ΤΟ BLOG
22/11/2014 07:55 EET | Updated 21/01/2015 07:12 EET

H Αξιοπρέπεια του Vintage

Όποτε θέλω να είναι Άνοιξη, όποτε θέλω να είμαι νέος καταφεύγω στην αξιοπρέπεια του vintage. Ο νεωτερισμός μιλά πολύ και δυνατά, πολλές φορές κακόφωνα. Δεν του αρέσει η τάξη, η σειρά, του αρέσει ο αυτοσχεδιασμός, όχι η σκηνοθεσία. Δεν τον ενδιαφέρει η φόρμα, ούτε η σπουδή. Του αρέσει να έχει προθέσεις. Εφευρίσκει τον εαυτό του. Στον νεοτερισμό καταφεύγω όταν νοιώθω το πόσο έχω μεγαλώσει. Στον παλαιομοδισμό όταν θέλω να είμαι νέος, όποτε θέλω να ναι άνοιξη.

ASSOCIATED PRESS

Ένα ωραίο ηλιόλουστο απόγευμα πέρυσι την άνοιξη (μια εποχή προαιρετική σ' αυτόν τον ευλογημένο τόπο, μια εποχή που διαλέγεις να τη ζήσεις όποτε θες μέσα το χρόνο), ένα ωραίο ηλιόλουστο απόγευμα λοιπόν πέρυσι στο αίθριο του Μουσείου Μπενάκη της Πειραιώς, κάθονταν αντίκρυ με μια διάθεση να γνωριστούν και να πιαστούν από οτιδήποτε τις ένωνε -ότι και να 'ταν αυτό θα τους αρκούσε- η Νάνα Μούσχουρη και η Patricia Fields.

Ο ήλιος αντανακλούσε στο ορθογώνιο μεταλλικό πλέγμα της Κοκκίνου και του Κούρκουλα, σκορπούσε παντού και γέμιζε το χώρο. Οι δύο γυναίκες κοιτάζονταν μέσα από τα μαύρα τους γυαλιά. Ότι κενό και να υπήρχε, το γέμιζε ο ήλιος.

Η Μούσχουρη φορούσε μια λευκή πουκαμίσα από αυτές που τις ανεμίζει όμορφα η κάθε κίνηση πάνω στο σώμα, από εκείνες που σαν την εκφορά της Μούσχουρη, είναι παρούσες μόνο και μόνο για να σου διαφύγουν.

Η Fields, είχε τσέπες και τσάντες σ' ακανόνιστα σχήματα γεμάτες πράγματα, τα μπράτσα έξω και τα μαλλιά κόκκινα. Άναβε διαρκώς ένα τσιγάρο, μερικές φορές το κάπνιζε κιόλας, κυρίως το κρατούσε στα δάχτυλα σαν μόλις να σου είχε πει «θα είμαι εδώ για σένα πάντα, ίσως!»

Είπε και κάτι άλλο, που όποτε θέλω να είναι Άνοιξη, το θυμάμαι. «Το vintage είναι για τους νέους γλύκα μου.... Όταν δεν είσαι νέος, γλύκα μου, δεν θες να είσαι vintage... Όταν δεν είσαι νέος, το σωστό είναι να ακολουθείς το νεοτερισμό».

Με τα λόγια της κατοχύρωσα το δικαίωμα μου στη νεότητα και τον παλαιομοδισμό. Η Μούσχουρη δεν είπε κάτι. Και αν είπε, ήταν τόσο γάργαρο που ξέφυγε πριν να μπορέσω να το θυμηθώ.

Όποτε θέλω να είναι Άνοιξη, όποτε θέλω να είμαι νέος καταφεύγω στην αξιοπρέπεια του vintage. Ο νεωτερισμός μιλά πολύ και δυνατά, πολλές φορές κακόφωνα. Δεν του αρέσει η τάξη, η σειρά, του αρέσει ο αυτοσχεδιασμός, όχι η σκηνοθεσία. Δεν τον ενδιαφέρει η φόρμα, ούτε η σπουδή. Του αρέσει να έχει προθέσεις. Εφευρίσκει τον εαυτό του. Στον νεοτερισμό καταφεύγω όταν νοιώθω το πόσο έχω μεγαλώσει. Στον παλαιομοδισμό όταν θέλω να είμαι νέος, όποτε θέλω να ναι άνοιξη.

Στον παλιομοδισμό οι προθέσεις είναι παρούσες αλλά ασήμαντες, αδιάφορες. Ο Ουρανός Στην Κάμαρα Ταβάνι (Il Cielo in Una Stantza) του Gino Paoli είναι ένα από τα ωραιότερα τραγούδια που έχουν γραφτεί ποτέ. Στο νεοτερισμό του τραγουδιού, ο Paoli περιγράφει τη μαγική στιγμή ενός απόλυτα σωματικού και αγοραίου έρωτα με μια πουτάνα, μια μαγεία που έρχεται από το πουθενά και σου δίνει μεγαλείο για να διαπιστώσεις διαπιστώνεις το πόσο εντέλει ασήμαντος είσαι. Στον παλαιομοδισμό του τραγουδιού η πρόθεση εξαφανίζεται.

Στην ασήμαντη ταινία Ραντεβού στην Ίσκια (Appuntamento a Ischia, Ελληνικός τίτλος το άσχετο Θα Σε Περιμένω Αγάπη μου) η Μίνα παίζει τον εαυτό της, αγνοεί τις προθέσεις και ερμηνεύει το τραγούδι με τα χέρια και τα μάτια. Κοιτά προς τον Ουρανό όταν το ταβάνι εξαφανίζεται από την κάμαρα, παίζει στον αέρα με τα δάχτυλα φανταστικά πλήκτρα όταν οι στίχοι το καλούν και αναστρέφει τη ματιά σε θέση έκστασης όταν μιλά για το άπειρο. Στη neo-vintage εκδοχή του τραγουδιού από τον Almodovar το τραγούδι δε χρειάζεται να είναι καν εκεί. Στα Ψηλά Τακούνια, πήρε μόνο τη χορογραφία των χεριών της Mina και την έβαλε σ' ένα άλλο τραγούδι της, το κάποτε Γαλλικό C'Est Irreparable (και από) τη Δαλιδά, που πέρασε από τα χέρια της Mina ως ιταλικό Un Anno D'Amore για να καταλήξει σε δεύτερη εκτέλεση Ισπανικό από τη Luz Cazal. Ένα μουσικό και οπτικό παλίμψηστο, γραφές πάνω σε γραφές, από την επιθυμία των κειμένων να συναντιόνται να πιαστούν από οτιδήποτε, ότι και να 'ταν θα αρκούσε σ' ένα πεδίο τόσο μεγάλο και κενό που μόνο το φως του ήλιου θα μπορούσε να γεμίσει.

Όποτε θέλω να είναι Άνοιξη, όποτε θέλω να είμαι νέος καταφεύγω στην αξιοπρέπεια του vintage.

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΑ

ΥΓ1. Gino Paoli, Il Cielo in Una Stantza,

ΥΓ2. Mina, Appuntamento a Ischia

ΥΓ3. Dalida, C'Est Irritable

ΥΓ4. Ανοιξε η Ελληνική Huffington Post. Θέλω να είναι άνοιξη.