LIFE

Γιατί αποτυγχάνουν οι περισσότερες δίαιτες;

Shutterstock / Subbotina Anna

Συνήθως όταν ξεκινάμε μία δίαιτα έχουμε όλη την καλή διάθεση να την κάνουμε. Την τηρούμε ευλαβικά και τα κιλά αρχίζουν να χάνονται, μέχρι που η δίαιτα «σπάει» και ξαναπαίρνουμε όλα τα κιλά που χάσαμε.

Τα καλά νέα είναι ότι, μάλλον, δεν φταίμε εμείς!

Οι περισσότερες δίαιτες είναι σχεδιασμένες για να βοηθήσουν κάποιον να χάσει βάρος βραχυπρόθεσμα και όχι να το διατηρήσει μακροπρόθεσμα, αναφέρει η Traci Mann, ψυχολόγος και ερευνήτρια, στην Washington Post.

Ως αποτέλεσμα, οι δημοφιλείς δίαιτες μπορεί να έχουν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επιθυμούμε.

Κατά τη διάρκεια μία δίαιτας μπορεί να συμβούν οι παρακάτω βιολογικές αλλαγές στον οργανισμό.

1. Ο εγκέφαλος γίνεται πιο ευαίσθητος στο φαγητό. Συγκεκριμένα, ο εγκέφαλος ανταποκρίνεται αμέσως στο φαγητό και ειδικά στο φαγητό που φαίνεται να είναι και νόστιμο, οπότε οι αντιστάσεις πρέπει να γίνουν πιο δυνατές.

2. Αλλάζουν τα επίπεδα των ορμονών στον οργανισμό και η αλλαγή αυτή μπορεί να μας κάνει να πεινάμε περισσότερο, ανεξάρτητα από το πόσο έχουμε φάει. «Καθώς το σώμα χάνει λίπος, αλλάζει και η ισορροπία των ορμονών. Οι ορμόνες που βοηθούν στο αίσθημα του κορεσμού, μειώνονται και οι ορμόνες της «πείνας», αυξάνονται«, αναφέρει η Mann.

3. Ο μεταβολισμός πέφτει και πολλά από αυτά που καταναλώνουμε αποθηκεύονται ως λίπος. Όταν κάνουμε δίαιτα, πείθουμε τον οργανισμό μας ότι πεινάμε, οπότε η άμεση αντίδραση του σώματος, προκειμένου να προστατευτεί, είναι να μειώνει τον μεταβολισμό και να καίει όσο λιγότερες θερμίδες γίνεται.

Τα παραπάνω σημεία που αναφέρει η Mann είναι αποτέλεσμα έρευνας. Συγκεκριμένα, έρευνα που έγινε το 2013, και συνέκρινε την εγκεφαλική δραστηριότητα ατόμων που κάνουν δίαιτα και άλλων που δεν κάνουν, διαπίστωσε ότι ο εγκέφαλος όσων κάνουν δίαιτα ανταποκρίνεται περισσότερο στην ανταμοιβή μέσω του φαγητού και λιγότερο στην αίσθηση του ελέγχου.

Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι η απώλεια βάρος με μόνιμα αποτελέσματα δεν είναι εφικτή. Άλλωστε είναι πολλοί εκείνοι που το έχουν καταφέρει. Σε κάθε τέτοια προσπάθεια, είναι σημαντικό να θυμάται κανείς ότι πρέπει να αλλάζει όλη τη στάση του απέναντι στο φαγητό και τις καθημερινές του συνήθειες. Συγκεκριμένα, εκτός από τη διατροφή σημασία έχει η σωματική άσκηση και το υποστηρικτικό περιβάλλον.