ΕΙΔΗΣΕΙΣ
08/12/2014 02:42 EET | Updated 10/12/2014 13:35 EET

Taxibeat: Οι Έλληνες που έφτασαν μέχρι τη Λατινική Αμερική

ΦΩΤΟ: Διονύσης Ματιάτος

Ένα τυχαίο περιστατικό, μια καινοτόμα ιδέα και μια ελληνική επιχείρηση που καταγράφει... μια ξέφρενη κούρσα προς την επιτυχία. Κάπως έτσι, ξετυλίγεται η ιστορία του Taxibeat. Μια επιχείρηση «νέας γενιάς» η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο των ταξί, αλλά με τρόπο πραγματικά καινοτόμο. Η HuffPost Greece συνάντησε τον ιδρυτή του Taxibeat, Νίκο Δρανδάκη, στα γραφεία της εταιρίας. Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, μίλησε για το πως «γεννήθηκε» η ιδέα του Taxibeat, εξήγησε γιατί θεωρεί ευκαιρία την κρίση, ενώ απάντησε και στο αν τα ελληνικά startups μπορούν τελικά να διακριθούν σε ξένες αγορές.

Πως προέκυψε η ιδέα του ταξί;

Από το 2008 ήξερα ότι θα δημιουργηθεί ένα νέο κύμα επιχειρήσεων και καινοτομίας. Ειδικότερα από τότε που άρχισαν να αναπτύσσονται το iPhone και τα smartphones. Η ιδέα του Taxibeat προέκυψε όταν ένα βράδυ δυσκολευόμουν στο να εντοπίσω κάποιο ταξί. Τότε άνοιξα λοιπόν το smartphone, έτσι ώστε να δω πόσο κοντά είναι η οδός Κηφισίας, για να κινηθώ προς τα εκεί. Τότε σκέφτηκα ότι αφού μπορούμε εμείς να καταγράψουμε ηλεκτρονικά την τοποθεσία μας στον χάρτη του κινητού, θα μπορούσαν να κάνουν το ίδιο και τα ταξί. Και μέσω αυτού του τρόπου, να καλούμε το ταξί ώστε να μας παραλάβει. Αυτή η ιδέα στην πορεία εξελίχτηκε και οδήγησε στο Taxibeat.

Σε παλαιότερη συνέντευξη σας, έχετε δηλώσει ότι «κάποιες φορές η κρίση είναι ευκαιρία». Γιατί το πιστεύετε αυτό;

Έχει αποδειχτεί ανά τους αιώνες, ότι όταν δημιουργείται μια κρίση, αυτό πολλές φορές γίνεται η αφορμή για να βγουν νέες γενιές ανθρώπων που θα προσφέρουν νέες ιδέες, με βάση τις καινούργιες συνθήκες. Η κρίση μπορεί να είναι ευκαιρία, κυρίως επειδή είναι το αποτέλεσμα κάποιων προβλημάτων ενός παλιού συστήματος και είναι η αφορμή για κάποιους ανθρώπους να ανακαλύψουν ένα νέο σύστημα. Και όταν λέω σύστημα, δεν εννοώ υποχρεωτικά πολιτικό ή κοινωνικό, αλλά μπορεί να είναι ένα νέο σύστημα σε μια αγορά, όπως του ταξί για παράδειγμα.

Για εμάς εδώ στην Ελλάδα είναι μια ευκαιρία, γιατί πολλές φορές οι καλύτερες ιδέες σου έρχονται όταν είσαι... με την πλάτη στον τοίχο. Όταν δεν έχεις άλλες επιλογές, τότε το μυαλό σου δουλεύει πιο παραγωγικά. Εκεί βγαίνουν οι καλύτερες ιδέες και αυτό μου έχει συμβεί και εμένα αρκετές φορές στη ζωή μου.

taxibeat2

Ο ιδρυτής του Taxibeat, Νίκος Δρανδάκης

ΦΩΤΟ: Διονύσης Ματιάτος

Το Taxibeat ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2011. Πως πήρατε την απόφαση, ενώ η κρίση είχε ήδη κάνει την εμφάνιση της, να ιδρύσετε μια καινοτόμα επιχείρηση;

Καταρχήν, όπως είπα και πιο πριν, η ιδέα για το Taxibeat προήλθε τότε χρονικά, λόγω του περιστατικού που περιέγραψα. Για την συγκεκριμένη ιδέα, το γεγονός ότι πάρα πολλά ταξί παρέμεναν στις πιάτσες περιμένοντας πελάτες, ήταν για εμάς μια ευκαιρία. Διότι αν προσπαθούσα παλιότερα να φτιάξω μια παρόμοια εταιρία και να πείσω τους οδηγούς να συμμετάσχουν σε αυτή, το πιο πιθανό θα ήταν ότι δεν θα έβρισκα ανταπόκριση γιατί οι οδηγοί ταξί τότε είχαν ήδη πολύ δουλειά. Το 2011, μέσα στην κρίση, ο ταξιτζής ήταν πολύ πιο ανοιχτός στο να εγγραφεί σε νέες υπηρεσίες, πράγμα που αποδείχτηκε. Άρα λοιπόν η κρίση δεν με φόβισε, όχι επειδή είμαι γενναίος, αλλά επειδή στην περίπτωση μας οι συνθήκες βοηθούσαν στο να πάει καλά αυτή η ιδέα.

Στη συνέχεια η επιχείρηση σας, παρά την κρίση, συνέχισε να αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς. Βάσει της εμπειρίας σας, τι πρέπει να κάνει μια ελληνική καινοτόμα επιχείρηση έτσι ώστε να επιβιώσει σε αυτή τη δύσκολη εποχή;

Δεν υπάρχει μια συνταγή για όλους. Τουλάχιστον αυτό που έκανα εγώ, ήταν να προσπαθήσω να καταλάβω σε έναν ευρύτερο χρονικό ορίζοντα που πηγαίνει η αγορά και ο κόσμος. Αν μπορέσεις να καταλάβεις πως αλλάζει το τοπίο, τότε σιγά σιγά το μυαλό σου θα σε οδηγηθεί στις κατάλληλες αποφάσεις. Έτσι θα μπορέσεις να αναπτυχθείς και να καταγράψεις μια πορεία προς τα πάνω.

Για παράδειγμα οι εταιρίες ραδιοταξί, δεν θα σκεφτόντουσαν ποτέ να φτιάξουν εφαρμογές για smartphones. Βλέποντας όμως τις αλλαγές που έχουμε φέρει εμείς, η μια μετά την άλλη, αυτές οι εταιρίες προσπαθούν να κάνουν τέτοιες εφαρμογές. Αλλά είναι ''too little, too late'' που λένε και οι Αμερικάνοι. Αυτοί λοιπόν δεν μπόρεσαν να δουν τη θέση τους στον κόσμο. Δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν ότι κάτι αλλάζει, για παράδειγμα, με εφαρμογές σαν το Uber.

Αναφέρατε το Uber. Εδώ και μερικές μέρες, η συγκεκριμένη εφαρμογή έχει ξεκινήσει τη λειτουργία της στην Ελλάδα. Αρκετοί οδηγοί ταξί όμως, δεν βλέπουν αυτή την εξέλιξη με καλό μάτι. Θέλω να μου πείτε, τι γνώμη έχετε για την εν λόγω εφαρμογή, μιας και δραστηριοποιήστε και εσείς στον κλάδο των ταξί.

Πιστεύω ότι ο ανταγωνισμός κάνει καλό. Αυτή την στιγμή, το Uber στην Ελλάδα δουλεύει μόνο με τους ταξιτζήδες άρα, όπως και εμείς, τους δίνει δουλειά. Δεν λειτουργεί δηλαδή με ιδιώτες, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες. Στην παρούσα φάση τουλάχιστον, οι ταξιτζήδες δεν έχουν λόγο να ανησυχούν. Το σίγουρο είναι ότι μέσα από τον ανταγωνισμό τέτοιων έξυπνων εφαρμογών, μόνο κάτι καλό μπορεί να βγει. Εμείς ως Taxibeat, δεν φοβόμαστε την παρουσία του Uber.

Πως ακριβώς λειτουργεί το Taxibeat;

Αν είναι κάποιος που έχει ένα smartphone ή Phone, κατεβάζει την εφαρμογή. Αυτή εντοπίζει αμέσως τη θέση του χρήστη. Πατώντας ένα κουμπί αυτός βλέπει όλα τα ταξί που είναι κοντά του και διαθέσιμα. Επίσης βλέπει το προφίλ του κάθε οδηγού. Η βασική πληροφορία που βλέπει, είναι το τι γνώμη είχαν οι προηγούμενοι επιβάτες για τον εκάστοτε ταξιτζή. Οπότε έχει την δυνατότητα να καλέσει είτε τον πιο κοντινό οδηγό, είτε αυτόν που έχει την υψηλότερη βαθμολογία. Μετά, πάλι με το πάτημα ενός κουμπιού καλείς το ταξί και στη συνέχεια το βλέπεις πάνω στον χάρτη να έρχεται προς την τοποθεσία σου.

Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις έτσι ώστε ένας οδηγός ταξί να ενταχθεί στο Taxibeat;

Πρώτα από όλα ο ταξιτζής πρέπει να είναι νόμιμος. Να μας δείξει τα χαρτιά του. Από εκεί και πέρα, τους οδηγούς που είναι νόμιμοι εμείς τους βγάζουμε έξω στη δουλειά και το ποιοι είναι καλοί ή κακοί το κρίνει σε μεγάλο βαθμό ο κόσμος με τις βαθμολογίες που βάζει. Βέβαια, όποιοι οδηγοί παίρνουν σταθερά κακές βαθμολογίες κόβονται από το σύστημα μας.

Η εταιρία σας έχει επίσης μια δυναμική παρουσία στα Social Media. Πόσο σημαντικά είναι εν έτη 2014 τα Social Media για την ανάπτυξη ενός startup;

Εννοείται ότι τα Social Media είναι πολύ σημαντικά. Θα πρέπει να πούμε βέβαια, ότι η παρουσία που έχει μια εταιρία στα Social Media, είναι το αποτέλεσμα τους προϊόντος της. Αν έχεις κάτι το οποίο αξίζει, οι πελάτες σου θα μιλάνε για αυτό. Και στην δικιά μας περίπτωση, οι χρήστες είναι αυτοί που γράφουν καλά λόγια για εμάς. Εδώ στα γραφεία μας, έχουμε ''ντύσει'' έναν ολόκληρο τοίχο με tweets που έχουν κάνει πολλοί χρήστες για την εταιρίας μας.

Το Taxibeat κατάφερε να επεκταθεί σε χώρες όπως η Βραζιλία, το Μεξικό, το Περού και τη Γαλλία. Τελικά, μπορούν οι ελληνικές καινοτόμες επιχειρήσεις να επεκταθούν σε αγορές του εξωτερικού;

Όποιοι μπορούν, μπορούν. Και αυτοί που δεν μπορούν, δεν μπορούν. Φυσικά δεν μπορούν να επεκταθούν όλες οι ελληνικές επιχειρήσεις στο εξωτερικό. Αν υποθέσουμε ότι στην Ελλάδα υπάρχει ανταγωνισμός, μπορείτε να φανταστείτε ότι στο παγκόσμιο περιβάλλον ο ανταγωνισμός είναι ακόμα πιο σκληρός. Χρειάζεται λοιπόν πολύ συγκεκριμένες ικανότητες, για αν δοκιμάσεις να επεκταθείς στο εξωτερικό. Αυτές τις ικανότητες, κάποιοι άνθρωποι τις έχουν και κάποιοι όχι. Η αλήθεια είναι, ότι ως Έλληνες δεν έχουμε παράδοση σε ότι αφορά την εξωστρέφεια.

Τι πιστεύετε ότι φταίει για αυτό;

Είναι πολύ μεγάλη συζήτηση... Το σίγουρο είναι ότι η επιχειρηματικότητα ως έννοια δεν ήταν ποτέ πολύ δημοφιλής στην Ελλάδα. Ο Έλληνας προτιμούσε τις σίγουρες λύσεις. Τις θέσεις στο δημόσιο. Η ιδέα του να δημιουργούμε ιδιωτικές επιχειρήσεις, δεν ήταν δημοφιλής και για αυτό δεν γίναμε καλοί σε αυτοί. Οι Αμερικάνοι από την άλλη, που έχουν ως ''θρησκεία'' τους τη δημιουργία επιχειρήσεων, το κάνουν με μεγάλη επιτυχία.

Ποια είναι τα σχέδια σας, σχετικά με το Taxibeat, για το προσεχές μέλλον;

Έχουμε πολλά σχέδια για το μέλλον. Θεωρούμε ότι είμαστε ακόμα στην αρχή, ένα απλό startup. Αυτό που κάνουμε, είναι να δίνουμε καθημερινή μάχη για να πάμε μπροστά. Θέλουμε να γίνουμε μια εταιρία που θα αποτελέσει τον ιστό της πόλης. Θέλουμε οτιδήποτε κινείται μέσα στην πόλη να το κινούμε εμείς.