ΔΙΕΘΝΕΣ
24/11/2014 04:25 EET | Updated 24/11/2014 09:51 EET

Οι Πικάσο, Σαγκάλ και άλλα 1.200 έργα που έκλεψαν οι Ναζί αναζητούν «στέγη»

A member of the media views a painting by Russian artist Marc Chagall before the opening of the exhibition: Chagall, between War and Peace, at the Luxembourg museum in Paris, Tuesday Feb. 19, 2013. The exhibition starts February 21 and ends July 21, 2013.  Painting at right is: 1944, Le  Cheval Rouge, and at left: 1944, A Ma Femme.(AP Photo/Remy de la Mauviniere)
ASSOCIATED PRESS
A member of the media views a painting by Russian artist Marc Chagall before the opening of the exhibition: Chagall, between War and Peace, at the Luxembourg museum in Paris, Tuesday Feb. 19, 2013. The exhibition starts February 21 and ends July 21, 2013. Painting at right is: 1944, Le Cheval Rouge, and at left: 1944, A Ma Femme.(AP Photo/Remy de la Mauviniere)

Αποδέχθηκε τελικά το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης τα περισσότερα των 1.000 έργων τέχνης της «κρυφής» συλλογής του Γερμανού Κορνίλιους Γκούρλιτ αρκετά εκ των οποίων ανήκαν σε Εβραίους από τους τα «κατάσχεσαν» αξιωματικοί των Ναζί.

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος του Μουσείου, Κρίστοφ Σόιμπλιν διευκρίνισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ότι το Μουσείο θα συνεργασθεί με τις γερμανικές αρχές για να εντοπίσει τα κλεμμένα ή βιαίως αποσπασμένα από τους κατόχους τους έργα με στόχο την επιστροφή τους στους νομίμους ιδιοκτήτες τους.

Σύμφωνα με τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης η αξία της συλλογής ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Πικάσο, Ματίς και Σαγκάλ

Μεταξύ των έργων όπως είχε γίνει γνωστό είναι πίνακες των μεγάλων ζωγράφων του κυβισμού και του εξπρεσιονισμού του 20ου αιώνα Πάμπλο Πικάσο και του Σαγκάλ αλλά καλλιτεχνών όπως οι Χέρνι Ματίς, Όττο Ντιξ και Μάξ Λίμπερμαν.

Τα έργα είχαν εντοπιστεί από ελεγκτές της εφορίας το 2012 στο διαμέρισμα του Γερμανού Κορνήλιου Γκούρλιτ ο οποίους τα κρατούσε κρυμμένα για δεκαετίες. Ο ίδιος απεβίωσε τον Μάιο και οι υπεύθυνοι του Μουσείου Τέχνης της ελβετικής πρωτεύουσας ενημερώθηκαν πως ο αποθανών παραχωρούσε το σύνολο των έργων σε αυτό.

Το Παγκόσμιο Εβραϊκό Συνέδριο όμως έχει προειδοποιήσει το μουσείο ότι προβεί σε όλε τις νόμιμες ενέργειες, εάν τελικά τα έργα γίνουν αποδεκτά. Έτσι θεωρείται πολύ πιθανό κάποια εκ των έργων να επιτραπεί να «παραμείνουν» στη Γερμανία έως ότου προσδιοριστεί η προέλευσή τους και λυθούν τα νομικής φύσεως ζητήματα.

Παράλληλα μία εξαδέλφη του Κορνέλιους Γκούρλιτ, η Ούτε Βέρνερ, 86 ετών, διεκδικεί ενώπιον της δικαιοσύνης την κληρονομιά του εξαδέλφου της, ο οποίος την άφησε με τη διαθήκη του στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης.

Οι συμφωνίες με τη Γερμανία

Η συμφωνία ανάμεσα στο γερμανικό ομοσπονδιακό κράτος, το Μουσείο της Βέρνης και τη Βαυαρία είναι «μία καλή λύση» και «σημαντικό βήμα» στη διαχείριση του ναζιστικού παρελθόντος της Γερμανίας, δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού της Γερμανίας Μόνικα Γκρούτερς κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, προσθέτοντας ότι η Γερμανία «είναι έτοιμη για την άμεση επιστροφή» τριών έργων τέχνης, για τα οποία υπάρχουν αποδείξεις ότι έχουν κλαπεί από τους Εβραίους ιδιοκτήτες τους.

Πριν από τον θάνατό του, ο Κορνέλιους Γκούρλιτ είχε υπογράψει συμφωνία με το γερμανικό κράτος, η οποία προβλέπει την επιστροφή των έργων που βρέθηκαν στην κατοικία του και για τα οποία θα υπάρξουν αποδείξεις ότι προέρχονται από αρπαγή, ενώ στη διαθήκη του αποφάσισε να κληροδοτήσει τη συλλογή του στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης.

Τα σπίτια του Κ.Γκούρλιτ στο Μόναχο και στο Σάλτζμπουρκ όπου βρίσκονταν κρυμμένα κάποια από τα έργα τέχνης

cornilius art

cornilius art

cornilius art

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ και Reuters