ΤΟ BLOG
13/12/2016 07:38 EET | Updated 14/12/2017 07:12 EET

Αεροδρόμιο Μακεδονία: Καλή καρδιά και ο θεός βοηθός

Όμως, εν έτει 2016, δεν είναι δυνατόν να «κλείνει» ουσιαστικά το μισό αεροδρόμιο για 5 μήνες και να μην έχει γίνει κανένας, μα κανένας κυβερνητικός σχεδιασμός για τη διαχείριση των συνεπειών στην τουριστική κίνηση και την τοπική οικονομία. Ειδικά για ένα έργο που ουσιαστικά έχει δρομολογηθεί από το 2005 και έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2011, για να πάρει τώρα παράταση μέχρι το τέλος του 2017. Η εναλλακτική λύση που βρέθηκε για να μην κλείσει τελείως το αεροδρόμιο είναι η «αναβάθμιση» του διαδρόμου τροχοδρόμησης σε κύριο διάδρομο. Βέβαια, είναι πιο στενός, δεν έχει σύστημα ILS (το λεγόμενο «σύστημα τυφλής προσγείωσης»), ούτε φώτα προσέγγισης, όπως είχε δηλώσει ο αερολιμενάρχης.

SAKIS MITROLIDIS via Getty Images

Τα εκτελούμενα έργα για την επέκταση του διαδρόμου προσγειώσεων και απογειώσεων 10/28 στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» απαιτούν να παραμείνει κλειστός ο υφιστάμενος διάδρομος για 4,5 μήνες, από τα μέσα Ιανουαρίου μέχρι 31 Μαΐου. Υπολογίζεται ότι η μείωση στην κίνηση των επιβατών θα αγγίξει το 30 με 50%, με ανυπολόγιστες οικονομικές συνέπειες στον τομέα του τουρισμού για την επόμενη σεζόν που θα πλήξουν όχι μόνο τη Θεσσαλονίκη αλλά ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα.

Μα - θα πει κάποιος - είναι κακό να γίνονται τέτοια έργα; Προφανώς και όχι. Εξάλλου, η ολοκλήρωση του νέου διαδρόμου, σε συνδυασμό με άλλες σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις, θα οδηγήσει σε αναβάθμιση του αεροδρομίου που θα μπορεί πλέον να δέχεται και υπερατλαντικές πτήσεις.

Όμως, εν έτει 2016, δεν είναι δυνατόν να «κλείνει» ουσιαστικά το μισό αεροδρόμιο για 5 μήνες και να μην έχει γίνει κανένας, μα κανένας κυβερνητικός σχεδιασμός για τη διαχείριση των συνεπειών στην τουριστική κίνηση και την τοπική οικονομία. Ειδικά για ένα έργο που ουσιαστικά έχει δρομολογηθεί από το 2005 και έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2011, για να πάρει τώρα παράταση μέχρι το τέλος του 2017. Η εναλλακτική λύση που βρέθηκε για να μην κλείσει τελείως το αεροδρόμιο είναι η «αναβάθμιση» του διαδρόμου τροχοδρόμησης σε κύριο διάδρομο. Βέβαια, είναι πιο στενός, δεν έχει σύστημα ILS (το λεγόμενο «σύστημα τυφλής προσγείωσης»), ούτε φώτα προσέγγισης, όπως είχε δηλώσει ο αερολιμενάρχης. Δεν πειράζει, καλή καρδιά και ο Θεός βοηθός! Μόνο σε κωμικές ταινίες συμβαίνουν αυτά. Ειλικρινά, ποιος επιβάτης, διαβάζοντας αυτά, θα δεχόταν να ταξιδέψει, ειδικά σε μία περιοχή όπου τα άσχημα καιρικά φαινόμενα είναι κάτι συνηθισμένο; Η ΙΑΤΑ και ο ICAO είναι άραγε ενήμεροι;

Εν πάσει περιπτώσει, ας είμαστε καλόπιστοι. Ας δεχθούμε πως δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τον εναλλακτικό διάδρομο. Ας δεχθούμε ότι, παρά την καθυστέρηση έξι χρόνων, αυτή τη φορά τα έργα πράγματι θα έχουν ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος, μέχρι τις 31 Μαΐου και το αεροδρόμιο θα ανοίξει κανονικά την πρώτη Ιουνίου.

Μα δεν αρκεί να το πιστεύουμε εμείς! Πρέπει και να πειστούν οι αεροπορικές εταιρείες, που ήδη ακυρώνουν δρομολόγια. Πρέπει να πειστούν και οι τουριστικοί πράκτορες που αφαιρούν τη Θεσσαλονίκη, την Πιερία και τη Χαλκιδική από τα πακέτα τους, μη θέλοντας να ρισκάρουν την ταλαιπωρία των πελατών τους. Γεννάται, λοιπόν, εύλογα η απορία: τι έχει κάνει το Υπουργείο Τουρισμού για να καθησυχάσει όλους αυτούς;

Ειλικρινά, ποιος επιβάτης, διαβάζοντας αυτά, θα δεχόταν να ταξιδέψει, ειδικά σε μία περιοχή όπου τα άσχημα καιρικά φαινόμενα είναι κάτι συνηθισμένο; Η ΙΑΤΑ και ο ICAO είναι άραγε ενήμεροι;

Ό,τι έκανε και όταν η χώρα μας διασυρόταν διεθνώς λόγω του προσφυγικού, αδιαφορώντας απολύτως για τη διεθνή εικόνα της χώρας, με αποτέλεσμα ένα «χαμένο» καλοκαίρι, ιδίως στα νησιά μας.

Ο Υπουργός Υποδομών, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη, διαβεβαίωνε ότι δεν θα επηρεαστεί αρνητικά η τουριστική κίνηση στο «Μακεδονία», χωρίς βέβαια να μας πει με ποιο μαγικό τρόπο θα γίνει αυτό. Έκτοτε, σιγή ιχθύος από τα επίσημα χείλη και μόνο κάποιες διαρροές ότι το θέμα θα λυθεί.

Το πρόβλημα εν τέλει δεν είναι καινούριο: είναι η απόλυτη έλλειψη αξιοπιστίας, «προσόν» που η παρούσα κυβέρνηση έχει αναγάγει σε τέχνη, εντός και εκτός συνόρων. Όταν η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει καταντήσει το πιο σύντομο ανέκδοτο της πόλης, όταν ένα έργο που έπρεπε να έχει τελειώσει μέσα σε έξι χρόνια θα χρειαστεί τελικά δώδεκα, ποιος ειλικρινά πιστεύει ότι την 1η Ιουνίου το «Μακεδονία» θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία; Μάλλον, ούτε καν ο Υπουργός...