ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
24/02/2016 10:08 EET | Updated 24/02/2016 10:11 EET

Ποιο θα ήταν το κόστος της κατάρρευσης της ζώνης Σένγκεν για την Ε.Ε.

ROBERT ATANASOVSKI via Getty Images
Migrants and refugees queue to board a train after crossing the Greek-Macedonian border near Gevgelija on February 24, 2016. Balkan countries along the well-trodden migrant path towards northern Europe met to explore ways to stem the flow despite growing fears that tighter controls will spark a humanitarian crisis, particularly in Greece. In the latest such move, Macedonia has closed its frontier to Afghans and introduced more stringent document checks for Syrians and Iraqis seeking to travel to northern and western Europe. The restrictions have caused a bottleneck of thousands of people at the Greek-Macedonian border. / AFP / Robert ATANASOVSKI (Photo credit should read ROBERT ATANASOVSKI/AFP/Getty Images)

Η κατάρρευση της ζώνης Σένγκεν θα κόστιζε στην Ε.Ε. μέχρι και 1,4 τρισ. ευρώ μέσα στην επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Bertelsmann στη Γερμανία.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Reuters, η μελέτη εκτιμά πως, στο χειρότερο δυνατό σενάριο, στο οποίο η επαναφορά ελέγχων στα σύνορα της Ε.Ε. αυξάνει τις τιμές εισαγωγών κατά 3%, το κόστος για την ισχυρότερη οικονομία της Ένωσης, τη Γερμανία, θα έφτανε τα 235 δισ. ευρώ μεταξύ του 2016 και του 2025, ενώ για τη Γαλλία τα 244 δισ.

Στο καλύτερο δυνατό σενάριο, με αύξηση 1%, το κόστος για την Ε.Ε. υπολογίζεται πως θα ανερχόταν στα 470 δισ. μέσα στην επόμενη δεκαετία. Όσον αφορά στη Γερμανία και τη Γαλλία, το ελάχιστο κόστος από μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν 77 και 80,5 δισ. ευρώ αντίστοιχα.

Στο κακό σενάριο, το κόστος θα ανέβαινε στα 1,4 τρισ. ευρώ, ή, χονδρικά, το 10% του ΑΕΠ στην Ένωση. «Εάν επιβληθούν ξανά έλεγχοι στα σύνορα στην Ευρώπη, η ήδη αδύναμη ανάπτυξη θα δεχτεί επιπλέον πίεση» είπε ο Άαρτ ντε Γκέους, πρόεδρος του ιδρύματος.

Πέραν του πλήγματος σε επίπεδο συμβολισμού/ γοήτρου που θα αποτελούσε μια κατάρρευση της Σένγκεν για την Ε.Ε., λόγω της προσφυγικής κρίσης, μια εξέλιξη τέτοιου είδους θα αύξανε τον χρόνο που απαιτείται για τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω των ευρωπαϊκών συνόρων, αυξάνοντας τα κόστη για εταιρείες και καταναλωτές. Ακόμη, μια κατάρρευση της Σένγκεν θα αύξανε τα κόστη και για χώρες εκτός Ευρωζώνης, με την επιβάρυνση για τις ΗΠΑ και την Κίνα μέσα στην επόμενη δεκαετία να εκτιμάται πως θα κυμανθεί μεταξύ 91 και 280 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τη μελέτη.