότι, με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων.
Όμως, αυτό σημαίνει ότι τα καύσιμα στην Ελλάδα που είναι ήδη επιβαρυμένα με τους υψηλότερους φόρους στην Ε.Ε. και δασμούς που αποτελούν το 60% της αξίας, θα επιβαρυνθούν με ένα ακόμα υψηλό ποσό που θα επιβαρύνει τον Έλληνα καταναλωτή, αλλά θα μειώσει και την ανταγωνιστικότητα της ελλ. οικονομίας.
Διότι πρέπει να προβληματισθούμε, εάν με μια αύξηση 120 ευρώ στο DK από 1-1-2027, θα επηρεασθούν και πόσο οι ελληνικές εξαγωγές και εάν και με ποιο τρόπο ο Έλληνας καταναλωτής που θα επιβαρυνθεί συνολικά, με βάσει τις σημερινές του αγορές, κατά 800 εκατομμύρια ετησίως, θα μπορεί να ανταπεξέλθει;
Σε αυτό πρέπει να συνυπολογίσουμε ότι με βάση τους στόχους που έχει αναλάβει η ελληνική Πολιτεία μέσω του ΕΣΕΚ για την μείωση του αερίου του θερμοκηπίου, με μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων, οι εταιρείες εμπορίας θα κληθούν να πληρώνουν πρόστιμο συνολικού ύψους για τον Κλάδο της τάξης των 50 εκατομμυρίων ετησίως, διότι είναι ανέφικτο να προχωρήσουν σε ενέργειες που θα μειώσουν την κατανάλωση μιας αγοράς που ούτως η αλλιώς, θα μειώνεται στα επόμενα χρόνια.
Πραγματικά αναρωτιέται κάποιος, γιατί ένας τόσο σημαντικός Κλάδος που η κάθε χώρα θα πρέπει να αποβλέπει στην διατήρηση και την ενίσχυσή του, ώστε να διασφαλισθεί και η ενεργειακή αυτάρκεια και ο ενεργειακός εφοδιασμός της χώρας, αλλά και όλα τα σχέδια της Ελλάδος για πράσινη μετάβαση, ώστε να εκπληρωθούν οι στόχοι της κλιματικής αλλαγής, αντιμετωπίζεται με αυτόν τον τρόπο και με αυτήν την οπτική.
Η απαλλαγή από τον άνθρακα, που πρέπει να είναι στρατηγικός στόχος της επόμενης δεκαετίας, θα πετύχει μόνο αν συνδυαστεί με ισχυρή ανταγωνιστικότητα.
Φοβάμαι, ότι δεν υπάρχει ρεαλισμός στην πράσινη μετάβαση από πλευράς Ε.Ε.
Η ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε. στοχεύει σε μια υπερβολικά ταχεία και ανοργάνωτη, πράσινη μετάβαση που τελικά και δεν θα λύσει τα προβλήματα και θα δημιουργήσει νέα.
Εν` όψει ενός ολοένα και πιο ασταθούς διεθνούς περιβάλλοντος, επιβάλλεται η αναθεώρηση της σημερινής ενεργειακής πολιτικής που ακολουθεί η Ε.Ε. με επανακαθορισμό των στόχων για την σύνθεση του ενεργειακού μίγματος.
Η πράσινη στροφή της Ευρώπης πρέπει να γίνει με σύνεση, λογική και κυρίως με γνώμονα την βιωσιμότητα των εταιριών που θα κληθούν να την υλοποιήσουν.
Τα μέτρα που εξαγγέλλονται, στην πλειοψηφία τους απειλούν την βιωσιμότητα των εταιριών μεσοπρόθεσμα. Μέτρα που σχεδιάζονται από ένα γραφείο, χωρίς καμία επαφή με την αγορά, δεν είναι ούτε ρεαλιστικά, ούτε ωφέλιμα.
Εάν δεν παρέχει, είτε η Ε.Ε. είτε η Ελληνική Πολιτεία, αποτελεσματικές και ρεαλιστικές λύσεις στα ζητήματα αυτά, πολύ φοβάμαι ότι οποιαδήποτε επένδυση στην απαλλαγή του διοξειδίου άνθρακα στην Ευρώπη, καθίσταται μη βιώσιμη.
Αλλά αυτό πιστεύω, ότι είναι ένα καίριο ερώτημα που οφείλει να απασχολήσει και να απαντηθεί από την ίδια την Πολιτεία.
Απαραίτητη, όμως, προϋπόθεση για τις αποφάσεις που θα πάρει, είναι, να είναι η ίδια η Πολιτεία διατεθειμένη να κατανοήσει και να αναγνωρίσει την σημασία του ρόλου των εταιριών εμπορίας, και στην συνέχεια να προχωρήσει σε ενέργειες και αποφάσεις που θα αφορούν την λειτουργία της Εσ. Αγοράς και τις συμφωνίες με την Ε.Ε.
Το συμπέρασμα για όλα όσα ανέφερα, είτε αφορούν σημερινές στρεβλώσεις όπως η παραβατικότητα, είτε τις επερχόμενες καθοριστικές για τον Κλάδο, υποχρεώσεις για την μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων, είναι ότι η Ελλάδα και η ενεργειακή αγορά, δεν είναι ένας εύκολος χώρος για να επενδύσεις. Μόνο μια πραγματικά υγιής αγορά προσελκύει επενδύσεις. Και μόνο το γεγονός της πλήρους απροθυμίας πολύ μεγάλων εταιριών να παραμείνουν στην Ελλάδα όπως η BP, η SHELL, η MOBIL, η TEXACO, αλλά και άλλων σημαντικών εταιριών να έλθουν να επενδύσουν σε ένα πολλά υποσχόμενο χώρο, αναδεικνύει το πρόβλημα.
Όλοι που κινούμαστε στον Κλάδο, χρειαζόμαστε ορατότητα για να προχωρήσουμε για να προχωρήσουμε στις αναγκαίες επενδύσεις για την ενεργειακή μετεξέλιξη.
Αυτό δεν υπάρχει σήμερα και δυστυχώς τα σύννεφα γίνονται πιο πυκνά.
Η ελίν έχει ένα επιχειρησιακό πλάνο ανάπτυξης για την επόμενη πενταετία μέχρι το 2030.
Σε κάθε αγορά υπάρχει ο ίδιος κανόνας.
Είναι καθοριστικό να γνωρίζει ο επενδυτής τί θα ισχύει σε πέντε χρόνια, διαφορετικά αναλαμβάνει ένα ρίσκο δυσβάστακτο, κατά την άποψή μου.
Τα προβλήματα που είναι μεγάλης αλλαγής, εκτιμώ ότι έχουμε χρόνο να τα διαχειρισθούμε και να βρούμε τις σωστές λύσεις. Αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μέσω του ΣΕΕΠΕ, όπου η ελίν διαδραματίζει έναν σημαντικό ρόλο στην κατεύθυνση αυτή.
Γνωρίζοντας όλες τις δυσκολίες που έρχονται, σχεδιάσαμε στην ΕΛΙΝ ένα πενταετές επιχειρησιακό πλάνο, το οποίο στοχεύει και στην περαιτέρω ενίσχυση της θέσης στην Ελλάδα, αλλά και την τοποθέτησή μας σε νέες αγορές.
Στόχος μας, οδεύοντας προς το 2030, να είναι η ελίν ανταγωνιστικότερη και οικονομικά ισχυρή και αυτάρκης.
Εκτιμώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο και τα αποτελέσματά μας επιβεβαιώνουν ότι έχουμε τον τρόπο να ξεπερνάμε τις κρίσεις και τα εμπόδια.
Αυτή άλλωστε είναι η δέσμευσή μας απέναντι στους Μετόχους, ώστε οδεύοντας προς το 2030, να έχουμε υλοποιήσει το πενταετές επιχειρησιακό πλάνο που θα μας οδηγήσει σε μια ελίν κερδοφόρα και ανταγωνιστική.